Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

RECENZE: Dan Brown potřebuje terapeuta. A jeho superhrdinové občas taky

Novince Inferno, která ve středu 18. září vychází česky, vévodí zloduch, jenž chce zničit lidstvo epidemií. Autor Šifry mistra Leonarda je opět v ráži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J73i74r18i 52K24o27p33e22c52k22y 7211762333345

Ja bych plagiatoru, pardon recenzentu, doporucil vice vlastni tvorivosti a mene zavisti...

0/0
15.1.2014 17:55
Foto

P75a62v85e66l 16S46t41o42š15e18k 4177105185100

Zrovna jsem to dočetl. Po pravdě "na sílu" a jen proto, že jsem zatím četl vše, co u nás vyšlo od Dana Browna. Čte se to jako vždy dobře a rychle. Ale obsah pokulhává, tak jako u všech jeho knih se symbologem R. Langdonem! Doporučuji číst někde u PC s internetem, protože čtenář je zvědavej na tu hromadu pamětihodností co v knize popisuje. Kdyby tam tu většinou zbytečnou omáčku nedal, tak by z knihy byla čtivá novela o 150 stranách!

0/0
14.10.2013 14:47

P21e18t23r 30F41e72i64g70l 5448383240742

Ideální dovolenkové čtení, což jsem teď do puntíku splnil a za dovču přečetl...

0/0
16.12.2013 12:13

T30o17m26á70š 60U95r44b88a22n 9914574372490

Brownovi se musí nechat jedno. Má místa děje dobře zmapovaná a to je pro mě důvod, proč ty knihy čtu. Jestli si nějakou historickou reálii pokroutí, aby se mu hodila do děje mi sice vadí, ale nemám čas to více studovat (studium na škole mi také nijak nepomohlo), takže to nemůžu zjistit. Je třeba to brát s rezervou. Ještě jsem to úplně nedočetl, ale Sienna mi nijak zázračně inteligentní nepřijde (zatím se tak nechová). Trochu mi připomíná Audrey Tatou ve filmové Šifře, která pořád koukala, jak úplná blbka. Podstata samotné zápletky je  samozřejmě na zamyšlení, ale řešit přelidnění planety v Evropě může pouze Američan ;-D. Myslím, že je mnoho vhodnějších míst, kde by se úspěšnost "projektu" násobně zvedala. Ale o těch by Langdon neměl nic znát a Brown z něj chce vycedit maximum. Kniha je čtivá, Langdon geniální, děj rychlý. Nic víc, nic míň. To lze ale napsat pro všechny jeho knihy.

0/0
8.10.2013 10:11

L29u47d41v69í98k 44C24i19h32l10á44ř 1984909442605

No, žádná velká literatura nebylo žádné z Brownových děl, ale tohle je už opravdu příliš. Už s ním nebudu ztrácet čas.

0/0
4.10.2013 13:31

J69a15k27u57b 52K40r25e34j25č43í 3571203648294

Knihu jsem prave docetl (ve slovenstine) a rozhodne nesouhlasim s recenzentem. Cte se jednim dechem jako predesle Brownovy knihy. Kniha doslova laka ctenare, aby navstivil krasnou Florencii a mista kde se dej odehrava! Ustrednim tematem knihy je tema momentalne exponencialniho rustu obyvatel nasi planety, toto tema dodnes malo diskutovane tak Brown dava ve znamost siroke verejnosti, prostrednictvim napinaveho pribehu. Komu se libily predchozi knihy tohoto autora tak zklaman urcite nebude!

+1/−1
20.9.2013 9:52

P86e29t59r 84T79u21p34ý 4339105449939

Já jsem předchozí knihy četl, docela se mi líbily a Infernem jsem absolutně zklamán.

0/0
20.9.2013 10:26

J10a65k96u16b 80K71r69e60j83č28í 3171733108834

tak kazdy muze mit jiny nazor, ale vetsina ctenaru je evidentne spokojena - viz hodnoceni ctenaru napr. na http://www.martinus.sk/?uItem=141964

+1/0
20.9.2013 12:30

R19o13b23e25r35t 51V33a58l89e45n80t84a 6236209337354

Koukám, že má iDnes i knižní verzi Mirky Spáčilové

+4/−1
18.9.2013 22:07

P46e15t82r 63T51u74p28ý 4279435719879

Sakra, vždyť má pravdu!

+1/−1
20.9.2013 7:35

V59á79c10l79a55v 58K10a70r17a20s 1177731916691

Steve Berry ...

