Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nástupem Trumpa se Orwellův antiutopický román 1984 stal bestsellerem

Po kontroverzním vyjádření mluvčího Bílého domu o účasti na inauguraci nového prezidenta, které poradkyně Donalda Trumpa označila za „alternativní fakta“, vzrostl prodej antiutopického románu britského spisovatele George Orwella 1984.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R62a51d12i25m 95Z22e78h33e64r 3734610183911

Odpůrci Trumpa nám denodenně ukazují své dvě minuty nenávisti, takže na tom něco bude...

+1/0
27.1.2017 9:49

J69i36ř17í 48V58i87m65r 5183497750940

Pěkný postřeh :-)

0/0
27.1.2017 21:42
Foto

L32u59d22ě22k 79F67u23x65a 9466940224117

:-) Nenávisti? Když někdo ukazujea upozorňuje na lháře a jeho lhaní, nebývá to nenávistné, spíš půjde o pohrdání. Ostatně, vyčíst nenávist z neutrálních slov, to taky dá fušku, že? taky taková alternativní pravda, viďte:-/

0/0
3.2.2017 0:03

K43a60r33e72l 24N98e29č90a83s 5293649940180

Orwell varoval právě před tím,co se nyní ve světě děje. Ale jeho dílo je daleko rozsáhlejší a omezovat se pouze na 1984 nebo Farmu je zavádějící.

Nyní vyšla vynikající Na dně v Londýně,na dně v Paříži.To je zejména svět,který se mu začal hnusit už v Barmě.:-)

0/0
26.1.2017 20:00

M65a78r75t63i34n 54P66e28t52v12a83d 4420209207982

To, před čím Orwel varoval, odráží jeho dobovou zkušenost s reáliemi nacismu a komunismu, tedy především s militantní totalitou.

V dnešním světě existují Orwellovskému světu podobné totality už jenom výjimečně. Míra individuální i občanské svobody je ve všech koutech světa absolutně nejvyšší v celé známé historii lidstva. Ale i dnes samozřejmě můžeme nacházet různé drobné paralely i u nás: např. takzvaná politická korektnost má hodně společného s newspeakem, až na to, že není povinná, a nikdo ji nemůže nařizovat - což je zase velice podstatný rozdíl.

0/−1
28.1.2017 15:34

M37a66r94t90i36n 75P82e75t44v87a45d 4260649567402

Všichni, kdo tady srovnávají EU apod. s režimem Velkým bratrem, tak činí jenom proto, že Orwellův román nečetli, nebo četli nedbale. Velkého bratra totiž charakterizuje především teror a pronásledování neposlušných. Nic takového se nikde v našem civilizačním okruhu neděje.

Co ovšem Orwella nesporně připomíná, je postupující ztráta soukromí ve veřejném prostoru fyzickém i virtuálním. Ale ta je nevyhnutelná, a bude se jenom dál prohlubovat - ke všeobecnému prospěchu. Osobně si myslím, že si časem všichni zvykneme, a přestaneme se tím zabývat. Vědomí užitku, s nímž je ta ztráta spojená, nakonec převáží pocity újmy.

+1/−2
26.1.2017 15:49

F37i51l55i42p 13L14o87u20k78a 4756696978591

Dal jsem plus po přečtení prvního odstavce.

K tomu druhému už se nevyjadřuji, nevím, na to nemám názor.

0/0
26.1.2017 18:40

R27a22d61i24m 71Z62e95h92e92r 3874210413311

"Velkého bratra totiž charakterizuje především teror a pronásledování neposlušných. Nic takového se nikde v našem civilizačním okruhu neděje."

OMG... a např. Wilders je vosk? 8-o

0/0
27.1.2017 9:51

M89a40r46t68i97n 36P90e11t56v50a39d 4160319887572

Nevím nic o tom, že by Wilders terorizoval spoluobčany, nebo že by státní bezpečnostní struktury terorizovaly Wilderse. Pokud vím, je předsedou parlamentní strany a poslancem parlamentu. Takže smysl vašeho OMG nechápu... :-)

0/0
28.1.2017 15:05

J89i35ř91í 75V57i70m24r 5293267820300

Četl jsem třikrát a to velmi pozorně a tvrdím, že jste vedle jak ta jedle. Nic jste nepochopil. Ono to nemusí být patrné, když nad tím člověk nepřemýšlí, ale pomalu to k tomu 1984 spěje.

