Divišův návrat do dětského světa

Jedenapadesátiletý Stanislav Diviš patřil k původním členům umělecké skupiny Tvrdohlaví. Svou tvorbu začal řadou geometrických obrazů inspirovaných krajinou a sérií obrazů s biblickými motivy. Druhá řada jeho děl se souhrnně označuje jako vědecký realismus.

"Ten název vědecký realismus jsem si v podstatě vymyslel z legrace, a on se stal slovníkovým heslem a já  autorem tohoto směru," říká Diviš s úsměvem.

Jeho současná díla představuje do 31. října pražská Národní galerie v Praze  ve Veletržním paláci ve dvou cyklech - Dva světy a Květy z ráje. Stanislav Diviš klade důraz na obsahovou stránku svých obrazů. "Pracuji koncepčně a témata si připravuji dopředu. Sbírám materiály, maluji skici, řeším barvy a jejich jednotlivé významy," vysvětluje.

Cyklus se symbolickým názvem Dva světy vznikl na podkladě raných kreseb Divišova dnes již patnáctiletého syna Prokopa. "Můj syn trpí nejrůznějšími disfunkcemi a poruchami. Odmala se vyjadřoval kreslením a malbou. Vytvářel si tak různé záznamy o věcech, které ho zaujaly. Líbil se mi jeho grafický projev, a tak jsem všechny jeho obrázky systematicky sbíral," říká Diviš, který synovy kresbičky věrně přenesl na velký formát a barevně zpracoval.

"Pro výstavu jsem vybral jen určitá témata.  Záznam je důležitá věc. Na malém papíru to může vypadat nezajímavě, ale ve velkém formátu a v barvě je to jiné," podotýká umělec.

Známý dětský psycholog Zdeněk Matějček mu sice řekl, že by takto neměl dětskou kresbu využívat, ale Diviš namítá: "Vystavujeme společně s mým synem. Moje dítě, můj genetický obraz, se vyjadřuje  čistým původním obrazem, kterého už studovaný člověk není schopen. Měl jsem pocit, že se dotýkám svého ztraceného dětského světa."

Stejný pocit pozitivního návratu do světa dětství mohou mít i návštěvníci výstavy. Navíc celkové vyznění přesahuje přenos dětské kresby. Dětská kreativita je zde konfrontována s Divišovou výtvarnou uměleckou praxí. Výtvarník styl hotových obrazů nazval dislektickým realismem.

Cyklus Květů z ráje vychází pro změnu z inspirace mozaikovými okny katedrál, které Diviš navštívil ve Francii. "Představuji si to jako Ráj, který popisuje Gilgameš. Popis ráje je něco hodně podobného tomu, co se objevuje na vitrážích v katedrálách - umělé, krásné, stylizované, nereálné květiny, z kterých vychází i jejich  barevnost," objasňuje svůj záměr umělec.

S dílem i s autorem je možné se blíže seznámit na komentované prohlídce výstavy 19. října v 16.30 hodin v druhém patře Veletržního paláce.