Artušovská látka je nesmírně bohatá, existují desítky zpracování ságy rytířů kulatého stolu.
Excalibur si z ní vybírá především všeobecně srozumitelný a dostatečně muzikálový (rozuměj velkými city a gesty nabitý) milostný trojúhelník - dobrý a čestný král Artuš, ušlechtilí Lancelot a Ginevra, nechtěně ublíživší příteli a manželovi.
Druhým plánem je boj dobra se zlem reprezentovaný kouzelníkem Merlinem a čarodějnicí Morganou. "Hipík" a omšelý rocker Merlin psaný na tělo Michaelu Kocábovi zabydlil svět lidmi a vytvořil symbol dobra, meč Excalibur.
Morgana v bravurní pěvecké, herecké i taneční kreaci Lucie Vondráčkové je jeho silnou protihráčkou, pokušitelkou, usilující o triumf zla. Merlin a Morgana jsou manipulátoři, režiséři představení.
Ostatní postavy jsou loutky v jejich rukách, které jen občas projeví svobodnou vůli. Na úplný okraj je zatlačena grálová legenda. Putování za svatým grálem obecně symbolizuje mystickou pouť s tajemstvím, školu ctností, při které hrdina prochází sebepoznáním.
Excalibur |
Divadlo Ta Fantastika, Praha. Autoři Karel Steigerwald, Michal Pavlíček, Vlastimil Třešňák, Jan Sahara Hedl. Režie Vladimír Morávek, choreografie Qaša, scéna a kostýmy Alexandra Grusková. Hrají Lucie Bílá, Kamil Střihavka, Michael Kocáb, Lucie Vondráčková, Roman Říčař, Daniel Hůlka, Vilém Čok a další. Premiéra 3. listopadu 2003. |
Nositeli tohoto principu jsou opět zejména Morgana, Merlin a Mordred stylizovaný jako kabaretiér (Vilém Čok coby poťouchlý spratek na předpremiérovém vystoupení zcela převálcoval premiérový výkon prkenného Daniela Hůlky), zatímco Artušovi, Ginevře a částečně i Lancelotovi připadá role sošných, takřka nehybných hrdinů.
Zklamáním je překvapivě Morávkova režie. Morávek, jindy eruptivní sopka nápadů, v Excaliburu pouze opakuje osvědčené modely - scénu kromě desítek sošek koček tvoří hlavně svícení a nevtíravé filmové dotáčky - postavy a "duchové" se zadumaně procházejí na zadním plánu.
Všechno funguje i působí, jen kdybychom to u Morávka již tolikrát neviděli. Stylově proměnlivá hudba Michala Pavlíčka je šitá na tělo a charakter postav, rozbíhá se do žánrově čistých balad Ginevry a patetických rockových songů Artuše, slévá se do fúzí v Merlinových partech, buší v tanečních technorytmech Morgany, stylizuje jeden celý výstup jako kabaret.
Hudba přispívá k rozmanitosti i celistvosti díla, v tom jde Pavlíček mnohem dál než dosavadní čeští muzikáloví skladatelé. Na jednu stranu ctí zažitý muzikálový svět masivních melodií a velkých gest, zároveň jej jakoby narušuje vnitřně neklidnou hudbou.
Střídání hudebních poloh vytváří vnitřní napětí a jakési vlny, které pomáhají nést příběh dál. Paradoxně právě klasické muzikálové postavy Ginevry a Artuše, zpívané precizně Lucií Bílou a Kamilem Střihavkou, zde nudí coby strnulé loutky. Představitelé nadpřirozených sil jsou díky hudbě a humoru živější.
Michael Kocáb-Merlin ("Už jsem z čarování rozčarovanej") se představil jako výtečný šansoniér, jímž vždy byl, a Lucie Vondráčková odzpívala životní roli potvory Morgany s citem pro škodolibé šílenství.
Michael Kocáb na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Kamil Střihavka a Michal Pavlíček na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Michael Kocáb a Lucie Bílá na zkoušce muzikálu Excalibur. |
Lucie Bílá a její bývalý partner Petr Kratochvíl na zkoušce muzikálu Excalibur. |
V roli krále Artuše zpívá a hraje Kamil Střihavka.(3.11. 2003) |
Lucii Bílou obsadili autoři muzikálu Excalibur do role královny Ginevry.(3. 11. 2003) |