Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Ostravě ukážou, že poválečný odsun Němců není uzavřená událost

Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě připravuje hru Odsun. Zabývá se vysídlením sudetských Němců po druhé světové válce, které dodnes vzbuzuje protichůdné reakce. Tvůrci chtějí poukázat na dodnes živé následky tehdejších činů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A84l83e78š 97B70a65j70g60a31r 6738353127217

Tohleto téma se umělecky zpracovat dá, ne že ne. To už před lety ukázal Vladimír Körner v Adelheid a v Zániku samoty Berhof. A kongeniálně to zfilmovali František Vláčil a Jiří Svoboda.

Jediný smysl, proč téma otevírat, je ve skutečnosti ten, co to vypovídá o dnešku a o budoucnosti. O soužití různých (národnostních, rasových, náboženských, jazykových) skupin lidí.

Což začíná být zase sakra aktuálním tématem.

+1/0
20.1.2015 13:50

E11m17i34l22i66á74n 20V23a11n53ě16k 5443113549843

Když čtu tak rozsáhlou polemiku o poválečném odsunu mám dost smíšené pocity,co by, jak by atd. Jedno je jisté,posuzujete ten čin 70 let starý hlediskem dneška,kdy máme relativní klid.kdy se nemusíme bát o holý život.Kdyby to nedopadlo takto,neseděli bychom u PC,prostě bychom nebyli...........................................!!

V roce  1988 jsem od Jednoty Kaplice koupil na hranicích ruinu bývalé hospody a obchodu, (zjistil jsem v archívu i od domorodců,že je to stavení po odsunutých,jejich potomci mají být v Rakousku i Německu. My začali na chalupě tvrdě makat.Přišel 90tý a najednou se rozlítnou vrata a dovnitř jdou cizí lidé ani slovo-- koukají kolem,nakukují do prostor hospody-tak se ptám,co si přejí a teprve začnou,že jsou potomci majtelů-jednání nebudu popisovat.Rv

0/0
20.1.2015 13:36
Foto

V17l12a45d70i21m61í36r 61V91o90l83k65o 6140242717409

Z jejich pohledu jste byl rudý zloděj....představte si, že takhle někdo vezme třeba současný barák vám. Vaši dřinu neviděli...ani komunistické období chátrání, tak to těžko mohli brát v úvahu.;-)

0/0
21.1.2015 7:34

A36l43e45š 53K94o91č60í 5888537670416

Pane Bílku

na to abych Vám argumenty vyvrátil vaše tvrzení je zde málo místa. Zkuste si o té době sehnati více informací. Např. co se týče onoho odsunu, Beneš plánoval vystěhování  pouze aktivních nacistů. Zkuste, třeba knihu Poslední září republiky.

Hezký den

+1/0
20.1.2015 10:47

M76i81l43a36n 58B13í44l97e39k 5814519461

Já beru informace z poněkud novějších zdrojů - a ty zdroje jsou přímo přetištěné prameny (viz rozsáhlá mnohodílná edice Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí).

0/0
20.1.2015 10:55

M17i86l44a92n 85B32í39l65e28k 5194919271

Ale jinak samozřejmě k Benešovi souhlas - jeho představy o odsunu prošly značným vývojem.

0/0
20.1.2015 10:58

A89l43e23š 17K35o68č18í 5228187260376

Skutečně nechápu důvody onoho národního sebemrskačství. V roce 1938 skoro 4miliony sudestských projevily přání odtrhnout se od Československa a připojit se k říši. V důsledku toho byl náš stát rozbit a hrozilo zlikvidování celého českého národa.

Jen díky tomu, že Němci válku prohráli se to nestalo. Odsun byl jen logickým vyvrcholením předchozích událostí.[>-]

+4/−1
20.1.2015 8:50

M32i19l49a47n 57B26í78l78e54k 5134139781

Zato Češi nikdy nepodlehli žádné propagandě;-).

