Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

GLOSA: Nakladatelé pláčou, Rowlingovou v utajení totiž odmítli

Ještě před týdnem byl Robert Galbraith obyčejným debutujícím autorem detektivek, jehož prvotina The Cuckoo's Calling byla sice vydařená, ale příliš dobře se neprodávala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a48r90e52l 70L58o93p68a69t58a 8556717501217

Jde o to, jestli někdo než otevřel HP předtím četl fantasy nebo ne. Kdo nečetl, HP se mu líbí, kdo četl, tak to zase zavřel a neřešil.

0/0
25.7.2013 9:56

D37a52n79i60e16l53a 58U71r69b11a81n67o78v74á 2554520905736

Nemyslím si ,že hlavním důvodem obliby či neobliby je to zda jde v pravém slova smyslu o fantasy nebo ne.

0/0
25.7.2013 15:35
Foto

K43a19m87i89l 12J13a65r77e62c 1760270102

Další nesmyslné paušalizování. V rámci fantasy se vyskytuje spousta odpadu, stejně jako věci kvalitnější. A mám pocit, že ten žánr může psát kdejaká lopata...

0/0
26.7.2013 13:34

V78l81a36d89a 55M10u91s42i24l 9660726118463

Co se týče spisovatelky Rowlingové, ta si myslí, že rozumí všemu. Hlasovala pro zrušení klecových lůžek....

   Tak bych ji přál, kdyby ji na týden přikurtovali k posteli...a  pak by  mohla  mluvit

0/0
23.7.2013 10:56

P19a84v90e82l 47H25o78u83s21k61a 3611305350488

To v Británii uspořádali referendum či co? 8-o

0/0
23.7.2013 23:54

P23a81v52e76l 41Z70a89t29l55o76u32k74a63l 7191759172697

To víte, "všemu rozumějící" Rowlingová zde narazila na více než zdatného soupeře - diskutéra na iDnes :D

0/0
26.7.2013 13:10

Z18u50z80a27n22a 81N40o47v96o42t88n26á 29J15a64n16d85o20v88á 3479353120208

vidíte a tohle je ušlechtilé, nepodbízela se, je výborná, známá, dobře by vydělala, šlo ji i o to uspět v jiném a ono jo, když náhle je vědět kdo, dobrá baba a přístup

0/0
23.7.2013 7:40

M26a63r17i68o 18T83r16n12k76a 6500533208480

Uz davno som sa tak nezasmial. Len to vystihuje co si myslim o celom HP a jeho kvalite.

+1/−1
21.7.2013 22:22

A17l36e40x50a15n78d97r 80K73o10s49t22k25a 5889536299386

Ono nejde o obtížnost, ale o to, aby vydavatel nešetřil a nepřekládal to studentík za 80 kč za stránku. Osobně bych opravdu preferoval p. Medka.

0/0
21.7.2013 22:11

J81i67r96k33a 27D19v53o73ř56á40k 4935650473728

Nevidím to jako nutné. Prostě nějakého dobrého překladatele detektivek. Bratři Medkové to právě NEdělali vždy jako profíci, spíš jako vedlejšák.

0/0
21.7.2013 23:15

M18i65c56h79a54l 68C83h67a36l30u46p26a 6248940529293

Takhle to bohužel v umění je - není důležité na tom, co kdo namaluje nebo napíše, ale jak se jmenuje. Spousta obrazů se prodává za milióny kvůli jménu autora, ale kdyby totéž namaloval normální člověk, tak tu mazanici nikdo nekoupí.

+23/−3
21.7.2013 20:10

J39o85s73e93f 82K55l86o31b96o82u66č93n74í83k 9415430108

Říká se tomu renomé, víme ?  ;-)

+3/−5
21.7.2013 20:25

F90r82a64n45t43i83š45e70k 54E46l60i17á13š 6247103545266

Příliš s tím nesouhlasím. Mazanici od odbrého obrazu lze snadno rozeznat. Mizernou knihu od té kvalitní také. Například těch 50 odstínů něčeho byl typický póvl, a kolik pseudočtenářek ho nakoupilo kvůli reklamě? S tou Rowlingovou to bude stejné. Za čas budou té knihy plné antikvariáty

