DVA

DVA | foto: PR

RECENZE: Jak Dva s pingpongovým míčkem dobyli Ameriku

• 0
Dvojice, říkající si Dva, patří k doma i v zahraničí nejúspěšnějším alternativním kapelám. Důkazem je mimo jiné i to, že její páté album Nipomo vyšlo minulý týden na americkém labelu Northern Spy Records.

Dva: Nipomo (obal alba)

Zatím největší díru do světa udělali Dva v roce 2012 s albem Botanicula, které je soundtrackem ke stejnojmenné počítačové hře, a za které duo sbíralo ocenění v USA i Velké Británii. Potvrdila se známá věc, že cizina nečeká na české odvary angloamerických rockových či popových kapel se špatnou angličtinou, ale pokud na něco, tedy na originalitu. Jako držitelé dvou žánrových Andělů jsou ovšem Dva "proroky" i doma.

Nipomo

85 %

Dva

vyd. Northern Spy Records 2014

distribuce v ČR Indies Scope

K novince Nipomo, pojmenované prý podle městečka na tichomořském pobřeží Spojených států, po němž manželé Honza a Bára Kratochvílovi, tvořící kapelu, předloni cestovali. Jako vždy v jejich tvorbě se jedná o hudbu, ve které se snoubí elektronika, terénní nahrávky, které hudebníci na svých cestách sami pořídili, reálné strunné a dechové nástroje a zpěv ve vymyšleném jazyce, který je jejich "vlastní verzí angličtiny, afrikánštiny a univerzální 'severštiny'".

Dva na Litoměřickém kořenu 2013

Přestože pouhý popis, z čeho je hudba Dva poskládána, může působit jakko pěkná divočina, opak je pravdou. Dva od začátku prezentují svoji hudbu jako "pop z neexistujících rádií" - a ani trochu nelžou. Samozřejmě, že jejich skladby budou připadat posluchačům běžných komerčních stanic "divné", při bližším poslechu ale prakticky ve všech odhalíme ve spleti zvláštních zvuků a magické atmosféře vlastně velmi konvenční úchyty, kterých se lze přidržet.

V titulní písni hladivý basklarinet, v Mulatu poprockovou kytaru, v Nunki či Vespering zase silnou osobitou melodii zpěvu. Dva si samozřejmě tam, kde to koncept vyžaduje, neodpustí ani přece jen speciálnější pasáže typu saxofonového free sóla v Mulatu nebo aranžmá přibližující se soudobé vážné hudbě v No Survi.

Dva si ovšem především zjevně velmi rádi hrají. Když třeba na začátku Surfi pustí záznam nevyrovnaného hraní s pingpongovým míčkem, asi by nikoho nenapadlo, že po zrychlení může výseč z nahrávky působit jako přesná rytmická smyčka.

Jediné nebezpečí, které Dva hrozí, vyplývá z jejich ojedinělosti, alespoň na domácí scéně. Může snadno nastat okamžik opakování se. Případ alba Nipomo to ale ještě není.