Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Volant vlevo, fotky blízkých. Jaké nepřesnosti se najdou v Anthropoidu

Koprodukční Anthropoid začal svou pouť v amerických kinech, následovala Velká Británie, kde k němu byli kritici vlídnější. V případě tuzemského startu, který je načasován na Den české státnosti 28. září, se čekaly polemiky ohledně možného zkreslení našich dějin. Ale publicisté MF DNES zaměření na historická témata tvrdí, že ve filmu našli jen drobné prohřešky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66i80r14o26s38l89a10v 63K91r95á77l 4228789270820

Volant vlevo byl zcela běžný i u československých modelů vyráběných před rokem 1939, navíc tu jezdila auta z Německa, že.....

0/0
3.10.2016 8:02

J97a47n 85C21i11g42l25e26r 7338101430734

Souhlas, nebyla to chyba. Že jí nevadily ty naopak hrozné a jasné chyby v Tmavomodrém světě?! Jo ahá, to byl oblíbenec Svěrák, tak to jó...

0/0
3.10.2016 13:01

J90a30n 12J10í64c65h47a 8870100148891

Nj, pan Pacner jako "pametnik" by tohle mohl vedet...

0/0
4.10.2016 11:57

J66a89n 26W43a89c68l78a90v 7264555727298

http://technet.idnes.cz/predvalecne-ceske-automobily-volant-vlevo-f2g-/tec_technika.aspx?c=A161002_171144_tec_technika_erp

Že p. Spáčilová nerozumí filmu, to už je známo. Ale, že bude psát i o automobilech jsem fakt nečekal. Nerozumí jim stejně tak.

0/0
5.10.2016 11:06

D22a71v29i71d 43D15u79š55e55k 5801237830417

Chyba je i v tomto článku.

Gabčík se psal Josef a NE Jozef.

Jeho matka byla totiž Češka.

0/0
30.9.2016 13:55
Foto

K84a52r44e68l 28S95ý14k73o44r56a 6123229642290

prosím vás, to je diskuze, jestli je správné univerzita nebo universita, podobně jako filozofie nebo filosofie --- obě možnosti jsou správné - stejně jako Jozef a Josef

0/−7
2.10.2016 6:23

J75a98n 62C45i14g27l11e88r 7378441930144

Tak to není pravda. Žádný Petr Šťastný, ale Peter. A ne Ján Sladký Kozina, ale Jan... Náhodou, je to vlastně paradox, že Slovák není Jozef, ale Josef. A hlavně je to jméno hrdiny, tak by ho mohla autorka alespoň správně napsat...

+2/0
3.10.2016 12:59

M82a29r58t43i84n 75K41r12a14l 7253440323967

V tomto smyslu tedy mohli napsat i Giuseppe Gabčík. To je taky správně.

+1/0
3.10.2016 19:49

J58i68ř55í 76L24i27e58t77a84v14e55c 8913459193669

Pane Pacnere, opravdu se mýlíte. Při seskoku skupiny Out Distance (Opálka, Kolařík, Čurda), vypadla Ivanu Kolaříkovi z kapsy peněženka, ve které měl fotku své milé. Peněženka se dostala do rukou gestapa, která Miladu Hrušákovou (tak se ta dívka jmenovala) vypátralo a nakonec se dostalo i k samotnému Kolaříkovi, který nakonec při zatýkání spáchal sebevraždu. Pokud chci kritizovat chyby, tak bych se měl řídit fakty a nikoliv domněnkami.

+6/0
30.9.2016 5:33

M39a94r25t98i74n 24Š23t83ě24p10á71n36e80k 3627253593641

Out Distance byl stejne zajimavy vysadek - Opalka schopny velitel, ktery velel casti parasutistu, Kolarik, ktery ztratil doklady s fotkou snoubenky a nakonec Curda, ktery zradil co mohl.

+2/0
30.9.2016 12:28

P39e47t55r 58P55á21l22k27a 6443356970252

ke Kolaříkovi se gestapo skutečně dostalo, ale v době, když už byl mrtvý, na žádné zatýkání rozhodně nedošlo. Kolařík se svou sebevraždou snažil (marně) svoje blízké zachránit.

