Dopis, který producent Steve Albini poslal kapele Nirvana před nahráváním...

Dopis, který producent Steve Albini poslal kapele Nirvana před nahráváním slavné desky In Uter (strana 4). | foto: imurg

Když se točí déle než týden, někdo to podělává, psal producent Nirvaně

  • 10
V souvislosti s oslavami výročí dvaceti let od vydání kultovní desky In Utero se na internetu objevil dopis, kterým se tehdy na nahrávání s kapelou Nirvana domlouval producent Steve Albini.

Obal desky In Utero od kapely Nirvana.

"Většina současných zvukařů a producentů bere nahrávku jako "projekt" a kapelu jen jako součást toho projektu,"  vysvětluje v něm svůj pohled na práci slavný producent.

"Můj přístup je přesně opačný. Zajímá je pro mne jen práce na nahrávkách, které odrážejí, jak kapela vnímá sama sebe a svou hudbu,"  vysvětloval Albini kapele předtím, než s ním odešla natočit desku, která je nedílnou součástí rockové historie. 

Ve čtyřstránkovém dopise, který si můžete v originále přečíst ve fotogalerii, si nebere příliš servítky. 

"Rád nechávám prostor pro nehody a chaos. Trik není v tom natočit uhlazenou desku, kde je každá nota na svém místě a každý úder bicích je identický. To může udělat každý idiot, který má dost trpělivosti a rozpočet," píše slavný producent.

Veškerý důraz je podle něj třeba klást na zachycení živého elementu v kapele. "Devedesát devět procent zvuku by mělo vzejít už ze samotného nahrávání," popisuje své metody a dodává, že podle jeho zkušeností míchání nahrávky už řeší jen nepodstatné problémy.

Na závěr dopisu pak vše shrnuje větou, která je pro většinu současných producentů a muzikantů jen těžko představitelná: "Pokud se natáčení desky trvá víc než týden, někdo to podělává". 

Za natáčení desky In Utero si Steve Albini naúčtoval sto tisíc dolarů a zároveň se vzdal veškerých dalších autorských příjmů. Album nyní vychází po letech remasterované a v několika speciálních sběratelských edicích, které obsahují až sedmdesát dříve nezveřejněných nahrávek.