Ale i když přijmeme myšlenku, že odsun byl jediným řešením, pak nemůžeme zakrýt fakt, jakým způsobem probíhal. Tedy že místo toho, aby čs. armáda udržovala v pohraničních územích pořádek, se sama stala strůjcem divokého odsunu (za politického vedení vlády a prezidenta). I Sověti psali na hlavní štáb stížnosti, aby vyhánění Němci mohli mít aspoň nějaké zavazadlo a potraviny na pár dní...A byli to Sověti, kdo čs. státem prováděný nelegální odsun (cca 750 000 lidí) zastavili.

0/0
20.1.2015 9:42

A35l84e10š 43K97o20č53í 5338517220346

Netvrdím, že provedení odsunu bylo v pořádku.  Ale zkuste se vžít do tehdejší doby.

nenávist vůči Němcům byla strašlivá. A co se týče Sovětů, no.. odsun se zrodil v hlavě Stalina.

+1/0
20.1.2015 9:52

M24i50l86a17n 75B29í42l13e87k 5894179651

Odsun se nezrodil v hlavě Stalina. Byli to Češi, kdo tvrdě naléhali (od USA i Británie měli pokyn nedělat nic až do rozhodnutí v Postupimi) na Sověty. Souhlas přišel až začátkem června - a od té doby armáda rozjela masivní transfery, které zastavili až Sověti v polovině srpna (Postupim stanovila, že jakékoli probíhající vysídlování se má okamžitě zastavit až do zasedání Kontrolní rady - čs. vláda se rozhodla neuposlechnout).

A tehdejší doba...většina Čechů (nejméně 300 000) po Mnichovu zůstala v Sudetech a prožila tam celou válku. Divoký odsun prováděla čs. armáda, která v červenci měla 190 000 příslušníků, z nichž ale 130 000 byli záložníci a 70 % důstojníků ve válce nebojovalo...

+1/0
20.1.2015 10:03

J47i81n29d60ř40i42c19h 57H29r79d88l88i65č23k44a 4936714309194

Část Čechů podlehla komunismu, následky si také neseme všichni.

Co se divokého odsunu a zločinů při něm týče, nikdo rozumný je neobhajuje, byly odsouzeny i v oficiální česko-německé deklaraci.

+1/0
20.1.2015 10:27

M61i12l76a46n 59B66í19l23e40k 5724839511

A byl někdo za ono podlehnutí komunismu potrestán obdobně jako sudetští Němci? Vždyť i největším exponentům kom. režimu se prakticky nic nestalo...

Jasně, nikdo neobhajuje excesy - ještě aby:-). Jenže málokdo ví, že divoký odsun (do konce roku 45) organizoval protiprávně český stát, tedy místo aby represivní orgány státu zabraňovaly bezpráví, ho samy páchaly (nemluvím přímo o excesech, ale půda pro ně byla svým způsobem připravována státem)...

0/0
20.1.2015 10:51

J47i91n75d51ř23i27c30h 64H66r37d77l39i51č29k76a 4546724519954

Potrestáni jsme byli doslova všichni - 40 let totality a zaostání za vyspělým světem. skoro nulové potrestání kom. zločinců je špatné, odsun sudetských Němců a obecně dalších menšin nebyl ovšem trestem, nýbrž snahou o prevenci další války.

Co se dalšího týče, zkuste se oprostit od vědomí, že jste nyní obklopen bezpečím a hlubokým mírem. Mluvíme o konci šílené války, kdy se na našem území válčilo a masakrovalo až do samého konce. Nedošlo k žádnému pokojnému předání moci.

+1/0
20.1.2015 12:34

M53i30l79a92n 34B73í96l76e22k 5484669661

Takovým způsobem (zaostáním za světem) bylo ovšem potrestáno i nemálo sudetských Němců, kteří skončili v NDR.

A ohledně dnešního pohledu - on není tak ahistorický. Stačí se podívat na území osvobozené Američany. Ti nenechali Čechům volnou ruku, tudíž k armádou organizovanému divokému odsunu nedošlo. To samé platí i pro území osvobozené Sověty, když v polovině srpna zastavili příjem vysídlenců. Divoký odsun se nedá svádět na emočně vypjatou situaci po skončení války - naopak, byla to racionálně organizovaná státní akce se zcela pragmatickými pokyny (např. uplácet sovětské důstojníky, aby na hranicích nedělali potíže, posléze aby přijímali transfery, i když už je Postupim zakázala).