+6/0
21.7.2013 21:04

M53a30r70i63o 26T31r44n59k95a 6870743198820

Tiez si myslim ze dalsiu generaciu deti to uz nechyti. Ta ktora to citala bola dost zblbnuta zaco sice deti nemohli. Niekto na nich pekne zbohatol vlastne na ich rodicoch:)

+1/−1
21.7.2013 22:14
Foto

K94a86m45i35l 40J40a16r84e55c 1500130492

Další expert, co žádnou z uvedených knih nečetl, ale má o ní hned jasno;-D

Co se týče Pottera, nevybavuju si, že by to někdo označil za póvl. Nejsou to špatné knížky. Samozřejmě, nesmíte od nich čekat bůhvíjakou "hloubku", je to prostě "jenom" napínavé čtení zasazené do docela zajímavě vymyšleného světa. Literárně to podle mě není o nic horší (ani lepší), než třeba Stephen King.

+3/−1
22.7.2013 7:54

V46á94c78l28a82v 82Š21u76b30r63t 9707793838687

A jak dobrý vlastně je slavný Harry Potter? Není náhodou také jen dobrou, ale ničím nevynikající knihou, jíž se víceméně náhodou dostalo nebývalé pozornosti a marketingové péče.

+11/−7
21.7.2013 19:33

P47e15t49r 55A18n36d86r59ý59s24e80k 9713831926687

Tak to neni harryho pottera decka necetli kvuli marketingu, ale kvuli tomu, ze to bylo absolutne navykove cteni, jsem z generace, ktera na tom vyrostla, takze vim o cem mluvim a cetl jsem to proto, ze me to dtrasne bavilo, ne proto, ze to melo dobrou reklamu. Z pohledu dospeleho cloveka to nemusi byt tak dobre, ale z pohledu ditete 10-15 let je to terno, marketing se do toho navic podle me zacal michat az kdyz se zacaly tocit filmy - v te dobe jsem ale uz mel 4 dily prectene...

+14/−3
21.7.2013 19:49

V69á13c27l31a26v 30V51e25s75e23l75ý 3965888293348

I děti (a hlavně děti) jsou cilem marketingu. Kdyby jste nebyl zpracován marketingem, ani byste to nečetl. Je spousta podobnych a lepších knížek a nikdy se nedostanou na vrchol. Ale tak to je a bude.

+7/−3
21.7.2013 20:37

D17a61v65i91d 35Ř66e39z46n24í25č88e86k 4804971561987

Když JKR napsala prvního Pottera, tak to byla samoživitelka s děckem na sociálních dávkách. Knihu přijal až třináctý vydavatel. Kde tady vydíte milióny dolarů na tak masivní marketingovou kampaň jaká by byla potřeba pro takovou neznámou autorku, když by kniha byla brak ? A kdo by do takového investičního rizika šel ?

+5/−2
21.7.2013 21:29

D88a52n16i26e46l48a 62U62r27b32a38n35o78v20á 2464670355526

Souhlasím i ona musela začínat od nuly a tak si myslím, že ti co jí nyní předhazují miliony a marketing jsou spíše z řad závistivců než opravdových znalců umění.

Navíc HP se nikdy nesnažil prezentovat jako vrchol umělecké tvorby - od začátku je to zcela jasně psané jako kniha pro děti a mládež a jako taková je úspěšná proto, že děti číst baví. 

Kdyby to pro děti bylo nudné jako Malý Bobeš (bože to byla naprosto příííšerná povinná četba), nikdy by se z toho bestseler nestal. Zvláště v dnešní době, kdy děti dík počítačovým hrám ke čtení lnou přeci jen poněkud méně než starší generace, které, když se nudili doma, sáhli v mnoha případech právě po knížkách.

0/0
25.7.2013 15:45
Foto

K62a25m78i58l 35J39a33r87e11c 1410390492

Tohle je naprosto klasická reakce na jakýkoliv "kulturní statek" - hudba, film, literatura. Jakmile se objeví někdo populární, okamžitě přispěchá spousta lidí s názorem, že zná mnoho lepších a kvalitnějších tvůrců, které pouze nikdo nezná. Popularita ale přece není měřítkem kvality, tak proč si stěžovat ?

