Diváci se v Dobrých chlapcích můžou těšit třeba na Miloslava Königa, Ivana Luptáka či Jiřího Vyorálka. Režisérem, autorem textu i scénografie je David Jařab, který zde loni nejen kritiky zaujal svým Macbethem a jenž se vedle Jana Mikuláška stává dalším kmenovým režisérem této scény.
Text anotace naznačuje, že se vaše novinka nějakým způsobem vymezuje vůči dnešní době - je to skutečně tak?
Myslím, že se současné inscenace vždy týkají dnešní doby a často si to úplně neuvědomujeme. V tomto případě nejde ani tak o konkrétní kauzy, ale jakéhosi ducha doby, kdy často slyšíme o velmi specifickém prorůstání kriminálních organizací do politických a ekonomických struktur. Nejvíce se tomu blíží asi situace na Slovensku. Na druhé straně takovéto jevy provázejí lidskou společnost odnepaměti, takže tento text může fungovat i nadčasově. Zároveň je ale potřeba si uvědomit, že Dobří chlapci jsou více komedií nežli sociálně-kritickým dramatem, takže celá tato společenská atmosféra je spíše v pozadí.
Co přesně vás k napsání novinky inspirovalo?
Se zájmem jsem si přečetl několik článků o tom, že papež František se rozhodl exkomunikovat mafii z katolické církve. Přišlo mi to na jedné straně absurdní, ale na straně druhé vlastně úplně geniální. Hlava jedné autoritativní organizace se rozhodne vykopnout členy druhé autoritativní organizace. Vedlo mě to k úvahám, jak asi na to tito zločinci v soukromí reagovali. Je o nich totiž známo, že pokrytecky lpí na svém katolicismu a mám dojem, že je tato zpráva mohla zasáhnout více, než třeba informace o jejich pronásledování policií.
Váš předchozí kus na Zábradlí, Macbetha, jste pojal velice specificky - bude se i novinka v něčem vymykat, či bude mít blíže k tradiční činohře?
Vlastně nevím, co je dnes tradiční činohra. Inscenace je postavena na filmovém detailu a atmosféře, precizním herectví a relativně civilním textu. Těžko tedy říct. Myslím, že je to současná činohra, tak jako jí byl i Macbeth. Jenom je to většinou česky.
Název Dobří chlapci mi trochu evokuje brněnské uskupení Slušní lidé - je to náhoda? Dá se tam najít nějaká souvislost?
Popravdě řečeno, když jsem text psal, tak jsem o tomto zájmovém uskupení neměl ani tušení. Jak jsem už ale naznačil na začátku, současná tvorba vstupuje vždy do komunikace se současnou realitou. A to ať už záměrně, tak samozřejmě i jakousi synchronicitou s dobou. Takže souvislost se nabízí.