Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Kádrovací filmy. Po Lídě Baarové ho dostane i Vlasta Burian

Předloni 28. října měli filmaři Filip Renč a Robert Sedláček společné pouze to, že oba vyznamenal prezident Miloš Zeman. A že to oba následně schytali, hlavně od některých kolegů nebo tribunů takzvané „pražské kavárny“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P41e26t39r 43K80u92r55e83č33k98a 2820597351956

Strašně jsem se těšil na projekt České století a skončil jsem u druhého dílu...po přečtení rozhovoru s panem Sedláčkem jsem pochopil, že půjde jen a čistě o jeho interpretaci dějin. Viz. to, že se mu tam nehodila postava Emila Háchy, protože si myslí, že to byl kolaborant (hodně stručně řečeno...tvrdil že EH mohl ve svém úřadu udělat víc) -jenže, když ty dějiny má tak nastudované a ví, co jak bylo, tak to tam měl promítnout...

+1/0
3.2.2016 20:33

R84o64m79a89n94a 51W56a25l69e47c42z78k54o96v20á 5307107699874

Spíš Kosatíkovu interpretaci. Sedláček je režisér, scénář byl především Kosatíkův. Jinak České století bylo super... jenom hodně lidí prostě nepochopilo, že ten cyklus neměl v úmyslu čítankově odvykládat dějiny, ale spíš vyvolat otázky a soustředit se na zákulisní a ne tak úplně známé skutečnosti.

+1/0
3.2.2016 21:22

M88i36r54o95s36l35a51v 29B20u40č96e21k 6963363231774

Emila Háchu považuji za jednu z nejtragičtějších postav našich dějin. Slušný člověk, znalý právník byl na nátlak okolí, v r. 1938 prezidentem. Do roku 1942 se zasazoval o "Záchranu - čeho se dalo". Zlom přišel po atentátu na R.Heydricha. Byl zlomen K.H.Frankem, E.Moravcem, přijal dar A.Hitlera - Mercedes ... Totálně zničený člověk ... Původně podporován kontraverzní osobností E.Beneše, který jej nakonec odsoudil "Z pohodlí Londýna" ... Nešťastný člověk, snadný a oblíbený terč následného vývoje - Všech "Játovědělů a játoříkalů" ... Klasika ......

+1/0
4.2.2016 5:18

J79o91z95e56f 56N71o84v10ý 4683955481249

Emil Hácha byl jeden z nejlepších prezidentů. Jeho situace byla strašná, necházel se doslova na ostří nože a dokázal i přes toudělat pro svou zem maximum možného. Narozdíl od lidí jako Ben Ešeda, který nejdřív rozprodal republiku na náhradní díly a pak zdrhnul.

+1/0
4.2.2016 11:37

J10a86r22o77m82í88r 46P16e57t19l82a63c69h 2984362155383

To měl Sedláček raději natočit seriál, jak 90% českých herců panáčkovalo za komunistů. A ještě se tím chlubí. . Například Jaroslava Obermaierová dá do nově vznikajícího muzea filmu v Babiččině údolí svou fotku s komunistickými papaláši při natáčení majora Zemana. Za takový seriál by mu Zeman ale vyznamenání asi nedal....

+1/0
3.2.2016 15:40

D49a30v80i28d 82M42a50c17k73ů 8410419640691

JO byla skvělá herečka, v Zemanovi hráli tehdy skoro všichni co něco znamenali, byly to normální detektivky, občas s nesmyslnými zápletkami (třeba to kolem r. 68) a zasazené do doby, nad kterou se dnes ohrnuje nos a která nestála za nic, ti herci byli ale mladí a sotva šlo odmítat role v seriálu, který navíc získal takovou popularitu, ať si už o tom dneska myslíme cokoliv.

0/0
4.2.2016 12:59

A94l66e38x13a14n19d53r 84S42c24h46ö76n70f31e82l22d 6918869719573

Problém kádrování ve filmech bude nejspíš spočívat v tomtéž, v čem spočívá svízel českého filmu, potažmo dramatického umění vůbec:

Hlavní kvalifikací tvůrců je především schopnost sehnat prachy na "projekt". Když se to podaří, může si každý psát, točit, inscenovat co mu napadne, neexistuje žádná hranice, ani vkusu, ani uměleckých požadavků, ani dramaturgie, která by tomu nasadila opratě. A divácky vkus? Tomu lze vždy podlézt, třeba propráním známého jména, to je osvědčená metoda bulváru.

