Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Před šedesáti lety vyšel Pán prstenů. Podle Tolkiena nezfilmovatelný

Aniž by to tušil, dal profesor John Ronald Reuel Tolkien svým dílem základy moderní fantastice. Prodat ke svým knihám filmová práva jej přiměla až finanční krize.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F56i16l55i64p 56J83a26r50a14b 1963907100507

Pána Prstenů jsem četl asi jen dvakrát, Silmarillion jsem měl vždy radši (tak 3x) a nejvíc mě bral Hobit. Znal jsem ho od dětství a přišel mi hrozně temnej a ten konec jsem vždy obrečel. Když jsem ho pročítal naposledy, moc jsem ho užíval, skvěle napsaná knížka.

LotR je v podstatě klasická pohádka, jasné dobro, jasné zlo, nic mezi tím, postavy nejsou nijak psychologicky propracované. Na rozdíl od Středozemě, její historie, jazyka atd., to je až neuvěřitelné, jakou si s tím dal Tolkien práci. Jako profesor lingvistiky ostatně elfy "stvořil" hlavně proto, aby někdo mohl používat jazyk, který vymyslel.:-) Děj a některé postavy jsou všelijak vykradené severské mýty, Niebelungové, Edda a bůhvíco ještě. Ne, že by to vadilo, ale hlavní síla LotRa je v provedení (dokonale napsané !) a detailním zpracování fiktivního světa.

K Jacksonově provedení mám některé námitky (popcorn, patos místy až vytékající z obrazovky, některé herecké výkony, nejapný humor), ale v celkovém pohledu je celá trilogie skvělá, o parník lepší než libovolné fantasy (sračkovitým Conanem s Arnoldem počínaje, přes různé dementní Narnie pokračuje a třeba vyblitým Eragonem konče), které navíc Peter vtisknul osobitý styl a některé pasáže mě zatloukly do podlahy daleko víc, než v knize (Balrog, Arwen vs Nazgulové). A dost se mi zamlouvá i Hobit, i když má jinou náladu, než knižní předloha, a jsou tam vměstnány věci z jiných tolkienových prací. Každopádně jsem za Jacksona rád, nikdo jinej totiž tyhle fantasy spektákly točit neumí.

0/0
29.7.2014 17:16

J68a44n 61B29o59r47t30e63l 2416182610151

Tento pán je pro mne génius!

+5/0
27.7.2014 23:43

T77o72m62á75š 45C58h93r64u44d90i98m63s76k67ý 5474836437496

Vždyť ot také nezfimovatelné je. Neříkám, že to Jackson uplně  zpackal, ale není to knižní předloze moc podobné. A když k tomu přidám totální blbosti, jako je surfing Legolase na štítu a podobně....šlo by to líp.

+1/−6
27.7.2014 22:31

J47o74s96e24f 82V35a68l45a 9410393323343

Pan prstenu je zfilmovany remeslne dobre, ale na predlohu to proste nema a mit ani nemuze. Ale to je problem vetsiny zfilmovanych kliterarnich del. Existuji vyjimky, kde je film tak dobry jako predloha ( rad bych uvedl treba Ostre sledovane vlaky nebo Formanuv Amadeus jako filmova verze divadelni hry), ale tam se musi remeslo spojit s genialitou a to se treba podari reziserovi jednou za zivot. Pan Jackson na takovy film jeste ceka

+4/0
27.7.2014 17:03

J35a52r24o56s93l78a48v 77Z50o30l55t51á56n 9148102705300

Hobit je pěkná pohádka, Pán prstenů je epochální dílo s neskutečnou atmosférou a skvělym jazykem, Silmarillion tomu dodává na epické kolosálnosti.

Filmy (aspoň 1. díl asi), jsou pěkný fantasy, dobrodružný snímky, po stránce efektů a pro nezaujatého diváka (kdo nečetl knihy) asi paráda. Ale zpětně mě dost mrzí, že jsem na ně chodil. Lepší bylo si zachovat čistě dojem z knih. Už pár let se snažím na filmy zapomenout a koukat už na ně nebudu. Časem si možná tak po 8. přečtu Pána prstenů a po 6. Silmarillion.

