Syn irských emigrantů narozený v Londýně píše výhradně o Irsku; o jeho nejzaostalejších částech, kde převládá drsné podnebí i vztahy. McDonagh tvoří volné cykly propojené většinou jen místopisně. Zatímco Kráska z Leenane a Osiřelý západ se odehrávají na pobřeží, Mrzák otevírá pohled na irské ostrovy: konkrétně na Inihsmaan ve 30. letech.
Stejně jako v ostatních autorových hrách, i na Inihsmaanu žije "pěkná sebranka" reprezentující zároveň určité typy: dívka s pekelným slovníkem, leč dobrým srdcem, životní ztroskotanec a pár příbuzných, kteří si jdou po krku. Ústřední postavou je pajdavý sirotek Billy obklopený dusivou láskou dvou tet.
Na sousední ostrov přijedou natáčet filmaři a mezi domorodci nastane pozdvižení: jednoho z ostrovanů prý vezmou za moře zkusit štěstí v Hollywoodu. Přes všechna očekávání zamíří za kariérou právě mrzáček.
McDonagh je mistr pointy, takže zápletku obrátí několikrát vzhůru nohama - byť finále je nakonec limonádovější, než bychom čekali. Režisér Jakub Špalek zvolil stylizaci černobílé grotesky: příběh vlastně sledujeme na "filmovém plátně" spouštěném po každé scéně. Úvod i závěr obstarají titulky doprovázené tanečními výstupy herců, kteří tancem charakterizují své postavy.
Dupák na irské melodie v rytmu "filmové muziky" jde dobře všem bez rozdílu, jinde herecké výkony kolísají. Snad proto, že McDonagh předepisuje postavám věk a
Mrzák inishmaanský | |
režie | Jakub Špalek |
hudba | Petr Malásek |
překlad | Ondřej Pilný |
hrají | Václav Jakoubek Markéta Coufalová Tomáš Karger Jitka Nerudová Bořivoj Navrátil Eva Elsnerová Petr Lněnička František Kreuzmann Petr Vobecký |
premiéra | 8. listopadu 2002 |
Suverénně zvládnutý je Mrzák Billy Václava Jakoubka. Pochvalu zasluhuje už fyzický výkon: herec má po celou inscenaci nohy napasované do "nápravných" kožených mučidel. Jakoubek navíc obdařil Billyho snivostí, citovou vroucností, ale i vychytralostí, s níž obrátí handicap ve svůj prospěch.
Střízlivě věcný je doktor Petra Vobeckého - žádný mesiáš, ale člověk žijící v realitě. Bořivoj Navrátil v roli devadesátileté matky, kterou se syn snaží umořit koňskými dávkami alkoholu, předvádí sice dobrý komický výkon, ale změna pohlaví obrala postavu o podstatný rozměr - o hořkost opuštěné stařeny, která už nemá sílu bránit vlastní důstojnost.