A pokud jde o kádrování časů německé okupace: seriál Byl jednou jeden dům, blahé paměti, ukazuje celou komplikovanost života za protektorátu, hrdinství, zbabělosti, kolaborace, vztahu Čechů a Němců tak, že se o tom žádnému ze současných nafrněných "tvůrců" nezdá ani v mokrých snech. A nebylo k tomu zapotřebí otírat se o žádné známé jméno za účelem výroby kasaštyku.

+4/0
3.2.2016 12:18

M94i40r56o27s42l80a14v 78Š37i74m25k14o 7735923482875

Znát vlastní historii by měl každý člověk. Problém je v tom, že se i nadále ta historie překrucuje. Po masarykovsku: Co se moc nehodí, to se zamlčí, co se trochu nehodí, to se upraví a nechá se jen málo reality. Asi to bude tak napořád. Dobře to vystihl Saša Vondra: "Hrdiny musíme vyrábět. Kdybychom znali pravou minulost našich hrdinů, tak nemáme nikoho".

+1/0
3.2.2016 11:33

M95a40r95c31e94l 84H63e87r66b81o16l71t 6282346601485

Rozdíl mezi LB a VB je dost markantní. Pan herec Burian nikdy nezaprodal duši, Baarová prodala duši i tělo, jen kvůli úspěchu. Měla co prodávat, byla to krásná žena. Ale tím to taky končí...

+4/0
3.2.2016 10:42

D54a91v21i10d 36M81a85c71k37ů 8490159150491

Ale ale, Vlasta Burian hrál za války v tehdy vznikajících filmech, a proto na něj bylo po osvobození pohlíženo tak, jak bylo. O tom, jestli se přátelil s nějakým okupantem netuším, snad ne.

0/0
3.2.2016 11:14

J30i72n95d38ř43i34c95h 55H75r35d98l55i91č38k75a 4986964169184

V těch filmech hrál sám? Zajímavé, že naprostá většina aktérů válečných filmů po válce pokračovala bez sebemenších problémů.

+1/0
3.2.2016 12:52

D49a64v64i29d 10M37a87c69k58ů 8190599670451

Burian byl z nich asi nejznámější, jak dopadli ostatní se dnes už nepíše, jejich jména zapadla.

0/0
4.2.2016 12:54

L57á82ď27a 60V43r74a89n90ý 7368528978267

Je těžké soudit lidi za protektorátu. Můj děda za protektorátu dělal ve slévárnách a možná jím vyrobená ocel zabíjela.

Film jsem viděl a přišlo mě, že je točený jak reklamní spoty, které pak někdo neuměle pospojoval.

Děsivé scény byly: milování v plamenech, průjezd křišťálovou nocí, celá role Stašové, plačící Goebbels.

Když už se film jmenoval Lída Baarová, měl se více držet jasných skutečností, zvláště postava Fröhlicha byla značně překroucená, jeho fascinace národním socialismem byla známá.

+1/−1
3.2.2016 10:25

M84a10r79c88e56l 95H38e51r97b95o10l65t 6172766371165

Sory, mělo být +!

0/−1
3.2.2016 10:43

F46i35l96i66p 75L41a19u43k55o 5574477632

Soudit Baarovou a spol je nesmysl. Stejně jako režiséry za to že se nějaké věci věnovali více a jiné méně. Co mi na těchto historických filmech ale vadí je že se nedrží známých a celkem podstatných skutečností. A upravují si je podle sebe. Proč? Protože je jim to nejspíše úplně jedno.

+4/0
3.2.2016 9:43

O41n28d57ř37e21j 30M83u51s86i88l 9697625636384

Ono to je ožehavé. Renč tvrdí, že natočil poctivý historický film a pak hned dodává, že pouze vychází z historie a některé scény si domyslel (viz např. osudová šibenice).

U Vlasty Buriana je to jiné, mohu jen doufat, že Sedláček nebral poválečná obvinění jako fakta, jak je ve článku "mezi řečí" zmíněno. Myslím tím zejména ty večírky s nacisty v Burianově vile a další. Uvidíme, ale velké iluze si nedělám.