0/0
20.1.2015 13:59

J43i11n59d34ř32i38c44h 14H52r52d53l64i88č59k80a 4916384859264

Američané měli ovšem štěstí, že na jejich území se neválčilo, nebyli okupováni, jejich civilisté se nestávali obětí teroru. Z emočně vypjaté atmosféry vzešel i ten často brutální divoký odsun.

0/0
20.1.2015 15:25

M88i65l75a17n 39B98í35l18e17k 5224679941

To jste mě špatně pochopil. I Sověti, kteří si zažili s Němci strašné věci, se chovali k odsouvaným lépe než Češi, z nichž mnozí prožili válku doma za pecí. Sověti nakonec "divoké" transporty zastavili - Češi by vyháněli dál...Čs. vláda např. krátce po osvobození na svém zasedání zakázala vysílat rozhlasový projev k uklidnění situace. Bohužel, divoký odsun nevyšel z emočně vypjaté situace, byl to chladný kalkul - postavit mocnosti v Postupimi před hotovou věc. A znovu - divoký odsun nebyl věcí jednostlivců, ale státem organizovaná akce.

0/0
21.1.2015 7:30

J41i38n92d73ř86i98c74h 22H64r22d70l13i24č43k63a 4136674979884

Sověti, kteří mají na triku znásilnění v řádu nejméně statisíců, jiné ukrutnosti nepočítaje, že i ti byli opravdu lepší než zlí Češi? Jistěže věřím...

V provopočátku stály emoce, zločiny za okupace vedly ke snaze odsunovat co nejdříve, chápalo se to jako nutnost k zabezpečení samotné naší existence. Zůčastnila se toho i naše východní armáda, jejíž příslušníci z řad volyňských Čechů poznali okupační teror ještě hůře než lidé v Protektorátu.

0/0
21.1.2015 9:39

M47i23l22a57n 59B31í42l63e91k 5924449701

Vy se bavíte o excesech, já o divokém odsunu. A Sověti s ním na čs. území neměli mnoho společného - to byla organizovaná akce čs. armády (viz též vzpomínky odsunovaných, ale i Čechů, stížnosti Sovětů na čs. zacházení s Němci atd.). A znovu: stát je od toho, aby zabezpečoval na svém území aspoň elementární dodržování zákonnosti. Jenže místo uklidnění situace čs. politici krvelačnými projevy rozdmýchávaly zášť a připravovali s HŠ MNO nelegální transporty. V Sudetech v té době samozřejmě žádné nebezpečí, které bezprostředně ohrožovalo samu naši existenci, nehrozilo. Jasně, Beneš a spol. chtěli zabezpečit budoucnost státu a proto zvolili všemožné prostředky, aby takového stavu dosáhli. Přiznání si, že naši předci zdaleka nejednali vždy košer, přece není známka slabosti, ale naopak sebevědomé reflexe.

0/0
21.1.2015 14:50

J27i52n76d40ř98i76c88h 76H77r93d32l22i31č67k85a 4696254859764

Taky znovu: je lehké být přísným soudcem v hlubokém míru. Ale na našem území končila válka a končila hodně drasticky, k žádnému pokojnému předání moci československým státním orgánům nedošlo. V takové chvíli prostě emoce převládnou a to i u politiků. Odsunem hned od první chvíle chtěli očividně připomenout spojencům, na čem se už předtím dohodli, aby se na to "náhodou" čili politickými čachry nezapomnělo. Je to děsné, ale my v té době nežili, nemáme za sebou šest let brutální okupace. P.S. Že si Sověti stěžovali, nemusí naprosto znamenat, že jejich armády si počínaly lépe.

