Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dubuffetova kniha o dusivé kultuře není žádnou biblí

aktualizováno 
- Čtenářům knihy asi nejznámějšího poválečného francouzského malíře a sochaře Jeana Dubuffeta Dusivá kultura by nemělo uniknout to, co její překladatel i vydavatel poněkud opomněli - tento text byl poprvé vydán v roce 1968. Všimáme-li si zdánlivé drobnosti v případě "nesmrtelného" díla věčného provokatéra, nejde o škodolibou radost z edičního prohřešku, nýbrž o klíč k úvaze nad souvztažností Dubuffetových protikulturních proklamací s realitou jeho tvorby či místa, jež v momentě vydání jednoho ze svých zásadních textů autor zaujímal (nejen) ve francouzské kultuře. Názory a jejich kodifikace mimo osobní a společenský kontext, v němž vznikaly, mohou čtenáře zásadně inspirovat, ale také vytvářet iluze a utvrzovat v sebeklamu.
V roce 1968 - kdy Dubuffet horuje proti kultuře, která může jenom zvážit písek přinášený nezvažitelným, nezachytitelným a nezměřitelným větrem, oním skutečným uměním - už totiž autor stál na vrcholu své tvůrčí dráhy, octl se takřka uprotřed pomyslné dvorany slávy. Kromě výstav jeho děl v soukromých galeriích, jako je basilejská Galerie Beyeler či newyorská Pace Gallery, byly ten rok k vidění také expozice ve velkých muzejních institucích: Muzeum moderního umění v New Yorku představilo Dubuffetovy práce ze svých sbírek a v Paříži se jeho Stavbami chlubilo Muzeum dekorativních umění. Kulturní provoz a jeho instituce tedy Dubuffetovu "antikulturní" pozici - byť s potížemi - akceptovaly a drahoty či překážky, jež umělec s oblibou při jednání s představiteli této sféry vtahoval do hry, neměly nakonec podobu absolutního odmítnutí, k němuž v textu vyzývá.
Nihilistické proklamace tvořily od počátku trvalou součást Dubuffetovy umělecké strategie, stejně jako se jí stalo art brut a jeho vytrvalý zájem o "nekultivované" umělecké projevy lidí vyloučených z pojmu kulturní produkce. Paradoxně právě Dubuffetova aktivita v tomto směru - například založení muzea art brut v Lausanne - přispěla k tomu, že z ne-kultury se stal předmět zájmu i součást standardní kulturní výbavy intelektuálů a nenáviděných profesorů.
Nejde o to, abychom obviňovali umělce z kverulantství. Vzhledem k oblibě, jíž se Dubuffetův odkaz těší nejen u širokého publika, ale také na půdě oficiálních institucí, a vzhledem k tomu, že se jeho dílo stalo přirozenou součástí kulturního niveau současné Francie, jsou však produktivnější úvahy nad dialektikou vzpoury než podléhání apodiktickému tónu umělcových dobře stavěných vět. Dubuffetův literární odkaz mluví jinou řečí než exkluzivní zákoutí rozlehlých dvorů pařížských paláců, na nichž se můžeme setkat s jeho laminátovými plastikami, či výstavní sály s umělcovými pietně nainstalovanými obrazy.
Dubuffetovo dílo - včetně jeho textů - se stalo součástí francouzského kulturního importu a pádným příkladem vyspělé kultury. "Aby se myšlení osvobodilo od kultury, aby znovu omládlo, musí se zbavit slovní zásoby," tvrdí v Dusivé kultuře a prohlubuje nejednoznačnost své pozice. Takové paradoxy zpochybňují radikalitu odmítání kultury coby instituce a samy se snadno stávají sebezdůvodňující institucí. Strategický romantismus Dubuffetova postoje jde pak ruku v ruce s ustrnutím v produkci antigest, jež lichotí kulturním lidem. Jako by se Jean Dubuffet nakonec neřídil vlastní devizou z Dusivé kultury: "Musíme si dávat pozor na množství."

Autor:


Témata: Umělec


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Usáma bin Ládin
RECENZE: Usáma ukazuje svět, ve kterém je terorismus i mobil cizí slovo

Sci-fi nemusí být jen žánrem, který čtenáři umožňuje útěk z­ reality. Ono ji mimo jiné může celkem trefně glosovat. Alespoň v knihách Lavieho Tidhara to platí...  celý článek

Katja Kettu
RECENZE: Uštípli jí jazyk. Šokující Můra líčí příběh ve stínu gulagu

Finská prozaička Katja Kettu má smysl pro nesmyslné lásky. V Porodní bábě, z níž se stal světový bestseller, líčí vztah mezi Finkou a německým důstojníkem, v...  celý článek

Spisovatelka Nina Weijersová
RECENZE: Umění se změnilo. Už je jen pro oligarchy a hiphopery

Nizozemská spisovatelka Nina Weijersová se stejně jako její hrdinka Minnie vydala na tenký led. Ve svém debutovém románu Následky podává upřímnou výpověď o...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.