Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kvůli UFO jsem u některých klesl na úroveň kravského lejna, říká Neff

Král české sci-fi. Vizionář a autor řady utopií. Novinář, fotograf, průkopník internetové žurnalistiky a digitální fotografie i kritik politické korektnosti i zarputilého aktivismu, který třeba o fenoménu UFO tvrdí, že je to nesmysl a podvod. Ondřej Neff se právě dožívá sedmdesáti let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57i68c78h55a90l 24Š51l10e97c97h13t64a 3302236721709

Pane Neff, přeji všechno nejlepší k Vašemu životnímu jubileu.

Mám na Vás rozporuplný názor, vysvětlím proč. Kvůli UFO jste určitě neklesl na úroveň kejdy, protože UFO dnes nikoho nezajímá. Zato jste klesl hluboko u většiny ctitelů Julese Verna. Kladu si otázku, jak je možné, že největší znalec Vernova díla v ČR dokáže tak zpitvořit nádherné romány. Odpovědí je, a nic ve zlém, že jste ztratil pokoru, zůstala jen pýcha. Sebelepší důvody nemohou totiž omluvit takové prznění předlohy. Nevěřím, že se dnešní kluci budou vracet k Vašim úpravám jako se generace čtenářů vraceli ke svým verneovkám.    

Vaše komentáře stejně jako monografie však stojí za to číst. Podle mě by u dětí obstály i dnes překlady Zdeňka Hobzíka od J.R.Vilímka, il. Burian, vydané kolem roku 1948. Zasahovat do díla ve jménu morálky a politické korektnosti a napravovat dobové nedostatky není podle mě dobrá cesta. To by už nemohla dnes vyjít Bílá velryba od Melvilla. Ta kniha není o týrání velryb, ale na pozadí vyprávění o dnes zaniklém živobytí velrybářů se vyvíjí věčný souboj člověka s neodvratným osudem plný symbolických odkazů. Je to jen umělecký obraz. Kdybyste se skutečně chtěl za každých okolností ohlížet na realitu, tak byste knihu Patnáctiletý kapitán musel kompletně zrušit. Podle knihy Jaroslava Maliny "Ve stínu baobabů" by arabští otrokáři a jejich portugalští pomocníci nikdy nenechali v Africe přežít skupinu trosečníků. Nestáli o žádné svědky svých zločinů. V knize pana Maliny to tvrdí dobře informovaný domácí znalec poměrů.   

Na druhou stranu, líbí se mi Vaše knihy Pán vzduchu a Pán země a těším se na třetí díl. Je vidět, že jste se dobře bavil při psaní a já taky. Není to Troska, ale hltám obě  jako v mládí Trosku. K četbě se i vracím. Překvapili mě však různí ilustrátoři. Provedu ve zkratce srovnání, Fibiger - lepší kvaše, více steampunkovský a více verneovský, ale nedrží se ilustračně děje. Kupčík, drží se děje, má vynikající pérovky připomínající nezapomenutelného Bohumila Konečného.

0/0
12.6.2015 20:08

F75r21a97n33t66i18š79e41k 69E50l45i49á67š 6597203555166

Také mám rád Hobzíkovy překlady, ale zřejmě nemáte mladé děti a nevíte, jak je pro ně ta "stará" čeština nesrozumitelná. Proto chválím přepracování pana Neffa pro jejich potřebnost, ale čtu bez jakékoli újmy i velmi staré překlady verneovek. Jenže já trávím četbou minimálně desetkrát více času, než průměrný mladý Čech.

0/0
13.6.2015 19:34

E56l16i74š79k76a 80K71u13č33e92r56o97v84á 7629762853883

překlady pana Neffa neznám a četla jsem verneovky v prvorepublikových překladech (ostatně stejně jako A. Dumase) a musím souhlasit - ani mé kolegyně, ročníky tak 1990, to nejsou schopny číst. Texty autorky z počátku minulého století dokonce označily za nářečí, přestože šlo o dokonalou, ryzí češtinu.

0/0
14.6.2015 6:52
Foto

L37u95d93ě12k 84F89u60x97a 9236310734157

Nepohřbívejte sci-fi! Co třeba steampunk?

0/0
12.6.2015 13:11

O60l40d47ř92i19c24h 66S65t94a95r43ý 2269608625847

Král scifi? Bejvávalo...:-P

0/0
12.6.2015 10:10

J86a84n 70H64e82l72l80e69r 9828585216

kdo ho u nás nahradil?

0/0
12.6.2015 16:19
Foto

L54u30d83ě28k 78F66u50x39a 9276420254597

Třeba Richard Šusta. Šlechta.