+2/−1
30.9.2016 12:55

J12i51ř48í 65L74i71e18t10a44v56e82c 8453839403769

Tak ta fotka je bohužel historický fakt. Historické chyby bych hledal jinde - a bylo jich celkem dost.

+3/0
30.9.2016 5:27

R52a90d77i24m 69P53o90l62á97š63e18k 9836823129819

Nevím, jestli ten text je takhle ve filmu nebo jestli to je výmysl autora článku.

Ale text "Šest mužů hrdinně vzdorovalo obrovské přesile sedm hodin " je evidentní vojenský nesmysl.

Kolik pak asi mohli mít u sebe nábojů a granátů, aby na ulici s tím nebyli nápadní? Víc, než několik stovek, tak 10 - 15 zásobníků určitě ne. Spíš méně, 2 - 4 zásobníky.... Za jak dlouho by ty náboje v nějaké intenzívní přestřelce vystříleli? Za 20 - 40 minut?

Spíš to bylo tak, že byla párminutová úvodní prudká přestřelka, kdy parašutisté němce zaskočili, pak se němci stáhli, v rámci možností sebrali své mrtvé a raněné a postavili stráže. A radili se, jak parašutisty zaskočit, posílali pro další lidi a těžší zbraně a párkrát parašutisty zkusili v několika pár minutových přestřelkách dostat. To se nepovedlo, protože parašutisté byli dobře vycvičení a kostel byl pro obranu vhodný.

Nějakou hodinu jim taky muselo trvat, než zjistili, že to sklepení nemá odtok, než sehnali hasiče a než hasiči to sklepení čerpadly zatopili.

Já bych řekl, že po většinu těch sedmi hodin se nedělo vůbec nic, jen se obě strany navzájem hlídaly

+1/−7
29.9.2016 11:06

L39u87d25ě68k 21N58ě32m69e15c 5895161592294

Děkujeme za odborný výklad.

0/0
29.9.2016 13:45

J81a63n 19S73i24n44n69r35e66i20c38h 6713215880501

Predevsim se nic nedelo protoze se Nemci pokouseli za kazdou cenu ziskat zbyle parasutisty v krypte zive. Jinak by nebyl problem nahaazet tam okenkem z Resslovy ulice par granatu a bylo by po vsem.

+8/0
29.9.2016 13:48

L12u66d87ě34k 97N62ě27m93e30c 5255291272304

Ostatně i ty ďolíky kolem toho okénka tam někdo přidělal dodatečně.

+3/0
30.9.2016 10:02

J31a71n 33S62e93m70i79k 4434537432689

to je nesmysl;-D

0/0
30.9.2016 11:05

T48o42m55á71š 76N86e96u10g69e81b66a48u12e80r 1600655640680

To pan Němec myslel ironicky jako reakci na p. Sinnreicha.

0/0
30.9.2016 14:56

J88i58ř94í 26H49o14v94o85r74k76a 2496197160571

Podle pamětníků, co bydleli na Novém Městě okolo Resslovky, to byla docela slušná a dlouhá "kanonáda", přičemž samozřejmě netušili, co to má znamenat. Ale bylo to dost asymetrické: většinu střelby obstarávali Němci, parašutisté odpovídali jen občasným výstřelem pistolí či granátem.

+3/0
29.9.2016 14:16

V32á29c85l65a17v 54N27e43č28a28d57a 2485636329

žádné své mrtvé Němci nesbírali, protože nebyli, Němci měli pouze několik zraněných.

+2/0
29.9.2016 21:41

J31i80ř42í 14L24i73e64t83a72v31e91c 8503769893219

Ale no tak.

