Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Salieri nebyl Mozartův vrah, dokazuje výstava ve vídeňském muzeu

Vídeňské muzeum Mozarthaus zahájilo kampaň, která má skoncovat s teorií, že Wolfganga Amadea Mozarta v roce 1791 otrávil ze zášti italský skladatel Antonio Salieri. Muzeum chce naopak připomenout, že Salieri ve skutečnosti mladého génia podporoval a nežárlil na něj. Výstava na toto téma začala v pátek 31. ledna.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A56d80r27i18a39n 85B52e74r35a82n 4274824575333

> Žádná matka by neposlala svého syna na studia k údajnému traviči svého manžela.

Ale, ale. Naivní to představy o ženách.

+1/0
31.1.2014 22:11

S68l45a64v98o59m66í95r 27B58e60n10e11š 6532427730744

Pravda někdy bývá prostě šedivá. například Přemysl Otakar II. Učíme se o něm, jak byl zrazen českou šlechtou. Ve skutečnosti zahynul na své naprosté politické diletantství. Bez velké námahy mu spadla do klína polovina střední Evropy a on byl tak bohorovný, že si myslel, že bude zvolen císařem a ani se neobtěžoval na tu volbu se osobně dostavit. Když zvolen nebyl, zase neodhadl situaci. Rudolf začínal být neoblíbený a stačilo chvíli počkat a němečtí mocipáni by rádi využili Přemysla k tomu, aby se Rudolfa zbavili, leč Přemysl nechtěl počkat ten rok nebo dva, než se to Rudolfovi zhroutí pod rukama. Šel do toho po hlavě a prohrál. Potom už Rudolf na trůně seděl pevně, protože Přemyslovou smrtí zmizel mocný panovník, o kterého by se Rudolfovi nepřítelé mohli opřít.  Takže pravda je taková, že nejprve naprostá bohorovnost a nedostavení se na volbu do funkce, po které toužil, a potom naopak šel hlavou proti zdi.

Taková je realita, avšak romantická verze o zradě Miloty z Dědic vypadá v čítankách zajímavěji.

A s tím Mozartem je to také tak. Strohá pravda o ledvinové chorobě způsobené mimo jiné i alkoholismem zní příliš přízemně. Verze o zlém závistníku už vypadá zajímavěji.

+6/0
31.1.2014 22:10

P15a43v56e52l 43Z77a84t59l52o74u89k39a10l 7701979932607

Vy se tu dopouštíte ovšem jiného nešvaru při posuzování historie: po bitvě je každý generálem, nebo jak říkají američané: hindsight is 20/20. Přemysl nemohl vědět, že "stačí dva roky počkat a Rudolfovi se to sesype pod rukama" a že kurfiřti by pak TŘEBA volili jeho.

0/0
1.2.2014 15:45
Foto

I73v33a28n 33D87u98c24a64r 4383329664170

Forman uvažoval správně. Článek je elegantní slátaninou různorodých informací, propojených více či méně okatými oslími můstky.

Shaffer a Forman nepředstavili Sallieriho jako traviče (pisatelé článku předkládají vlastní autorskou licenci, resp. oslí můstek), nýbrž jen hluboce raněného hudebníka, který byl až do příchodu Mozarta u císařského dvora považován za vyjímečnou celebritu. Praotec zkresleného námětu Puškin měl nadání, ale postrádal internet, vzdělání tehdejších lidí nemělo dostatečnou zpětnou vazbu, často přejímali dogmata, polopravdy, svůj rozhled rozvíjeli na základě salónních klepů. To je však úplně jedno, umění nestojí na faktech (pokud umění nebude hodnotit Barbora Tachecí).

Trochu si to nadlehčím – pokud jsou dobové podobizny Antonia Sallieriho věrné, z řeči jeho těla (výrazu tváře) se nejednalo o žádného dobráka… úzké, pevně sevřené rty, pichlavý pohled, nerovnoměrně rozložené vrásky. Jeho předstíraný altruismus vůči Mozartovi byl zcela jistě obrannou reakcí, úskokem, způsobem konejšení silného a nebezpečného protihráče, se kterým nemohl soupeřit stejnou zbraní, což člověka v jeho postavení velmi zraňovalo, každého člověka se silným egem by profesní ponížení zraňovalo. Pokud někdo viděl film Dobrý Will Hunting, řeší se tam podobné téma mezi géniem z ulice a profesorem s vydřenými úspěchy v oblasti matematiky.

