RECENZE: Trička, kbelíky, razítka. Pád Arkuna se skácel do banality

První operní premiérou nové sezony Národního divadla byla rarita od Zdeňka Fibicha. Divadlo však přecenilo síly a výsledek je velmi problematický.

M22a22r68t42i10n 21Š82v33a98n28c53a14r 5902603

Na Pád Arkuna si ještě jednou každopádně zajdu. Protože první část jsem kompletně prospal. Druhá část byla naprosto strhující. A konec jsem nestihl, musel jsem chytit poslední spoj...  Arkun je plný skvělé hudby, která je občas spojená nezáživnými banalitami,  je to  dlouhý a je místy romanticky přepjatý a banální... Ale kvůli té hudbě půjdu znova. Dirigent a orchestr byli skvělí..  pěvecké výkony kvalitní. Hodnotil bych 70%

0/0
22.10.2014 12:06

M88i80r51o23s33l54a78v 67K45o95p53t93a 7274147817566

Když pominu věcný obsah této "recenze", nad kterým lze snad mávnout rukou, nemohu pochopit, jak může takto erudovaná kritička nechat ve svém textu mluvnické chyby.

O lecčems to svědčí........

+3/0
14.10.2014 14:09

L74i89b71u51š39e 43K85a44š91p37a90r44o71v53á 8671173824808

Nechápu tak špatnou kritiku tohoto představení. Nejsem sice odborník, jen milovník opery, ale toto představení mne nadchlo, jak skvělými výkony sólistů, tak i orchestru. Neviděla jsem sice premiéru, ale zhlédla jsem včerejší představení, které mělo stejné obsazení. A posun do současnosti mne tady téměř vůbec nerušil. Nesouhlasím s tím, že nedisponujeme špičkovými pěvci, domnívám se, že tady jsou - Roman Janál, Martin Bárta, Adam Plachetka, Dana Burešová, Pavla Vykopalová, Alžběta Poláčková a řada dalších. Jako divák spíše vnímám problém v dramaturgii divadel, chtěla bych např. vidět více oper českých skladatelů, tyto tituly jsou přitažlivé i pro diváky ze zahraničí. Nedávno jsem byla svědkem nadšení několika cizinců na představení Jakobína v Národním divadle, kteří se nechali slyšet, že výkony našich pěvců byly srovnatelné, ne-li lepší, než např. ve vídeňské opeře. Souhlasím s tím, že kritika nemá být jen negativní, ale to je zřejmě současný trend, kdy málokdy ve sdělovacích prostředcích obecně lze zaslechnout, že se něco povedlo, že se můžeme něčím chlubit... Spíše jsme zahrnováni negativními zprávami. Doufám, že tady zafunguje pravý opak, že naopak kritika pí. Drápelové podnítí diváky, aby se na operu zašli podívat a vytvořili si svůj vlastní názor.

+2/0
13.10.2014 16:34

M25a77r56t77i84n 54V75e72j87m16o92l78a 1513521533628

Nejvyšší čas přestat do ND cpát prachy horem dolem a nechat je prokázat kvalitu v otevřené konkurenci.

+1/−5
10.10.2014 19:16

J41a49n 30H55e93l17l30e94r 9638435946

Otázkou je ... proč je tak důležitá "kritičnost" kritiky?

Dobře, nemáme zástupy světových pěvců.

Může být, že projev není bezchybný.

Stane se, že kritikovi záměr scénografa/režiséra/dramaturga unikne ... je to tím, že se pomýlil kritik, nebo je problém na druhé straně?

Nic proti kritikám, ono před sto lety nebyly asi o moc shovívavější ... ale přeci jen, když to tak člověk na idnes čte, když to není zaplacená reklama, jsou kritici povětšinou nespokojení a mrzutí. Což mi přijde zvláštní.

Že si třeba i na ne úplně povedeném díle nenajdou ty "lepší" momenty a věci, které by pochválili a vyzvdvihli.

V podstatě kriti pracuje tak, že přijde s notýskem nadepsaným 100% a pak už jen procenta ubírá a označuje, co přesně se mu nelíbilo, až dospěje k výsledným 40%

Jde to vzít i opačně, ne? Na prázdný papír si napsat 0% a pak zmiňovat a hodnotit ty lepší věci, díky kterým se člověk nakonec dostal až na těch 40% ...

Inu, tenhle přístup mi příjde pro čtenáře ve výsledku zajímavější a přínosnější.

