Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KVÍZ: Tak nám zabili Ferdinanda... Poznáte spisovatele z první věty?

Řekla posluhovačka panu Švejkovi, chtělo by se pokračovat. Asi na málokteré části knihy si spisovatel dává tolik záležet, jako na úvodních větách. Často už v nich lze rozpoznat typický rukopis autora. Vyzkoušejte se, zda poznáte známé české literáty podle prvních vět jejich románů či novel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F59i93l40i83p 62J74a27r37a96b 1133307820557

13/17

Nepoznal jsem Kunderu, Klímu, Čapka a Havlíčka.

Vtipné je, že jsem nečetl ani jednu z těch sedmnácti knížek a kdybych to měl hádat bez nápovědy, vůbec bych se nechytal. Ale podle stylu a celkem zřetelně roztroušených stop (koblihy, starý papír, krásná čeština, židi nebo známá jména) jsem dal do kupy skoro všechno.

0/0
24.9.2016 23:14

L90i90b80u26š22e 66H19e12l89m71e77r28o64v70á 7766113165517

15/17.Prostě miluju literaturu.

0/0
24.9.2016 21:17

M37i25r22o81s43l60a90v 10Š65t63ě77p12á84n88e81k 7919101320545

"Knížky vám určitě nejsou cizí, ale spíše než po české klasice sáhnete po severské krimi nebo jiném soudobém hitu. A ze školní povinné četby si už zdaleka všechno nepamatujete."

Tak tak - vím, že existují a to mi stačí, čtu úplně jiný žánr, česky a anglicky. Ale co jsme my měli ve škole za povinnou literaturu, to jsem myslím uhodl ("myslím", protože si zdaleka všechno nepamatuju ;-D). 7/17 je tudíž pro očekávaným výsledkem. A jak říkávali rodiče, pamatovat si kraviny, to umím, ale důležité věci, to ne. :-P

0/0
23.9.2016 11:11

L89u82k79á26š 77S86e26d21l29á91č97e26k 1313547747150

Jaroslav Hašek - Tak nám zabili Ferdinanda... Tohle bylo zcela pravdivé vyjádření, protože nástupce císaře Franze Josefa, Ferdinand, měl zcela odlišný a bližší vztah k České republice a dala se očekávat i světlá budoucnost Česka v rámci Rakouska- Uherska, kterou zhatil 28. června 1914 v Sarajevu srbský separatista Gavrilo Princip.

0/0
22.9.2016 20:56

T69e73r56e40z89a 26H55a12j40k98o14v81a 5957362644480

Ze prej si nepamatuju skolni povinnou cetbu. Tak mnohe, temer vetsinu jsme jako cetbu nemeli. Ale jsem spokojena.

0/0
22.9.2016 9:55

J31i20r32i 71R21u46s34n64o32k 4415972127493

10/17. Mam sve nacteno, ale ceske autory moc rad nemam. Napriklad ciste komercniho Viewega ignoruju uplne.

+2/0
21.9.2016 17:06

M41a32r37t78i28n 17F44r69a41n38t44i80š48e26k 7725150293845

Autorem první věty je pan Josef Švejk, policejně hlášen v Praze

0/0
21.9.2016 13:44

M63a52r75e15k 98V82e63s67e45l18ý 1347978900234

8/17, ale az na jednu otazku to byla cista tipovacka. Jan Neruda - Povídky malostranské jsem dal spravne jen diky serialu Hospoda :-) Jinak jsem nic z toho vzivote neslysel.

0/0
19.9.2016 21:19

J15a69n 18K71o34č63v88a91r94a 4162925757511

Českou literaturu jsem s radostí zapomněl vteřinu po maturitě. S výjimkou 3-4 autorů. Ve světě je tolik mnohem lepších spisovatelů!

A teď prosím o mínusy :-P

0/0
19.9.2016 20:35

J32i93ř73í 29Z45ý47k76a 9559353441420

nechápu Váš postoj. Mi to přijde až jako úchylka něco napsat a vzápětí žádat o mínusy. Doma či v práci také fungujete v tomto režimu "nějak jsem se projevil, ztrestejte mne" ?