0/0
27.1.2017 21:31

M71a62r51t25i19n 33P52e72t66v29a21d 4520849687512

Stejně jako třeba Nostradamus, je i Orwell vykladatelný z mnoha nejrůznějších aspektů. Výklad je vždycky závislý na subjektivním zaměření vykladače. Váš výklad neznám, neboť "vedle jako jedle" a že "to k tomu 1984 spěje" neznamená vůbec nic. Kdybyste vyslovil nějaký názor, mohli bychom pak své rozdílné pohledy porovnávat. ;-)

0/0
28.1.2017 15:13

J19a87n 16P40a35v24e72l 8703102278406

Je sranda, jak lidé proti sobě staví Trumpa a EU a doufají, že Trump bude alternativou. Je to jako proti sobě stavit skinheady a anarchisty. Ano, nesnáší se, ale jinak to jsou stejní fanatici a nemohu označit ani jedno hnutí za něco rozumného.

0/0
26.1.2017 15:43

P50e27t12r 73G56ö26n96d45ö83r 3744900321976

Nástupem Trumpa se vše vrací k normálu. Orwelovštění se týká spíš levičáků a Sorosem korumpovaných vlád atd atd...

+2/−1
26.1.2017 14:43

K66a48r12e76l 14N14e66č50a65s 5693639820920

Ale ikoli.To by byl velmi,velmi omezený pohled,pane Göndöre.To se týká i totality neoliberální.

Hovory o neomarxismu jsou také nepřesné,protože tento styl subversivní permanentní revoluce spíše má kořínky v trockismu:-)

+1/0
27.1.2017 11:38

T12o20m59á70š 45T21a74t91í31č77e25k 5500312750688

Nástupem Trumpa? Cože? Angsoc a cenzura panuje už dávno v neomarxistické Evropě, co Trump? 8-o

+2/0
26.1.2017 14:31

M20i76c28h21a31e66l 38P58r19i67n14c 7595605690855

Prší, a proto si koupím ... rohlík. To je naprosto stejná souvislost mezi inaugurací Trumpa a zvýšeným prodejem Orwella.

+2/−1
26.1.2017 14:30

S43a19b71i46n66a 36P98u71r98k97r11t29o50v97á 5798102456930

Děkuji za dobré tipy. Už vím, o co budu muset rozšířit svoji knihovnu.

+1/0
26.1.2017 14:02

J88a31r54o48s96l54a43v91a 51K55o20l84i51h88o57v21á 6169787827943

Překvapivé, že tento román neznáte. Ale vřele doporučuji. Když jsem ho cca před 15 lety četla poprvé, svým způsobem mi pasoval na dobu, která, jak jsem se domnívala, již uplynula.. A nyní jsem si ho zakoupila proto, že se nástup té doby jeví opět jako aktuální.

+1/0
26.1.2017 14:05

J76a96r20o78s27l90a79v67a 57K57o73l72i24h37o15v31á 6879887747783

Tak tento román, který mi v knihovně chyběl, jsem si objednala před cca dvěma roky, a rozhodně to nesouviselo se zvolením Trumpa, ale se současnou politikou EU.

+4/0
26.1.2017 13:59

M93a21r25t24i30n 20V49a88š23i71n24a 2849336472821

Tahle zpráva je jak vyšitá z Orwella - jediné, co 1984 opravdu čím dál víc připomíná je Obamova Amerika a současná Evropská Unie, Trump je zařazení zpátečky.

+5/−1
26.1.2017 13:56
Foto

J20i13ř62í 67B38e95d84n28á77ř 9402825783302

tak si mysím, že newspeak románu 1984 sedí daleko více na současnou Evropu, než na Trumpa :-).

Jinak, ne že by ten počet lidí na inauguraci měl nějaký extra význam, ale stačí se podívat na interaktivní foto z inaugurace od CNN a přiblížit si přihlížející účastníky, kterých je podstatně více, než na slavném "srovnávacím" fotu, na které se odvolává iDnes: http://edition.cnn.com/interactive/2017/01/politics/trump-inauguration-gigapixel/

+5/−1
26.1.2017 13:53

M10a68r45t36i83n 71P79e61t76v10a38d 4380779187532

Ten spor o účast na inauguraci je komický i trapný, o nic nejde.