0/0
30.9.2016 7:50

M29a59r60t74i18n 26Š82t94ě94p58á19n51e54k 3407753683111

Citace z jednoho webu:

Pokud se spolehneš na prameny z té doby- von Treunfeldovu zprávu o nasazení zbraní SS a následnou Geschkeho oponenturu a Pannwitzovu zprávu ze září 1942,tak těch zraněných zase tolik není.Při prvním vstupu do kostela byl zasažen gestapák Kurt Kahlo někam do oblasti ruky.Při pokusu o dobytí galerie a kůru byl zasažen SS-man Schinke(zřejmě odraženým kusem omítky do oka) a Grahlert(do ocelové přilby).V Treuenfeldově hlášení pak figuruje ještě SS-man Ostermeier,který měl být zasažen do stehna(zřejmě ten,kterého spouštěli do krypty na laně větrákem).

Nikdo další zraněný se v těch hlášeních neobjevuje.A myslím,že není důvod těm hlášením ohledně ztrát nevěřit.

+1/0
30.9.2016 12:15

Š50á71r64k92a 44M44a93t41y92á47š55o63v72á 1661775362319

zlatej Atentát !!!

+3/0
29.9.2016 11:02

J97a68n 95S72k54ř16i48v85á47n55e15k 3326206536

Zase se tam musela nacpat Geislerová. To nemáme v Česku herečky?

+5/−14
29.9.2016 10:11

M95i62l90a10n 14B35u27r83i24a66n 4427252772361

Fakt si myslíte, že se Geislerová (kterou mimochodem nijak nemiluju) někam nacpala, že si ji nevybral režisér?

+7/0
29.9.2016 12:33

I40v31a91n 41R24u32z41i17c71k37a 9946654268164

Vozy Aero mely volant nalevo protože byly pripravene na jezdeni vpravo ke kteremu se Ceskoslovensko zavazalo uz ve dvacátých letech. Porad se to odkládalo az nakonec bylo rozhodnuto ze se prejde na jizdu vpravo v kvetnu 1939. Nemci to urychlili jenom o několik tydnu.

+23/0
28.9.2016 16:41

P95e88t88r 19P81á93l59k11a 6803656720112

MF Dnes se věnuje chybám ve filmu? Tak to je vážně legrační. Co kdyby se MF nejprve zaměřila na své vlastní minely ohledně Antropiodu? Můžete začít u editora včerejší tištěné verze novin.

Na první straně (sic!) vyšla fotka přes půl stránky s popisem Jamie Dornan jako Jan Kubiš. Editor(ka) je zřejmě fanynkou 50 odstínů, takže Dornana vidí všude, i když na fotce byl evidentně Cilian Murphy, ale netrklo ho (ji), že hrdina na fotce zobrazený uprostřed krypty s vodou po pás, zkrátka nemůže být Jan Kubiš. K tomu není potřeba být historik, ani mít načteno, stačilo vidět Atentát. I z něj je zřejmé, že Jan Kubiš v kryptě nezemřel, ani si v ní nezaplaval.

+26/0
28.9.2016 11:32

J14i23ř53í 39H40o39v38o21r55k26a 2636727170861

1) 40 let myli Sequensovi pozadí za to, že v Atentátu mají parašutisté v kostele samopaly, zatímco ve skutečnosti měli jen pistole. Po 50 letech natočí film co připravují 15 let a výsledek: parašutisté opět střílí samopaly :-)

2) Parašutisté byli kluci, dvacátníci, jestli se nepletu jen Gabčík v době akce oslavil 30. Chodili tady se spoustou holek, které opět byli teenagerky či dvacátnice. Ve filmu hraje čtyřicátník Murphy a čtyřicetiletá paní, mamina od 3 dětí, Geislerová. 8-o

3) Coby mladí kluci tady samozřejmě během těch měsíců soul.žili ostošest. Bartoš mj. s manželkou chlapa co ukrýval, Gabčík i Kubiš měli prokazatelně několik milenek, i naráz. Proto ten romantizující prvek o té jedné milované moc nedává smysl.

4) Pan Pacner by mohl vědět, že např. Ivan Kolařík z Out Distance skutečně u sebe měl doklady s fotkou snoubenky, ty ztratil a díky tomu se podařilo Gestapu zjistit jeho identitu a ta snoubenka i s rodinou byla popravena.