+2/0
19.9.2016 22:15

J48a72n 21K82o97č19v70a49r24a 4382205407541

Právě naopak. To znamená, že vím, že jsem napsal něco nepopulárního, ale je mi to jedno. ;-)

0/0
20.9.2016 9:25

M47a50r40t91i68n 45F82r38a57n60t69i93š25e72k 7865300453875

Ne nepopulárního, ale hloupého, s naivní snahou provokovat. Ale to se člověk nesmí prokecnout žádostí o mínusy.

+3/0
21.9.2016 13:46

K70a37r68e97l 23H80o89v81o33r66k77a 3472402913483

Jen tak na okraj. Věta "Tak nám zabili Ferdinanda...." není první větou ze Švejka. Tou je věta "Veliká doba žádá veliké lidi".

+2/0
19.9.2016 19:56

N35i78k14o54l18a19j 52M16a84l87í12k 5274673340311

14/17 Vaše znalosti české literatury jsou velmi dobré, v knihovně nebo knihkupectví byste jistě uměli poradit. Ve škole jste nejspíš poctivě plnili "povinnou četbu" a určitě máte i dobrou paměť.

Haha ;-D literaturu jsem nesnášel, z povinné četby jsem přečetl 1 knihu (přesto jsem maturoval z té slavné státní maturity z češtiny za 1). Ale mám dobrou paměť - jak je zmíněno níže, lze to odvodit ze stylu, nebo zmíněné postavy...

0/0
19.9.2016 13:50

V49l14a36d67i81s71l56a34v 69Ž49i20d45e78k 3158890260

Jsem ze sebe zklamán, jen 13/17. I když na druhou stranu četl jsem z toho jednu knihu a to ji ani nedočetl. Většina je na mně moc mladá (třeba Viewegh) či komediální (třeba Jiroutka).

0/0
19.9.2016 12:47

V68l31a67d45i68s42l22a35v 44Ž63i52d79e94k 3958230650

Oprava: jednu jsem přečetl: Válku s Mloky, jak ostatně skoro celého Čapka.

0/0
19.9.2016 12:48

J59a82n 61H50o79r57s29k91ý 2106190637435

Dobrá diskuze. Když škrtnu jednoho hluboko pod 10, tak všichni ostatní v rozmezí 11-17. Vzhledem k tomu, že např. i v rubrice auto-moto je to samý mistr světa F1, začínám být hrdý na náš český, moravský a slezský lid!

PS: už se nikdy nebudu v televizi dívat na "Nikdo není dokonalý" a podobné lži! ;-D

0/0
19.9.2016 10:29

J72i39r46i 25K67u29c80e58r31a 5647880376772

nedramatizuj to, už z principu si to otevřou lidé co čtou + soutěživci; ti se špatným skóre se pak asi v diskuzi chlubit nebudou; ( měl jsem 12 správně, četl z toho tak 5, něco jsem poznal, zbytek se střídavými úspěchy tipoval, a tuším, že dost lidí to má +/- podobně)

+6/0
19.9.2016 16:00

Z91d13e39n90ě60k 38W55e83r59n61h27a64r20t 6677485382678

17/17, není to těžké. Ale výběr je to prapodivný.

+1/0
19.9.2016 10:08

F36i15l97i49p 94V97a47l83d60e24r 1468908104704

11/17

- U klasiky jsem to poznal většinou podle jazykového stylu; ten mi vždy nějak utkvěl v hlavě.

- "Nové" autory mimo povinnou četbu jsem pouze otipoval.

0/0
19.9.2016 6:30

P55a82v58l75a 28H38r41a71d62i79l83o20v22a 3817151981804

Napodobne. I stejne skore.

+1/0
19.9.2016 12:48

J52i90ř93í 59H89o86r81á92k 7645543407452

17/17 - něco se dá tipnout podle výběru ze tří jmen. Například Vančura - Rozmarné léto.

0/0
18.9.2016 23:59

V90o63j82t88ě15c43h 15K43o49n19í96ř 8941725347242

Vančura je jasný, nikdo jiný nemá takový slovosled.

+1/0
21.9.2016 22:08

T38e82r25e42z84a 78H70a55j95k50o79v68a 5107642204720

A styl! Jedinecne a neopakovtelne.