0/0
16.6.2015 1:51

P91e53t62r 29B32r41i10x 5591841332

Velká gratulace a přání ještě mnoho let ve zdraví, Astone!

+2/0
12.6.2015 8:23

J36a75n 20K38l59a18p31á86k 8581762204596

U mě Neff na tuto úroveň klesl díky nekritickému obdivu Václava Havla. Obdivu, který v jeho případě hraničí se zbožštěním.

0/−3
12.6.2015 5:24

J12a21r44o20m76í63r 58K20r33á66l 4540689214729

Myslím,že kvůli tomu nebude týden spát. ;-);-D

+2/0
12.6.2015 6:30

Z39i20k61m47u50n58d 61K68a95s56i52k 4683386896309

To je náhoda, nedávno jsem potomkům dotáhl Součkovu trilogii, Runa Rider, ... Jako malého kluka mě jeho knihy, jakoby reportáže, moc vtahovaly.

K mýtům o UFO si nechám komentáře od cesty.

Panu Neffovi a vydavatelům, kteří to dopustili, mám za zlé, že svým volným převyprávěním z mého pohledu naprosto zničil krásu a kouzlo zapadlých časů originálních textů knih s Burianovými ilustracemi. Měl jsem možnost porovnat neslaný nemastný text nově vydaného Patnáctiletého kapitána s textem původním. V novém textu navíc chybí i řada zajímavých faktů z původní knihy. Je to vražda původního díla. Knihy s Burianem bych jinak kupoval, ale teď už vždy, když je na nich jako spoluautor pan Neff, zklamaně od úmyslu si doplnit knihovnu upouštím.

+2/−1
11.6.2015 20:49
Foto

P94e54t66r 82M80a92z60á17k 9862313335955

Rune Rider jsem četl první dvě knížky a SF to moc neni, takové fantásko zamaskované za to že se plaví "ve vesmíru". Jako hezky se to čte a je tam hlavní hrdina co se povahou krásně podbízí čtenářům pozdějšího středního věku (ta poznámka o walkmenech v tramvajích mě fakt hodně pobavila), ale jinak mi to jako nějaká super literatura nepřišlo.

0/0
12.6.2015 2:17

I36r23e13n18a 65K69r48o45u91p75o96v39á 4690103497522

Tak tak, Runa rider (celá trilogie) je skvělé čtivo. Četla jsem to jako holka a teď zrovna nedávno znovu.

Verne toté v bledě modrém. Zkusila jsem jednu předělávku od pana Neffa, (protože dcera Verna brzy opustila, zdál se jí moc rozvleklý, tak jsem myslela, že nějaké svižnější převyprávění by bylo pro dnešní mládež stravitelnější), ale ani jsem to nedočetla,tempo vyprávění veškeré žádné a verneovské kouzlo úplně chybělo.

Ale Neviditelný pes je bezva. Čtu ho už x let.

0/0
12.6.2015 8:07

J47i62ř33í 94B30o30č12e70k 6981124385903

na Verna nedám dopustit, v dětství jsem přečetl snad všechno co u nás vyšlo. ale pro dnešní generaci je Verne středověk (stejně jhako třeba Štorch) a Neffovo převyprávění je pro ně čtivější. podobné to je třeba s Robinsonem. my známe hlavně Plevovo převyprávění, které ale s originálem moc společného nemá. ten je mimochodem hodně nábožensky založený

0/0
12.6.2015 9:44

E45l59i53š59k29a 35K65u42č82e53r44o13v68á 7509842133783

u Vernea člověk musel překonat prvních padesát stránek "expozice". pak už to frčelo. bohužel dnešní děti donutit, aby přečetly sto stránky s vidinou dalších tří set stránek stránek skvělé zábavy je nereálné.

0/0
14.6.2015 6:55

J68i52r21k91a 20N64o48v67á10k 6102155915119

Pro mě je Neff borec za neviditelného psa. S tím deníkem jsem mnoho let začínal pracovní den v dobách, kdy i firmy byly připojeny přes dial-up a byla to fakt sranda. Dnes už to není ono, ale to se nelze divit. Jeho knihy moc neznám, ale z knih jeho otce zboznuju Trampoty pana Humbla. Kdo neznáte, vřele doporučuji.

+6/0
11.6.2015 19:33

J46a65n 66J20e53l55í26n53e79k 1508742837206

Všechno nej..., pane Neffe!