0/0
18.9.2013 18:04

L50u75c61i35e 95F58o58r37m58á80n12k89o46v42á 8445848957800

Brownovy knihy jsou hloupé a plné nesmyslů a faktografických chyb. Ale kdyby si nehrály na nic většího než na detektivní pohádku s nádechem mysteriózna, nikomu by to jistě nevadilo. Potíž vidím právě v tom, že si hrajou na něco závažného - což je nepochybně geniální autorova strategie, prodá mu miliony výtisků, jenže pak chodí po světě davy lidí, kteří citují z Da Vinciho kódu a mají za to, že odhalili celosvětové katolické spiknutí. Nic proti Brownovi, je skvělý řemeslník, past nastává v okamžiku, kdy ho lidé začnou brát vážně. :-)

+2/−2
18.9.2013 14:42

R63a63d73i77m 88Z64e34h35e22r 3494250243381

Brown jaksi nemůže za to, že spousta čtenářů jsou nevzdělaní hlupáci a berou jeho knihy vážně. Jeho knihy nejsou literatura faktu. Kdo tohle nepochopí, tam je každá rada drahá...

+7/0
18.9.2013 14:50

L92u11c98i66e 91F47o23r38m31á31n28k77o64v22á 8675368327240

Souhlasím, jenomže jemu se právě obratně podařilo vytvořit kolem svých knih auru literatury faktu. A čtenáři, ale i kritici mu na to skáčou. Uznávám, že je to problém jejich inteligence a vzdělanosti.

+1/0
18.9.2013 14:53

P20e38t95r 71K85o95v10a70ř46í19k 1211433519707

Jemu se nic nepodařilo, je to všechno fikce a Brown netvrdí, že to je pravda. ;-D Já to tak beru a knihy mi přijdou velmi čtivé a oddechové.

Druhým pólem je třeb Umberto Eco. Kdysi dávno jsem četl jeho Foucaltovo kyvadlo. Je to podobný žánr, jenže Eco je vědec a všechno bylo proloženo odkazy na existující prameny, vše bylo do nejmenší podrobnosti poskládáno do sebe. Tak si zřejmě představujete, že by Brownovy romány mohly vypadat - ale řeknu vám, je to hooodně těžké čtení a jsem velice rád, že Brown to píše stylem, jakým píše, protože z toho pak člověk nemá hlavu nafouknutou jako balón. ;-)

+6/0
18.9.2013 15:06

L10u53c41i44e 27F13o43r49m34á51n56k69o85v69á 8235538227920

Nic si nepředstavuju, v životě bych Browna nepřiřazovala na roveň Ecovi ;-)

+1/0
18.9.2013 15:14

P98a12v29l61a 96S38k22l69e90n75á76ř29o20v87á 7759174642

To já taky ne, protože Brown a Eco píší pro úplně jiné čtenářstvo, takže ač to vypadá, že si konkurují, tak si vlastně nekonkurují. A za b - Eco si může dovolit napsat něco těžce stravitelného, protože vedle psaní má ještě jednu práci, a to vědeckou na univerzitě. Takže na psaní není odkázán.

+2/0
18.9.2013 15:50

M56i13c32h57a22l 66M72o15j40ž67í92š 8784159532

Tak alespoň špetku serióznosti u sebe Brown pohřbil už na posledních stránkách Andělů a démonů, kdy hlavní hrdina (v podstatě nijak trénovaný knihomol) spadne volným pádem z x kilometrové výšky přesně do Tibery (v podstatě blátivé mělké strouhy) a ještě to ve zdraví přežije. ;-D ;-D ;-D

+5/0
18.9.2013 14:22

K27r30i88s87t19ý58n57a 51K22o94l59e59č28k83á33ř91o53v36á 3655258223

jo, to bylo zbytečný a přehnaný :-) ale jinak to byla super knížka..nebo alespoň mně se hrozně líbila

+2/−1
18.9.2013 14:27

M33i67c56h97a35l 96M97o23j56ž32í40š 8354139742

Jo, byla čtivá. Ale tuhle pasáž jsem přečetl asi pětkrát dokola, než jsem uvěřil, že tam skutečně napsal takovou blbost. A pak jsem ji musel odložit, pač se škubajícíma se rukama a slzama zalitýma očima (jako důsledek bodrého smíchu) bych toho už moc nepřečetl.