+34/0
28.9.2016 10:37
Foto

F21i88l90i63p 15J48a19r21a86b 1353767320427

2) 28-30 jsou podle mě spíš třicátníci, ale to už je detail. Byli to mladý kluci, ale rozhodně ne úplný mlíčňáci. Ve fotbale by už patřili ke starším hráčům.:-)

3) Mně se velice líbilo, jak režisér Strach pojal zmiňovaného Bartoše v TV filmu "Operace Silver A" - byl to sice vojenský hrdina, ale charakterově dosti pochybný. A proti filmu se zdvihla kvůli tomu obrovská vlna kritiky. Přitom podle mě je tento přístup mnohem zajímavější, než patetické stavění pomníků a romantické pohádky o charakterech bez poskvrny.

+5/0
29.9.2016 9:33

P82e76t39r 49P35á67l22k28a 6273626410962

mně ta kritika v době vzniku Silver A přišla přehnaná a zbytečná, protože jsem měl za to, že je důležitější představit tím filmem dávno zapomenuté hrdiny, jako byli třeba pánové Košťál, Bartoň, Hladěna nebo Krupka a další. Teď ale vysílali Silver A asi před měsícem a úplně jsem žasl, jak špatně si ten film pamatuju, což lze charakterizovat právě na postavě Alfréda Bartoše. Za celé tři hodiny dvoudílného filmu se věnuje odboji asi 2 minuty, jinak jen toká a šoustá nebo o totéž loudí. Vzhledem k tomu, že šlo o velitele všech parašutistů v protektorátu, který odvedl obrovské množství práce a jím vedený výsadek byl kolosální úspěch, tak se dnes té kritice ani nedivím. Ano, byl na ženský, ale hlavně to byl vynikající velitel, voják a vlastenec, což filmaře absolutně nezajímalo.

Je to podobné, jako natočit film o Heydrichovi a ze dvou hodin se deset minut věnovat válce a koncentrákům a z hodiny padesát to vyplnit tím, jak hraje na housle..

+4/0
29.9.2016 10:04
Foto

F65i37l14i60p 79J35a25r11a94b 1813697190277

Máte pravdu, že to bylo asi zbytečně ode zdi ke zdi, chtělo to střízlivější přístup. Ale pořád mi je tahle (třebas trochu násilná) kontroverze bližší, než ten obvykle devótní přístup. Alespoň se rozproudila debata...

+1/0
29.9.2016 10:58

T60o33m91á92š 36N28e61u17g95e54b44a26u75e37r 1140935680930

Bartoš nebyl velitelem všech parašutistů v protektorátu. Je pravdou, že jeho výsadek odvedl velmi dobrou práci.

Je též pravdou, že se jednalo o člověka značně lehkomyslného užívajícího si života (nejednalo se jen o ženy). To je i velice logické, neboť se jednalo o mladého člověka, kterému bylo jasné nejen to, že každý den může být jeho posledním, ale též i to že naděje, že se dožije konce války je prakticky nulová. Zajisté se jednalo i o jeho povahový rys. Na tuto "práci" je nutné vybrat nejen mladého fyzicky zdatného člověka, ale též i trochu lehkomyslného dobrodruha, který je do jisté míry nad věcí. Takže film se významně přibližuje realitě. Ukazuje opravdového hrdinu, nikoliv vysněnou představu o hrdinství.

+1/0
29.9.2016 18:21

P35e58t66r 49P21á14l59k17a 6983616310472

Bartošovi byli podřízení všichni parašutisté z vlny před atentátem, měl nejvyšší hodnost, po povýšení z kraje roku 1942 byl dokonce kapitán. Výsadky měly své vlastní úkoly, ale byl to Bartoš, kdo všechno přes Libuši koordinoval. Třeba o tom, že do Plzně na bombardování Škodovky vyrazí Anthropoid, rozhodl Bartoš.