0/0
21.1.2015 20:49

M58i85l78a14n 12B47í92l31e56k 5444329431

Na území Sudet zůstali prakticky ženy, děti a starší muži (plus Češi, kteří do války nemuseli), ostatní byli odvedeni na frontu. Zapomeňte na velké řádění werwolfů, samozřejmě akce záškodníků existovaly, ale byly neskutečně propagandisticky zveličené. Emoce mohou převládnout, ale nemělo by se to dít měsíce (!) po skončení války, kdy čs. vláda na svém zasedání odmítla uposlechnout Postupimskou dohodu a naopak vyzvala k pokračování divokých transferů. Beneš i příslušní ministři moc dobře věděli, co se v pohraničí děje (v jejich archivech spousta dopisů od Čechů, kteří protestovali proti nelidskému zacházení při vysídlování), znali denní čísla od armády. Jak to shrnul Jiří Loewy, který se štěstím přežil holokaust (takže neměl pro Němce extra pochopení) a zažil vyhošťování sudetských Němců v severních Čechách: byla to pragmaticky naplánovaná etnická čistka. Vzedmutými emocemi můžeme pochopit excesy, které se po osvobození děly všude v Evropě, to souhlasím, divoký odsun byl ale státem uskutečněné bezpráví z důvodu postavit Postupim před hotovou věc.

Sověti si samozřejmě stěžovali, protože v jejich zóně byla katastrofální situace - a Češi tam ještě vyháněli statisíce zcela bezprizorních lidí, kteří neměli ani jídlo, ani ošacení atd.

0/0
22.1.2015 15:19

V23i87l33é92m 35B30a21r51á81k 1988213288318

Tak tu čtu diskuse. Nejvíc mě pobavilo, že kdyby je Češi tenkrát nevyhnali, tak by je soudili a bylo by to ještě horší (vladtizrada...). No to mi připomíná situaci před Mnichovem. Hon na německé špiony a zrádce a najednou Beneš vydá pohraničí a kapituluje (aniž k tomu měl ústavní právo). Měl být jako první zastřelen u zdi a ne, aby měl v parlamentu desku. Potom uteče, z Anglie organizuje nesmyslný terororismus, přičemž odplata dopadá na lidi v Česku. Přijíždí, vydává dekrety (opět bez ústavního oprávnění), které následně potvrzuje řádně nezvolený parlament. Do toho jej všichni Češi oslavují jako osvoboditele. Nejsou Češi na palici?

Chlubíme se památkami, které jsme ukradli a rasistické Benešovi dekrety dodnes slouží k obraně tohoto majetku. Nikdo není odpovědný za vládu, která je moci, tzn. Němcům nemohl být právně zabaven majetek. Je to stejné, jako kdyby v budoucnu probíhali konfiskace kvůli tomu, že se někdo přihlásil k ČSSD.

0/0
20.1.2015 8:43

J36i45n98d73ř51i38c60h 53H10r23d24l81i29č42k27a 4206524949514

Pokud protinacistický odboj nazýváte terorismem, tak by další diskuse mohla být zbytečná, protože vše je jasné.

Ale přece jen pro upřesnění, vláda (nikoliv Beneš) podlehla mnichovské dohodě pod nelegitimním nátlakem nepřátel i "spojenců", kdy naprostá většina sudetských Němců hlasovala pro Henleina. Majetek po válce nebyl ukraden, nýbrž se započítával oproti reparacím, takže odsunuté Němce měl odškodnit německý stát.

+1/0
20.1.2015 9:31

M56i81l79a39n 31B55í66l48e88k 5504769831

Majetek byl ukraden, protože dekret č. 12/1945 Sb. nebyl ústavní - tedy musel dodržovat platnou ústavu, která stanovila, že majetek se nemůže konfiskovat bez náhrady. To si uvědomoval i Beneš, který navrhoval, aby byla Němcům podávána čs. stranou potvrzení o majetku, které pak mělo vyplatit Německo. To se nestalo. A majetek byl ukraden paušálně - tedy i těm sudetským Němcům, kteří zůstali loajální k čs. státu.

