Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Salik Sláma, MF DNES

Papírová klasika dál vítězí. Pro vydavatele jsou e-knihy spíš koníčkem

  • 18
Ačkoli se elektronické knihy kupují stále více, podle českých nakladatelů i prodejců stále výrazně zaostávají za papírovou klasikou.

„Trh s e-knihami oproti tištěným nepochybně roste a obrat stoupá. V korunovém vyjádření je však pořád zanedbatelný,“ říká Jiří Michek, šéf největšího domácího internetového knihkupectví Kosmas. „Pro nakladatele je stále vydávání elektronických knih spíš koníčkem než zdrojem reálného výdělku,“ dodává.

Konzervativní čtenáři?

Čím to je, se můžeme jen dohadovat. Přesvědčení progresivisté, kteří sledují technologické výboje digitálního věku, budou hovořit o konzervativismu českých čtenářů. Zastánci toho, že kniha má kromě „písmenek“ také nějak vypadat a že čtení by měl být zážitek pro několik smyslů včetně třeba možnosti si k čerstvě vytištěné knize přivonět, zase mluví o zdravém rozumu čtenářů. Kus pravdy asi budou mít oba tábory.

Knihy.iDNES.cz

Podívejte se na nabídku elektronických knih na Knihy.iDNES.cz.

Pohoda jedině s papírovou knížkou? Na Knihy.iDNES.cz si vyberte tu vaši.

Zkušenost nakladatelů hovoří o setrvalém a dlouhodobém meziročním procentním nárůstu. Markéta Daxnerová z koncernu Euromedia, pod který spadají nakladatelské značky Knižní klub, Ikar či Odeon, mluví o desítkách procent, mluvčí nakladatelství Mladá fronta Ondřej Vohnický o nárůstu 70 až 80 procent. Zároveň však dodává, že podíl prodeje elektronických knih v celkovém objemu jeho nakladatelství činí pouhá dvě procenta. Což platí prakticky pro všechny české nakladatele bez ohledu na velikost a množství produkce.

Z prodejců mají jistou výhodu ti, kteří vlastní ve svém portfoliu exkluzivní zboží. To byl donedávna případ internetového obchodu eReading, který nabízel kompletní produkci největšího českého nakladatelství Albatros, pod něž spadá řada skoupených či nově vytvořených značek, mimo jiné Plus, CooBoo nebo XYZ. Šéf eReading Martin Lipert připomíná, že mít asi tisíc titulů roční produkce Albatrosu exkluzivně uvedlo jeho firmu do specifické situace. „Náš meziroční nárůst lze spočítat až na sto procent. Ale to by v přirozeném trhu možné nebylo, měli jsme výjimečné podmínky,“ přiznává.

Nejvíc se čtou detektivky

Všichni zástupci internetových obchodů i nakladatelství se jednoznačně shodují, že největší zájem mezi čtenáři elektronických knih je o detektivky. Má to svoji logiku: tento žánr byl vždy považován za „spotřební“, u něhož na vzhledu příliš nezáleží, rozhodující jsou právě ona zmíněná „písmenka“, a nikoli třeba ilustrace nebo grafická úprava. V tomto ohledu vlastně dnešní e-knihy nahrazují cestovní formu papírových knih, totiž paperbacky. Mají tu výhodu, že vzít si do čtečky na dovolenou několik elektronických detektivek je skladnější a lehčí než stejný počet brožovaných.

Kromě detektivek zmiňuje mluvčí Mladé fronty ještě romány pro ženy, například Nabíječe od Alice Claytonové, a knihy o běhání typu Zrozeni k běhu od Christophera McDougalla. Ženská literatura je úspěšná i v nakladatelství Euromedia, zájem budí thrillery. „K nejúspěšnějším titulům roku 2014 patří Já, Poutník od hollywoodského scenáristy Terryho Hayese, romance Jennifer Probstové Manželská past nebo úvodní díl trilogie Vraní dívka švédského dua Erik Axl Sund,“ vyjmenovává Daxnerová.