Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Douglas Gordon radí: hledej, šifruj, bav se. A přemýšlej

  16:38aktualizováno  16:38
V pražské síni DOX vystavuje Douglas Gordon, jeden z nejuznávanějších současných umělců. Pochvalu zaslouží nejenom on, ale i koncept výstavy.

Z výstavy Krev, pot a slzy | foto: Centrum současného umění DOX

Z výstavy Krev, pot a slzyPražské Centrum současného umění DOX odvádí výstavu od výstavy kvalitnější práci a soustavně tak zvyšuje samo sobě laťku. Dokladem toho je i minulý týden zahájená výstava předního světového vizuálního umělce Douglase Gordona (1966), která nese název Krev, pot a slzy. Nenabízí přitom velké množství děl, na několika instalacích dává v naprosto jasném dramaturgickém plánu najevo, kdo je Gordon, jakých kvalit jeho dílo dosahuje a proč je tak uznávaný. Gordon v DOX je zatím bez jakékoli pochybnosti jedním z vrcholů letošní sezony.

Zpomalené Psycho

Rodák ze skotského Glasgowa má za sebou stovku samostatných výstav napříč kontinenty, v roce 1996 získal Turnerovu cenu, o rok později obdržel prestižní ocenění na Benátském bienále, vystavoval v newyorském MoMA, v Guggenheimově muzeu v Berlíně i v pařížském Centre Pompidou. Pro DOX připravil také jeden bonbonek – své asi nejznámější dílo Dvacetičtyřhodinové psycho "předělal" speciálně pro tuto výstavu na Dvacetičtyřhodinové psycho tam a zpět sem a tam.

Z výstavy Krev, pot a slzyPůvodní minimalistická instalace jen zpomalovala Hitchcockův nejslavnější film Psycho na čtyřiadvacet hodin, ta připravená pro DOX navíc nabízí i zdvojení a zrcadlové otočení promítacího plátna, takže film bez zvuku se před divákovýma očima odehrává jako dva jiné, a přesto stejné krystalické obrazy. Zpomalit klasický černobílý starý film je v době neustálého zrychlování čehokoli odvážné a stejnou statečnost chtějí vrstvené obrazy, které tímto způsobem vzniknou, i od diváka.

Gordon přiznává, že snad nikdo kromě něj neviděl smyčku celou. V DOX to ani není možné – večer s koncem otevírací doby je projekce filmu vypnutá, po dohodě s autorem ale film "jede" dál, jen se nepromítá z DVD přehrávače na plátno. Bylo by výborným experimentem promítnout film celý a sezvat na jeho projekci nadšence, kteří se rozhodnou v galerii těch čtyřiadvacet hodin strávit. I pro klasického návštěvníka, který v DOX prožije alespoň hodinu, je však Gordonovo Psycho – viděno nejprve ve vstupní hale a posléze i z patra nad ní – fascinujícím zážitkem.

Z výstavy Krev, pot a slzyVe tvářích hlavních postav je vidět každý detail, všechny mimické pohyby, lehké vytrčení brady, pohnutí očima – prostě všechno, čeho si člověk ve filmu (a ani ve skutečnosti) nemůže všimnout. Rozfázovaný pohyb tak nutí přemýšlet o limitech lidského vnímání. Ti, kdo Psycho znají, ho najednou budou číst jinak. Ti, kdo ho neznají, spatří nečekané obrazy.

Hra s realitou

Čtyřiadvacetihodinové Psycho však není jediným majstrštykem ve výstavě. S Hitchcockem pracuje Gordon i v další instalaci nazvané Celovečerní film, v níž tentokrát parafrázuje snímek Vertigo. Ve dvou protilehlých rozích sálu běží Vertigo na obyčejné televizní obrazovce, ale bez zvuku, uprostřed setmělé výstavní síně se o plátno oboustranně tříští záběry na ruce dirigenta pařížské opery Jamese Conlona, který řídí provedení hudební skladby Bernarda Hermanna, jež filmu dominuje.

Z výstavy Krev, pot a slzyMonstrózní hudba z Vertiga tak plní celou výstavu, do ní krákají havrani z instalace Svým temným okem hledí dolů, v jejích tónech si lehají a zase vstávají vycvičení sloni z projekce Hra na mrtvého; v reálném čase. Až ve věži DOX se představuje Gordon i jako autor textové šifry, která se střídavě rozsvěcí a zhasíná v neonových slovech. Blood, Inevitable, Necessary, Sweat, Possible, Tears.

A k tomu na protější stěně Is a Are. Gordon si hraje s realitou – sémanticky i vizuálně. Nahrává divákovi skrze své instalace a ptá se: Přistoupíš na moji hru? Hledej, vnímej, šifruj, dekóduj a bav se při tom, ale hlavně přemýšlej. A divák ohromen zjišťuje, že obyčejné vnímání pohybu, prostoru i času je komplikovaný proces, nikoli jen zažitý automatismus.

Z výstavy Krev, pot a slzy - Ruka se skvrnouDOX však zaslouží pochvalu nejenom za to, že do Prahy Gordona přivezl. Podílel se i na vytvoření kvalitního doprovodného programu: například ve čtvrtek promítne kino Oko Gordonův dokument – dílo nazvané Zidane: portrét 21. století, kdy slavného fotbalistu během utkání Realu Madrid snímalo pod Gordonovým vedením sedmnáct kamer, které zaznamenaly všechno včetně napětí a soustředění zračícího se v Zidanově mimice i očích. Jednoduše řečeno: takhle má vypadat dobrá výstava.

Douglas Gordon: Krev, pot a slzy
Centrum současného umění DOX, Praha-Holešovice, kurátor Jaroslav Anděl. Výstava trvá do 27. září.
Hodnocení MF DNES: 90 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Óda, Adam Štech pro Letní výtvarný salon
Mladí umělci táhnou. Galerie Kodl prodlužuje Letní výtvarný salon

Pražská Galerie Kodl zasvětila prázdninové měsíce Letnímu výtvarnému salonu, který představuje mladou generaci českých výtvarníků. Kvůli rostoucímu zájmu ze...  celý článek

Z výstavy Salvador Dalí ve Valašském Meziříčí
OBRAZEM: Božskou komedii podle Dalího představuje Valašské Meziříčí

Muzejní a galerijní centrum ve Valašském Meziříčí v létě zaplnily grafiky Salvadora Dalího. Včetně Božské komedie, která vznikla na motivy známého příběhu od...  celý článek

Malíř a ilustrátor Karel Franta měl být podle rodinné tradice hudebníkem.
Zemřel výtvarník Karel Franta. Psal i kreslil komiks Malý Vinnetou

Ve věku 89 let zemřel ve středu ve svém pražském domově výtvarník Karel Franta. ČTK to dnes oznámil básník František Novotný, který s ním vydal tři sbírky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.