Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před 30 lety zemřel Jaroslav Seifert, jediný český spisovatel s Nobelovou cenou

V neděli 10. ledna si připomínáme třicáté výročí úmrtí Jaroslava Seiferta. Lyrického básníka, který se nikdy netajil svými občanskými postoji a jediného českého spisovatele, poctěného Nobelovou cenou za literaturu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J98a65r78o23s14l56a28v 28Š52k95r93o70b27á37k 3110895108685

Byl to Skácel, kdo napsal překrásnou pohřební řeč Seifertovi - Světlem přikrytý ... Mám přepsanou z tehdejšího Brněnského večerníku, i s podpisem z Akády.

+1/0
11.1.2016 15:21
Foto

S92t91a42n16i20s28l98a89v 81L85e53l45e94k 6246767823610

Mám Seiferta rád pro to, jaký byl, a že se nezlomil. Stejně jako Jan Skácel, který je mi nejbližším ze všech básníků, a jediným, jehož knihy veršů mám doma: „I voda v řece Léthé zamrzne, až vydají se pěšky přes zálivy básníci zakázaní zaživa.“

+3/0
10.1.2016 19:14

K10a35r90e56l 90N20e34č32a88s 5753549640700

O Holanovi,který jako jeden z mála českých básníků má i dosti překladů a studií v zahraničí byl Jaroslav Seifert básníkem ryze českým.Srovnávat Seiferta s Holanem je nesmysl.Holan byl básnický magnus parens.Seifertovi má blíže brněnský básník Skácel zpěvnou krásou verše a prostotou motivů.

O Nobelově ceně pro Holana se uvažovalo,ale je dobře,že ji dostal český básník.

Seifertovy Všechny krásy světa byly pro nás v době vydání posilou i pohlazením.VR^:-)

+6/0
10.1.2016 14:20
Foto

S94t92a21n53i75s70l14a91v 55L59e23l23e73k 6426737173110

"Všecky krásy světa" jsou krásnou knihou. Čte se to jako pohlazení. Vážně. Je jiná, protože to nejsou básně.

0/0
10.1.2016 19:25

A78l93e43š 75H10o63l19a22n 3110805173831

Již řadu let nakladatelství Akropolis vydává kompletní DÍLO Jaroslava Seiferta - k dnešnímu dni vyšlo 14. svazků. Čtenáři, kteří mají poezii Seiferta rádi, by si jej měli pořídit, aby podpořili tento nevídaný kulturní počin a především poznají další vrstvy Seifertova díla a osobnosti. Zde přítomní kritici by pak poznali, že jejich případné ošklíbání se nad tímto umělcem a velkým básníkem vychází jen a pouze z jejich nevědomosti a neznalosti souvislostí. V tomto díle se můžete seznámit nejen s kompletní poezií J. Seiferta, ale také se stovkami a tísíci články z novin, recenzemi, kritikami, jenž se týkají politiky, sportu (fotbal, olympiada), kultury (divadlo, vernisáže, koncerty, výstavy, odhalení soch), projevy, politickými prohlášeními, vzpomínkami, korspondencí aj. A pak byste nemohli psát hlouposti, že Seifert byl pouze průměrným autorem! A také byste věděli, že Seiferta jako člověka a samozřejmě i básníka, jiní významní umělci milovali a uznávali - samozřejmě i zde někým zmiňovamý V. Holan, kterého se Seifertem pojilo hluboké přátelství a úcta.

A k té politice - uvědomte se, že Seifert a spol žili ve 20. letech 20. století, kde prostě jako mladíci a idealisté měli srdce vlevo, ale velmi brzy poznali, že komunismus je zločinecká ideologie. Pak přišla Mnichovská zrada a zklamání z přístupu Západu, následně osvobození Rudou armádou - toto se odrazilo v díle snad ve všech tehdejších významných autorů. Následovala krutá 50. léta a cenzura a další vystřízlivění. V 60. letech nejen politické uvolnění a v 70. zase postupné utažení šroubů. Myslím, že Seifert nikdy zásadně neselhal, naopak, a chtěl bych vidět současné kritiky v tehdejší době.

+10/0
10.1.2016 12:25

M30i52r54o35s21l90a60v 33V51e48r15n78a69r 9540758766423

Pane Holane, vy tady vyvracíte něco, co nikdo netvrdí. Co jsem si přečetl diskuzi, tak zde přeci nikdo nepíše, že Seifert je průměrný básník.