0/0
3.2.2016 10:08

J92i59n85d27r94i35c97h 61K84u88c26e11r59a 7198675701545

Resi se chovani tehdejsich hvezd divadla ci stribrneho platna,ale fakt,ze politici vcetne tzv exilove vlady, dustojnici a cela armada zbabele bez jedineho vystrelu,az na par statecnych policajtu,predali republiku nepriteli na stribrnem podnose,nikdo moc nekomentuje.

+1/−5
3.2.2016 9:38

V10l47a89d87a 66M77u51s37i95l 9550526638583

Hm no...Predali republiku...

Nejaka cast vojaku odesla na Vychod, nejaKA NA ̈ZAPAD..

jhAK TO CHCETE SROVNAVAT S KOLABORANTY Z pRAHY..

0/0
3.2.2016 10:00

J46i37n13d21ř12i25c83h 69H40r52d37l42i65č71k48a 4936294349414

Vždyť se o tom intenzívně diskutuje od roku 1938, vy "nikdo moc nekomentuje". :-)

Velká část důstojnictva čs. armády se aktivně zůčastnila domácího i zahraničního odboje, prezident i vláda se angažovali v obnově ČSR v předmnichovských hranicích. I ten výkřik o "bez jediného výstřelu" je jen klišé svědčící o moralizování bez neznalosti situace.

Ale nepochybuji samozřejmě, že být vy tehdy v čele státu, to by se věci jinak měly.:-)

+5/0
3.2.2016 10:32

M28a28r24c61e26l 48H15e91r17b74o66l39t 6512186301405

Blbost. Měl byste se více věnovat studiu historie, ne senzacím. Ať se nám to líbí nebo ne, Německo by nás smázlo jak žádost na byt. Možná ne kvalitou, ale kvantitou... A to že zemřelo "jen" 200.000 Čechů je taky výsledek Mnichova. Jinak by jich bylo X krát více...

+2/0
3.2.2016 10:48

P79a73v55e96l 65F54a69r39a 9167467594341

Jsem zvědav hlavně na projev Javorského. Ten herec má opravdu rozmanitý repertoár svých filmových rolí!

+10/0
3.2.2016 9:21

P22a79v88e11l 36V28ě32t39r27o22v51e94c 6636208912611

Zaujalo mne ono Burianovo parodování Edvarda Beneše, i když je níže v příspěvku popíráno a asi právem s poukazem, že šlo o jedinou parodii na Jana Masaryka. Pokud se materiál dochoval v jakékoliv kvalitě nebo jen v přepisu či vzpomínkách, velmi by mne zajímala jeho podoba nebo přepis či scénář nebo zachycené vzpomínky na něj. Od spekulací bychom se dostali k dokladům, což by bylo vždy dobře, od dohadů k historii.

+1/0
3.2.2016 8:42

O64n85d97ř89e56j 50M17u23s55i78l 9437625736544

Skeč se údajně nedochoval, jen jakési útržky bez Burianovy účasti. Jinak více v knize Vladimíra Justa nebo v bakalářské práci https://is.muni.cz/th/146377/ff_b/Vlasta_Burian_v_zemi_nikoho_-_bakalarka.pdf. Tady je popsán i obsah toho nešťastného skeče a hlavně okolnosti vzniku.

+1/0
3.2.2016 8:49

P31a19v11e55l 67V94ě94t76r37o25v89e97c 6106628612131

Děkuji mnohokrát. R^

0/0
3.2.2016 8:54

P12a11v44e77l 77V51ě60t60r43o64v38e80c 6866808482871

Ale mám smůlu: th/146377/ff_b/Vlasta_Burian_v_zemi_nikoho_-_bakalarka.pdf.: Chybná adresa v ISu nebo nemáte oprávnění tuto složku nebo tento soubor číst.