0/0
20.1.2015 9:54

J43i49n52d57ř47i79c17h 73H24r89d26l12i44č37k51a 4776474409214

To je věc odsunutých Němců a německého státu, jak je odškodní. Česká strana akceptuje, že část reparací se započte oproti majetku odsunutých sudetských Němců. Čili krádež to nebyla.

0/0
20.1.2015 10:25

M60i53l54a79n 42B85í67l24e40k 5124859131

Čs. stát v rozporu se svými zákony odebral majetek Němců a Maďarů - a to je krádež. A jestliže se ve smlouvách mluví o konfiskaci německého/maďarského majetku, pak se myslí veřejný majetek institucí, organizací atd., ne majetek soukromých osob, které ho nabyly jako čs. občané v souladu s tehdejším čs. právním řádem (takto to je chápáno v civilizovaném světě).

0/0
20.1.2015 10:44

J16i30n16d50ř67i39c26h 24H74r25d53l73i19č50k67a 4786774119864

Krádež by to byla, kdyby nenásledoval žádný nárok na náhradu.

0/0
20.1.2015 12:36

M16i13l81a61n 53B41í63l49e51k 5274729651

A kdo tedy vrátil sudetským Němcům jejich osobní věci? Bohužel, když protiústavně odnímám majetek, pak je takové jednání nezákonné...

0/0
20.1.2015 14:02

J15i83n72d11ř37i29c83h 76H67r95d72l42i82č52k67a 4736394139154

V mimořádných situacích se přijímají mimořádná opatření - třeba ve formě dekretů.  Taky to považuji za hrozné, ale předtím se odehrály věci daleko hroznější.

0/0
20.1.2015 15:27

M69i97l47a46n 60B87í56l49e45k 5834669241

Ano, to chápu, ale v tom případě měl být dekret 12/1945 buď ústavní povahy, nebo měla být přijata opatření podobná těm, jež navrhoval Beneš. Takto se postupovalo nezákonně - a vědělo se to už tehdy...

0/0
21.1.2015 7:34

O86n54d40ř75e15j 23M77a35l95ý 3354433223763

Ačkoliv v té době asi nešlo jednat jinak (sudetští Němci by měli v poválečném Československu ze života peklo...), tak je fakt, že pro naše pohraničí to byla nenapravitelná rána a i po jiných stránkách tím naše země utrpěla. Vždyť jsme přišli o 4 miliony spoluobčanů, kteří tu s námi žili v jednom státě od 13. století, všichni ti vědci, učitelé, umělci, technici a řemeslníci... Ale jak říkám na začátku, asi to nešlo jinak.

+4/−1
19.1.2015 23:37

J98i76n91d55ř92i26c87h 62H69r32d30l30i27č58k24a 4816884189714

O ty jsme přišli už v roce 1938, kdy naprostá většina z nich dala přednost totalitnímu Reichu. Je proto hodně pokrytecké, když Čechům je vyčítáno, jak prý nechtěli spolužití.

+1/0
20.1.2015 8:31

M54a27r46t45i57n 18B54u96s39i36d23e24a 4153310

Spíše se divím, že si na severní Moravě nepřipomínají vyhánění Čechů po polské okupaci (Poláci si při vyhánění Čechů z pohraničí údajně počínali ještě krutěji než Němci): 

"Na Těšínsku byly po nastolení polské okupace okamžitě zrušeny veš-

keré české školy a zakázány dokonce i české nápisy. Obyvatele terorizovaly

bandy šovinistů, kteří většinou ani nepocházeli z tamějšího kraje. Na Štědrý den 24. prosince 1938 dostalo mnoho českých rodin šestihodinové ultimátum k opuštění svých domů a majetku a k okamžitému odchodu do Česko-Slovenské republiky. Na přelomu let 1938 –1939 se muselo pod nátlakem vystěhovat dvacet až třicet tisíc Čechů a asi pět tisíc Němců. 

V Ostravě si starší generace dodnes pamatuje, jak na Štědrý večer 1938 do

města dorazily kolony vyhnanců na koňských povozech nebo se žebřinovými

vozy, z nichž mnozí v rukou svírali nastrojené vánoční stromečky. Dopoledne netušili, že ještě v ten den budou vyhnáni."