+6/0
27.7.2014 15:12

M94o69n62i26k56a 74H21a66b13a75n48o91v19a 7888573327146

Myslím že nejen Tolkien, ale i většina lidí si myslela, že je to nezfilmovatelné. Nějaké pokusy už předtím byly a vznikly z toho strašné blbosti. V tomto kontextu natočil Jakson Pána Prstenů prostě dobře. Nedokážu si představit, kdo by to zfilmoval lépe. Můžu hnidopišsky trvat na tom, že toto a toto v knize nebylo, ale kniha je kniha a film je film. Tak jak musím pochválit Jackson za Pána Prstenů, tak za Hobita 1 nedostane. Nevím do jaké míry byl tlačen nacpat dětskou knížečku do 3 velkofilmů (někdo kdesi změřil, že průměrný čtenář přečte tu knihu rychleji než uběhne film) ale prostě dělat z Hobita epochální osudové fantasy typu Pána Prstenů byl nesmysl, komerčně pochopitelně to mělo smysl velký, ale ani prachy nejsou všechno.

+5/0
27.7.2014 14:40

V67i73t 37O34t52a90h88a63l 5115690339754

Víte, já četl kompletní dílo Tolkiena několikrát, nejvíce mne zaujal překvapivě Silmarillion. 

Co se týká filmového provedení, u Pána prstenů jde o dost nadprůměrné dílo - ale dot mne tam vadily "teenagerovské úlety". Legolas jezdící po schodech na "skejtoštítu", střílející 3 šípy naráz, atd. a pochopitelně useknutý závěr - který knižní předloze dodával dost jiné vyznění ve stylu, kde jsou vítězové, jsou i ti poražení.  Ve filmu to skončilo těmi vítězi. Americký pohled typu "vítěz bere vše".  Další věc v Pánovi prstenů co Jackson udělal (a bude to i v Hobitovi) je genderové znásilnění předlohy.  Původní pojetí světa Středozemě od Tolkiena je typické pro dobu, kdy žil, takže hrdina = automaticky muž,  žena je to, co fňuká v koutě a nechává se hrdinou zachraňovat a je nakonec trofejí pro vítěze. Takové ztvárnění by mu u ženského publika moc neprošlo. Samozřejmě si nemohl odpustit typickou "americkou love story", bez které se prostě současné fantasy klišé v americe neobejde.  

Na druhou stranu - všechny tyhle úpravy provedl dost citlivě k původnímu dílu tak to nebije vyloženě do očí a rozhodně výsledek vychází jako výborný kompromis. 

Paradoxně ale Hobit se mi zatím líbí víc - z hlediska věrnosti původní myšlenky jak byla napsána.  Totéž,  co mne bilo u Pána Prstenů do očí jako "nepatřičné vtípky" pro hrdinský epos - třeba právě ten skejťák Legolas, mi v Hobitovi vůbec nevadí, to je pohádka pro děti, k ní to patří. 

Filmové ztvárnění obou je pro mne prostě  umělecké převyprávění předlohy, jak by mohla vypadat, kdyby ji Tolkien napsal o 80 let později a jako takové se velmi povedlo. Věrnost původní předloze není kompletní, ale myslím, že ani většinu fandů zásadně neurazí.

+3/0
27.7.2014 15:16

Z67d41e78n64ě45k 70H19l36u64š72t35í67k 9815825214449

To o těch ženách v Tolkienově je naprostý nesmysl, zejména v Silmarillionu je řada žen nebo "žen" hybatelkami děje a hrdinkami (Varda a další Valy, Melian, Lúthien, Haleth), z Pána prstenů nelze nevzpomenout Eówyn nebo Galadriel.

0/0
28.7.2014 17:11

V12i12t 37O46t62a97h80a94l 5125550679454

Mluvil jsem teď zejména o Pánovi Prstenů + Hobitovi, Silmarillion je v tomto dost výjimečný ve filmové tvorbě. 

K Eówyn - všimněte si, jak je vylíčena. Nejprve jako hrdinka tam, kde ostatní selhali (nastrčena na zabití pána nazghůlů, protože ten nemohl být zabit mužem).  Platonický vztah k Aragornovi, následně zamilování se do Faramira, hrdinka už není potřeba, na to má chlapa, hnedle je z ní léčitelka, šup k plotně a starat se o 5 svých dětí. 

Galadriel - tady si všimněte, že její role v pánovi prstenů, ač se jedná o nejmocnější z Eldar také není příliš "hrdinsky" vyobrazena. Ano v Silmarilionu se dozvíte, jak vedla armády v I. a II. věku ale v tomto III. je v knize vedlejší postavou a na jejím ze Středozemě konci odchází. 