Já jsem sledoval přímý přenos: v době inauguračního projevu dav diváků končil někde v místech Smithsonian Castle. Při pohledu od Washingtonova pomníku tedy musel být vidět nápadný prázdný prostor. On něj ovšem už byl dav kompaktní až ke Kapitolu, a nebyly v něm vidět žádné zřetelné proluky a mezery, které ukazuje "srovnávací" foto. To patrně vzniklo v době, kdy se Mall teprve zaplňoval.

Účast na první inauguraci Obamy byla nesporně podstatně větší, souvislý našlapaný dav tehdy vyplnil celý Mall včetně okolí pomníku, a zasahoval také až na Constitution Avenue a Independence Avenue. Ale proč ne - o tom, že Obama byl přijat s mnohem větším nadšením než Trump, přece každý ví, a nikdo nepochybuje. Dokazovat ten rozdíl nekorektní fotografií je nejenom zbytečné, ale i kontraproduktivní.

0/0
26.1.2017 15:29

J72a34r35o88s14l34a52v 62K58o92t89l60a25b80a 3420457

A kdyby si Trump koupil pytlík lékořicových pendreků, tak by se řvalo, že je nacista, protože z osmi pendreků poskládáte hákenkrojc

+5/−3
26.1.2017 13:17

J98a20n 80S52o86u86č52e15k 2711706828809

No výborně, alespoň se Američané vrátí k četbě knih, místo aby si nechali vymývat mozky lživými médii. Takže je OK, že Trump tak nepřímo podpořil knihkupectví i četbu.

+4/0
26.1.2017 13:14

P74a84v59e84l 33H60o91r87á35k 8571363675502

Navíc literatury, která za to stojí, aby se četla zrovna v této době. A kvůli Trumpovi rozhodně ne, právě naopak.

+1/−1
26.1.2017 13:24

R75o55m75a67n 90E46h26m76i88g 4562844909306

No nevím jestli to je nástupem D. Trumpa.

Spíš je to způsobené snahou současného establishmentu o manipulaci ( např. tento článek ... ) , cenzuru a špiclování svých ovcí.

+3/−2
26.1.2017 13:11

P11e66t62r 63V15r32c58h66o12v73s68k38ý 1672367546832

Dnes je 26.1.2017. Inaugurace byla 20.1.2017. Sousloví "alternativní fakta" se probírají na internetu zhruba od pondělí 23.1.2017...

Idnes tedy v článku tvrdí (nebo se nám snaží vsugerovat): během úterý 24.1.2017 se zhroutily statistiky prodeje Orwelllova románu "1984" natolik, že Amazon (patrně během středy 25.1.2017) stihl zpracovat informaci o prodejích "1984", poslat to na rozhodnutí příslušným nadřízeným, ti stihli rozhodnout, a Amazon stihl ještě ten týž den udělat objednávku s vydavatelstvím na dotisk knihy. A ještě to zveřejnit tak, aby ve čtvrtek 26.1.2017 už mohl být tento článek (o tom jak Trump a lidé kolem něj stačili významně pohnout statistikami prodeje knih) napsán...

Obávám se, že této nesmyslné časové konstrukci muže věřit jen Idnes. Docela by mne zajímalo, co znamená termín "poslední doba", který autor v souvislosti se Signet Classics v článku použil. Vzhledem ke konstrukci Idnes, že se tak muselo stát v souvislosti s použitím pojmu "alternativní fakta" to muselo být během posledních tří dní !

Myslím, že článek je spíše názornou ukázkou toho, že Idnes se neštítí žádné lži a neváhá splést spřádat polopravdy a věci, jež spolu nesouvisí. Totalitní multikulturalistická ideologie dostala nástupem Trumpa těžkou ránu, nicméně poražena není. Osobně jsem přesvědčen, že nárůst zájmu o "1984" je skutečný a je spíše důsledkem destruktivního působení multikulturalistů, s nimiž lze zcela jednoznačně spojit široké používání newspeaku, snahou o pronásledování, umlčování a zavírání názorových oponentů (vaporizování) i okrajování osobních svobod ve stylu Velkého bratra (Big Brother).

PS: Román 1984 jsem před léty četl, sousloví "alternativní fakta" mi v souvislosti s 1984 vůbec nepřišlo na mysl... Newspeak a Big Brother ano.