0/0
22.7.2013 7:58

M53a68r76t34i33n 90V71o81j84í53ř 2977483696958

Bylo to tak návykové, až jsem to v půlce druhé knihy zavřel a už nikdy znova neotevřel. Bylo mi 15-16 let a nejčastěji jsem četl fantasy a sci-fi, ale Harry mě nezaujal, přestože byl neustále "vyvyšován" a já nepochopil, proč tomu tak je. To, že se detektivka neujala v anonymitě, je důkazem průměrnosti Rowlingové.

+6/−1
21.7.2013 20:44
Foto

H41a59n35a 76A56n63t44o28n82o76v49á 6627239824374

Jenže spousta dětí to četla, protože to čtou ostatní a kdo to neznal byl out. Já to taky četla, ale tak u 5. dílu už jsem měla dost rozumu abych si všimla, jak je to schématicky napsané.

+1/−1
21.7.2013 20:49

F44r17a32n23t72i62š60e11k 55E29l74i84á50š 6977633755186

Bohudíky se stal Potter čtivou knihou i pro ty, kteří nic jiného nečetli. Velice dobře napsaná kniha, i když jsou knihy mnohem kvalitnější, ale bohužel je nikdo nečte. A není to kvůli marketingu. Dnes jsme národem pologramotů jenom proto, že jsme příliš líní číst.

+2/−1
21.7.2013 21:10
Foto

H61a93n78a 96A21n53t76o94n31o70v90á 6367709204174

Jeden češtinář dění kolem HP shrnul takto: Děkovat Rowlingové že odvedla děti od PC ke čtení je jako děkovat KFC že odvedlo lidi od bůčku ke kuřatům.

+6/−1
21.7.2013 21:42
Foto

K43a46m76i30l 84J74a17r45e39c 1130160112

To by mě zajímalo, jaká že je to podle onoho "jednoho češtináře" ta kvalitní soudobá literatura pro děti a mládež...

Karel May, Jules Verne, J.F.Cooper, Foglar a mnozí další hrdinové našich mladých let jdou totiž také s klidem označit jako literární brak.

+2/−1
22.7.2013 10:00

D71a23n45i63e16l67a 87U67r43b85a26n90o39v37á 2914120705336

Souhlasím, literatura pro děti obecně neaspiruje na "umělecká díla" slouží především k tomu aby děti bavila a přivedla je ke čtení. Dejte třeťákovi přečíst nějakou klasiku....pochybuju, že to přečte, dejte mu HP a od knížky ho neodtrhnete.

To, že to není vrcholné umění ale ještě automaticky neznamená, že je to špatné či dokonce škodlivé. 

Jinak s tím přirovnáním s KFC se neztotožňuju. Protože já opravdu nevidím ty stohy "zdravé literatury pro děti" která se nabízí jako alternativa a je o mnoho tříd jinde než HP. Tedy onu literární bio zeleninu, která by zároveň děti taky bavila číst. 

Literatura pro děti prostě vždy bude jednodušší a schematická, jinak by to děti zvláště ty menší prostě nechápaly a nebavilo by je to. Na tom není nic špatného.

To je jako tvrdit, že knížka pohádek pro nejmenší je brak, protože se pohádka vejde na půl stránky a je pitomoučká. Jenže právě to baví tříleté děti...začněte jim číst něco od Čechova aby se tedy vzdělávali klasikou....mno ale u kolika dětí to bude mít úspěch?;-D

0/0
25.7.2013 15:54

A39l45e22x41a47n72d76r 77K11o11s25t64k75a 5899196819636

Já vyrostl o dost dřív, takže jsem na HP měl velmi zdravý nadhled, jakožto na komerční brak. (když už čaroděj, tak Gandalf)  Ale po zhlédnutí asi 2 filmů jsem přečetl komplet vše co existovalo (a postupně i nově dopisované) Přes některé prodětské pasáže to zhruba od 3 dílu přestává být pohádka a od 4 již rozhodně ani není vhodně pro děti. Akční scény, magické souboje, magické vraždy atd. A ano, návykovost mohu potvrdit.