Já si také myslím, že Seifert byl výjimečný básník a člověk, a tu cenu si zasloužil. Ale zároveň si myslím, že kdyby nebyl na seznamu komunistů, tak by tu cenu nedostal. Protože o té ceně rozhodují v první řadě politici.

0/0
10.1.2016 12:46

T27o77m 60S25a87u95e60r 8307938932384

Ano je to takový český přístup přehodnocovat, zpochybňovat a říkat nějaké ale. Ještě, že takových ocenění máme v republice poskrovnu jinak bychom se nezastavili:-/

+2/0
10.1.2016 12:55

A11l40e73š 89H95o18l34a16n 3680865623501

Dobré odpoledne pane Vernare, reagoval jsem takto především na slova pana Janýra: "... ve srovnání třeba s Holanem byl Seifert pouhouparodií na básníka. A to se pohybuji pouze v rámci domácí tvorby, ještě taksrovnávat ho s někým světovým." a pak částečně na reakci pana Celiny: "Jeho dílo je bezesporu pro nás hodnotné, ale vcelosvětovém porovnání moc významné není."

Když se po letech díky zmiňovanému nakladatelskému počinu mám/e možnost seznámit s kompletním dílem J. Seiferta, tak jsem přesvědčen, že onu Nobelovu cenu obdržel skutečně za přínos světové literatuře a ne kvůli tomu, že byl tehdy v komunistické nemilosti a udělení bylo politické.

Děkuji za Váš věcný komentář.

+4/0
10.1.2016 13:49

O23t82a 58K39i87n64c 6169548862426

Pane Holane, naprosto s vaším příspěvkem souhlasím. Myslím si, že mnoho kritiků v této diskuzi nic od Jaroslava Seiferta nikdy nečetla.

0/0
10.1.2016 13:49

D79a83n12i56e67l 42M55i93l15l26e95r 8314310210730

Je to těžké. Řada významných literátů se ocenění nedočkala. Pak je tu řada těch, kteří se dočkali, a okterých se budou vést spory. A určitě to není o jednom jediném Čechoslovákovi.

0/0
10.1.2016 12:07

M25a82r60e30k 68T18ů54m64a 4372468416382

Jo docela si v živých obrazech pamatuji, jak z toho byli StBáci vystrašení... A tak nebylo vyjímkou, že pro jistotu ve dvou dnech udělali doma hned 2 domovní prohlídky... Minimálně srovnatelný se srpnem 88 a 89, kdy to bylo podobný!

+2/0
10.1.2016 11:48

O65t71a 65K87i48n51c 6689608892866

To, že Jaroslav Seifert dostal právem Nobelovu cenu, vadilo bolševikům už tehdy a jak je vidět z některých diskuzních příspěvků níže uvedených, tak se z toho nevzpamatovali do dneška.

+11/−1
10.1.2016 11:40
Foto

R48a49d91o60s73l81a45v 53J91a60n47ý65r 2729818549341

Titul Národní umělec se opravdu bojovníkům proti komunismu nedával, seš proti?

+1/−1
10.1.2016 11:56

O28t33a 34K28i74n20c 6369138882316

Janýre, ty to fakt nemáš v hlavě v pořádku.

+2/−1
10.1.2016 12:00
Foto

R48a38d57o79s62l59a83v 37J43a20n38ý17r 2439728289821

Takže dával?

0/0
10.1.2016 12:32

O53t79a 89K10i97n83c 6429238322446

Titul Národní umělec byl Jaroslavu Seifertovi udělen v roce 1967, kdy se začaly u nás politické poměry uvolňovat - v 60.letech např. vyšla u nás kniha Jeden den Ivana Denisoviče a jiné prózy od sovětského disidenta Alexandra Solženyčina, která líčila zločiny sovětského režimu v táborech Gulag.

Jaroslav Seifert byl perzekuován zejména po jeho kritickém projevu na Svazu spisovatelů v roce 1956. Po roce 1968 byl Jaroslav Seifert opět diskriminován, jeho díla vycházela v semizdatu. Připomněl jste mi krásný citát Jan Wericha: "Když už jste mi dali Národního umělce, tak mě alespoň nechte národně umělcovat".

+6/0
10.1.2016 13:42

T35o70m 22S38a23u87e71r 8517428172954

A jak vám do vaší logiky zapadá např., že J. Gruntorád byl za samizdatové šíření Seifertových básní odsouzen k třem letům odnětí svobody?

+3/0
10.1.2016 12:00
Foto

R22a97d86o81s45l48a43v 95J20a88n61ý10r 2919658559221

Zapadá naprosto dokonale, já nemám problém rozlišit dva rozdílné režimy.