Já to Tolkienovi nemám za zlé :) , ale v dnešní době, kdy feministické organizace u nás porovnávají počet slov mužského a ženského rodu ve slovnících  by to od nich pěkně schytal.

0/0
28.7.2014 18:18

J19a35n 67N20o20v95á78k 7985794608397

nikdy nechápu co vede lidi k tomu aby si četli knihu vícekrát. Vždyť je život tak krátký a existuje tolik knih co jsem ještě nečetl :-P

0/0
31.7.2014 9:12

V33i22t 61O93t41a19h63a97l 5845180169524

Do konkretní restaurace chodíte taky jen 1x za život? Je krátký a existuje tolik restaurací, kde jste ještě nebyl.  Já občas vyzkouším něco nového, ale když mi někde chutná, proč si tam nezajít víckrát. 

Konkrétní jídlo jíte taky jen jedenkrát za život? Je krátký, kolik jídel jste ještě nejedl? Opět, když mi nějaké jídlo chutná, proč si jej za život nedat vícekrát. 

Oblečení nosíte taky jen jedenkrát za život? Kolik je na světě hadříků... Opět, pokud se v něčem cítím pohodlně, proč to měnit?

Navíc, to co říkáte platí pro velmi úzkou sortu lidí vybavenou eidetickou pamětí. Já mezi ně nepatřím, takže když se po 3 letech vracím ke knížce, pamatuji si stěžejní body příběhu, ale spoustu věcí už jsem mezitím zapomněl.  Navíc, pokud knížku čtete v 15 a pak ve 25 a pak v 50, knížka je sice stejná, ale vy se jako člověk měníte, takže vás osloví jinak a prožijete tutéž knihu jinak. 

Navíc, když si to mezitím přečtete i třeba v originále, je ten rozdíl ještě o řád jinde. 

No a pak máte ještě skupinu knih kde sice můžete přečíst 50 různých knížek od různých autorů, ale přijdou vám všechny úplně stejné, jako přes kopírák  - stejný příběh, zápletka, dialogy, jen někdo kolem postavil jiné kulisy, jinému můžou přijít naprosto super. Pro mne jsou to knihy typu Steelové např.

0/0
31.7.2014 10:37

M65a67r31t47i31n 77H80l82a49v68a63t68y 9291624107102

The Fellowship je nejkouzelnější fantasy film

+2/0
27.7.2014 14:21

A71l71e24š 64M12o32r76b16i38c85e29r 2109702465131

Samozřejmě, že se film nevyrovná knize - tím nechci říct, že je špatný.

Ale prostě na ni nemá a ani nemůže mít.

Třeba útěk z Kraje až do setkání s Tomem Bombadilem je v knížce strhující neskutečná jízda, která se nafilmovat opravdu nedá......... nebo když najde Gandalf u Bilba ležet Prsten - v knize je to gigantická Gandalfova snová vize, co by s Prstenem mohl dokázat --- ve filmu zablikajísvětla a někdo zatřepe plechem...........

+8/0
27.7.2014 14:07

M46i34c26h60a66l 53D38o57l61e58ž81a58l 6503712914401

Knizky jsem hltal a filmy mam taky rad.. Stejne se ale vzdy vratim ke knizni podobe...

Hobit me knizne zase tolik neoslovil. Zbytecne natahovana je i filmova podoba

0/0
27.7.2014 13:56

J71a89n 10S96v84o46b43o37d10a 3657984699243

Fantasy mam rad, ale Pan prstenu byl pro mne narozdil od Hobita knizne tezke zklamani. U filmu je tomu presne naopak - Pan prstenu celkem v pohode, ale Hobit nicmoc. Ale jo, musim uznat, ze byl Tolkien prukopnik a i diky nemu vlastne zanr fantasy vubec existuje a i kdyz mi jeho Pan prstenu nicmoc nerika, tak byl inspiraci pro ostatni.

+1/0
27.7.2014 13:53

V49o93j62t48ě97c27h 64T81r38u83h48l14á28ř 2855179506

Co se týče filmu, tak je to asi nejlépe zpracované fantasy, které se prostě dá vidět. Většina hodnotí pána prstenu blbě jenom kvůli tomu, že knížka je taková a maková.

