Při procházení výstavou nás však mohou napadat ještě jiné věci, než jsou uznalé poznámky nad technickou perfekcí, téměř reportážní, fotografickou přesností v zachycení živosti výjevů z ulice, kavárny i budoáru či schopností výstižné výtvarné zkratky, která nesměřuje k abstrakci, ale k iluzi. Rozkročení Maroldovy tvorby mezi žánrem, ilustrací či plakátem na jedné a krajinářstvím či výpravnou historickou malbou na druhé straně nevzbuzuje u diváků žádné zvláštní emoce. "Užitná" hodnota jeho děl je zapomenuta a do popředí se dostávají výtvarné kvality. S největší pravděpodobností se nad Maroldovým dílem budou rozplývat i ti, kdo jinak nad "služebností" a trhem s uměním ohrnují nos. Přitom právě Marold je dobrým příkladem moderního umělce, jenž na cestě za samostatností a nezávislostí bere reklamu a módu jako přirozenou součást života, doby a výtvarného uplatnění. Právě Maroldovi by mohla kritika vyčítat "klipovost" a podlehnutí dobovému vkusu. Navíc by právě on, který v Paříži přičichl k nejnovějším trendům, mohl být napadán jako "dovozce" a nebezpečný internacionál - elegance jeho stylu skutečně není ze zdejšího rynku. Už když maloval Vaječný trh, bylo zřetelné, že se objevil umělec, který je schopen - jak píše Jana Orlíková - spontánně se odpoutat od diktátu historické malby a nastolit současný námět ve figurálním obraze.
Monografická Maroldova výstava, která je jakýmsi intermezzem ve výstavní dramaturgii Obecního domu, naznačuje, že tato instituce má jasnou představu o svém postavení ve struktuře zdejších galerijních institucí. Pečlivá volba tématu, bezchybná příprava toho, co a jak má expozice říci, byly patrné už při úvodní výstavě a loňském projektu představujícím české art deco. Teprve Maroldova výstava však do třetice přesvědčuje, že to Obecní dům se svou výstavní politikou myslí vážně.
Luděk Marold 1865-1898. Obecní dům, Praha. Výstava se koná do 28. února.