+5/0
19.1.2015 22:35

R57a97d27i33m 29H24l66a18v10i14n65k32a 3147600944404

Moji babičku a prababičku vyhnali poláci + zabavili hospodu a konzum. Holt osudy jsou různé a když na to přijde, tak CZ-PL vztahy jsou asi v normálu, ale v případě nějakých sporů by se staré křivdy hned dostali zpět "na scénu"

+2/0
19.1.2015 23:13

M88a48r26t88i25n 46B72u62s76i49d71e67a 4893440

Odsunu sudetských Němců se nedivím...Oni sami přece od konce 30.let deklarovali nemožnost společného soužití, prosazovali nesmiřitelnost a ke konci války byli v rámci projektu Werwolf připravováni na záškodnickou činnost. 

V poválečném chaosu nebyly dostatečné časové ani organizační podmínky k důkladnému a spravedlivému posuzování individuální potencionální nebezpečnosti. Bylo to příliš velké bezpečnostní riziko. 

Ostatně něco podobného  může v Evropě ještě přijít, kdyby se např. muslimům podařilo pár "větších akcí". Také by nebyl čas ani vůle pečlivě přebírat "hodné a zlé".

+3/0
19.1.2015 22:26

T46o13m16á63š 19B57u19ž26e66k 3136200587859

Proč nepřipomenou kdo začal a jaké byly jiné následky.

+5/−1
19.1.2015 21:16

R57a96d40o29v38a59n 66S72t46o74k43l62a67s62a 3809302236595

:-) a proč by to připomínali, když to všichni víme? Připomínají to, co nevíme, nebo s čím jsme se nevyrovnali... tedy s vlastním českým máslem na hlavě...:-)

+3/−1
19.1.2015 21:20

T57o59m90á87š 98B28u92ž12e19k 3826900177959

To jako že my si máme vyžrat co jsme udělali v důsledku jejich(německé) agrese a oni jako původci mají být odškodněni? Nemáme se němcům omluvit za to že rozpoutali 2. světovou?

+1/0
19.1.2015 21:31

R59a65d79o98v26a12n 16S19t10o36k62l25a89s55a 3169582666315

:-) Němci se s nacismem vyrovnali, sami si toto období dějin neustále připomínají. Češi se nevyrovnali ani s komunismem, ani s odsunem německých spoluobčanů, proto to stále řeší. ;-) O odškodnění přece nejde, o tom se v článku nic nepíše, to už ani nikdo neotevírá...

+5/−1
19.1.2015 21:36

R26o47b20e18r49t 13P65a89c44i69n71a 7784669565431

Němci se s nacismem vyrovnali. Jeden z blábolů století.

+1/−7
19.1.2015 21:50

P61e40t10r 65K40r67á53l 7974925693703

Sám jste blábol a nejspíš i šovinista.

+5/0
19.1.2015 21:54

P60e18t84r 62K16r26á11l 7714365873863

Sám jste blábol a nejspíš i šovinista.

+1/0
19.1.2015 21:54

R23a52d81o43v81a56n 68S36t96o84k32l11a17s65a 3969592646395

:-) a ne snad? Někdo vyčítá Německu, že je multikulturní, jiný zase, že se nevyrovnalo s nacismem. Musíte uznat, že to nemá logiku. Kdyby se Německo nevyrovnalo s nacismem, tak by nemohlo být tak otevřené imigrantům... ;-) Ale to je jenom jeden argument. Nedávno jsem navštívil muzeum v Neandrtálu a dokonce i tady, v expozicích o pravěku, je udělán průsečík až do novodobých dějin a ke vzniku německého nacismu. Němci se extrémismu brání. Je smutné, že Češi jsou s komunismem pořád kamarádi... :-/

+2/0
19.1.2015 22:03

M55i42l85a64n 27P18r81o84u65z24a 6732984858767

Vy tady stále že se němci vypořádali, houbelec. Jen nemluví to co si myslí. By jste se divil jaký najednou budete kamarád, když jim ukážete rodný list orazítkovaný orlicí. A to vyhnání jsme si nevymysleli jako češi.