Na pána prstenů koukám jakoby žádná knížka nebyla a teprve objevíte, že je to opravdu excelentní počin, který udělal Jackson. Že ten film byl naprosto výborně natočen a napsal do něj opravdu to co bylo potřeba.

Osobně mi připadá, že Pán prstenů je opravdu jeden z největších počinů kinematografie.

Chápu 100 lidí sto chutí, ale ten film miluju.

+15/0
27.7.2014 13:45

M72i94l57a87n 23K36o69ž97e56j 3135485496

Pro me je to blbost, pohadka s minimalne 3 hodinovym unudenim k smrti a chvili se tam pak neco deje. Akorat nafouknuta blbina, ktere se chytli miliony ( mozna i miliardy) lidi po celem svete. Zlatej kamenak

+2/−22
27.7.2014 13:24

J78i26ř39í 52F72r58o90l43e42c 7635864322937

Dobrý vkus ;-D

+8/−1
27.7.2014 13:27

D23a17n17i71e23l 45R42e25i51c92h25e35l 8749669603

Tolkienova Středozemě je nejpropracovanější fantaskní svět, moje životní láska a dílo, které ovlivnilo mé myšlení. A přestože filmový Hobit nepatří k tomu, co se zapíše do historie filmografie, zfilmovaný Pán prstenů ji přepisoval.

Co naplat, že je to fantasy žánr. Nejpůsobivější filmová bitva všech dob se odehrála právě tam. Spojení Tolkienovy poetiky a Jacksonova umu, kterým vzdával hold filmařskému řemeslu uchvátila diváky i kritiky. Návrat krále patří na IMDB mezi TOP 10 snímků. Trilogie samotná je pak považována za přelomový počin v historii kinematografie.

Bylo krásné přečíst knihu poprvé a zhlédnout film plný napětí, jak se filmařům podařilo naplnit Tolkienův odkaz. Byl jsem nadšen. A jsem rád, že jsem mohl být u toho:-)

+6/0
27.7.2014 12:39

O80n36d78ř98e70j 61H42o87r14á32k 8749744231

Já byl filmem teda upřímně znechucen.

Ale jsem nanejvýš spokojen, že jsem mohl být u toho, když Pán prstenů poprvé oficiálně vyšel v češtině. Sice to čekání, až vyjde další díl, bylo skoro utrpením, ale zase to znásobilo má očekávání, a když ta očekávání byla vrchovatě naplněna, tak to byl opravdu neopakovatelný zážitek. Což se o filmu rozhodně říct nedá. Už proto, že to byl zážitek, jaký bych si zopakovat ani nechtěl.

+6/−1
27.7.2014 12:53

D58a59n39i61e92l 11R90e41i56c89h48e40l 8359149463

Je to Váš subjektivní názor, který respektuju, ale ve druhém odstavci předkládám objektivní fakta, všechna ta ocenění jsou skutečná a lze je dohledat.:)

0/0
27.7.2014 13:08

J10i86r59i 57R33u25s76n80o82k 4595532937523

Jenze jedna vec je, ze filmy sbiraji oceneni, ale drha vec je od koho. Ja jsem si koupil Pana prstenu na zacatku devadesatych let, kdy jej zde skoro nikdo neznal. Na nizsim gymnaziu jsme meli dokonce Spolecenstvo prstenu jako povinnou cetbu a z cele tridy to zaujalo 2, maximalne 3 lidi. Zbytek rikal, ze to be blbost. A pak najednou prisel Jackson s obrovskym hypem a odevsad se zacaly valit tisice lidi, kteri prohlasovali, ze jsou milovnici Tolkiena. Takove pokrytectvi. Proto si myslim o cenach svoje.

+3/−1
27.7.2014 14:12

S55t74a83n18i23s66l50a38v 44H64o95n22ě72k 1588890938324

Tak tomu se říká komplex, přitom by jste mohl býti na sebe pyšný, ale ...

0/0
27.7.2014 21:31

J19i31r31i 16R83u66s31n86o24k 4645342437613

Komplex? :-) Z ceho prosim vas? Jen komentuju to pokrytectvi plytkych lidi, kteri se daji strhnout vsim, co ma poradny hype.

+1/0
28.7.2014 2:09

R80o20b50i46n 47Ž13i44ž73k55a 2278894796596

Já jsem za to naopak rád. Čím více lidí zná Tolkiena, tím lépe, byť se k němu dostali přes filmy. Díky tomu je větší šance, že drcení i v budoucnu kvalitu a bude dále vznikat více LOTRů a méně Stmívání či Eragonů.