Sallieriho hudba je chvalitebná, že by i výtečná?, Mozartova geniální (mimo klasifikaci), to je velký rozdíl. Sallieri byl Ital, potomek ryze elitářské lidské sorty, vyšlechtěné, vzdělané, ale i prchlivé a velmi domýšlivé. Mrzí mne, že autoři článku předhazují Beethovena nebo Schuberta jako Sallieriho vděčné žáky, Sallieri měl své novice jistě rád, ovšem těmto dvěma nesahal ani po kolena. To by bylo fér dodat závěrem.

+2/−2
31.1.2014 21:24

J37a41n 20Z10e60n76k83l 5365157880905

Velmi výstižné, blahopřeji!

0/0
31.1.2014 22:17
Foto

I60v14a56n 84D76u66c26a86r 4623159504790

S pokorou děkuji.

0/0
31.1.2014 22:42

J19i54ř50í 27H44l41i86s14n55i28k51o24v43s78k38ý 9493921232671

Nejde o přemýšlení, ale o důkazy. Forman dle mého názoru bez důkazů pošpinil Salieriho. Pokud by uvedl, že film je do jisté míry fikcí, proč ne. Takhle ovládá názory mnoha lidí. A to není správné.

+1/0
31.1.2014 23:14

M55a83r41t66i29n 41K23o46p97e22c44k13ý 3118867619114

Za prvé - Forman nepošpinil nikoho, protože je to jen filmová adaptace Shafferovy divadelní hry. Za druhé - žádný film podle skutečných událostí není a nemůže být věrným obrazem skutečnosti. A čím je ta skutečnost vzdálenější, tím je nakládání s realitou volnější. Třeba v takovém Zamilovaném Shakespearoovi se fabuluje mnohem, mnohem více, ale podobných případů bychom určitě našli desítky. To už by nám mnohem více měly vadit například komunistické filmy o Janu Žižkovi a husitech, které z tlupy loupežníků, masových vrahů, znásilňovatelů a mimořádně krutých mučitelů dělají úplný opak. A miloučky romantický film Butch Cassidy a Sundance Kid je o dvojici pistolníků, kteří byli ve skutečnosti také především násilní lotři a vrazi. Amadeus je prostě film o závisti, lidské malosti a nespoutané umělecké svobodě. Být "pravdivější", bude asi o ničem.

0/0
1.2.2014 22:34
Foto

I54v19a59n 48D93u27c83a45r 4423619414510

Zamilovaný Shakespeare – trefil jste jeden z mých nejoblíbenějších filmů, potěšilo :)

Zamilovaný Shakespeare je však od začátku do konce deklamovaný, při takovém pojetí se nadsázka očekává celkem přirozeně, stejně jako v divadle, tenhle film lze vnímat jako zfilmované divadelní představení. Forman hraje v Amadeovi na vážnější strunu, lavíruje s nádechem formy místy až k dramatu, Forman je génius a umí vtáhnout do děje, odzbrojit a zmanipulovat i náročného diváka a proto je tak trochu i nebezpečný, dokáže vylekat strážce morálky jako pana Hlisnikovského.

Amadeus může být pravdivý, lidé se v exponovaných životních rolích chovají podle určitých pevných vzorců, ketré nejsou nepředvídatelné. Profesní ponížení na takové úrovni je téměř stoprocentně důvod ke vzniku nenávisti, i kdyby se tomu člověk urputně bránil, ono to neproběhlo někde v zákulisí mezi čtyřma očima, stalo se to před celým Rakouskem a světem.

0/0
2.2.2014 2:51

J97i37ř76í 92H48l47i93s94n76i87k31o85v30s93k87ý 9913201242501

Ješte doplnění - tvrdit podle portrétu, zda jde o dobráka či nikoliv, je nesmysl. Ano, jsou tam rysy introverta, člověka, který se prosazuje s poměrně silnou vitální vrstvou. Ale podle podobizny soudit člověka, to je opravdu silné kafe, ne-li úlet.

+1/0
31.1.2014 23:22
Foto

I37v80a77n 82D40u43c74a73r 4373989954340

http://cs.wikipedia.org/wiki/Fyziognomie

+1/−1
31.1.2014 23:54

A66l98o70i48s 70S45t51a64r63ý 3919669347662

Předpokládám, že ten odkaz sem dáváte, abyste potvrdil doplnění pana Hlisnikovského.

0/0
1.2.2014 0:46
Foto

I87v72a27n 98D39u91c34a28r 4213149694290

Můžete si hodit korunou, pane Starý:

* Panna: Samozřejmě, jsem sebekritický člověk.