0/0
22.9.2016 9:56

P97e94t79r 97N95e93c15h78a75n70i59c71k54ý 7943316348740

13/17 a četl jsem z toho jedno :D

+4/0
18.9.2016 17:39

O58n98d77ř32e69j 60Š73v44e66j42d18a 4461429507320

Samý archaický brak. Proč nezařadili i kvalitní moderní literaturu?

0/−7
18.9.2016 15:55

M75a21r11i25e 74V37a29š33í13č48k71o34v17á 3261603742258

Co je kvalitní česká moderní literatura? V knihkupectví jsem teď viděla na stojanech Kafe a cigárko, Halinu Pavlovskou apod. To rozhodně za kvalitní literaturu nepovažuji. Už i s Viewegem, či Šabachem mám problém. Ze součastných autorů mě jednou knihou zaujal snad jen Vopěnka.

+3/0
18.9.2016 17:12

V14l20a11d86i87s13l46a30v 44Ž40i63d84e67k 3458350470

Viewegh či Topol určitě nejsou archaičtí.

0/0
19.9.2016 12:49

J83i60ř52í 78Z55ý96k55a 9349943381590

6/17, přiznám se, že tahle civilizační posedlost adorování umělců je mi cizí. Knihy dělím na čtivé a nečtivé. Obrazy a sochy na hezké a nehezké. Filmy, divadelní představení resp. role na dobře zahrané, nebo špatně zahrané. Odmítám si pamatovat, kdo co, kdy a proč. Stejně mi nic nezaručí, že od konkrétního autora bude jedna kniha stejně dobrá jako ta druhá, třetí ... raději dám na doporučení.

Je mi šumafuk, jestli to napsal Čapek, nebo Vomáčka. Nebo vy snad znáte autora, který navrhl karoserii vašeho auta? Vždyť je to také dílo, technické a leckdy i umělecké. Znáte jméno designera lžičky, kterou si teď mícháte kafe? Že je to něco jiného? Ale kdeže. Je to také umění, byť užitné. Nicméně pro život i důležitější. Proč tedy protěžovat určitou skupinu, jen proto, že to dělají či dělali jen pro zábavu?

+3/−7
18.9.2016 15:35

V44o53j57t83ě91c26h 14K36o41n63í44ř 8711735807792

Tak 1) chtěli to po mě ve škole (přiřadit k dílu autora)

2) Většinou, když se mi líbí kniha, tak je vysoká pravděpodobnost, že se mi budou líbit i další díla od toho autora.

3) Kniha dost často vyjadřuje názor autora, a mě zajímá čí je to názor. Taky je dost zajímavé (a někdy i nutné) pro pochopení díla zasazení do historického kontextu.

0/0
21.9.2016 22:17

T43e72r44e64z66a 23H33a50j56k72o80v28a 5287582844150

Ve ktere tride asi to od vas chteli? Dekuji za odpoved.

0/0
22.9.2016 9:58

V57o38j67t92ě71c60h 48K47o80n41í14ř 8711135217852

Na gymplu. Autor-Díla-popis + zasazení do kontextu doby. V literatuře jsme moc nic jiného nedělali.

+1/0
22.9.2016 20:09

M71i98c22h33a20l 69K37r25e36j93č96a 5848126726973

Opet se mylite. Pokud je zalezitost konfekcni, treba i auto (vicemene kolektivni design) tak samozrejme ne. Vyjimku tvori znama studia, kdy napr. o prvnim favoritu se siroce vedelo, ze ho "delali" v pininfarina. Ale pokud jde o vysoce kvalitni veci napr. designove - nabytek, doplnky, obleceni, jde vzdy o jmeno tvurce! A taky si za nej priplatite :-). A pokud jde o adorovani - jiste mate nekoho, koho si adorujete Vy - sportovce, vedce,.... to je v poradku. Ale neznamena to, ze kdyz Vas neco nezajima a neoslovuje, ze byste to mel zakazovat jinym!

0/0
12.11.2016 16:37

P54a51v35l15a 16K14v80a18p29i93l35o62v32á 7629518304397

11/17 Na to, že patřím do generace, která Pelce, Kohouta nebo Kunderu v povinné četbě opravdu neměla, tak jsem spokojená. Ale popravdě jsem sázela především na paměť ze školy a obecné znalosti. Z uvedeného jsem četla jen 4 knihy, s tím, že si to stejně pamatuju spíš z filmového zpracování.