0/0
10.1.2016 12:32

T87o33m 64S94a43u56e27r 8347228252144

Jaké režimy?

0/0
10.1.2016 12:37
Foto

R96a49d45o90s39l21a86v 40J81a13n28ý61r 2449988279221

Předsrpnový a posrpnový

0/0
10.1.2016 12:43

T54o73m 70S29a71u67e74r 8827288762214

Tomu říkám novátorský přístup k politologii. Nicméně odpovídá vaší fotografii;-D

+2/0
10.1.2016 12:53
Foto

R61a65d79o62s68l30a43v 46J55a73n97ý31r 2879158349721

Co děláš, to je moje nejlepší foto!

0/0
10.1.2016 13:10

T19o68m 70S30a95u26e44r 8717598502944

To je jasný, vystihuje přesně váš objev dosud neobjevené transformace;-)

0/0
10.1.2016 13:30
Foto

L41u38d74ě62k 72F61u98x34a 9746110494587

Foto typu TROLL ALERT;-)R^

0/0
17.1.2016 16:08

D41a11v61i70d 47C56e52l82i24n46a 9943647235576

Nikdo nesnižuje zásluhy Seiferta. Měl ale spíše dostat nějakou cenu za lidská práva a ne z něj dělat nejlepšího spisovatele na světě, protože to on rozhodně není.

Ta Nobelova cena za literaturu by měla být apolitická, jako je to u cen za fyziku a chemii. Ostatně Otto Wichterle taky nedostal Nobelovku za chemii, přestože si s komunistickým režimem "užil" taky své. Když to tak vezmu, tak ten Wichterle by si ji zasloužil mnohem víc než Seifert, protože to byl opravdu světově proslulý vědec.

0/−4
10.1.2016 12:07

T56o25m 44S30a18u13e28r 8357128182794

Ano, O. Wichterle by si Nobelovku jistě zasloužil, ale co to má společného ze Seifertem. Jaký má podle vás smysl nějak zpochybňovat jediného českého autor co dostal Nobelovu cenu? Nebyl dost dobrý pro komunisty, teď pro některé nebyl ani dost dobrý básník ani dost velký bojovník proti bývalému režimu, což stejně tvrdí akorát ti co mu nesahají po kotníky a za minulého režimu chodili s úsměvem mávat do průvodu.

+6/0
10.1.2016 12:15
Foto

I21v34o 68C87h79u59d70o69b19a 9380296441544

pan Wichterle dostal státní vyznamenání od prezidenta Havla,Seift nikoli ale jinak souhlasím

0/0
10.1.2016 12:33

A95l24e17x66a79n93d43r 20S48c25h15ö83n88f53e92l46d 6408169979523

Jaroslav Seifert dostal Nobelovu cenu právem.

Mimo to, že byl vynikajícím básníkem, byl také literátem, který stál za svým. A proto patřil k lidem, na kterých se režim KSČ odkopával a ukazoval, že jeho "vše pro lid" humanita je jen deklarovaná, povrchní. A že jde ve skutečnosti o elitářskou diktaturu.

Což má ostatně společné s režimem současným. Který je opět demokratický jen vnějšími znaky. Ke cti stávajícího establishmentu budiž řečeno, že o sobě netvrdí, že dělá vše pro lid:-)

+8/0
10.1.2016 11:31

Z90d35e31n82e93k 44B86a33r93t13a28k 6374805890346

V podstatě každý dnes nenahraditelný "umělec" byl hrdina bojující proti režimu tím, že v rámci protestu se klidně nechal vykořisťovat až k upracování. V rámci české literatury není Seifert tak zářivým diamantem jako byl Nezval, opravdu největší český básník, nedosahoval ani naléhavosti a neskutečně vybroušeného jazyka Holana, ale patřil určitě k nadprůměru.

+1/0
10.1.2016 10:18
Foto

R92a94d60o54s17l73a69v 72J19a63n14ý89r 2159768339781

Pro mě naprosto nepochopitelně udělená nobelovka - ve srovnání třeba s Holanem byl Seifert pouhou parodií na básníka. A to se pohybuji pouze v rámci domácí tvorby, ještě tak srovnávat ho s někým světovým. 8-o

+2/−6
10.1.2016 10:05

T32o30m 90S63a70u92e33r 8717458172194

V. Holan Seiferta respektoval a uznával jako velikána.

+3/0
10.1.2016 10:13

J25a44r96o77m12í98r 29K10r50á78l 4600899774309

No vidíte. A Radoslav ne. ;-D

+4/0
10.1.2016 10:35

J62i21ř29í 89N53e80u55m70e34i94s16t89e35r 2622985703871

Jo, copak Janýr, to je hlava. To už nám mockrát dokázal. ;-D

+2/0
10.1.2016 11:00

D19a10v64i54d 37C22e85l11i89n85a 9763817105716

Upřímně, spíše si myslím, že tu Nobelovu cenu získal za své politické postoje než za literaturu. Jeho dílo je bezesporu pro nás hodnotné, ale v celosvětovém porovnání moc významné není.

