RECENZE: Komiksový Doktor Strange je silně přerostlý Harry Potter

• 34
Značka Marvel vysílá do kin dalšího superhrdinu svých komiksů. Doktor Strange má výhodu, že jeho představitel Benedict Cumberbatch dovede víc než pózovat v kostýmu. A zejména v první půli stojí herec nad triky.

Pochopitelně je film určen zejména fanouškům, ale protože představitel seriálového Sherlocka může zlákat i nezasvěcené, sluší se reka představit. Lékař Strange by se dal popsat jako doktor House na kouzelnické škole v Bradavicích. S Housem jej pojí profesní talent i jízlivá sebestřednost, s Harrym Potterem výlučnost učně, jenž se stal mistrem a přijal své poslání.

Jenže úspěšný operatér Strange se musí nejprve dostat na dno, při havárii ztratit cit v prstech a po zoufalé sérii marných léčebných pokusů zabloudit za poslední nadějí až do Nepálu. Prozaický prolog může sice ctitele žánru zdržovat, ale jako psychodrama stojí Doktor Strange nad akční pohádkou. I díky Cumberbatchovi, jenž nepotřebuje věčný déšť za okny, aby vyjádřil zoufalství postavy, jež zraněna ve své jediné životní posedlosti zraňuje jiné.

Herecky zvládne i trénink, studium a postupnou proměnu racionálního vědce v objevitele spirituální síly, přestože podstatu východní filozofie film vysvětluje v dlouhých disputacích kuchyňskými poučkami typu „přesvědčím duši, aby vyléčila tělo“. Ostatně o filozofickou rovinu tu nejde: třebaže se vydává za „přemýšlivější“ z komiksů, vystačí si Doktor Strange se slovem magie. A tady začne planět, neboť nic není mystice vzdálenějšího než její digitální ilustrace. 3D cesta k osvícení vede obvyklým trikovým býlím počítačových her, laserovými paprsky, bezednými tunely a zběsilými lety, k nimž scénář dodá provařená proroctví o temných dnech, moci zla či odrodilých tovaryších.

Doktor Strange

65 %

USA, 2016, 115 min

Režie: Scott Derrickson

Scénář: Scott Derrickson, C. Robert Cargill, Jon Spaihts, Scott Derrickson, C. Robert Cargill, Steve Ditko

Hrají: Rachel McAdamsová, Benedict Cumberbatch, Amy Landeckerová, Mads Mikkelsen

Kinobox: 80 %

IMDb: 7.5

Komiksový doktor Faust tradičně zploští také ve chvíli, kdy nalezne pokoru, dokonce slzu uroní; byť si špetky humoru uchovává, člověku se zasteskne po Iron Manovi, který by sršel sarkasmem i pod šibenicí.

S akcí přijde obvyklá směs kouzelnické show, bojových umění, kaskadérských pádů, zřícených mrakodrapů. Sice neobvykle dobře provedená, nicméně účinnější v detailech, jako je test běžícího času na obyčejném jablku nebo hravá duchařská etuda v ordinaci, než v obřím finále s huhlající nestvůrou.

V každém případě hororový režisér Scott Derrickson s hercem Cumberbatchem vytvořili v rámci průměrné historky slibně nadprůměrný tandem.

Křišťálová Lupa 2016