Mmch. moje děti dostaly minulý rok za úkol zeptat se rodičů na knihu, kterou četli v jejich věku. Úkol pro rodiče zněl: Titul, spisovatel/ka, hlavní postavy, obsah a důvod proč se nám to líbilo. Celkem v pohodě jsem si vzpomněla na nějaké tituly, ale už jsem nedala ani postavy ani obsah.

+4/0
18.9.2016 13:00

J69i10ř81í 16B94o47č24e76k 6421114735943

16 z 17. uletěl jsem až na poslední ukázce

+2/0
18.9.2016 0:59

L85e57n75a 49P35á89t78k65o96v16á 8141623794279

Myslela jsem , že to bude horší, nebo jsou na čtenáře mírní. Mám 12 bodů

+4/0
17.9.2016 13:17

J96i57ř47í 74K73v15ě64š 1363846302661

11/17. Na to, že jsem nic z toho nečetl..

+3/0
17.9.2016 12:59

V12o16j37t58ě72c14h 40S84t32r70n28a85d 4364421832845

Trochu mě zaráží, že kdyby ten kvíz dělal někdo, kdo nikdy nic z toho nečetl a jen tipuje, pravděpodobně dostane tak 5-6 bodů a řekne mu to "Knížky vám určitě nejsou cizí, ale spíše než po české klasice sáhnete po severské krimi nebo jiném soudobém hitu. A ze školní povinné četby si už zdaleka všechno nepamatujete."

0/0
17.9.2016 12:01

M33a32r64i46e 12V87a96š89í76č11k68o95v18á 3681113362198

Jak si asi myslíte, že mi teď spousta děcek píše písemky... Všechno podle citu. Dokonce jsem jednou měla studenta, který se mi přiznal, že četl jen Malého Bobše... Četba už není moc oblíbeným koníčkem, tedy spíš četba naší klasiky.

0/0
17.9.2016 12:27

J46i29ř62í 30Z91ý92k75a 9299403181970

obvykle, když je něco prosazováno "školní" mocí, tak to nebývá moc oblíbené. To platí třeba i o sportu, nebo "dílnách".

Osobně bych byl pro vyřazení literatury z osnov veškerých škol, mimo filozofických fakult. Je to neužitečná blbina, která zabírá učební čas a kapacity dětských mozků pro něco užitečnějšího. Ať z techniky, ekonomie, nebo třeba jazyka.

Často zaznívá názor, že literatura rozvíjí jazykové schopnosti jedince. Nepopírám, ale znám spousty lidí, co z beletrie přečetli snad ještě méně jak Malého Bobše, přesto jsou ve svých oborech velmi úspěšní a tyto chybějící znalosti jim nijak nechybí. Proč by si měli pamatovat, kdo to napsal, nebo dokonce kdy se narodil a kdy umřel. K čemu je to dobré? Obecný rozhled? Kravina.

Dle mého názoru je v dnešní informacemi přehlcené době výuka literatury minimálně zbytečný luxus, až přítěž.

+1/−7
18.9.2016 15:53

V20l30a14d90i87s81l42a70v 47Ž28i77d15e26k 3608560140

Dal jsem vám plus, i když s druhým odstavcem nesouhlasím. Za ten první. Třeba moje blízká znám dislektička četbu ve školních letech nenáviděla a dnes je vášnivá čtenářka.

0/0
19.9.2016 12:53

P17a31v26l30a 44H19r49a17d79i62l92o40v55a 3457161921894

To je ale blbost. Chcete, aby mala decka cetla ekonomicke a technicke prirucky ? :-/

+1/0
19.9.2016 13:04

J86i69ř71í 20Z80ý23k75a 9969633171400

mohou si číst, co chtějí. Když to budou třeba komiksy, proč ne. Když někoho budou zajímat auta, ať si čte encyklopedie a knihy o historii automobilismu. Když někoho budou zajímat zvířata, ať si čte o nich.