0/0
18.9.2013 14:37

K90a89r14e89l 36P96r61á47t 3882812473240

Na Danu Brownovi mně vadí jenom jedna věc. Použitím tématu v "Šifře" v podstatě "zdiskreditoval" pravou historii křesťanství. Teď, když se člověk ozve proti církevním dogmatům, tak si všichni ťukají na čelo a myslí si, že dotyčný je ovlivněn touto knihou. Přitom pravda je někde jinde. Brown použil několik myšlenek z výzkumu jiných lidí a celou jejich práci tímto, de fakto, znehodnotil. Doporučil bych, čtenářům "Šifry", pořídit si a přečíst jinou knihu, a to "Svatá krev a svatý grál" od kolektivu Michael Baigent, Richard Leigh a Henry Lincoln.   Je to těžké čtení, ale neskutečně zajímavé. Dal bych to jako povinnou četbu všem dogmatikům.!!

0/−3
18.9.2013 13:58

R23a88d41i92m 62Z41e89h83e61r 3594380643721

Otázkou je, co si představit pod pojmem "pravá historie křesťanství"? Že Ježíš nikdy nežil? Že je křesťanství de facto "pouze" židovská sekta? Že křesťané zamontovali do svých obřadů pohanské zvyky, aby se uchytili na trhu?

+1/0
18.9.2013 14:06

K28a34r25e18l 57P63r97á96t 3732342183420

Spíše, že Ježíš žil, ale všechno ostatní bylo tak trochu jinak. Tu nemožnou omáčku kolem Ježíšova "života" zavedl až koncil v Nikai v roce 325.

Zkuste se dostat k výše uvedené knize a neodkládejte ji v polovině a přečtěte si ji i vícekrátR^

0/0
18.9.2013 15:44

P41a58v45l86a 17S26k74l41e65n27á45ř70o80v22á 7969644542

Nemyslím si, že to zdiskreditoval, naopak o to vzbudil zájem a vyvolal diskuse. Jak se k těm teoriím staví ostatní lidé, to už je věc jiná.

0/0
18.9.2013 15:53

R39a40d74i35m 63Z77e37h32e79r 3334830263681

Šmarjá, paní Kubíčková pravděpodobně vůbec nepochopila, o co jde. Jako kdyby někdo spílal autorovi, že Křemílek a Vochomůrka nemohou existovat a že je to celé přitažené za vlasy. Brownovy knihy jsou především detektivky, Doylovi taky nikdo nespílal, když profesor Moriarty, coby největší mozek lidstva a nedostižný génius (zločinu) běhal osobně po nádražním perónu, místo aby tím pověřil své hrdlořezy... Ovšem to je prostě potíž převzdělaných intelektuálů, že pro les nevidí stromy. Já se nechci dovolávat selského rozumu, zejména ne s ohledem na typickou ukázku selského rozumu v podání sedláků a bleskosvodu Prokopa Diviše, ale je třeba někdy vzít rozum do hrsti. Brownovy knihy nejsou nic jiného, než autorova fantazie vsazená do historických reálií. Dumasovi takté nebudeme vyčítat, že jeho Tři mušketýři měli s realitou pramálo společného. A co Gulliveovy cesty? To bychom také toto dílo museli strhat... Podle mě je autorkou opsaná recenze mimo mísu. A navíc – ke cti Browna, v jeho knihách najdeme nejen zábavu a napětí, ale zároveň mohou sloužit jako velmi vzdělávací čtení  A nakonec – Brown nikdy nic netvrdí, jen pokládá otázky...

+5/−1
18.9.2013 13:57

P49e63t33r 60T30u81p54ý 4959545429639

Ale Inferno je orpavdu hloupé. Přechozím Brownovým knikám nesahá ani po vazbu...:)

+1/0
20.9.2013 7:38

M32a16r11t87i53n 36S44t66r42a51k44a 8937428167760

Nevím no, ale založit negativní hodnocení na to, že je kniha nerealistická mi přijde divné. To, že se někomu Brown nelíbí přtom nic až tak divného není, žádná velká lieratura to opravdu není, ale pokud někdo aspiruje na to, být literárním kritikem (byť třeba v mainstreamovém médiu), tak by měl být schopný vyplodit trochu víc, než na stránku rozepsané, několikrát zopakované konstatování, že děj románu je nevěrohodný. To je trochu málo. Knihu si přečtu, i když tuším, že budu už poněkolikáté číst to samé, protože jeho romány jsou lidově řečeno všechny na jedno brdo, ale jako oddychovka před spaním...proč ne?