0/0
3.2.2016 9:05

P75a53v67e29l 85V61ě63t34r66o69v18e69c 6736658522161

Nakonec jsem se do té bakalářky ale dostal a kopíruji dle mého relevantní část, zajímavý kontext by se ale do citace nevešel. Za sebe dodávám, že nejsem nekritickým obdivovatelem Vlasty Buriana. Citace se doufám zobrazí:

Český rozhlas také předložil úřední oznámení otom: ,,Že obviněný byl skutečně k účinkování přinucen, že pak v důsledku toho svůj výkon podalzpůsobem neodpovídajícím obvyklé úrovni a po dobu několika let se dále rozhlasu v něm vyhýbal.“(Just 1993: 235) Sám Vlasta Burian po válce vysvětloval, že byl k účinkování na pořadu přinucen zrozkazu ředitele rozhlasu snad Thürmera. A jakýsi Němec mu dokonce naznačil, že si musí přičístdůsledky odřekne-li účast. Ve funkci ředitele divadla zaměstnával spoustu lidí a nemohl protodovolit jeho uzavření. Nakonec tedy svolil. Autoři skeč nazvali – Hvězdy nad Baltimore a Burianv něm parodoval ministra exilové vlády Jana Masaryka. Tato v pořadí již sedmá spolupráce zmíněnéhotvůrčího týmu přinesla králi komiků opovržení. Vinou častého opakování skečů utkvěla v pamětnícíchpředstava o častém Burianově působení.

+3/0
3.2.2016 9:08

M60i93c74h41a60l 39K75r53e67j49č93a 5338396666953

Trochu jsem na tom jak Zeman - vybavuji si, ze jsem nejake uryvky slysel, ale.. uz vubec ne zda slo o hlas Buriana ci jen precteni nekolika frazi komentatorem.

Kazdopadne bych rad dodal, ze ppkud nekdo na jednusgranu pomaha spouste lidem mj. napr. pred nasazenim do rise a na druhou stranu udela lacinou parodickou propagandu (o ktere by melo byt jasno vetsine historiku, ze k ni byl donucen, protoze se nikdy politickou satirou nezabyval) bylo by dobre posoudit dopady toho i onoho a uvedomit si, ze bez tretkove ulitby panujici klace nebylo mozno provadet prave opacne ciny. Je potom z hkediska moralky a skutecnosti lepsi ten kdo se schovaval a Nemcum nikdy s nicim nepomohl (ale ani nikomu jinemu). Nebo ten, kdo pomaha lidem v okoli proti okupantum a je za to nucen vyse zminene ulitbe?

Nejhorsi jsou vzdy jasna cernobila reseni. A nejvic vzdy krici ti, kteri maji maslo na hlave a boji se, ze si ostatni vsimnou ...

0/0
3.2.2016 18:52
Foto

M50a44r50i19e 34M18e92t83l25i49c79k53á 9211804521902

Mám dojem, že hlavní problém není v tom takový film natočit či nenatočit, ale v tom, jak to bude pojaté. Například, mohl by Burian provozovat divadlo a mít v něm vysílačku, když by dával za okupace zřetelně najevo svůj odpor k okupantům? Takže - půjde o dobový film, nebo o předhození lvům?

+3/0
3.2.2016 8:41

L69a97d84i73s35l86a73v 56K25o23l90a75č28k22o68v11s36k13ý 5223291399251

Na tu vysílačku moc nevěřím. Němci poměrně úspěšně lokalizovali vysílací stanice. Že by ji schoval v divadle?

0/−1
3.2.2016 8:56

V42o81j52t10ě90c25h 21R58o32z42s85í96v13a63l 5400803315244

ou jeee.. NEVERIM! Jak uzasny argument! A univerzalni! Kamarad rika "to si nemyslim"...

verite na chemtrails ;-D

0/0
3.2.2016 9:54

M57i76l62e19n93a 12N17o96v37a21n51s83k77a 4402717399829

Až dotočí film o Vlastovi Burianovi, můžou se vrhnout na film o Jiřině Švorcové. A po jeho dokončení možná dospěje doba na film o vypravěči multi-kulti pohádek Miloslavovi Donutilovi. ;-D

+4/−3
3.2.2016 8:30
Foto

M52a90r82i85e 81M40e13t64l67i42c41k24á 9641464941312

Když nic jiného, Švorcová se aspoň neotáčí jako korouhvička. Je zajímavé, že je to dcera živnostníků :-)

+3/−2
3.2.2016 8:42

P80a47v79e72l 57V96ě82t28r83o47v79e57c 6186658412331

Vidíte do jejího hrobu? Nebo na věčnost?