+9/−1
26.1.2017 13:09

M18i41c68h15a95e20l 29P60r67i54n93c 7925345880935

Souhlasím s Vámi. Přibližně před 85 lety před Trumpovou inaugurací (plus nebo minus rok) se k moci dostal Hitler. Je to snad náhoda? Tak úplně stejně by mohl vypada název článku tohoto článku na idnes.

0/0
26.1.2017 14:36

V39l83a65d97i38m81í12r 97S68o64k76o16l27í18k 5406454620170

Doporučuji knihu My od Zamjatina, je ještě syrovější a drsnější než 1984.

0/0
26.1.2017 13:06

M44a30r50t87i79n 11V49a98š17i69n21a 2979696722721

Před dvěma měsíci jsem pořídil do domácí knihovny 1984, Farmu zvířat, Konec civilizace a právě My. K My jsem se ještě nedostal, ale už to mám nachystáno ...

Podle místních stachanovců pera tak asi budu muset poděkovat Trumpovi, že mě k nákupu kvalitní literatury nakopnul ;-)

0/0
26.1.2017 14:00

B88o13r39i38s 53O52n84d49e76r91k97a 1784128879244

Nevím jak Orwell, ale mě Clinton a současná Evropa spíše připomíná Huxleyho Breve new world. Společnost je rozkastována na různé skupiny podle intelektu. Pokud je něco špatně: sjeďte se!, neexistuje neštěstí a pokud se k němu dostanete: sjeďte se!" Několik vyvolených rozhoduje o pravdě atd... Přečtěte si! Huxley se dnešní realitě blíží více než Orwell.

+2/−1
26.1.2017 13:05

T15o46m58á72š 82T10a24t38í44č66e89k 5670702140388

Jj, heče peče, to ke sluníčkářům pasuje jak vyšitý! :-)

0/0
26.1.2017 14:39

M95a90r86t13i86n 78P86e92t76v67a67d 4380529197762

Orwella číst netřeba, stačí si přečíst Trumpův inaugurační projev. - Velkohubá manipulativní snůška nesmyslných a nerealizovatelných slibů bezskrupulózního exhibicionisty, jenž po celé zemi rozestavěl monstrózní budovy, opatřené svými monstrózními podpisy. Spojte si to s vidláckým výrazivem a manýrami, které ho charakterizují v off record situacích, a pochopíte, že americký lid po dlouhé době zase jednou dostal to, co má ze všeho nejradši: legendu o své jedinečnosti a superioritě, o své nezměrné síle a neporazitelnosti, a samozřejmě i o své dobrotě a spravedlnosti.

V tomhle ohledu se americký lid nijak neliší od lidu ruského, a ani mě nepřekvapilo, když jsem podobné rysy pocítil i v lidu čínském. Zřejmě jde o nevyhnutelné stigma těch největších a nejmocnějších národů - naivní důvěřivost vůči každému, kdo umí impozantně dělat ramena.

Ramena umí Trump dokonale, stejně jako je umí Putin. Oba naplno využívají instrumentárium postmoderních manipulačních technik, oba nemají žádné zábrany ani stud. Oběma nadšeně žehnají ty nejagresivnější církevní kruhy a různá jiná sebranka. Oba svůj úspěch opírají o podněcování intolerance, mezilidské nevraživosti a nenávisti. Jedny obviňují, aby na ně mohli druhé poštvat. Lid se tím zaměstná, a oni si mohou za jeho zády dělat dobře.

Kdyby dějiny tvořili jednotlivci, hrozila by světu při náhodném přemnožení Trumpů a Putinů tak trochu chmurná budoucnost. Naštěstí má naše planeta samočisticí schopnost, a za každým džingischánem nakonec vždycky zamete. Bídná období nemívají dlouhé trvání, a budoucí svět je vždycky a nevyhnutelně o něco lepší, než byl ten minulý. :-P

+6/−11
26.1.2017 12:54

R22a34d92o69v20a48n 24S68t58o44k54l45a49s69a 3829482566525

:-)R^ velmi přesné

+1/−5
26.1.2017 12:56

J84i14ř94í 90K33e11j31d37a 3787895446403

Takovýho textu a přitom taková blbost.

