Překvapení vyvolá fakt, že právě zmíněná esa české grafiky porota Sdružení českých umělců grafiků Hollar nevybrala. Cenu Sdružení Hollar si odnesla Olga Čechová, cenu Nadace Hollar získal Pavel Suchdolák a cenu České pojišťovny, která se na uspořádání výstavy podílela, porota udělila Jaroslavu Šerých.
Českou komorní grafiku cení nejen místní znalci, ale i zahraniční experti. O to více je zarážející, že zřejmě z českého výtvarného umění brzy vymizí.
Slovomil Vencl, který výstavu v Hollaru zahajoval, tvrdí, že na vině jsou masmédia. Hlavně vznik televize, stále masovější užívání počítačů a internetu totiž lidi odvádí od knih, které jsou se světem drobné grafiky spojeny geneticky.
…lze očekávat, že se knižní kultura bude nadále posouvat do role menšinového média, jehož atributy budou sotva v budoucnosti náležet mezi prestižní osobní, rodinné nebo skupinové symboly," podotýká Vencl.
Rozvoj komorní grafiky se podle Vencla zastavil také proto, že v tradičních ateliérech se grafika a knižní ilustrace zachovává spíše v názvech než v praxi, neboť studenti většinou prchají do reklamního průmyslu a do služby masmédií.
Milovníky výstavních katalogů, do nichž se přikládaly grafické lístky, ctitelé novoročenek nebo tvorby ex libris tedy v budoucnu zřejmě čekají smutné časy.
V. festival komorní grafiky: galerie Hollar, smetanovo nábř. 6, P 1, výstava končí 28. 11.
grafika Marie Blabolilové |
grafika Jaroslava Šerých |
grafika Evy Haškové |
grafika Jaroslava Kláptě |
grafika Vladimíra Tesaře |