Ostatně i nyní vidíme, že tuto Nobelovu cenu dostávají spíše ti, co se politicky angažují.

+6/−3
10.1.2016 9:45

J39a22n 43K17a80d14l81e90c 7357635536199

Zapoměli jste na jeden dosti důležitý údaj. Jako jediný odmítnul podepsat antichartu. Ostatní umělci to ve strachu o korýtko a kus žvance podepsali. Dnes jsou se jim říká "pražská kavárna"...

+1/−12
10.1.2016 8:46

J11a70k22u72b 65S10ú79k89e50n89í23k 1748340989

Jdi se s těmi žblepty exhibovat někam jinam.

+8/0
10.1.2016 9:14

J43a87n 62K94a78d88l34e33c 7767765916549

Súkeníku, tento "opomenutý detail" v článku chybí tak zásadně, že nelze jinak než ho zmínit alespoň v diskuzi. Ale asi jsem vám šlápnul na kuří očko...

0/−2
10.1.2016 9:34

J28a65k16u27b 74S11ú11k27e20n24í88k 1268290759

Kdepak, Kadleci. Jenom jste se projevil s tou vaší "kavárnou" jako hlupák.

+3/0
10.1.2016 11:19

J11a19r30o49m97í67r 82M80a70s92á37k 3393835636847

Možná by stálo za to definovat co to je ta pražská kavárna abys taky ukázal, že máš sám něco v hlavě a nepřijímal bláboly, který někdo řekne

+5/0
10.1.2016 9:51

J77a92n 44K80a20d80l23e83c 7337245226739

Co je prážská kavárna? Masáku nedělejte hloupýho. To jsou lidé, kteří by v sedumdesátým sedmým jako první běželi do Národního divadla, aby mohli sedět v první řadě. :-)

0/−3
10.1.2016 11:13

T16o87m 28S98a45u74e12r 8877258132364

příště mezi ně zařadíš i chartisty co za komára seděli v base...prostě jak se ti to hodí:-/

+3/0
10.1.2016 11:29

J77a34k71u46b 94S23ú89k44e26n46í42k 1428310549

Kadlec to ví, držel jim místa;-D

+1/0
10.1.2016 12:57
Foto

L45u18d93ě87k 34F96u34x85a 9936750924527

Jeden ze signatářů Charty že by odmítnul podepsat antichartu?;-D Hmm, zdá se dokonce, že ji nepodepsal ani Patočka ani Havel, tu antichartu. Ke kecům ohledně kavárny se vyjadřovat nebudu, nemá to hlavu ani patu.

0/0
17.1.2016 16:05

M93a90r63t80i75n 69H73a65l65á55š48e43k 2270702428794

I velikán, jako byl Seifert , komunistům vadil.

+1/−1
10.1.2016 8:07

O94n36d73ř54e96j 53M10i66c17h98l89o16v11s91k40ý 4943538525294

Jistě, přitahoval pozornost. Západ by si mohl všimnout, že jsme tu tenkrát žili v žumpě a nikoli v ráji.

0/−1
10.1.2016 8:30

J97i79ř44í 70Š71e68d64a 3880889691591

to jo.. vadil jim tak moc, že mu vydali 11 básnickejch sbírek ;-D

+3/−2
10.1.2016 9:31

T69o63m 63S54a89u66e12r 8477558492904

Předvedl jste názorný příklad demagogie.

+2/−3
10.1.2016 9:35

J96i72ř75í 79Š67e64d72a 3250529891741

promiň, tomiku, ale já nějak nepapám tyhlety žvásty o komunisty perzekvovaných umělcích, kterým ovšem komunisti produkovali jejich vrcholný díla.

+3/−3
10.1.2016 9:46

T51o44m 98S59a65u11e85r 8417648202964

To není o tom co papáš a nepapáš, ale o tom, že se potřebuješ dovzdělat;-)

+2/−2
10.1.2016 10:07
Foto

R57a39d35o52s56l11a72v 91J15a96n78ý16r 2829718939911

;-D Takhle bych chtěl taky někomu "vadit".

0/0
10.1.2016 9:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.