Vladimír Boudník

Vladimír Boudník | foto: archiv

Dramata dějin, jak je viděli umělci

Jedno historické období minulého století přibližují dvě nové výstavy v domě U Zlatého prstenu v Praze.

První z nich, nazvaná Fantomy a atomy, se věnuje českému umění v letech 1938–1958. Tedy umění období druhé světové války, protektorátu, krátké poválečné euforie a nástupu komunismu.

"Toto pochmurné období je velmi těžké obejmout jedním výrazným sloganem, stejně jako vytvořit z tehdejších rozmanitých děl souladný celek," říká jedna z kurátorek výstavy, Magdalena Juříková.

"Proto přehlídka představuje spíše nástin oné doby, určité vrcholky ledovce. A i když zde chybí například příznačná Čapkova válečná díla, myslím, že atmosféra doby je zde velmi dobře vystižena."

Přízraky strachu, utrpení a bolesti v sobě nese většina maleb i plastik, například Aléna Diviše, Bohdana Laciny či Františka Grosse.

Vystavené práce jsou ze sbírkového fondu Galerie hlavního města Prahy a ze sbírek soukromé Galerie Zlatá husa; proto je část výstavy k vidění také tam.

Hlubší pohled nabízí druhá přehlídka nazvaná Explosionalismus – Tvorba Vladimíra Boudníka z let 1947–1956.

Expozice se poprvé zaměřuje na jednu z nejdůležitějších etap tvorby zakladatele české moderní grafiky poválečného období. Tou byl jeho vlastní směr založený na principu vizuální asociace.

Jeho základní myšlenku vystihují fotografie z explosionalistických akcí v zákoutích staré Prahy, kde Boudník, například s Egonem Bondym či Bohumilem Hrabalem, objevoval, dorýval a interpretoval skvrny na oprýskaných omítkách zdí.

Teorii přibližují také Boudníkovy manifesty, provolání a apely, dopisy či deníkové záznamy doprovázené drobnými kresbami.

Obě výstavy trvají do 2. prosince, plné vstupné do celé galerie je 100 korun, snížené 50. Vstupenka platí i do Galerie Zlatá husa.