Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Smích Jiřího Brdečky, autora Limonádového Joea, kryla zasmušilá tvář

I kdyby nenapsal v životě nic jiného než Limonádového Joea, vryl by se Jiří Brdečka do české kultury jednou provždy. Monografie z pera jeho dcery Terezy Brdečkové ale ukazuje, kolik dalšího na kontě má tento renesanční muž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K74l28á36r36a 92T66r95n22k19o72v90á 3234269644419

Před Limonádovým Joem, spolupracoval Brdečka na scénáři loutkového filmu Árie prérie.

+1/0
10.2.2014 0:46

L89a67d71i57s34l96a45v 19W15e28i86s 5930605610487

Není tu myslím jmenován animovaný film, který mne kdysi svou atmosférou doslova pohltil a který Jiří Brdečka také režíroval: "Jsouc na řece mlynář jeden". Brilantní horor!

0/0
9.2.2014 22:26

L88i23b94o41r 30T24y62m50e75š 8745648847249

To je on, mého srdce šampión

+4/0
9.2.2014 18:34

J14i87ř26í 31N22e81u69m12e65i29s11t43e39r 2192315173161

Slušné životní dílo. Bohužel zpitomělý český divák považuje za nejlepšího scenáristu Dietla a ještě 20. let poté si libuje nad X tou reprízou a pěstuje si legendu o tom, jak právě ten to mohl všem ve světě ukázat, kdyby se byl toho dožil.

+7/0
9.2.2014 17:08

V72l44a60d70i82m77í27r 84H44r26u36b27ý 1954811687222

Sice srovnáváte hrušky s jablky, ale možná jste zapomněl na: Tři chlapi v chalupě, Byli jenou dva písaři, Nemocnice na kraji města, Slovácko sa nesůdí, Eliška a její rod, Malý pitaval z velkého města, Doktor z vejminku, atd.

.

Dietl toho stihl napsat opravdu hodně a i když část z toho byly "politické pohádky pro dospělé", tak po řemeslné stránce to byla vysoká kvalita prakticky bez výjimek. Brdečku mám rád, jeho parodie jsou skvělé, ale už třeba "Až přijde kocour" je takový neslaný nemastný film, který nezachrání ani Werich - asi není náhoda, že ten fim (přestože v něm hlavní roli hraje Werich) se v televizi vůbec neobjevuje. A dost podobně je na tom i zbytek Brdečkovy tvorby, je toho hodně, ale kdo z vás zná třeba filmy "Horníkova růže", "Pro nemoc zavřeno" nebo "13. komnata prince Měděnce"? S mírnou nadsázkou by se dalo říct, že na jeden Brdečkův film (včetně těch animovaných a  krátkometrážních) připadá jeden Dietlův seriál.

0/0
9.2.2014 18:47

J30i15ř26í 11N65e80u78m90e45i33s93t92e97r 2892155413421

Z to bych vám uznal akorát ty Písaře. U Slovácka bych jeho spoluautorství scénáře vedle Galušky, který si to psal sám podle svojí předlohy, nepřeceňoval. Pitaval - dobrá. Zbytek bída, zmar. Včetně té slavné nemocnice, nemůžu si pomoci.

+3/0
9.2.2014 19:10

V68l11a30d34i52m30í20r 98H46r76u64b43ý 1844691467422

Pak by bylo férové také zmínit, že na scénáři Joa, Adély i Hradu v Karpatech se (nezanedbatelně) podílel Oldřich Lipský, který ty filmy i režítoval.

Dietl i Brdečka byli (u nás) jedni z nejlepších v tom, co dělali a úspěchy jednoho nijak nesnižují kvalitu toho druhého, víc nemám co dodat.

.

A nic ve zlém, ale pokud kvůli vyzdvihnutí jednoho tvůrce musíte poplivat jiného, tak je něco špatně a i tomu chválenému děláte medvědí službu.

+1/−1
9.2.2014 22:30

J30i18r13i 14S16u49r90y 1654683350

Hrušky s jabkama srovnáváte spíš Vy. A i v tom plivání jste výkonnější. Pan Neumeister si s Vámi dovolil polemizovat, což jste neunesl. Medvědí služba přišla z Vaší strany. A mimochodem - to, že nějaký film není často reprízován v televizi není v této době žádným spolehlivým ukazatelem o jeho kvalitě. "Kocour" je specifický film, u kterého je nutné také používat mozek, ale dnešní divák ho naopak spíše "vypíná."

+1/−1
10.2.2014 0:00
Foto

M59a82r33t85i53n 20F93a83l36t80ý47n 9871766844168

Az prijde kocour je precenovany a dnes temer nekoukatelny dobovy experiment na hranici vytvarna a poetiky Laterny magiky. Ve sve dobe mel smysl jako pokus o inovaci filmoveho jazyka. Dnes je to vec pro studenty a fajnsmekry. Stejne jako treba filmy Felliniho. "Kocour" je jinak pomerne naivni pribeh, moralitka a agitka vypravena dost prvoplanove v duchu filmu 50. let. Nejvetsi prinos pro film udelal Jasny svou emigraci, cimz se film dostal do trezoru a stala se z nej precenovana legenda.

0/0
10.2.2014 23:46

J12i29ř13í 23N57e60u62m57e59i76s81t12e37r 2352295193641

Nj, možná moji chmurnou náladu způsobilo, že jsem dnes kdesi na nějakém kanále spatřil opět nezapomenutelnou soudružku Annu Holubovou. A nějak jsem nedokázal za ty roky pochopit, proč zrovna Dietl byl staven na piedestal před i porevoluční, jeho smrt byla bezmála národní tragédií, a dodnes se o něm točí nějaké ty třinácté komnaty. A to tu máme třeba i Vlčka, který dokázal kromě totálních zhůvěřilostí typu Můj brácha... vyplodit i geniální scénáře Pytlákova schovanka.. a Fantoma.. A jeho rozmach byl opravdu obrovský..a kdo ho zná dnes?

0/0
10.2.2014 0:01
Foto

L64u27k69á36š 74J59a33n54a48t10a 8437653945425

ROzdíl je imho v tom, že Dietl byl špičkový řemeslník, kdežto Brdečka byl špičkový umělec ;-)

+4/0
9.2.2014 20:29

J40i28ř96í 14N30e86u51m21e73i95s35t72e19r 2712185663581

:-)

0/0
9.2.2014 22:02
Foto

M17a70r82t33i58n 24F79a36l69t79ý68n 9181596294918

Aneb: obojiho je potreba.

0/0
10.2.2014 23:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.