Divadelní přesuny na Olomoucku

Olomouc, Prostějov - Jako na houpačce si nyní mohou připadat divadelní příznivci na Olomoucku. Na jedné straně přicházejí z centra Hané lehce euforické informace o znovuobnovení jedné tradiční divadelní scény v městské části Olomouce, která se proměnila v Hořící dům a poskytuje přístřeší alternativnímu souboru Davida Drábka Studio Hořící žirafy. Zato z nedalekého Prostějova se nese zpráva o konci soukromého Divadla Hromadná procházka.

Základ soukromému souboru v Prostějově dali v roce v roce 1999 dva šumperští herci Pavel Hromádka a Pavel Petr Procházka, kteří kolem sebe sdružili partičku generačně spřízněných kolegů. Spojila je vize vlastního soukromého profesionálního divadla - "zcela nezávislého, a přitom produkujícího nekomerční divadelní výtvory" -, které by je nejen vnitřně naplňovalo, ale i uživilo.

Přístřeší našla Hromadná procházka v prostějovském Městském divadle, které sice má působivou budovu navrženou architektem Janem Kotěrou, ale chybí mu vlastní stálý soubor. Hned v první sezoně připravila Hromadná procházka šest premiér, hrála nejen v Prostějově, ale jezdila také na četné zájezdy.

Nejinak tomu bylo i druhým rokem. Dramaturgie myslela na děti i na dospělé, a tak v programu našla místo Puškinova pohádka O caru Saltánovi stejně jako dramatizace Charmsovy povídky Stařena nebo Máchův Máj. Už během prvního roku se však soubor proměňoval; po půl roce odešel i jeden ze zakládajících, Pavel Hromádka. Důvody byly vždy stejné: peníze.

"Průměrnou hrubou mzdu jsme měli loni 3900 korun," konstatuje lakonicky umělecký šéf devítičlenného souboru Pavel Petr Procházka. Ačkoliv město divadlu tu a tam penězi přispělo, naposledy půl milionem korun, podle herců to na práci a život nestačilo.

"Z toho půl milionu byla polovina na dokončení stávající sezony, druhá půlka na rozjetí té nové. Jistotu, zda dostaneme další peníze, jsme ovšem neměli. Navíc, neustálé odchody lidí znamenají opětovné přezkušování inscenací. Už na to nemáme sílu," dodává Procházka.

Soukromé divadlo s nekomerčním repertoárem nemá v padesátitisícovém městě valné šance na přežití. I proto David Drábek v Olomouci využil příležitost obsadit se svými Hořícími žirafami obnovenou pobočnou scénu Moravského divadla. Hořící dům je tak na rozdíl od Hromadné procházky součástí kamenného divadla, které jej bude spravovat a pravděpodobně i finančně podporovat ze svého rozpočtu.

"Pokud by divadlo nemělo uvažovat příliš komerčně, má šanci jen se silnější dotací," přiznává Procházka. Po dvou letech už také ví, kolik peněz by potřeboval na divadlo podle svých představ:

"Ideální by bylo okolo 4,5 milionů na rok. Pak je možné nastudovat čtyři kvalitní inscenace, pozvat hosty, udělat festival. To jsou ale peníze, které po nikom nemůže chtít," přiznává herec a tvrdí, že prostějovské zkušenosti nelituje.

S novou sezonou se soubor Hromadné procházky rozprchne do všech stran. A tak zatímco v Prostějově šéfka Městského divadla Jana Zikmundová lituje, že Hromadná procházka končí, o dvacet kilometrů dál, v Olomouci, zahájil v sobotu David Drábek provoz centra alternativního divadla a kultury Hořící dům.

Z inscenace Aquarius v podání prostějovského divadelního souboru Hromadná procházka

Z inscenace Malý princ v podání prostějovského divadelního souboru Hromadná procházka

Z inscenace Stařena v podání prostějovského divadelního souboru Hromadná procházka

,