+2/0
21.7.2013 22:08

K58a66r63e33l 47L13o75p30a26t55a 8466927921717

Když už čaroděj, tak Skeeve nebo Mrakoplaš

0/0
25.7.2013 9:54

J45a21n98a 66M92e69r33o49p68e 7848159657729

Je to řekněme svým způsobem "normální dobrá kniha", která ale začala vycházet právě v době, kdy podobné věci na trhu nebyly. Sama nejsem zastánce fanatismů a když všichni něco "marketingově" vychvalují do nebes, stavím se k tomu velmi opatrně. "Bohužel" Harryho Pottera jsem začala číst v době, kdy to byla jedna z mnoha "neznámých" dobrodružných knih jakože pro děti. Ale líbila se mi natolik, že jsem s napětím čekala na další a další díly a pak měla bezesné noci, za kterých jsem louskala další díly.

Mimochodem komu se líbilo, doporučuji Ilku Pacovskou - Sedmý smysl - podobné a přitom úplně jiné.

0/0
21.7.2013 20:50

V13í67t 94J16e18ž75e78k 4346479479845

A: "Ta knížka je brak, vůbec se to nedá číst!"

B: "Tu napsala Rowlingová"

A: "Hej, ta kníga je super, já to hned říkal, ta se bude prodávat po tisících!"

+9/−1
21.7.2013 19:14

M36i68r90e24k 91T35u83r84e38č65e14k 4643182950492

To same by slo rict o nekterych mazanicich Picassa.

+4/0
21.7.2013 19:47

M58a23r89i80o 58T66r74n98k18a 6340193468700

Ale to nemyslis vazne zrovnavat ju s Picassom. Neverim ze jej diela budu v buducnosti tak cenene aby sa dostali do muzea. Moj nazor je ze zneuzila generaciu deti ale dalsia jej uz nato neskoci

+3/−2
21.7.2013 20:38

D24a67v33i97d 35Ř71e96z12n54í40č24e83k 4104751101687

Ona zneužila celou generaci dětí ? A to jako jak ? Tak že je odehnala od televize a počítačů a dostala je zpátky ke knihám ? 8-o

0/0
21.7.2013 21:31

M47a59r97i66o 59T62r87n53k88a 6800203368600

Nie je kniha ako kniha. Deti citali aj predtym. A co asi citaju fandovia Harryho teraz?

0/0
21.7.2013 21:40

D66a15v54i64d 69Ř27e14z67n77í91č20e93k 4934271981157

Nemohu mluvit za ostatní, ale Já jsem z HP přešel dále na Ságu o Zaklínači, Pána Prstenů, různé StarTrek knihy a momentálně Hra o Trůny. Před HP jsem nikdy knížky nečetl, ale díky JKR jsem začal a drží se mě to mnoho let do teď. Vsadil by jsem se, že podobně to má spusty lidí, v okolí jich mám docela dost.

+1/0
21.7.2013 21:53

M80a81r65i16o 61T58r35n51k86a 6170353248440

A Song of Ice and Fire som zacal citat aj ja ale az potom co som videl prvu seriu serialu. Celu generaciu pritiahla ku kniham je dost dobry marketingovy tah. Neviem si to ale predstavit ze mladi ludia vypinaju Tv a zacali citat knihy :).

0/0
21.7.2013 22:06

J26i25r45k46a 45D49v85o58ř24á81k 4715420893558

A nezdály se vám ty další knihy občas lepší? ;-)

0/0
21.7.2013 23:17

D48a14v72i42d 63Ř82e72z16n24í13č74e11k 4404621671567

Sága o Zaklínači určitě, dle mého je to nejlepší čtění ůbec :-) . U ST je kvalita dost kolísavá.

U HP se mi líbilo, že knížky dospívaly společně se čtenářem. Když je člověk začal číst ve správném věku, tak to bylo perfektní. Nové čtenáře to už tolik nezaujme. První dil je prostě obyčejná pohádka a s každým dalším dílem je to temnější a temnější. Poslední díl nemůže číst 11ti-leté děcko pro ktého je určen první díl.