* Orel: Nikoliv, jsem esoterik, což není věda ani náboženství, můj aktivovaný šestý smysl vnímá existenci, změny struktury a toky zvláštního druhu energie, která podmiňuje tvorbu bezprostředních událostí, je v ní otisknuta minulost všech událostí a umožňuje v přibližných rysech odhadovat vývoj budoucích událostí. Z tohoto důvodu pro mě není problém všímat si a přikládat význam detailům, které normální člověk vůbec nevnímá. Zajímalo mne, co si pan Hlisnikovský, resp. jakýkoliv další glosátor vytáhne z mého odkazu za variantu. Jsou tam dvě varianty – buďto jsem blb a pavědec, anebo navazuji a rozvíjím starověké praktiky.

Co vám padlo?

+1/−1
1.2.2014 1:43
Foto

M54i45c59h 73R72e66i94c79h 4630649852593

Větší snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Soudit někoho dle výrazu tváře ... Nedávno jsem hrál Sallieriho Requiem a musím uznat, že je geniální. Ne, tak jako Mozartovo (K. 626), ale vzhledem k tomu, že ho psal velmi dlouho před svou smrtí, v podstatě si ho napsal sám pro sebe na někdy, je prostě úžasné. A že Sallieri nesahá Schubertovi po kolena? Co jste to proboha studoval? 2. stupeň LŠU? ... Máte vůbec uši?

0/0
1.2.2014 11:02
Foto

I55v27a56n 68D58u85c44a24r 4533259514690

Mně připadá Salieriho Requiem jako dobré řemeslo, nic víc.

Takhle, Michale – já si nic neslibuji od rozhovoru s člověkem, který má při rozhovoru jointa v držce, ty to vidíš určitě jinak, ale já vím, že koukáte na svět s pozměněnou osobností, takovou poněkud méně kritickou i sebekritickou. A proto je jasné, že ti leccos bude připadat jako snůška nesmyslů, jako geniální, jako úžasné… pod vlivem THC si budeš dobře rozumět především s podobně upravenými lidmi, já kdovíjak sdílný nebudu, mám špatnou zkušenost. Neříkám ti nic ve zlém a je mi jasné, že to nepochopíš.

Nestudoval jsem nic, jsem solitér. Uši mám, stále absolutní, můžeme to někdy vyzkoušet s kytarama, ale nedělej to :)

0/−2
1.2.2014 14:13
Foto

I56v73a96n 17D70u15c54a94r 4113289254980

A promiň, fakt mi to nedá zkusit si s tebou trochu povídat… s lidmi, kteří napsali Yesterday, Air G, Ódu na radost nebo například Ave Maria, nemá Salieri sklutečně nic společného. Tedy jen podle mne, který jsem nic nestudoval, Michale :)

0/0
1.2.2014 14:37

M90a90r90t35i71n 53K13o32p85e67c53k21ý 3448657689354

Myslím, že objektivním zhodnocením kvality vážné hudby je po všech těch staletích to, jak často světové orchestry a dirigenti sahají po jednotlivých skladatelích, jak často je hrají. Nejen z tohoto důvodu je proti Schubertovi Salieri druhá liga a proti Mozartovi sotva třetí.

+1/0
1.2.2014 22:40

V68e55n75d38e93l88i26n97a 68K86e18l57l20e90r 9575366118576

krasne napsane! Zvlast analogie s Good Will Hunting je presna! Vyborny, diky moc!

+1/0
2.2.2014 2:41
Foto

I76v67a94n 19D52u98c22a29r 4823879304850

Jsem rád, že jste si zrovna tohoto detailu povšimla, děkuji :-)

0/0
2.2.2014 2:54

J71a15n 45L28i36b54i51c86h 9152118735913

Potom, co jsem o Mozartovi četl, tak to byl tak trochu cvok, vydělal si jmění, ale pořád žil jako chudák, neb naprosto neuměl udržet peníze a nechal se ovlivňovat lidmi, prostě byl jako děcko v i v dospělosti.

0/0
31.1.2014 21:13

O65t83a45k55a22r 94F19u26k20a 8861883111394

nevím proč se to řeší, forman není dokumentarista ani životopisec. ještě by se mohlo začít řešit, že hitler přeci nebyl zavražděn na premiéře nějakého filmu a tedy že tarantino si upravuje realitu...kdy se umělecké dílo má řídit realitou?

+2/−1
31.1.2014 20:13

M59a13r75e26k 73S16l38a77b82i24h13o21u90d63e13k 7838241522743

Kdyby se Amadeus držel přísně faktů, tak by byl nudný. Některé scény by se navíc nedaly natočit, třeba jen proto, že v 18.století hrály operní orchestry bez dirigenta v čele.

