Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Divadelník Moša dokázal uspět v Evropě

  7:44aktualizováno  7:44
Ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša je jediným českým divadelníkem, který dokázal uspět coby muzikálový režisér v západní Evropě.
Divadlo - ilustrační foto

Divadlo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Moša má pověst špičkového divadelního manažera, ale i rozporuplně přijímaného dramatického autora.

Jeden triumf mu však upřít nelze - jako jedinému divadelníkovi z českých zemí se mu povedlo vyvézt muzikál, žánr spojovaný s Amerikou, do zemí, kde se mu skutečně daří. Mošovy úspěchy se mu oklikou vracejí: získává důvěru agentur a práva na tituly, o kterých si jiní v Česku mohou nechat zdát.

Fame pro Holanďany
Počátkem března připravil Moša pro holandské turné slavný americký muzikál Fame. Premiéra se uskutečnila v nejstarším holandském městě Nimjegen. Je to už šestá Mošova práce v končinách, které mnozí jeho čeští kolegové navštívili pouze jako turisté. Mošovy zdejší práce představují pilíře moderního muzikálu.

„Naše inscenace West Side Story se hrála osmsetkrát po celé Evropě, kterou nyní objíždíme s muzikály Hair a Joseph and The Amazing Technicolor Dreamcoat,“ bilancuje režisér.

Čerstvý padesátník si nemůže na zahraniční zakázky stěžovat. Ve stejných dnech, kdy připravoval Fame, zkoušel v Lužickosrbském divadle v německém Budyšíně Strakonického dudáka.

„Převáželi mě stovky kilometrů mezi zkouškami jako vzácný náklad,“ směje se. Podmínkou německé produkční společnosti muzikálu Fame pro třicet představení po celém Nizozemsku byla právě Mošova režie.

V tuzemsku dosud neuvedený titul Fame se stal hitem nejen broadwayských jevišť v devadesátých letech, ale i senzací filmového plátna. Libreto Davida da Silvy a Josého Fernandeze se soustředilo na mladé studenty prestižní New York High School of Performing Arts.

Než však adepti herectví, baletu a klasické hudby dosáhnou na hvězdnou slávu skrytou v názvu muzikálu, čeká je tvrdá dřina. Divák se zase dočká několika volně zřetězených epizod mísících humor s osobními tragédiemi.

„Šlo nám o taneční styl osmdesátých let,“ vysvětluje choreograf chorvatského původu Igor Barberič. Jeho efektní sborová čísla vrcholí závěrečnou taneční scénou na (samozřejmě žlutém) newyorském taxíku. Z jeho střechy se mladí doslova vrhají do prostoru, salta střídají divoké diskotékové variace.

Všechny bych je zaměstnal
Moša při přípravě Fame spolupracoval s mezinárodním týmem, v němž české barvy hájí osmičlenný orchestr, scénograf, kostýmní výtvarnice a dvojice brněnských tanečníků. Protagonisty Moša hledal při lednovém londýnském konkurzu v Pinapple studio 7 na Langley Street.

„Přišlo neskutečných čtyři sta zájemců. Nešlo však o lidi z ulice, ale o špičkové profesionály, kterým konkurz doporučili jejich agenti. Všechny bych okamžitě zaměstnal,“ vzpomíná režisér. Obsazení tuctu hereckých i šestnácti tanečních rolí prý nakonec vybírali jen podle požadovaných typů.

Belgičan Hugo Harold Harrison se svou britskou kolegyní Helen Morrisovou už zkusili opojnost Fame při účinkování v londýnském West Endu. „Já nechci být slavný. Baví mě jen moje práce a navrch cestování,“ svěřuje se šestadvacetiletý mladík s aristokratickými předky.

Měsíční pracovní pobyt v Holandsku lákal také Morrisovou. Pětadvacetiletá herečka nezastírá, že účast v projektu představuje nejen umění, úspěch a slávu, ale i potřebné živobytí.

Spíše profesní prestiž než finance ve srovnání s mladými zřejmě skloňovala skutečná holandská star Barrie Stevens. Rodák z anglického Newcastlu je v Holandsku nesmírně populárním hercem.

Jedenašedesátiletý showman si slávu dobyl mimo jiné spoluprací s legendami, jako jsou Liza Minelli, LaToya Jackson či Shirley Bassey. Stevens má jako jediný šatnu sám pro sebe. Pod jeho jménem se na dveřích důležitě třpytí čtyři nepřehlédnutelné hvězdičky. I to je Fame...

Přijdou čarodějky
Mošovo zahraniční renomé (nastudování Fame ocenil například celostátní holandský deník AP) prospívá i české muzikálové scéně. „Na některé tituly jsme získali práva díky našim zahraničním úspěchům,“ vysvětluje Moša. V Brně tak třeba v české premiéře viděli muzikál Oliver!, na podzim příštího roku se sem přestěhuje i produkce Fame.

A Městské divadlo v Brně čeká i další velká událost. Před několika dny Moša získal práva na jeden z nejslavnějších muzikálů současnosti, po kterém už léta pošilhávaly i některé zavedené pražské muzikálové scény. V Brně budou za čas kouzlit Čarodějky z Eastwicku v muzikálovém balení.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přemysl Pálek v titulní roli nového nastudování Krysaře v pražském Kalichu
Landův Krysař vznikl ve staré době. V Kalichu zkoušejí novou verzi

Po důmyslné dřevěné scéně plné otočných kulis se prochází postava v kápi. Herec Přemysl Pálek odříká své věty důsledně zadumaně. Jeho role Krysaře vzbuzuje...  celý článek

Josef Moravec (uprostřed) jako Orfeus a Yvona Škvárová jako Veřejné mínění v...
RECENZE: Orfeus v Evropském parlamentu, Národní v uměleckém suterénu

Jestliže nedávný pokus Opery Národního divadla o italskou komedii připomínal upachtěnou televizní estrádu, pak pokus o humor v nové inscenaci Offenbachovy...  celý článek

Martin Kraus a Chantal Poullain v novém nastudování Šesti tanečních hodin v...
Hrát u Bolka je moje srdeční záležitost, říká Chantal Poullain

Úspěšné nastudování hry Šest tanečních hodin v šesti týdnech se od léta hraje v Divadle Bolka Polívky. Chantal Poullain zde učí už třetí taneční mistr.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.