+8/0
18.9.2013 13:28

M79a18r64t37i91n 89D25e96r77n81e47r 8309901242192

Doporucoval bych soudruzce autorce tu knizku nejdrive docist, pak vynaset nejake komentare. Opsat recenzi z Guardianu umi kazdej.

+2/0
18.9.2013 13:12

K57r84i97s21t13ý57n76a 48K77o52l87e27č83k26á14ř69o89v53á 3535128463

Můj bože, je to knížka, řekla bych beletrie, ne dokumentární seriózní literatura.. proč by to nemohlo být přehnané? Předchozí Anděle a démony jsem přečetla jedním dechem a fakt obdivuju, jak může někdo něco takovýho vůbec vymyslet.. ano, jsem nenáročný a mainstreamový čtenář a od knihy očekávám hlavně odpočinek, jestliže má recenzent radši složitější literaturu, měl by dělat recenze na takový typ knih

+11/−3
18.9.2013 13:06

J41a26n 49J72a17r19o33s 1169157160538

Recenzentka prece nerika, ze knihu nemuzete cist a nemuze se vam libit. Jedine co rika je, ze je kniha hloupa. Vam vadi cist hloupou literaturu?

+3/−3
18.9.2013 13:27

K52r32i92s59t95ý31n13a 29K13o68l85e83č14k72á40ř79o72v22á 3575758473

předpokládám, že i Brownovy ostatní knihy považuje za hloupé, protože mají podobný mustr.. v tom případě mohla recenzi přenechat někomu, koho braková literatura baví, a nepovažuje ji za hloupou (nebo považuje, ale nevadí mu to..), to je stejná logika jako když někdo hodnotí romantickou komedii, ale nemá tenhle typ filmů rád a radši sleduje sci-fi

+3/−1
18.9.2013 13:30

P22e72t26r 67T57u47p94ý 4479525429729

Paní Kolečkářová, u Andělů nebo Šifry jsem se taky parádně bail...bohužel ale Inferno není ani poloviční! Opravdu je to špatně...moc špatně napsané...Langdon na pětkát vyvařený a absolutně bez nápadu. Však si to přečtěte a uvidíte sama. S recenzí naprosto souhlasím.

0/0
20.9.2013 7:35

S46t44a74n60i32s54l73a67v 49P33o97k76o54r42n45ý 7102756381604

Mě docela vadí, číst hloupou recenzi, která se snaží říct, že je hloupá kniha. Z recenze jasně vyplívá, že autorka recenze neměla před uzávěrkou knihu dočtenou. A co hůř, že autorka recenze je jen pouhý konzument, který ovšem má pocit, že, aby sám před bůh ví kým vypadal dobře, se pokusí strhat dílo, které je zasazeno do reálného světa a zabývá se aktuálním ožehavým tématem, způsobem, jenž vyžaduje opravdu přinejmenším znalost prostředí, děl i témat, o kterých píše, způsobem pokoušejícím se zesměšnit nástroje k tomu autorem románu použité, jako je profesor mající dějiny umění v malíčku a superinteligentní ženu (což je autorovi vlastní rys všech jeho děl) překonávající pospolu všechny nástrahy, které tvoří dílo konzistentním a tak napínavým a čtivým, že mě napadá jediná otázka. 

Jak by podle recenzentky mělo dané dílo vypadat? 

Podívám-li se totiž na Inferno z pohledu někoho, kdy by takové dílo chtěl napsat, přinejmenším ve stejné kvalitě obsažených skutečností, musí mi být jasné, že to nenapíšu hned, ale že nad vším strávím ohromnou spoustu času a to ne jen psaním, ale především studiem a hledáním toho, co v díle použít a díky čemu, je taková kniha tak čtivá, napínavá a hlavně, díky čemuž je hodně diskutovaná širokou veřejností. 

Proto by si Inferno od Dan Browna zasloužilo přinejmenším dočíst, než se napíše recenze, která se snaží čtenáře od četby odradit nepravdivými uvedenými údaji a agresivním napadáním reálnosti vymyšlených postav, stvořených autorem k tomu, aby byly schopné překonat vše, co jim autor během svého nejednoduchého díla postaví do cesty a dovedly čtenáře k cíli, aniž by se nudil a přitom si užil pěkných několik hodin zábavy.

0/0
11.11.2013 12:48

M93a57r39t15i40n 59I76g90u47e 9830186802602

Námět, jak ho prezentuje recenzentka, mi připadá dost hloupý ...