Víte vy vůbec jak by jste se zachoval kdyby Vám popravili půlku známých a to nemyslím rodiných příslušníků.

Na toto téma byl natočen film RAS, jak mu zastřelili kamaráda a jak z mírného člověka se stala bestyje.

To chce prožít a pak teprve, z vlastní zkušenosti, o tom polemizovat.

0/0
20.1.2015 3:54

N92o14v12o79s18a65d 45M42i94r19o15s31l82a39v 9298309618839

...u mnoha takovýchto témat se doporučovalo už konečně udělat jednou provždy tlustou čáru a začít od začátku...kdo to pořád přiživuje a za jakým účelem!!!!

0/0
19.1.2015 21:10

P63e54t12r 31S97v77o81b57o15d63a 9640348269764

Takove veci nesmi byt zapomenuty, protoze se to jednou jako bumerang vrati. Vyhnani milionu obyvatel Ceskoslovenska z jejich domovu, bez prokazani viny, se musi doresit, cim drive, tim lepe.

+2/0
19.1.2015 22:22

M65a65r74t69i86n 53B43u56s94i36d22e33a 4793620

Milion frustrovaných a nesmiřitelně naladěných lidí je pro tak malý stát příliš velké bezpečnostní riziko na to, aby šlo důkladně zkoumat individuální vinu.

Navíc nemuseli odcházet zdaleka všichni...ale odcházeli i ti, kteří by neměli problém zůstat..se svými rodinami..a také ze strachu, neboť vládly pochopitelné emoce.

0/0
19.1.2015 22:49

J63i78n63d66ř46i90c51h 80H23r37d79l84i13č51k98a 4696714189654

Odsun opravdu nebyl trestem.

0/0
20.1.2015 12:37

J70a73r86o12s16l96a81v 30M10o74u48č63k61a 3859402767902

Souhlasím s názorem, že odsun Němců ze Sudet byl pro některé (nikoli všechny) tyto oblasti z hlediska kulturního, ekonomického i společenského smrtící, souhlasím s názorem, že měl probíhat v klidu a bez masakrů. Nemohu nepřipomenout, že odsun byl naplánován a schválen na úrovni vítězných velmocí nikoli jednotlivých zemí, ve kterých proběhl.

Princip kolektivní viny asi nebylo dobré pravidlo, ale neumím si v poválečném zmatku představit, že by se individuálně posuzovala vina jednotlivců (navíc těch antifašistů bylo opravdu minimálně), takže určitě došlo k nespravedlivostem. Patrně by při individuálním posuzování došlo k ještě větším nespravedlnostem.

Souhlasím, že odsun byl patrně jediné řešení, jak ventilovat tu spoustu bolesti a utrpení, které tady nacismus nakumuloval za 6 let okupace.

Nsouhlasím s názorem, že jediný český politik, který se s tím vyrovnal, byl Havel. Havel se jen revanšoval významným sponzorům svých tuzexových nákupů v období let 1977 - 1989. Peníze od sudetských Němců převážel Schwarzenberg. Řečeno válečným slovníkem bych Havlovo jednání nazval vlastizradou. A myslím, že v budoucnosti ještě zapláčeme nad důsledky jeho jednání.

Souhlasím s názorem, že staré lejno nesmrdí, když se do něj nerype

+8/−2
19.1.2015 20:50

R35a84d48o22v34a66n 94S13t61o31k81l69a68s91a 3299252506595

tak hezky jste začal a tak blbě jste skončil... takže smyslem Havlova disidentsví bylo, že dostával bony na nákup v tuzexu ... a vozil mu je Schwarzenberg... Asi nejste moc nadšený z toho, že proběhla listopadová revoluce a komunistům jsme zazvonili, že ? ;-)

+1/−8
19.1.2015 21:23

R62o87b39e98r14t 59P60a73c88i86n52a 7404719785841

Pletete hrušky a jablka.

+1/−1
19.1.2015 21:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.