+12/−2
26.1.2017 12:57

M90a46r25t19i72n 29P57e31t88v68a47d 4560429677472

Takovéhle komentáře dostávám u svých kontroverznějších příspěvků poměrně často, pane Kejdo. Píší je ti, kteří se mnou nesouhlasí, ale neumějí vysvětlit, proč. V argumentační nouzi se jim pak slovo blbost jeví jako moudré. V

+1/0
26.1.2017 13:44

P18a13v53e29l 24J82o33n56á27š 5521215139655

V čem blbost, nešlo by to poněkud upřesnit?

0/0
26.1.2017 18:28

M90a30r13t83i77n 21P28e44t72v29a22d 4610599867152

O blbosti mluví pan Kejda, já ne - takže nic upřesnit nemůžu.

0/0
28.1.2017 15:17

M37a70r37t53i25n 96P76e17t63v17a20d 4820729927142

OPRAVA pro pana Jonáše:

moje vlastní blbost se projevila tím, že jsem váš komentář omylem vztáhl ke svému příspěvku. - Omlouvám se. V

0/0
28.1.2017 15:37

M16a17r38e37k 27M14a90h35d37a97l 9937283949515

Částečně s Vámi souhlasím, ale toho Orwella si raději přečtěte. Ten se na Trumpa naroubovat prostě nedá.

+3/−1
26.1.2017 13:03

M93a42r19t55i62n 29P73e37t23v35a57d 4360229927102

Romám 1984 znám docela dobře, a souhlasím s vámi, že jeho svět s Trumpovým nemá nic moc společného.

Ale když už jsme u toho Orwella - taková Zvířecí farma... ;-)

0/−2
26.1.2017 13:34

J14a27k24u38b 64R89o84u43s 3543940784982

Žádný pojem jako „antiutopie“ neexistuje. Říká se tomu dystopie, pisálku.

+1/−3
26.1.2017 12:44

M72a42r35t29i55n 82B74e54r61a57n 6639975656891

Používá se zcela normálně obojí, Rousi...

+2/0
26.1.2017 12:46

J79a59k11u24b 34R14o85u18s 3223690394372

To, že se něco normálně používá, ještě neznamená, že je to správně a patří to do novin.

+1/−2
26.1.2017 13:02

M19i17c49h46a39e55l 88P86r48i17n66c 7525815800605

Antiutopie je nesprávný pojem. Opakem utopie může být i demokracie a nikoli jen totalitarismus. Stačí jen výchozí utopii vhodně definovat. Naproti tomu dystopie či kakotopie jsou výrazy mnohem přesnější. Oblíbená zkratka, kdy se přidá předpona anti, je často zavádějící.

0/0
26.1.2017 14:15

M44a46r16t61i34n 57P15e87t70v18a50d 4190709867132

Na slově antuitopie není nic nesprávného, a ze všech synonym se používá nejdéle a nejčastěji.

Uměle vytvořené pseudořecké slovo utopie v překladu označuje "místo, které neexistuje". - Thomas Moore tak pojmenoval fiktivní románový ostrov, na němž prezentoval svou představu ideálního uspořádání lidské společnosti.

"Dystopie" (vadná nebo špatná utopie) je jen novější verze původního pojmenování "antiutopie" (opak utopie), označující místo, kde je lidská společnost uspořádána zvráceně. Obě označení jsou ve vztahu k pojmu utopie shodná, a obě se souběžně používají. Ve stejném významu se používá ještě i pojem "kakoutopie" (ošklivá utopie).

0/0
28.1.2017 23:43

M12i96c19h47a42l 38K25r16e68j75č59í 3573322372763

Idnes- žumpa jede naplno .-)

Nevím jak souvisí demokrticky zvolený prezident v USA s orwellowskou úžasnou knihou o diktatuře, ale u vás se opravdu není čemu divit.

Koukám, kdo v životě neuspěje- jde do IDNES. :-)

+3/0
26.1.2017 12:44

R30a62d89o66v79a55n 87S22t34o48k48l98a97s37a 3679672856835

pokud prezident překrucuje realitu, tak je to přesně to, před čím Orwell varuje...

0/−2
26.1.2017 13:04

D50e96n28i19s 53H65u54m74l 4692565145116

1984 se stava bestsellerem behem zrizovani Ministerstev pravd v EU

+6/0
26.1.2017 12:43

J29i37ř67í 18B28r82o39ž 5259985902777

Jestli něco Orwell popsal, tak to je, co se nám snaží vnutit Obama, Merkel, Junker a další sociální inženýři. Trump je pravý opak.

+12/−2
26.1.2017 12:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.