Proč všem cpát, že třeba "Babička" je takový náš národní poklad? Jsem ochoten připustit výuku literatury na základní škole, ale pouze ve formě řekněme "průvodcovství", ideálně o knihách, žánrech, případně i autorech, kteří by ta děcka mohli zajímat. A to po dobu tak 1-2 ročníků. Hodnocení na základě několika krátkých referátů za pololetí, s důrazem na obsahovou stránku tj. pochopení textu. Gramatika by nemohla ovlivnit známku o více jak 2 stupně (motivační efekt). Na SŠ obdobně taktéž maximálně 1-2 ročníky, s tím, že by šlo o náročnější nedětskou literaturu. Rozhodně těm žákům necpat do hlavy nesmysly typu životopisy autorů. Vždyť každému může být šumafuk v jakém prostředí vyrůstal, proč napsat tohle či "onohle". Byl to jeho problém, jeho zdroj obživy, nebo zábavy. Pokud v tom někdo spatřuje smysl bytí - budiž, ať si v tom bádá. Někdo spatřuje smysl bytí ve slepování letadélek, nebo ve své vizáži a také se to nevyučuje.

Dle mého názoru je dnešní výuka literatury archaický nesmysl, který zabírá čas a mozkovou kapacitu na jiné vědění. Těch informací potřebných pro život je více a více. Pokud chceme být jako národ úspěšní, mít vlastní výzkumná a vývojová pracoviště, špičkové lékaře, konstruktéry, analytiky, programátory, ale třeba i špičkové prodejce(neplést s prodavačem) ... tak rozhodně nemůžeme lpět na výuce blbin, když se tu 75% obyvatel neumí pořádně domluvit alespoň jedním cizím jazykem. Do této výuky bych soustředil ušetřený čas z "upozaděné" literatury. Případně do výuky oborového předmětu. Mě na průmce štvalo, že jsme zahodili stovek drahocenných hodin blbostmi (dějepis) a na výuku automatizace připadlo tak 5% vyučovacích hodin. Přitom to je to, co mě má živit. Ne znalosti o Čapkovi, Němcové a dalších. Proto jsme národ dělníků a skladníků

0/−3
19.9.2016 13:59

P41a12v12l72a 87H84r53a12d20i72l87o70v22a 3347371941514

A tak s tim v podstate souhlasim. :-)

0/0
19.9.2016 14:47

T86e35r40e34z87a 27H56a87j46k33o92v55a 5297652364770

Ale lekari taky ctou...a ti ostatni doufam taky.

Ze to u vas bylo oprqavdu blbe rozvrzeno, nemuzete to aplikovat na celek. Taky se divim.

0/0
22.9.2016 10:01

M18i14c76h89a14l 54K11r43e95j30č11a 5258566466813

To, ze jste trpel spatnym ucitelem ceskeho jazyka neni obecny duvod k tomu, aby byla literatura vytlacena z osnov (skutecne bl.by napadRv). Je to vsechno o lidech. Verim, ze kdybyste mel ucitele, ktery by Vas dokazal pro literaturu nadchnout, dnes tu stejne vehementne branite literaturu.

0/0
12.11.2016 16:29

V85l71a88d71i32s81l52a23v 55Ž23i36d64e90k 3978820530

Já znám dva stejné staré (teda 33-35), kteří nic z beletrie nepřečetli snad od první třídy. Jeden z nich vystudoval vysokou školu (a druhý titul si udělal na zahtŕaniční stáži) a je to velký odborník v IT.

0/0
19.9.2016 12:52

P46a19v62l18a 56H47r89a95d84i90l44o14v85a 3127101511634

My jsem tri sourozenci. Ja a segra knihomolove, bratr asi v zivote neprecetl knihu, krome skript na VS. (Je inzenyr strojar - CVUT). My lezeli v knihach, on radsi neco kutil. Od malicka.

+1/0
19.9.2016 13:03

T47e31r66e57z43a 53H35a94j58k63o62v49a 5637132604520

Stejne me pripada, ze je nekdo o neco ochuzen. Ja patrim mezi knihomoly. Neumim si predstavit zivot bez knih.

0/0
22.9.2016 11:30

T83i90b62o48r 88V43i94z75v13a79r87y 9774664203555

Tak 12. Zbytek jsem vážně nečetl.

+1/0
17.9.2016 11:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.