"Z výkřiků publika by člověk neměl usuzovat na kvalitu inscenace. Vždyť v Bayreuthu kdysi vypískali Patrice Chéreaua za jeho inscenaci Prstenu Nibelungova a dnes je považována za téměř klasickou," míní Radok. Navíc se mu v neděli vše zdálo předem připravené. "V Německu se něco takového děje běžně, ale tam se režijní skandály očekávají, naopak ve Švédsku není zvykem takto reagovat. Jiná situace je v Itálii - jenže tam jde emotivní publikum na svého Verdiho, a když zpěvák nevytáhne céčko, tak spontánně protestuje."
Josef Průdek: Projevy nesouhlasu nejsou výjimečné
Ani šéf opery Národního divadla Josef Průdek nepovažuje projevy nesouhlasu za závažné, i když přiznal, že pěvci byli zaskočeni. Bučení po premiéře není podle něho při nezvyklých režijních výkladech ničím neobvyklým ani v největších světových operách. A u inscenace zakořeněné v povědomí národa se prý musí překvapené reakce očekávat.
DALIBOR |
"Pochopitelně, že tím podstupujeme riziko a předpokládáme, že reakce diváků budou různé - od nadšených po odsuzující," míní ředitel Národního divadla Jiří Srstka. "Když Eva Urbanová zpívala Ortrud ve Wilsonově inscenaci Lohengrina v Metropolitní opeře, inscenace byla vybučena newyorskými diváky, a přesto odzpívala všechna představení. Totéž se jí přihodilo před několika měsíci v berlínské Deutsche Oper v inscenaci Verdiho opery Síla osudu. Proto nás udivuje, že v Čechách tuto konfrontaci s diváky podstoupit nechce."
Divadlo zatím neví, zda Urbanovou postihne
S Urbanovou se původně v roli Milady měla střídat Jindřiška Rainerová. Zatím není připravena žádná náhradní varianta Dalibora a není jasné ani to, zda může divadlo uplatnit vůči Urbanové nějaké sankce.
Například ve Státní opeře Praha se proti případným odstoupením pojišťují. "Naši sólisté mají ve smlouvách klauzuli, v níž berou na vědomí, kdo bude inscenaci dělat a jaká bude její koncepce," říká ředitel Státní opery Daniel Dvořák.
"Nespokojenost s výslednou podobou nemůže být důvodem k tomu, aby interpret odmítl účinkovat v reprízách. Nehledě k tomu, že by v takovém případě musel uhradit případné finanční škody," míní Dvořák. "Neznám smlouvy uzavírané v Národním divadle, ale tohle jsou standardní klauzule používané v civilizované Evropě."