+1/0
31.1.2014 20:19

M92i12c52h67a63e66l17a 86S77e14l74i84n26g44e87r75o51v74á 5706406946451

Právě v Mozartově době (tak od jeho dětství) se poprvé začali objevovat dirigenti před orchestrem. Většinou šlo o skladatele nebo kapelníky, kteří zrovna nehráli. Taktovku ještě nemívali, řídili rukama a dost často srolovaným listem notového papíru.

0/0
3.2.2014 0:03

A24l81o68i42s 43S30t40a16r41ý 3949449237182

Já bych řekl, že se to řeší, protože v podstatě byla pošpiněna historická pověst skvělého a dobrého člověka, který si nic takového nezaslouží. Ale začal s tím Puškin, Forman to jen dotáhl k dokonalosti. Ten film je slavný a umělecky tak skvělý a úchvatný, že se nelze divit, že podstatě příběhu většina lidí věří. Tak nevidím nic špatného na tom, aby se v rámci nějaké výstavy poukázalo na to, jak to bylo doopravdy.

+5/0
31.1.2014 20:26

P36e16t44r 22A58n66d28r59e72j 8177393851767

Zase na druhou stranu nutno podotknout, že Salierimu udělal tento film i reklamu. Resp. v širší veřejnosti by nebylo toto jméno tak známo bez toho filmu. Ono nic není černé a nic není jen bílé.

+2/0
31.1.2014 21:10

P12a86v61e18l 53Z21a78t56l87o69u98k31a32l 7851559712717

"Řeší" se to zřejmě proto, že zatímco o Hitlerovi snad ještě i jakž takž mladá generace má povědomí, že se odpráskl na závěr války v bunkru, o Mozartovi a Salierim nebudou do shlédnutí Amadea (nebo nějaké popkulturní reference na něj, jako je třeba díl Simpsonových Toulky historií s Marge) vědět vůbec nic a tak se tahle verze zahnízdí v hlavách jako první - a první získané informace o čemkoli vždycky špatně nahrazují správnými.

+1/0
31.1.2014 20:43

O78t50a12k36a60r 69F16u62k21a 8731763851504

ale tomu rozumím, jen nechápu takové to naznačování, že Forman měl natočit tohle tak, tamto tak, protože to není pravda a může proto za to, že lidi mají pokřivené znalosti. připomíná mi to klasické "blame canada", děcka se to nenaučí ve škole, rodiče jim to taky neřeknou, nečtou, ale když se podívají na film v tv, tak hned máme viníka - může za to řežisér!

0/0
1.2.2014 12:55

P74e39t55r 65A27n53d54r32e51j 8327433601487

Salieri byl ve své době velmi uznávaným a dobře postaveným skladatelem, tedy až do smrti svého císařského mecenáše Josefa II. Jestliže on byl průměrným, tak bych rád byl rovněž průměrným: https://www.youtube.com/watch?v=pUJkROWNROU

Dost filmů a děl je poplatných své době a představám autorů. Já bych film Amadeus v žádném případě neodsuzoval. Pak bych musel odsoudit třeba i Shekespearova Richarda III, což nemíním. Ono není jednoduché porozumět dějinám a vytvořit tak zcela pravdivé dílo. Buďme tedy velkorysejší a více se vzdělávejme, aby nás podobné rozdíly nechávaly klidnými.

+4/0
31.1.2014 19:23

J45i45ř89í 36H79l71i86s11n37i87k82o50v50s27k54ý 9553421472121

Formana historická pravda nikdy moc nezajímala.

0/0
31.1.2014 19:08

J70a47r94o68s75l66a68v 12B27r48ü37m27m67e74r 7224343706

Nechápu, kde se bere ta teze, že V Amadeovi Salieri Mozarta otrávil, tam přece nic takového není.

+6/0
31.1.2014 18:41

P71a84v92e14l 97Z49a46t50l71o25u75k35a98l 7761199832417

Ve filmu Amadeus to přímo není (tam víceméně Salieri upracuje už nemocného Mozarta k smrti), ale v původním Puškinově libretu, k němuž složil operu Rimsky-Korsakov, Salieri skutečně Mozarta otráví. A z této opery film Amadeus vycházel ideově (i když ne způsobem zavraždění Mozarta).

+2/0
31.1.2014 19:05

J89a11r49o75s24l68a21v 68B69r61ü10m70m24e74r 7384913836

No v Amadeovi vraždu plánuje a připravuje, ale myslím, že z toho jasně vyplývá, že se Mozart sám upracoval , jak jej Requiem pohltilo. Sice to tak nebylo, ale je fakt, že Requiem je úžasné dílo.

