Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

„Pařte jako v půl třetí ráno!“ Diváky by klasický Shakespeare překvapil

Poslední premiérou sezony je v Národním divadle moderně pojatý Sen čarovné noci v překladu Jiřího Joska s Ondřejem Pavelkou, Patrikem Děrgelem a Janou Bouškovou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J33a31n 44J20e78l20í79n45e91k 1978352787406

Co panu režisérovi chudák Shakespera udělal?

Ale vážně: Umění je od slova "umět". Pokud někdo své řemeslo nezvládá, neumí, musí se předvádět, oslňovat, využívat kdeco a kdekoho.

Nic proti moderně, ale Puk na trampolíně není Shakespearův Puk, ale výmysl pana režiséra. Nechť sám napíše svoji hru a v ní se předvádí. Ale prznit klasiku? Proč?

+2/−1
16.6.2016 13:34

L81u65d79ě11k 12F89u90x93a 9936640954157

Máte sice Shakespeara za konzervativního klasika, ale on to ve skutečnosti byl revoluční autor.

Nic proti klasice, ale ten předchozí Puk hraný stařičkým panem Lukavským byl mnooooohem dál od předlohy;-)

0/0
17.6.2016 16:16

J15a11n 88J55e61l71í45n76e68k 1908692567696

Vážený pane Fuxo,

já se - bohužel - s panem Sh. neznal a moc mě to mrzí. Ale netuším, že by se označil za revolučního autora. Víte, to slovo revoluce je mi jaksi proti srsti.

Víc mě mrzí, že jsem neviděl pana Lukavského v roli Puka. Ale když on pan Lukavský byl opravdu "pan herec".

Ale netuším, o co vám jde.

0/0
17.6.2016 20:49

L36u39d87ě55k 68F43u93x49a 9636210334577

Odpusťte mi tedy to slovo. Ovšem Nesmrtelný bard byl skutečně mezníkem, bořil zaběhnutá klišé a dával divadlu nový tvar. Jistě, ten současný tvar jak jej známe dnes, ale on jistě NEBYL klasik, tím se stalo jeho dílo až dlouho poté, co zemřel, chápete?

Radovana Lukavského nijak nekritizuji, stejně jako vy jej mám za skvělého herce, ovšem dát mu roli Puka v jeho letech.........hm....to mi přijde dramaturgicky stejně nešťastné, jako kdyby hrála patnáctiletou Julii nějaká zralá čtyřicátnice, chápete?

Vážený pane Jelínku, zamyslete se prosím nad tím, že kdyby se nezkoušely nové formy, kdyby se tradičně lpělo nad vyzkoušenými formami, nevznikly by takové skvosty, jao např. ruské divadlo s jeho Čechovem atd. No řekněte, nebyla by to škoda?;-)

Je samozřejmě možné, že až to uvidím, dám vám za pravdu.....ale např. Špinarův Othelo mi přišel dobrý.

0/0
19.6.2016 4:51

M46i50l62o75š 66B30r41a52d26í83k 3556829397858

Pokud chce dělat moderní divadlo 21. století, tak proč nedělá nějakého současného autora. Zmodernizuje Shakespeare, aby přitáhl lidi. V podstatě nejde o umění, ale o kšeft. Je to jako Babička, kterou hrál Pecha, přitáhlo to lidi, ale bylo to spíše o předvádění se herců Divadla Bolka Polívky, než o Babičce od B. Němcové.

+2/−2
16.6.2016 13:26

B95á45r33a 77T20r29u12k41s21o29v44á 6332678353185

A co je na tom špatně? Kvalitní divadlo se nevytvoří tím, že se otrocky přenese pretext na scénu, to možná platilo pár desítek, či možná stovek let zpátky... Ano, rekonstrukce původních inscenací jsou jistě zajímavá věc, a jistě i mají svůj význam, ale pokud budete lpět jen na nich, pak nebude mít divadlo a umění celkově žádný vývoj a bude pouze stagnovat...

+2/0
16.6.2016 15:56

M59i46l66o93š 15B96r59a22d28í31k 3496179807138

Pokud chce někdo něco vytvořit musí sám. Ještě nikdo se neproslavil tím, že přetváří dílo někoho jiného. nejde o to hrát Shakespeara jako v době jeho vzniku, ale o to zachovat myšlenku autora a jeho koncepci a to se jim zde nepodařilo. Je to stejné jako přepisování knih J. Verna, které provádí pan Neff, nový překlad je v pořádku, ale přepisovat věc zcela od základu je pouze snaha vydělat na něčem už jednou dobře provedeném. A je to také stejné jako kdyby se někdo jiný než Smoljak se Svěrákem pokoušel psát hry o Járovi Cimrmanovy, nebude to ono, ale pouze snaha zbohatnout na něčem co vymyslel někdo jiný.

+1/0
16.6.2016 16:44

L16u96d45ě39k 84F87u21x19a 9776240864347

Pokud chce někdo tvořit, musí sám?:-) Týká se to i dramaturga a režiséra? Nebo se to vztahuje jen na autory? A víte jaká úskalí mívá autor, když režíruje vlastní dílo?

Ne! Nepřijímám vaše zjednodušení, pardon.

0/0
19.6.2016 4:54

M68i39l43o72š 34B18r21a18d92í26k 3306749797498

Pochopil jste to špatně. Pokud už autor nemůže sám usměrňovat dramaturga a režiséra pak by bylo vhodnější kdyby se drželi autorského pojetí. Pokud chtějí dělat moderní divadlo pro 21. století, tak by si měli vybírat moderní autory, kteří je můžou v jejich díle podpořit.

0/0
20.6.2016 8:50

L38u51d27ě80k 59F16u82x20a 9706220624297

Nechápu proč?

Autor nemá co usměrňovat. A vy nemáte a ani nemůžete mít tušení jak autor co myslel. Vysvětlete proč by nemohl být dávno mrtvý autor nebo jeho dílo inspirací pro moderní divadlo? Nelíbí se vám to? Fain, tak na to nechoďte. Ale nesnažte se prosím "zachraňovat" ostatní. Nemáte na to mandát;-)

0/0
21.6.2016 20:40

M60i37l71o29š 61B78r82a94d29í44k 3356939627208

Vadí mi pouze to, že si k tvoření moderního divadla nevybrali moderního autora. Jediné o co jim jde je honba za penězi a tu by jim nějaký moderní autor nezaručil, ale Shakespeare, právě proto, že z něj udělají moderní paskvil je zárukou naplnění kasy od senzacechtivých diváků.

0/−1
22.6.2016 8:31







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.