RECENZE: Bible žasne, komiksový Noe v mokrém filmu slzí i zpívá

Bůh stvořil člověka k obrazu svému, aniž tušil, jak se mu Hollywood odvděčí. Starozákonní Noe, vyvolený spravedlivý, jenž na arše uchránil rodinu a páry zvířat před potopou, předvádí ve filmu hysterické psychodrama.
Foto

Jako recenze pro děti je to vynikající. Pro dospělé je to tragédie. Nechápu, proč se stalo trendem mluvit o digitálních obrech a zvířatech. O technologii.. proč? Noe je o lidskosti/nelidskosti, dobru/zlu. Není o náboženství. Už úvod je fenomenální. Žádní pastevci v kůžích nebo biblickém rouchu. Chvíle, jak se rozšiřují města průmyslové civilizace po celé tváři planety je velkou fackou naší civilizaci. Zvláště když vidíme, co zní zůstalo. Přesně jako v postapokalyptických filmech jen trosky měst a technologií. Zoufalí lidé, kteří si z části uchovávají lidskost a umírají (dívka, kterou se snaží zachránit Chám) vs. brutální, lidožraví. Film Cesta nabízí totéž jen po naší potenciální apokalypse. Kdo má právo takové lidi soudit? Kdo rozdělí zrno od plev? Bible jednoduše sdělí: Všichni hříšní. Aronofsky trefně ukazuje ubožačky vražděné a znásilňované "Kainovci", přičemž jde o totéž "plémě" Uděláme kompletní restart, rozhodne Stvořitel. A nabízí Noemu ještě děsivější možnost, postarat se o totální zánik lidstva. Fantastická scéna strašlivého dilematu Cháma uvnitř archy. Kdo je vlastně větší zlo, když skutečné dobro okolo sebe nemá. Existuje "menší zlo". Právě Chám je přitom Noem pohrdavě přehlížen, zvláště trefný je jeho dialog s manželkou, kde si nebere servítky. Film absolutně nesleduje biblické reálie, jen si s nimi pohrává při fenomenální hře s lidskými vlastnostmi. Biblické obry tu nechává v podobě kamenných netvorů, aby zdůraznil jejich city, nezmiňuje je povšechně jako "v té době žili obři, potomci andělů...." Jak vůbec recenzentka může s despektem o designu filmu. Ten je důležitý možná pro ni, ale v snímku není podstatný. Jenže tohle asi těžko můžeme Aronofskému vytýkat. Tedy pokud jsme viděli alespoň Fontánu. Takto degradovat Noeho je zřejmě trendem. U mladších recenzentů to ještě chápu, sledují víceméně vzhled, "moudře" hovoří o hereckých výkonech atd. U paní Miroslavy jsem čekal něco víc. Napsat klišé už se asi dnes nosí. Více se mi psát nechce. Sic transit...

0 0
PJ

Mirka má jako obvykle naprostou pravdu. Já bych u hodnocení této psychohovadiny použil i ostřejší výrazy. A proč to vesměs nudné žvanění muselo být 3D nepochopím. Asi aby lístek stál 200. X

0 1
Foto

F14i38l64i90p 92J56a75r85a18b

21. 5. 2014 23:05

3D není určitě jediná verze. Osobně moc nechápu lidi, co na 3D choděj, podle toho, co jsem četl a viděl, mělo stálo v tomhle formátu za vidění zatím tak 5-10 filmů.

0 0
MV

M66i46l83o19s 19V34a30l48y

6. 4. 2014 18:56

Mirko, pri vasi recenzi jsem FUN^EL a slibuji vam, ze poslu meho syna Jakuba do kouta a to na hrach…. jak to tady ctu film je zfusovany a jako autor - animator si nezaslouzi, ani chleb se slanou vodou. Film jsem nevidel, ale i tak se na nej tesim…. Konecne film bez aut, ktere letaji luftem skrze vodopady O H N^ E  R^;-D :D

0 1

vegetarián Noe.  Ve třech arabských zemích už ho zakázali.  Velkofilm Noe je snůškou nesmyslů a může směle aspirovat na nejhorší film roku.

1 1
PJ

P87e19t76r 25J66u66r23č78e13k

29. 3. 2014 18:01

Brilantní rezenze, podobně "vypláchnutý" pocit jsem měl po shlédnutí předpremiéry na Febiofestu. Věřící nejsem, ale ta neúcta k biblickému příběhu je donebevolající. A nahý ožrala Noe v závěru, to už byl jen bonus.

2 2
PZ

Nahý ožralý Noe je ovšem zrovna část, která se bible drží věrně.

0 1
Foto

Měl by být rozdíl mezi kritikou a vyloženou lží a moc mě mrzí, že to, co jste tady předvedla se velice blíží vyložené lži, za účelem honění si vlastního ega. V kině se u uvedených částí děje nikdo nesmál, alespoň ne v sále, kde jsem jej ve 3D viděl. Všichni seděli jak přikovaní a koukali na povedené apokalyptické drama, okořeněné diskusí o tom, o čem celý Noe je, tj. o důvodech k zachování člověka, o míře dobra v nás a koneckonců o tom, že k našemu zachování v podstatě žádný pořádný důvod nebyl a není. Je to podobenství, velmi dovedně zrežírované, nasnímané a velmi dobře zahrané. Fakt, jestli tam jsou nějací kamenní obři apod. by dnes snad již nikoho, po mnoha a mnoha fantasy, nemusel pohoršovat. Film se jistě nemusí všem líbit, obzvláště věřícím, kteří by zřejmě lépe přijali přesné odvyprávění částí Bible, aniž by hloubali na tím, o co ve skutečnosti jde, ale v žádném případě nejde o průměrný počin, jak jste se snažila dokázat.

2 3
TT

Ten film je nanic. Možná bych ho ještě vzal, kdyby se to nejmenovalo Noe. Ale jedna věc je přesné odvyprávění Bible a druhá věc je hloubání o co ve skutečnosti jde. O co podle vás ve skutečnosti jde?