Nepotřebuju vědět, co na daném kusu není dobré. Rád bych slyšel, co je dobré a jak moc - podle toho se rozhodnu, zda na to půjdu, nebo ne. :-/

+8/0
10.10.2014 17:12

K91a37t46e20ř46i17n12a 41J95a42n92á65l84o66v23á 5559854444213

Milý pane Hellere, s Vaším příspěvkem plně souhlasím.Je mi líto,že se musím takto vyjádřit,ale mám dojem,že paní Drápelová je ubohá ,zlá a zakomplexovaná mrcha ,která už x let otravuje a ničí svými kritikami i ty skvělé muzikanty.Je děsivé, že tento nevzdělaný člověk kritizuje něco, čemu nerozumí jen, aby ublížil,ne aby ohodnotil práci umělců. Pokud si projdete veškeré kritiky, které kdy napsala,nenajdete nic než negativa,mnoho kolegů doslova rozcupovala a o zlobě,která z nich přímo čiší,ani nemluvím. Bohužel se nejedná o objektivní kritiku.Přečtětě si prosím kritiky dalších na www.operaplus.cz,sám pochopíte.Nejedná se pouze o tuto konkrétní operu. Naopak když se pak v Praze objeví známá osobnost ze světa,ať už se jedná o dirigenta zpěváka,či orchestr,nešetří superlativy,i když výkon nebyl v pořádku.Budiž příkladem nedávný koncert orchestru hl.města Prahy FOK se slavným a kdysi fenomenálním dirigentem Helmutem Rillingem,který dnes kvůli svému pokročilému věku již bohužel nemůže dobře fungovat. Během koncertu se dvakrát,vinou dirigenta, orchestr v podstatě rozpadl. Jaké pak bylo zděšení všech hráču tohoto orchestru,kteří se obávali zda koncert vůbec dohrají společně,když druhý den vyšla kritika p.Drápelové,kde píše ,že se orchestr konečně vzpamatoval a hrál jak měl. Jakoby snad na koncertě ani nebyla.Výkon byl prý skvělý jen díky dirigentovi.Ocenila tento koncert na 80%.Je to smutné,ale přestože již několikrát byly vyvinuty z mnoha stran pokusy o odejití této paní z její funkce kritičky(otevřený dopis ministru kultury ,mnoho dopisů do redakce atd.),odpověď vždy byla, že je svoboda slova,takže paní Drápelová nadále permanentně uráží a ničí všechny hudebníky,a přestože my všichni ji už známe,víme, co je zač,nedá se to nijak ovlivnit,a dnes se většina nad tím jen hořce směje...je smutné,že takovýto člověk,je na postu,kde může ovlivňovat názory lidí,kteří nejsou přímo z branže.Proto Vás za nás všechny prosím,abyste na operu zašel,a sám ji zhodnotil..Jen tak se dá proti t

+3/0
11.10.2014 14:26

M92i29l10a14n 74J42a59n50č84o 6185573617240

Před pár měsíci jsem našel na ulici odhozenou knížku zpěváka basisty a režiséra Hanuše Theina "Žil jsem Operou Národního divadla" Praha 1975. Je zajímavé číst, co na str. 144 pan Thein píše: "V roce 1934 jsme se konečně v ND dohodli, utvořili 3 člennou deputaci (Pollert, Jeník a Thein) a ohlásili svou návštěvu u majitele deníku Národních listů dr. Karla Kramáře. To, co totiž psal dr. Antonín Šilhan v hudební rubrice těchto novin o naší opeře vůbec a o šéfovi Otakaru Ostrčilovi zvlášť ve svých takzvaných hudebních kritikách, přesahovalo opravdu už všechny meze. Vymykalo se to jakékoliv společenské formě, neodpovídalo to pravdě, byly to nikoli kritiky, ale hrubé nadávky".

A jak to skončilo? Jak píše pan Thein v závěru kapitoly: "Pan dr. Kramář k nám byl velmi formální, vyslechl naši žádosti, prohlédl si Šilhanovi kriutiky a vrátil nám je s prohlášením, že za projevy přítele Šilhana stojí. A čli jsme. Dr. Antoním Šilhan psal do Národních listů své pamflety dál".

Každá doba má své dr. Šilhany a (Mgr.?) Drápalové. Než se věnovat jednomu z X povrchních novinových článků (pamfletů), které napsala a klást si otázku, zda třeba čte noty a zda se třeba před představením podívala do klavírního výtahu a celou operu, jednotlivé party si prošla, aby je mohla skutečně objektivně hodnotit, vůbec jak se připravuje, než zhodnocení napíše, .... je lepší si jít do ND na Pád Arkuna podívat a zažít si ho. A mít vlastní názor.

A třeba příští týden Mladá Fronta Dnes, jako první přinese zprávu, ze které mrazí, o tom, že operní domy celého světa musí hromadně, z bezpečnostních důvodů, stahovat ze svých repertoárů operu Giuseppe Verdiho Don Carlo, protože se v nich zcela prokázaně objevila Eboli.

+4/0
11.10.2014 22:25