0/0
28.7.2014 19:44

M58a25r91t36i12n 14P31e91t65r 6313842308349

Jestli jsou informace v článku přesné, tak ten kdo koupil filmová práva měl vcelku trpělivost. Přímo od pana autora je mohl koupit nejpozději na počátku 70. let a pak ležela třicet let než doznala využití... Ale investice se jistě zúročila, to ano, dobrý tah...

0/0
27.7.2014 12:31

M67i10l50o91š 79K35r72u19m31p 2444417624

Jeden Pán prstenů byl natočen už roku 1979, fyi

0/0
27.7.2014 12:35

M18i52l56o28š 74K57r74u88m92p 2864707374

přesněji 1978

http://www.csfd.cz/film/13477-pan-prstenu/

+1/0
27.7.2014 12:41

M98a72r97t41i57n 58P27e83t25r 6613822198169

Máte pravdu, taky jsem se mohl podívat sám... :-)

+1/0
27.7.2014 12:49

D55a75n97i98e33l 85K15r69o91n69e50r 7234494196137

To muze prohlasit o svem dile kterykoliv autor...

+1/0
27.7.2014 12:29

O19n72d58ř77e17j 62H30o51r36á98k 8219884851

No, myslím, že Jackson tou svojí efektní slátaninou Tolkienův názor docela slušně podpořil.

+11/−8
27.7.2014 12:19
Foto

M81a45r33t37i93n 44F64a51l29t23ý93n 9871476514928

Tedy žádný Karel Jaromír Erben sám Tolkien zrovna nebyl. Pohádková poetika nulová, fantayie poněkud křečovitá... jazyk poměrně jednoduchý. První české vydání Hobita jsem zkousl jakž takž a tím můj zájem to Tolkienovo dílo definitvně skončil.

A na fantasy literaturu mám poměrně přesný, nekompromisní názor. Kdybyste chtěli nějaký souhrn: je to demotivační literatura.

0/−33
27.7.2014 12:18

J12a15r70o16s45l76a74v 22Z51o20l60t37á48n 9228772565960

;-D Ale když jste měl v ruce jen Hobita, dá se ten názor ještě pochopit.

+7/0
27.7.2014 12:24

O86n93d80ř15e87j 15H88o22r24á67k 8549304391

Takže na základě Hobita jste si udělal závěr o Tolkienově díle? A kolik jste toho přečetl od zmíněného Erbena, abyste si udělal představu o jeho díle? Taky jen jednu pohádku?

+5/0
27.7.2014 12:30
Foto

M64a22r74t81i10n 42F95a15l28t79ý46n 9671576244518

No máte zajímavé imyšlenkové pochody... :-P

Pro ty normálně uvažující: snad si nemyslíte, že jsem četl jen Hobita? A to v roce 1979. A hned jak u nás vyšel Pán prstenů, pustil jsem se do něj také...

0/0
27.7.2014 13:14

O34n14d23ř79e10j 25H40o49r63á97k 8319984811

Aha, takže jste četl Pána prstenů jako dílo, o kterém jste měl už předem jasno, že vás nezajímá? Nebo snad "můj zájem definitivně skončil" znamená ve vašem jazyce něco jiného než v češtině?

+4/0
27.7.2014 13:56

K10a55r64e59l 53P96r88i30h72o35d47a 1944565634893

Asi je zbytecne na takove samolibe pako vubec reagovat, ale tvrdit, ze Tolkien (profesor anglosaske literatury na Oxfordu) psal jazykem "pomerne jednoduchym", to chce hodne odvahy ;-) Nechapu, proc se poustite do hodnoceni neceho, o cem zjevne mnoho nevite...

+10/0
27.7.2014 14:52

M88i61c35h51a47l 40K96r71e42j50č17í 1586630961433

Hobit je naivní knížka pro malé děti a jako takovou ji musíte brát (i proto se k ní jeji filmové zpracování naprosto nehodí).

A proč je podle vás fantasy literatura "demotivační"?