+3/0
11.6.2015 18:49

R64a19d87i90m 61S78l26á67d30e43k 3841792533499

Neff je borec. Mám rád jeho knížky ,i knížky jeho otce. Navíc má střízlivé názory a to se u nás moc nevidí. Gratulace ke kulatinám

+1/0
11.6.2015 18:13

P87a20v60e34l 64H36o89f51f97m46a11n39n 4407560611246

U mne ne-V Kolincích jsem komunikoval

0/0
11.6.2015 17:36

P72e70t26r 35P54a83l58e21č18e53k 3220845774452

Autoři knihy Piráti na Marsu o terraformaci Marsu, Rudolf a Dana Mentzlovi tvrdí, že jediné sci-fi v jejich knize je, že by na tento projekt někdo uvolnil peníze. Osobně s tím souhlasím. ;-D Co se týče života ve vesmíru, souhlasím plně pro změnu s panem Vlkem níže.

0/0
11.6.2015 17:34

L33u35k73á12š 75V64l68k 2881499294826

Můžeme již říci, že život jinde ve vesmíru je na 100%. Na milionech planetách je určitě život (pozor život neznamená hned inteligentní život), v tom nepředstavitelném množství planet. Ale 2 důvody RAPIDNĚ srážejí dolů pravděpodobnost nalezení inteligentního života... A sice, nejde jen o vzdálenosti, ale i o čas. Mohli jsme se "minout" v čase (lidstvo je tady nějakých 200 000 let, do Vesmíru člověk vstoupil teprve před 53 lety...). Nebo ještě jinak řečeno život může zaniknout dříve než se může dostat do tak vyspělého stádia aby cestoval či jinak komunikoval do obrovských dálek vesmíru (myslím, že to čeká i lidstvo)... Další důvod je asi ten, že život se mnohdy vyvine maximálně do jednobuněčných organismů - další "evoluce" toho organismu je zase obrovský souhrn náhod a podmínek... Takže nalezení "E.T.ho" (ty jednobuněčné organismy lidstvo nalezne) se rovná téměř nule... Takže pitomost (pokud jde o setkání s pozemšťany) to myslím vyloženě není. Jen jde téměř o nulovou jistotu... :-)

+3/−1
11.6.2015 17:27

L73u67k89á54š 59Z49a84h20r67a28d22n18í36č23e43k 5356120239551

Již nějakou dobu si pohrávám s myšlenkou "zemšťanů". Vycházím z domněnky, že humanoidní civilizace se objevila na Zemi už cca před 500 mil let před naším letopočtem nebo i více let před naším letopočtem... od té doby se všechny humanoidní bytosti vyvíjely spirálovitě, což znamená, že ve svých vrcholných obdobích většinou neunesli tíhu vlastního technologického pokroku a zničili se sami nebo přišly neléčitelné smrtelné nemoci (tomu by nasvědčovaly i některé geologické nálezy). Dost možná i v posledních 100 mil let proběhly na Zemi jaderné války nebo jiné apokalypsy zapříčiněné vyspělou technologií, tak se stalo v historii naši planety několikrát. Vždy se ale zbytky civilizace vzchopily a začalo se zase od  nějakého "Adama a Evy".Mohlo se stát, že jedna z těch civilizací tady na Zemi dospěla technologicky dále než naše nynější civilizace. Nebyla tak početná držela si populaci do první desítky milionů humanoidů (co se týká počtu populací dřívějších humanoidních civilizací byli daleko méně početné - max. miliony - ne miliardy jako v našem případě), ale něco se stalo a schovali se do hlubokých oceánů a pod zemskou kůru, kam odstěhovali i svou vyspělou technologii. Abych to zkrátil - domnívám se, že veškeré létající talíře, šeďiváci a další nevysvětlitelné humanoidní bytosti a stroje pochází z naši Země a ne ze vzdáleného vesmíru. Všechna UFO s kterýma se setkáváme pochází odsud ze Země. Jsou to všechno zemšťané jako my,jen se před námi schovávají v hlubokých oceánech a třeba i na oběžné dráze ve svých strojích, protože se nás možná i bojí a asi si nevědí s námi rady, možná jen pozorují a čekají na svou šanci...to už nechám na každém ať si posoudí, jak praštěná má teorie je...;-) Ale když si prostě vezmu, že nejstarší spisy jsou staré cca 4000 let a pak kde nic tu nic?...A pak ty různé anomální vykopávky a geologické a evoluční nejasnosti...nepřipadá mi to úplně jako blbost.

+1/−1
11.6.2015 20:06

L81a77d65a 29N11o77v14a66k 4542843587

;-D

+1/0
12.6.2015 0:50

J13i80ř76í 16K70a20r89o31u63b 5934722982664

Přesně tak.

