Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: U silnice odřezal billboard, rozřezal ho a vystavil mezi obrazy

  12:58aktualizováno  12:58
Výtvarník EPOS 257 se pohybuje na hraně zákona. Barvou potřísněný billboard od silnice donesl až do galerie. Jindy ozdobil plakáty barvou přímo na ulicích.

Díla Epose 257 na veletrhu současného umění Art Prague 2015 | foto: Nová galerie

Mezi více či méně klasickými obrazy visela minulý týden na veletrhu současného umění Art Prague i dvě na pohled jiná díla (na snímku je jedno z nich nazvané Sun With a Discount). Ve výtvorech umělce, který si říká EPOS 257, byl na první pohled poznat rozřezaný a barvou potřísněný billboard. Autor si z pochopitelných důvodů zachovává anonymitu. Plakát totiž odřezal a odnesl přímo od silnice.

EPOS 257, Sun with a Discount

EPOS 257, Sun with a Discount

Dá se takové dílo ještě vůbec nazývat obrazem? „Je tam přiznaná ta konstrukce, dokonce jsou znát i jednotlivé nalepené vrstvy plakátů, ale já tomu obraz říkám, jen to prostě není namalované na plátně,“ tvrdí Nina Hedwic, jejíž Nová galerie díla na přehlídku dala. „Dokonce jsme je před výstavou ani nenechali pojistit, protože ať už by se s nimi stalo cokoliv, bylo by to vlastně pokračování té hry,“ dodává.

Došlo i na trestní oznámení

Že se výtvarník pohybuje na hraně, nebo možná přímo za hranou zákona, je jasné. Ostatně číslo 257 v jeho pseudonymu odkazuje na dřívější paragraf trestního zákona o poškozování cizí věci. „Neřešil jsem, jestli to mělo nějakou dohru. Ale vím, že když jsem z billboardů vyřezal hlavy Zemana a Schwarzenberga, tak jedna firma podala trestní oznámení,“ říká výtvarník.

EPOS 257 studoval na blíže neurčené výtvarné škole, takže se nabízí otázka, jestli tam o jeho kontroverzní tvorbě vědí. „Ohledně vyříznutých hlav jsem měl ostrou diskusi. Jeden kantor se do mě opřel, že jsou součástí trestného činu, když jim to ukazuju. Nikdy jsem nerozlišoval projekty na školní a neškolní. Ale kdybych si identitu nechránil, tak mám teď už tak dva tři soudy,“ vysvětluje.

Barvu stříkal na billboardy také během loňské volební kampaně přímo na ulicích. „V podstatě jsem si zahrál na vlastní kampaň, nakonec jsem rozdával stejně jako oni letáky, jen tedy s podrobným návodem pro lidi, jak barvy na ty plakáty dostat,“ vzpomíná.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.