0/−1
3.2.2016 8:44
Foto

M57a38r39i40e 70M93e31t15l39i43c73k64á 9221554141882

No dobře, tak neotáčela - prostě měla nějaký názor a nepřevlékala ho podle toho, jak se jí hodilo..... Ach, to slovíčkaření......;-D

+4/0
3.2.2016 8:48

P49a66v57e44l 71V28ě35t87r98o22v29e27c 6876848332571

To máte pravdu, nepřizpůsobovala svůj názor ani realitě.

+2/0
3.2.2016 9:10

P33e23t47r 92S60c72h20ö53n 7573676272633

Neboli - byla to kovaná komunistka.

+3/0
3.2.2016 9:57

L18á62ď71a 90V74r68a62n26ý 7748748228657

A to berete jako pozitivum nebo negativum? Např. Hitler byl také názorově konzistentní a rozhodně to nezmenšuje jeho zrůdnost.

+3/0
3.2.2016 10:27

P21a15v81e94l 18V85ě22t55r88o41v63e32c 6906508612881

Ano, to je dílem srovnatelné. Švorcová nebyla diktátorkou, ale služebnicí diktatury. Velmi konzostentní, jak jste správně napsal.

0/0
3.2.2016 11:47

M92i47c90h23a59l 18H34i89r59k57a 4357226250693

Termín "pražská kavárna" je kádrovacím bonmotem Miloše, bohužel bez smysluplného naplnění. Ale nutno uznat, že se termín chytl. A přitom je to taková blbost. Rv

+9/−6
3.2.2016 8:22

M41a57r48t34i36n 49K67r37a57l 7493810143187

Mně se víc líbilo být pražskou štěknou. Souhlasím, že boj pražská kavárna vs. vesnická nálevna je blbost.

+3/0
3.2.2016 8:27

M29a31r17e67k 83K27a10l37i80n36a 3319514605968

Nicméně je pravda, že když si představíte typického podporovatele MZ, tak kdo to je... elita v jakémkoli slova smyslu jistě ne... Prezident republiky by měl plebs kultivovat a posouvat směrem nahoru, ne se mu lísat a hladit ho po srsti v jeho podprůměrnosti...

+8/−1
3.2.2016 8:31

V57i15k58t38o85r 43N72á70r31o73ž51n26ý 3359492358

MZ má nejvíce podporovatelů mezi lidmi s nižším vzděláním a lidmi v penzijním věku

+5/−2
3.2.2016 8:34

J20o42z73e77f 13N26o69v37ý 4493665371979

Zase to směšné elitářství.;-D;-D;-DR^

0/0
4.2.2016 11:50

M69a14r76t21i12n 83K87r70a79l 7523890533287

Zeman je dostatečně prohnaný na to, aby věděl, kde brát podle rozložení inteligence voliče. Proto taky vlezl do ČSSD, když pravice už stejne byla obsazena Klausem.

+4/−1
3.2.2016 8:35

Z73d55e59n84ě93k 41R11a74j87s55k26ý 4881766815936

V podstatě jste to vystihl. Je to nálepka, kterou si každý podle svého fištrónu domyslí.

+1/0
3.2.2016 8:28

M41i44l30a87n 29Č15e74r11n27ý 5963409239502

Pojem "pražská kavárna" nevymyslel Miloš, ale již nacisté. Ostatně, za nevhodné oprášení tohoto slovního spojení byl kritizován.

+1/0
3.2.2016 8:30

M60i63c39h89a83l 34H84i51r24k77a 4637726940953

Ale já jsem nenapsal, že ho vymyslel, on ho použil právě jako kádrovací termín.

0/0
3.2.2016 8:47

M93i25l31e94n23a 17N15o76v48a17n68s64k97a 4672797589679

Označení "pražská kavárna" je určitě jemnější ale méně přesné, než označovat tuto skupinu od reality odtržených čerpačů idejí a dotací názvem "přihlouplí vlastizrádci"

+3/−2
3.2.2016 8:31

T96o11m86á34š 36N90o85v98o92t57n19ý 6885307529339

Tak, jak píše Michal Hirka. Kádrovací bonmot.

Jaká skupina? Kdo všechno tam patří a kdo ne?

+2/0
3.2.2016 8:37

V55o20j77t16ě11c75h 44R10o43z54s86í90v81a24l 5680853825434

tak urcite tam nepatri Novanska, Jelinek, Slovak, Stehlik. A dal by se videlo...

+1/0
3.2.2016 9:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.