+2/0
18.9.2013 13:04

S36t23a47n68i96s79l56a27v 48P89o36k23o23r95n70ý 7342226471294

Věřte, mi je to jen chyba recenzentky, která při psaní této recenze ještě neměla knihu dočtenou do konce.

Doporučuji si knihu přečíst pro objektivnější posouzení.

0/0
11.11.2013 12:52

P48e24t16r 38K44o10v55a62ř35í83k 1411513469507

Proč mají kritici snahu hodnotit literaturu podle toho, jestli je krásná nebo ne, a tu, která neobsahuje standardní zápletky, drama a propracované postavy i děj, shazovat?

Když si vezmu, že tak polovina knih, co jsem četl, byla tzv. "krásná literatura", a druhá polovina nekrásná, tj. detektivky, sci-fi, fantasy a jiná oddechová, po pravdě netuším, co mi ta krásná literatura do života nebo duši dala, ale často mně velmi nudila. Oproti tomu nekrásná mi dala stejný houby, ale aspoň  pobavila.

+7/−1
18.9.2013 12:45

P40e94t75r 12T94u81p42ý 4559665139909

Obávám se, že máte poněkud hokej v tom, co to je "krásná literatura" alias beletrie.

+4/−1
18.9.2013 13:04

P26e63t16r 66K35o45v87a71ř67í87k 1971403399627

Sorry, nejsem odborníkem přes tyto termíny. Já myslím, že smysl příspěvku je jasný, možná jsem měl použít raději termíny "kvalitní literatura" a "brak", aby vás to neurazilo?

+2/−1
18.9.2013 13:15

P78e11t64r 22T15u93p71ý 4759545399399

Neurazil jste mě...a nechtěl jsem urazit ani já vás. Pod beletrii se ale schovají i ty detektivky, fantasy atd...:)

+1/0
20.9.2013 7:52

J45a44n 33L37u58k92á57š 5126473284467

Souhlasím, že Brown není žádný super autor a nikdy se mi nepodařilo nijak sžít s postavami. Na druhou stranu já na něm oceňuji právě tu jeho jazykovou jednoduchost, která i mě, špatnému angličtináři, umožňuje se tak nějak prolouskat knihou - tudíž mohu studentům jen doporučit :-)

+4/−1
18.9.2013 12:38

M49a95r10t47i52n 79Z78e62l41e63n46ý 6491257792775

Pravdou je, že kdo četl od Browna jednu knihu, jako by četl všechny...;-D

+8/−3
18.9.2013 12:34

P42e61t19r 29T49u18p75ý 4369895119649

Bohužel má recenzentka pravdu. Měl jsem Browna rád...Andělé a Šifra byly fajn, Symbol tak tak ale Inferno je špatné, dost špatné.

+1/−5
18.9.2013 12:30

J44a18n 94R50y37c91h43t42a61ř67í22k 1666512903966

Da se nekde koupit kniha elektronicky? Nasel jsem ji jako ebook jen na KOSMASu a sice ve formatu ePUB s DRM :-/

0/0
18.9.2013 12:19

T91o96m74á97š 93U18r56b80a59n 9944924272770

ePub elektronická již je. Jestli Vám nevyhovuje formát, tak si ho převeďte pomocí programu Calibre pro Vaší čtečku.

0/0
8.10.2013 9:59

R38o72m69a19n 46V87a44v69ř66í90č36e53k 7156825288194

recenze úplně o lejnu. nejen, že obsahuje spoilery, ale přijde mi jako by autorka, chtěla knihu apriory strhat.

a nebo je to jen závist. někdo psaním knih vydělává těžký prachy a někdo píše recenze

+6/−4
18.9.2013 12:12

P30e93t67r 37J51a25n77e60s 8908163

proc autorka nemusi hlasit "spoilery" bych ji zabil, kde takovouhle kunhutu vyhrabalo idnes? fakt des, ze se jeste snazim nejake ty recenze cist, vzdycky nejakej chudak, co nenapsal ci nenatocil ani prd ...

+7/−6
18.9.2013 11:57

A56l86e37š 44J55a43v74ů65r14e87k 2972129300620

a že tam těch spoilerů v té recenzi je, a zrovna ty nejdůležitější ;-D;-D;-D

+1/−1
18.9.2013 12:09

R55o37m34a16n 48V54a88v34ř38í71č39e11k 7356885368224

ale jsou tam

+3/−1
18.9.2013 12:12

P94e18t28r 40J41a57n42e32s 8458913

asi nejaka mlada nana netusici, ze knihy cteme pro zapletky ...

+1/−1
18.9.2013 12:19





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.