Polská autorka Katarzyna Bonda

Polská autorka Katarzyna Bonda | foto: MAFRA

RECENZE: Tajemství vraždy se skrývá v písničce Dívka o půlnoci

• 0
Taková spousta motivů, které polská autorka Katarzyna Bonda umně spletla v thrilleru Dívka o půlnoci, by vystačila na čtyři knihy.

Pro čtenáře z toho vyplývá nezbytnost značně se soustředit, aby se v příběhu Saši Zaluské, svobodné matky šestileté dcery a bývalé alkoholičky, neutopil. Ale román za to soustředění stojí.

„Jsem schopná určit, jaké vlastnosti má osoba, která spáchala čin, kolik jí je, jakého je pohlaví, a dokonce – když se potom nějaký zločin stane – kde bydlí a pracuje. Určím taky motiv a úkryt pachatele, pokud se někde schovává,“ říká o sobě suverénně Saša. Schopnosti, kterých nabyla při studiu psychologie vyšetřování na anglické univerzitě, odkud se právě vrátila do Gdaňska, se jí budou hodit, když se jako nezávislá expertka podílí na pátrání po pachateli vraždy zpěváka a narkomana Janka Wisniewského. Je známý pod přezdívkou Jehla a jeho největším a vlastně jediným hitem je pochmurná Dívka o půlnoci.

Chuť na skleničku

Saša, kterou její zlozvyk donutil odejít od policie, abstinuje již sedm let, s touhou po doušku něčeho ostřejšího však musí stále bojovat, zvláště ve vypjatých okamžicích, jichž je při vyšetřování víc než dost. Líčení alkoholismu v Polsku, kde se pití mužů považuje za normální, zatímco panuje přesvědčení, že mezi ženami mu podléhají jen ty ze „špatných“ rodin – Sašin otec byl diplomat – patří k silným stránkám knihy. Stejně jako komplexní sociálně-morální zázemí či úvahy o síle víry, zastoupené charizmatickým knězem, a jejích záludnostech.

Hlavní děj se sice odehrává v roce 2013, ale začíná o dvacet let dříve vyprávěním o osudech skupinky mladých lidí v Trojměstí (Gdaňsk, Sopoty, Gdyně), z níž dva sourozenci záhadně zemřou. Mládež vyznávající drogy a rokenrol (sex tu funguje až v druhé řadě) autorka obklopuje popisem temného světa počátku 90. let, kdy korupce a spolupráce policie s podsvětím byla obvyklým jevem. Z mnoha tehdejších šíbrů, pašeráků a podvodníků se stali bohatí podnikatelé, bývalý zkorumpovaný policista je majitelem klubu, v němž zastřelili Jehlu. A staré kontakty pořád fungují.

Dívka o půlnoci

50 %

autor: Katarzyna Bonda

nakladatel: Jota

překlad: Michael Alexa

stran, 398 Kč

Naštěstí i ty Sašiny, jíž z policejní minulosti zůstalo pár slušnějších přátel, kteří jí pomáhají snášet nedůvěru i výsměch, jimiž ji zahrnují jiní páni v uniformách. Hrdinka se ostatně jen tak nedá, kdysi přežila únos a dokáže čelit i své hyperkorektní matce a nepřízni příbuzných, pro které je pijanka a svobodná matka kýmsi ostudným. Jen Dívka o půlnoci jí pořád vrtá hlavou, nemůže se zbavit dojmu, že právě v písni se skrývá tajemství Jehlovy smrti. Neprozrazuji nic, když napíšu, že měla pravdu, protože řešení je tak složité a mnohovrstevnaté, že na ně pravděpodobně nepřijdou ani zkušení znalci detektivek.

V paměti utkví především silné ženské postavy. Barmanka Lucie, neprávem obviněná z vraždy. Její oddaná a věřící teta Kristina. Jelena, mnohokrát znásilněná v rodném Srbsku i na útěku do Polska. A především Saša. Autorka jí věnovala i další romány; snad s jejich vydáním nebude Jota otálet.