+1/0
31.1.2014 19:09

J82a57r54o96s71l97a57v 27B13r50ü91m75m27e71r 7274433366

A také, že jej Salieri chtěl nakonec i zachránit... Alespoň IMHO.

+1/0
31.1.2014 19:10

K84a21r83e93l 56S25e80m44e38r86á46d 6798560500471

Ale každopádně je ve Formanově filmu silná závist a zášť Salieriho vůči Mozartovi a nenávist Mozartovy ženy k Salierimu.

0/0
31.1.2014 21:17
Foto

I42v24a92n 61D39u44c27a13r 4903579214280

Všiml jste si, že Stanzi, Mozartova manželka, Sallierimu podržela, aby získala přízeň pro svého manžela? Přímo ve scéně to nebylo. Tohle Formanovi samozřejmě nevěřím… vlastně věřím, a pěkně mě s tím štve :-)

0/−1
31.1.2014 21:50

P29a92v51e88l 81Z36a87t88l27o18u89k36a41l 7721619422207

Přiblblé konspirační teorie byly vždy přitažlivé, protože vnášejí pořádek do pro jednodušší mysl příliš složitého světa. Přinášejí účel, cíl, pochopitelnost. Konspirační teoretik je potřebuje, protože je pro něj přijatelnější a CHLÁCHOLIVĚJŠÍ představa, že všechny ty občas až nesmyslné a občas naprostou hloupostí do očí bijící věci dějí s nějakým (byť zločinným) záměrem a cílem v pozadí, než že prostě jen tak vyplynuly ze situace, nepochopení, hlouposti, náhody, štěstí.

+8/0
31.1.2014 14:54

A21n47t55o10n54í42n 12Č78í65ž13e90k 1678182914459

Chtěl jsem napsat něco podobného - někdy někdo něco vymyslí třeba jen jako román a lidé z toho pak udělají realitu. Úplně stejně je to s Davinciho kódem. Historicky je to totální nesmysl, ale spousta lidí je tomu schpona věřit. A mnoha lidem to ani člověk není schopen vymluvit. :-(

+1/0
31.1.2014 19:39

P45a95t61r51i86k 97D63o52b68i60a29s 9347347653292

Bača se psem nahání ovce. Všechny jdou se stádem, jen jedna stojí bokem. Přijde k ní druhá ovce a říká jí: „Proč tady tak stojíš?“ Druhá odpoví: „Já ti říkám, že ten pes spolupracuje s tím chlapem.“ První říká: „Ale prosímtě, to jsou zase ty tvoje konspirační teorie.“

+3/−1
31.1.2014 20:52

P65a82v84e91l 79Z20a64t27l74o59u48k20a26l 7331959312197

Na tenhle apokryf musí být nějaký mentálně masturbační kroužek konspiračních teoretiků zvlášť pyšný, moc pěkně si s ním vyhráli. Až na to, že popisuje přesný opak konspiračních teoretiků - tj. nezaujaté pozorování a hodnocení primárních zdrojů. Konspirační kroužky to dělají ovšem jinak - nejdřív je jim jasný výsledek a pak k němu přiřazují "fakta".

0/0
31.1.2014 21:20

M25a54r90e45k 21S19l55a22b57i93h86o48u34d18e77k 7228451462183

Amadeus je fiktivní příběh, ne historický dokument, který mimochodem pro propagaci Mozarta a jeho hudby udělal hrozně moc. Až bude výstava o robotice, předpokládám, že se tam nebude bojovat s předsudkem, že roboti se mažou šnapsem a kradou, na co přijdou jako Bender!

+5/0
31.1.2014 14:31

M81i25c22h34a79l 77Š86t91e47i86n47d29l71e39r 6200193795746

To vykládejte těm miliónům lidí, kteří věří Šifře mistra Leonarda. A přece jde o pozitivní záležitost, protože několikanásobně stoupl zájem mj. o jeho Poslední večeři :) ... Když už nic jiného, je to dobrá záminka pro zajímavou výstavu.

+5/−1
31.1.2014 14:39

A83l54o72i39s 79S31t25a76r78ý 3499509707962

Tedy samozřejmě netuším, zda Forman plánoval Amadea jako sci-fi komedii, ale oficiálně je zařazen v kategorii drama a životopisný film. Rozhodně se nelze divit, že většina lidí, kteří to viděli a o zpracovaném tématu mnoho nevěděli, uvěřili.

0/0
31.1.2014 19:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.