Ano, žil tak, jako by každý den byl poslední, ale zejména před atentátem to parašutisté rozhodně nebrali tak, že mají nulovou šanci. Spíš počítali s tim, že válka skončí ještě v tom samém roce.

+2/0
29.9.2016 21:49

T11o16m29á32š 74N44e30u35g90e44b78a89u68e82r 1690445140970

To snad nemyslíte vážně: "Spíš počítali s tim, že válka skončí ještě v tom samém roce". V roce 1942? Vítězstvím Hitlera?

Bartoš byl velitelem výsadku Silver A, nikoliv ostatních.

0/−1
29.9.2016 23:04

P20e17t36r 87P44á60l60k21a 6223866420282

to tedy rozhodně vážně myslím, v brzký konec války věřila v roce 1942 většina lidí. Víte, on v roce 1942 nikdo nečekal, že západní fronta v Evropě se otevře až za další dva roky (to až my víme, že se spojenci vylodili v červnu 44, oni to tenkrát opravdu nevěděli..).

Parašutisté samozřejmě počítali s tím, že nepřežijí, ale rozhodně to nebrali tak, že jsou naprosto bez šance (mimochodem oba vojáci ze Silver B se osvobození dočkali) a jakkoliv to byli vynikající vojáci, nikdo z nich nebyl ani Churchill, Roosvelt ani Eisenhover. V době atentátu věděli, že proti Hitlerovi už nestojí jen Anglie, ale i Rusové a USA, proč by měli čekat, že válka potrvá ještě roky?

+1/0
30.9.2016 12:52

T28o10m84á58š 52N37e95u53g62e69b73a42u12e89r 1790765790370

To vás tedy lituji, neboť v první polovině roku 1942 bylo Německo na vrcholu svých úspěchů a nikdo nepočítal s brzkým koncem války (tedy kromě vás). Ten byl prakticky nemožný (otevření druhé fronty v tomto roce by to neurychlilo tak, jak v roce 1944; navíc konec války významně urychlil sám Hitler svým vrchním velením).

Máte dosti naivní představu o válce (jen pro informaci životnost pěšáka v boji je 15 minut). Prakticky v okamžiku, kdy parašutista vyskočil z letadla nad nepřátelským územím byl odepsán. Gabčíkovi a Kubišovi, pokud se nepletu, to bylo i několikrát řečeno - jednalo se o sebevražednou misi. U ostatních to bylo obdobné, i když se nejednalo přímo o sebevražednou misi. Silver B prakticky neplnil svou funkci, což významně zvýšilo naději na přežití.

0/−2
30.9.2016 15:21

J25i12ř11í 51H24o20v23o70r68k70a 2626317420921

Gabčík a Kubiš právě byli přímo senioři. Ti ostatní byli opravdu "dvacátníci". Konkrétně Silver A byli v době úmrtí 25, 27, 22. Out Distance 27, 22 - přičemž v době výběru a seskoku to bylo ještě o cca rok míň.

Paradoxně asi nejmladší a nejstarší byli Gerik (v době seskoku 21) a Čurda (30) - tedy 2 zrádci.:-)

Bartoš prostě měl rád sex no. Který 25 letý kluk ve špičkové fyzické kondici a velkým sebevědomím je jiný. Úlet byl, že svedl ženu chlapa, co ho ukrýval a tím riskoval vlastní život. Navíc kvůli tomu vše málem prasklo :-) Naopak Gabčík a Kubiš některé milenky používali k odbojové činnosti - spojky, skrývání věcí apod.

0/0
29.9.2016 12:02

R71a26d78i14m 20P39o41l47á59š45e49k 9426923859549

No, ti lidi věděli, že žijou na hraně a že dříve nebo později je němci dostanou a oni nepřežijou.

Proto je dost logické, že soul žili o sto šest, to je prostě normální reakce.

+2/0
29.9.2016 12:18

R80a83d40i83m 52P27o25l26á57š70e47k 9396663379819

Parašutisti byli kluci jen podle dnešních měřítek. Podle tehdejších měřítek to byli už troch starší dospělí lidi, kteří by za jiných podmínek měli už hodně let pracovního procesu za sebou.