.

Hluboko pod povrchem naší Země je ukrytá ještě jedna, mnohem větší.

+3/0
12.6.2015 7:49

J76o14s22e65f 75M62i31k43u86l36í72k 8114957116

ano stejná myšlenka a radši se s nimi nesetkat.

0/0
12.6.2015 7:56

J69o52s80e44f 28M65i82k68u18l36í59k 8174717256

Pravdu mate na půl. Jedna rasa obývá naši Zem už miliony let,ale jsou I spousta zdaleka.

0/0
12.6.2015 7:56
Foto

P21e90t90r 86M14a66z61á34k 9722903115785

Ve skutečnosti se experti dost rozchází v tom zda je život tak obvyklý, aby ta rovnice platila. Problém je, že stále není popsán proces vzniku života a bez toho abysme věděli jak tento klíčový moment probíhá nedokážeme říct, jaké jsou jeho podmínky - a tudíž ani jaká je pravděpodobná frekvence jeho výskytu ve vesmíru.

Možná jde o obyčejný jev, který nastane kdykoliv kdy je dostatek určitých prvků v tekuté vodě za přítomnosti energie - a v tom případě bude život na "každé druhé" planetě.

Jenže je i možnost že jde o jev s extrémně složitými podmínkami které i na planetě, která je schopná je poskytnout, nastanou velice řídce (ve vesmírných měřítkách) a ještě k tomu ne vždy v ideálním momentě a v takovém případě může být v extrému i jediná planeta s životem v celé galaxii nebo i vesmíru.

Osobně jsem spíš zastánce první možnosti, ale jen protože mám přirozenou skepsi k tomu, že bysme my tady byli nějak extra výjimeční nebo zajímaví - nicméně faktem je, že klidně být můžeme.

0/0
12.6.2015 2:23

J32i37t68k93a 49J42a68n24ý88r61o21v23á 6388793110936

V jedné knize od Lema bylo uvedeno, že pokud něco nastává s velmi nízkou pravděpodobností, není to náhoda je to pravidlo. Vznik inteligentního života je tak velká náhoda(neznám pravděpodobnost), že je asi pravidlem, že po nějakém vývoji dojde k tomu, že některý živočich získá inteligenci. My nejsme na této planetě jediní, co mají inteligenci a jsou schopní spolu komunikovat a používat nástroje.

+1/0
12.6.2015 10:08

J45a13n 38H26e54l58l27e75r 9458815236

kniha od Lema je spisem axiomů? Ale no tak ...

0/0
12.6.2015 16:22

J90i43t17k28a 17J53a27n86ý59r40o49v42á 6198743120116

Mě zase přijde záhadné, že máme organizmus nastavený na marsovský den. Je to záhada. Kdo ví co se stalo. Sama mám teorii, že Mars byl stejně zelený jako Země. Jenže nerozumné zacházení se zdroji, nerozumné množení vedlo k jeho zničení. Dnes se díváme na oranžovou poušť. Co se týká osudu Země, myslím si, že už jsme za bodem zlomu. Jenže Venuše není obyvatelná.. Kam půjdeme?? Kontrola porodnosti je něco co je pro naší populaci nutné. Takže řeči o tom, že se rodí málo dětí, když populace lidstva stoupá mi přijdou opravdu hodně mimo mísu. Celoplanetární organizace nefungují tak jak by měly. Každý si stejně hrabe na svém písečku a co se stane se Zemí, až on tu nebude ho zase tak moc nezajímá. Život je krátký, tak proč si ho neužít na doraz. Na rozumné množství populace se kašle - věří tomu, že války, hladomor a utrpení povedou ke snížení počtu lidí. Chybí vzdělání k tomu, aby lidé koukali na Zemi jako celek. Jako na společenství všech - ne jen lidí. Všichni dohromady - rostliny, živočichové tvoříme dohromady jeden systém. Měl by být v harmonii a není.

+1/−1
12.6.2015 9:51

P31a39v79e73l 75K85u60r40a37l 5861714610770

Sem se hodí citát z Fish Fillets II.

"Floundre myslíš si že to je UFO?" 

"Samozřejmě že to není ufo Guppiová..."

"Cože???"

"UFO je neidentifikovaný létající objekt... toto leží na dně oceánu a zcela prokazatelně se to dá identifikovat jako vesmírný loď mimozemšťanů"

+11/0
11.6.2015 17:10

L77u51k27á14š 59V55l32k 2541539924156

Anebo jak se UFO stane IFO :-)

0/0
11.6.2015 17:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.