+1/0
27.7.2014 12:33
Foto

M41a46r43t73i15n 45F79a89l12t97ý70n 9541456834498

Děkuji za Vaši otázku. Bohužel, odpověď není jednoduchá. Rozhodně teď nemám čas se rozepisovat. Snad jen naznačím, že způsob řešení situací a problémů vnucuje čtenářům psychologii, že se problémy vyřeší samy. Zásahem deus ex machina nebo nějakým kouzlem. Z toho vyplývá životní rovnítko: tak proč se snažit, když mé problémy vyřeší za mne někdo jiný?

0/−4
27.7.2014 13:21

J54i61ř29í 83F85r72o19l69e73c 7405614242677

Ten prvek byl spíše ve filmu (a dost mi vadil) než v knize. Kdyby hrdinového nechaly problémy vyřešit se samy, tak Sauron má do týdne prsten zpátky:-) PS: a někdy tento princip kupodivu vyjde i reálném životě;-)

0/0
27.7.2014 13:32

M86a21r56t80i70n 18N37o13v62o20t30n26ý 8829254547614

To mi připomíná Cimrmanův výrok o tom, že pohádky jsou pro děti nebezpečnější než alkohol a cigarety :-)

+1/0
27.7.2014 13:54

O45n42d36ř27e96j 65H66o14r12á76k 8599554721

Vzhledem k tomu, že u velké většiny hrdinské fantasy (včetně Tolkiena) je typickým prvkem značně úmorná, nebezpečná a strastiplná výprava za řešením problému, mi přijde, že z tohohle žánru toho asi moc načteno nemáte. Nebo že by snad obsahem Hobita a Pána prstenů byl nekonečně nudný popis, jak Bilbo nebo Frodo vysedávají doma v noře, okopávají zahrádku, hulí fajfku a čekají, až Gandalf dorazí zpátky a prohlásí, že všechno je v cajku?

+4/0
27.7.2014 14:18

D34a14n40i14e27l 74R44e20i59c97h64e22l 8409269583

Naopak pohled na Vaši fotografii je až příliš motivační, řekl bych.

+2/0
27.7.2014 12:43
Foto

M65a73r65t56i36n 53F28a78l26t81ý41n 9691236894238

Nevím, co to má s tím společného. Diskutovat Vás na škole evidentně neučí.Máte kliku, ře nejsme Vaším profesorem... Už byste letěl do... Středozemě.

Daniel S. Reichel 67001

Student ČZU. Milovník přírody a Středozemě.

0/−2
27.7.2014 13:24
Foto

M66a16r60t52i17n 47F94a21l51t20ý37n 9851106314768

P.S.: Věřím, že to přečtete i přes ty překlepy.

0/−1
27.7.2014 13:27
Foto

P28e41t53r 36K86i52e20b85e89l 8254972597212

...typický "rozumprd". ;-(

+4/0
27.7.2014 13:00
Foto

M35a10r91t12i50n 45F18a50l55t34ý65n 9151586364698

U Vás je to evidetně opačně. Typický "prdrozum". ;-D

0/−1
27.7.2014 13:11
Foto

P45e83t42r 90K91i25e59b64e50l 8814462867792

...no, ale to jste opak rozhodně nevytvořil...;-)

+2/0
27.7.2014 14:17

M62i50c66h26a31l 96M61i39k84a36č 3932970807417

Tak to máte rozhodně pravdu. Jenom ..... z tohohle srovnání mi Erben jako vítěz nevychází. Ale třeba je to jenom tím, že má fantazie je poněkud křečovitá, poetika nulová a jazyk jednoduchý ;-D Nebo možná byla, když jsem jako malý louskal Hobita. Právě Erbenova řeč se mi zdála jako třetákovi lehce těžkopádná a některá z pohádek řekněme naturalistické.

A s vaším názorem na fantasy souhlasím taky. Je příšerně demotivující. Když se rozmýšlím, jestli jít umýt nádobí nebo si číst (a fantasy čtu nejčastěji), obvykle kniha vyhraje :-/ Prostě demotivující literatura ;-D

+5/0
27.7.2014 14:05

J20i90r96i 12R31u47s60n59o30k 4785232267303

Nemuzete postavit svuj nazor na Tolkiena na jeho prvotine primarne urcene detem. Spolecenstvi prste zacina v podobnem duchu, ale ty knihy se s postupem casu (deje) meni na cteni pro starsi lidi. Takovy Silmarilion je napriklad pomerne tezke cteni. Zorientovat se, kdo je kdo a v jakem case se nachazite. Silmarilion jsou takove Stare recke baje a povesti.

+1/0
27.7.2014 14:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.