Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Smích Jiřího Brdečky, autora Limonádového Joea, kryla zasmušilá tvář

I kdyby nenapsal v životě nic jiného než Limonádového Joea, vryl by se Jiří Brdečka do české kultury jednou provždy. Monografie z pera jeho dcery Terezy Brdečkové ale ukazuje, kolik dalšího na kontě má tento renesanční muž.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K48l94á97r79a 37T28r91n93k29o76v40á 3584549644129

Před Limonádovým Joem, spolupracoval Brdečka na scénáři loutkového filmu Árie prérie.

+1/0
10.2.2014 0:46

L78a74d72i73s61l73a82v 34W94e79i31s 5800745400387

Není tu myslím jmenován animovaný film, který mne kdysi svou atmosférou doslova pohltil a který Jiří Brdečka také režíroval: "Jsouc na řece mlynář jeden". Brilantní horor!

0/0
9.2.2014 22:26

L34i74b42o34r 95T13y33m22e71š 8485118987309

To je on, mého srdce šampión

+4/0
9.2.2014 18:34

J30i90ř97í 23N14e92u42m63e50i42s42t87e21r 2232375573131

Slušné životní dílo. Bohužel zpitomělý český divák považuje za nejlepšího scenáristu Dietla a ještě 20. let poté si libuje nad X tou reprízou a pěstuje si legendu o tom, jak právě ten to mohl všem ve světě ukázat, kdyby se byl toho dožil.

+7/0
9.2.2014 17:08

V22l64a41d61i98m97í70r 19H46r11u22b97ý 1594911277852

Sice srovnáváte hrušky s jablky, ale možná jste zapomněl na: Tři chlapi v chalupě, Byli jenou dva písaři, Nemocnice na kraji města, Slovácko sa nesůdí, Eliška a její rod, Malý pitaval z velkého města, Doktor z vejminku, atd.

.

Dietl toho stihl napsat opravdu hodně a i když část z toho byly "politické pohádky pro dospělé", tak po řemeslné stránce to byla vysoká kvalita prakticky bez výjimek. Brdečku mám rád, jeho parodie jsou skvělé, ale už třeba "Až přijde kocour" je takový neslaný nemastný film, který nezachrání ani Werich - asi není náhoda, že ten fim (přestože v něm hlavní roli hraje Werich) se v televizi vůbec neobjevuje. A dost podobně je na tom i zbytek Brdečkovy tvorby, je toho hodně, ale kdo z vás zná třeba filmy "Horníkova růže", "Pro nemoc zavřeno" nebo "13. komnata prince Měděnce"? S mírnou nadsázkou by se dalo říct, že na jeden Brdečkův film (včetně těch animovaných a  krátkometrážních) připadá jeden Dietlův seriál.

0/0
9.2.2014 18:47

J50i89ř74í 32N15e62u26m66e21i82s41t10e46r 2832895943631

Z to bych vám uznal akorát ty Písaře. U Slovácka bych jeho spoluautorství scénáře vedle Galušky, který si to psal sám podle svojí předlohy, nepřeceňoval. Pitaval - dobrá. Zbytek bída, zmar. Včetně té slavné nemocnice, nemůžu si pomoci.

+3/0
9.2.2014 19:10

V68l36a46d67i67m30í91r 37H13r66u91b29ý 1654901507242

Pak by bylo férové také zmínit, že na scénáři Joa, Adély i Hradu v Karpatech se (nezanedbatelně) podílel Oldřich Lipský, který ty filmy i režítoval.

Dietl i Brdečka byli (u nás) jedni z nejlepších v tom, co dělali a úspěchy jednoho nijak nesnižují kvalitu toho druhého, víc nemám co dodat.

.

A nic ve zlém, ale pokud kvůli vyzdvihnutí jednoho tvůrce musíte poplivat jiného, tak je něco špatně a i tomu chválenému děláte medvědí službu.

+1/−1
9.2.2014 22:30

J11i70r32i 61S34u96r58y 1474733500

Hrušky s jabkama srovnáváte spíš Vy. A i v tom plivání jste výkonnější. Pan Neumeister si s Vámi dovolil polemizovat, což jste neunesl. Medvědí služba přišla z Vaší strany. A mimochodem - to, že nějaký film není často reprízován v televizi není v této době žádným spolehlivým ukazatelem o jeho kvalitě. "Kocour" je specifický film, u kterého je nutné také používat mozek, ale dnešní divák ho naopak spíše "vypíná."

+1/−1
10.2.2014 0:00
Foto

M26a66r69t72i62n 21F26a43l90t65ý80n 9281826684828

Az prijde kocour je precenovany a dnes temer nekoukatelny dobovy experiment na hranici vytvarna a poetiky Laterny magiky. Ve sve dobe mel smysl jako pokus o inovaci filmoveho jazyka. Dnes je to vec pro studenty a fajnsmekry. Stejne jako treba filmy Felliniho. "Kocour" je jinak pomerne naivni pribeh, moralitka a agitka vypravena dost prvoplanove v duchu filmu 50. let. Nejvetsi prinos pro film udelal Jasny svou emigraci, cimz se film dostal do trezoru a stala se z nej precenovana legenda.

0/0
10.2.2014 23:46

J94i12ř95í 34N47e55u91m90e85i44s23t66e43r 2382705763971

Nj, možná moji chmurnou náladu způsobilo, že jsem dnes kdesi na nějakém kanále spatřil opět nezapomenutelnou soudružku Annu Holubovou. A nějak jsem nedokázal za ty roky pochopit, proč zrovna Dietl byl staven na piedestal před i porevoluční, jeho smrt byla bezmála národní tragédií, a dodnes se o něm točí nějaké ty třinácté komnaty. A to tu máme třeba i Vlčka, který dokázal kromě totálních zhůvěřilostí typu Můj brácha... vyplodit i geniální scénáře Pytlákova schovanka.. a Fantoma.. A jeho rozmach byl opravdu obrovský..a kdo ho zná dnes?

0/0
10.2.2014 0:01
Foto

L92u27k14á35š 67J39a14n80a12t32a 8987833425825

ROzdíl je imho v tom, že Dietl byl špičkový řemeslník, kdežto Brdečka byl špičkový umělec ;-)

+4/0
9.2.2014 20:29

J63i78ř39í 94N62e23u36m94e33i75s82t38e48r 2532825143291

:-)

0/0
9.2.2014 22:02
Foto

M88a81r34t65i63n 56F37a71l90t53ý44n 9321916164538

Aneb: obojiho je potreba.

0/0
10.2.2014 23:47





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.