Uvědomte si, že tehdy lidi běžně začínali kariéru po základní škole, to znamená, že začínali pracovat tak ve 14 - 15 letech. A už tehdy, díky tomu, že tehdejší průměrná chudá rodina byla mnohem chudší, než jsou dnes průměrní chudí a lidi ve 14 - 15 letech obvykle už měli za sebou hezkých pár let všelijakých přivydělávání a byli tak defakto dospělejší než dnes je leckdo ve 20 letech.

+2/−1
29.9.2016 12:25

T98o48m41á49š 39N73e10u71g69e96b13a76u52e65r 1120805270370

Opak je pravdou. Je nutné si uvědomit, že v té době byla dospělost v 21 letech. Tedy někteří byli na hranici dospělosti (21, 22 let).

0/−1
29.9.2016 17:11

M26a87r86t32i46n 88Š74t55ě98p30á42n72e10k 3747203773451

Hlavne je nutne si uvedomit, ze nekteri z nich (jestli ne vsichni) prosli boji. To je pak vek jen cislo.

0/0
30.9.2016 12:23

E10d11a 53D55r80á79b21e70k 7859492493727

Jistě, papírově, ale zase si uvědomte že ty "děti" poslali na docela náročnou misi, takže je reáně asi jako "děti" až tak moc nebrali, že ne...

0/0
1.10.2016 13:28

T60o55m89á30š 12N49e49u93g75e11b51a73u82e73r 1780395960960

Kdo tady píše o dětech. Já jsem reagoval na vlákno - viz "Parašutisti byli kluci jen podle dnešních měřítek. Podle tehdejších měřítek to byli už troch starší dospělí lidi, kteří by za jiných podmínek měli už hodně let pracovního procesu za sebou". Poukazoval jsem na to, že podle tehdejších měřítek nebyli starší dospělí, jak je uvedeno.

0/0
1.10.2016 16:30

A37d66a74m 29K11o78p72e80č44n17ý 2753605597

Pokud vím, tak s tím předválečným volantem to bylo složitější. Aero mělo volanty už před válkou vlevo, zatím co Tatra vpravo. Jde to tedy o to který model to byl.

+7/0
28.9.2016 7:14

P49e35t82r 48S74v51o52b96o34d69a 9820698979594

Atentat je jednou z forem terorismu. Oslavovat jej, zvlast v dnesni dobe, neni moc vhodne, a to bez ohledu na bohulibost cilu teroristu

0/−54
27.9.2016 22:43

J78a71n 16S10e80m73i88k 4214827972409

zakladnim definicnim znakem terorismu je ze utok je proti civilnimu cili, coz zrovna atentat na generala SS nesplnuje;-)

+47/0
27.9.2016 22:50

J54a20n 56Z30a15b41a28b25a 8514114488104

„Z hlediska vyššího principu mravního vražda na tyranu není zločinem.“

+32/0
28.9.2016 8:57

P35a14t87r53i98k 13M95i90l59a12t 1291933187387

Myslítě, něco ve stylu Dextera?

0/0
29.9.2016 16:35

P17e93t85r70a 37M52a83l18a29k40o94v76a 1298370630534

Atentát na heydricha dokázali zorganizovat britové a odboj vedený benešem, proto komunistům ležel a dodnes leží v krku a rádi ho skrytě či otevřeně kritizují, pro komnisty vše co není z ruska nebo neudělali komunisti je špatně...přitom rusové čechy utíkající z protekrotátu zavírali do gulagů (minimálně do 22.6.41) a stejně tak rusové umožnili německu vést válku dodávkami klíčových surovin (které taktéž trvaly do půlnoci 22.6.41)...

+23/−6
27.9.2016 18:04

J56i57n40d71ř79i94c92h 29H88r18d85l16i79č52k90a 4616224759344

zkuste alespoň někde za každou cenu necpat svoji rusofobii, zvláště když je téma úplně jiné. :-/

+7/−21
27.9.2016 18:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.