0/0
22.7.2013 6:41

D43a13v68i50d 62N56y72k58o54d41ý49m 4899978202332

Doufám, že to někdo přeloží, ideální by byli bratři Medkové - to jsou profíci.

0/−1
21.7.2013 18:51
Foto

H25a15n19a 31A78n53t53o52n50o38v12á 6217699444144

HP jsem četla v originále (poslední 3 díly) a nijak náročný jazyk tam nebyl, myslím, že ani tohle nebude těžké.

0/0
21.7.2013 21:09

J86i27r11k80a 78D12v90o37ř97á74k 4545270113238

Četl jsem i nějaký ten neoficiální dětský/studentský překlad a musím vám říct, že byll leckdy takový trochu dětinský, ale při srovnání s originálem tam našli nejednou o dost lepší nebo výstižnější formulaci, než Medek. A pak tu jsou ty jazykové obludy typu "Siriusovi", nebo nahrazení jednoho docela zajímavého neologismu (horcrux) jiným, méně zajímavým (viteál) bez zjevného důvodu. Takže bych bratry Medky tolik nezbožšťoval.

+2/0
21.7.2013 23:22

F91r73a94n89t87i69š91e18k 82P23r13u90d61k40ý 8472501862381

aspon vime na cem jsme, napriklad i to, ze kolikrat vubec nejde o to "co"  ale "kdo" , coz je smutnejsi nez smutne, paní a páni "umelci"

+24/0
21.7.2013 18:38
Foto

P54a66t23r47i19k 28C17h41r87z 4178439762609

Ale tak to prostě je. Podle toho, co napsala ta jedna osoba, co knížku odmítla, tak není špatná, ale není vynikající/nejlepší. V dnešním vysoce konkurenčním knižním trhu si nemůžou vydavatelé dovolit vydat cokoliv, ale jen to, kde je alespoň šance na to, že se náklady na vydání vrátí. A kdyby knížku nenapsala právě Rowlingová, tak by si jí nejspíše dostatek lidí nepořídil. Vždyť i fanouškové přiznali, že si knihu kupují jen a kvůli tomu, kdo ji napsal.

Chápu, že každý autor by chtěl, aby mu knížku vydal na svoje náklady někdo jiný. Nic mu nebrání vydat si jí vlastním nákladem a sám ji nabídnout knihkupcům nebo ji dokonce sám prodávat (např. na eshopu). Do toho ale většina jít nechce - je to riziko, které nechtějí nést, nejraději by, aby je nesl někdo jiný - vydavatel, nebo třeba stát formou nějakých podpor či grantů. To, že pak většina z nich skončí ve stoupě, je už nezajímá.

+7/0
21.7.2013 19:25

J52a39n 59Z76e42l21i33n10a52r 3946145147976

co to ma spolecneho s tou knizkou?

0/0
21.7.2013 18:03

M88a27r71e52k 85V21o46k10á60l 1866754825559

nic. Knížka je bud dobrá, nebo špatná .. ovšem když je pro někoho důležité hlavně to, KDO ji napsal .. asi se tím ten už dávno napsaný text vylepšil, či co .. ;-D

+5/−2
21.7.2013 18:24

J86a57r10o61s57l41a31v 69K72o41v84á96ř36í27k 4868843580620

Tak určitého autora máte nějakou záruku kvality.

+1/−4
21.7.2013 18:41

J19a48n 29M11u45c88h11a 8949966752106

to asi není zas takový překvapení. kdysi nahrála nějaká kapela, myslím Lucie pár válů a obesílala vydavatelství v utajení jako nějaká debutující kapela a všichni se jim vysmáli :-)

+7/0
21.7.2013 17:48
Foto

M64i63l75a31n 54K63a32s47l 4930634819436

Nikde není napsáno, že je kvalitní spisovatelkou pro dospělé. Úspěch knih pro děti byl marketingově velice dobře zvládnutý, ale děj má tolik slabin a logických lapsů... ševče, drž se svého kopyta.

+4/−7
21.7.2013 17:44

J35o57s41e73f 26Š68e34m60e51l96í77k 7369621530517

Děsím se toho, že jednou si autorka ubzdí a někdo to začne dávat do plechovek.

+10/−1
21.7.2013 17:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.