Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Trutnov píchne do vosího hnízda. Bude věnován obětem krvavého odsunu

"Odmítáme zažitou a pohodlnou představu o zlých Němcích a hodných Češích," říkají pořadatelé trutnovského Open Air Music Festivalu, kteří se rozhodli letošní ročník věnovat obětem násilného poválečného odsunu. "Možná tím někoho zvedneme ze židle," připouštějí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z76b67y84n49ě87k 66S15y13c88h46r17a 8136510384285

Po přečtení diskuze se divím, že pan Kulhánek nežije v Německu. Ví houby co se tady dělo, ale chudáci Němci trpěli. Moje rodina před válkou bydlela v Královci, přesněji ve Vrchově. Po obsazení Sudet se museli odstěhovat, nikdo se s nimi nebavil. Po válce se vrátili  a dobře si pamatuji kolik rodin německé národnosti ve Vrchově zůstalo. Když jsem tam k babičce jezdil v 60tých letech, běžně mezi sebou mluvili německy, češi pro ně byli pořád povl. Po roce 68 všichni požádali o odstěhováni do Německa, nemohli již s čechy dál žít. A to nebyl to jen Vrchov, ale i Bernartice, Lampertice, Žacléř atd. Takže s tím totálním odsunem to aspoň tady nebylo tak horké, jak se dnes prezentuje

+3/0
11.5.2013 18:05

P78a82v64e24l 11K64o87r25e61j62s 3516764184817

prostě vím o jednom případu, že to bylo jinak a tudíž to tak musí být všude ;-D

+1/−2
12.5.2013 22:01

Z32d40e25n88a 29H19v54o94z28d43e52n84s64k75á 6863547947356

Jojo, to se nam ten socialni engineering ceskych kralu nevyplatil. Tak to dopadne, kdyz si panovnik poridi nove obyvatelstvo pomoci migrace. Nefungovalo to moc mezi nami a Nemci, a to jsme jeste vcelku pribuzne narody.

A nebude to fungovat ani mezi soucasnymi migranty do Evropy a puvodnimi obcany, zvlast kdyz poklesne zivotni uroven.

+2/0
11.5.2013 14:24

P51a83v33e28l 10K57o38r84e88j51s 3336864464897

no ten začátek není tak úplně pravda... ono to totiž těch 700 let fungovalo a to dokonce velmi dobře - viz. třeba Karlovy Vary, Mariánské Lázě.... fungovat to přestalo až po odsunu a nefunguje do dnes... souvislost se současnou migrací bych tam nehledal...

0/−1
12.5.2013 22:14

J96i31n66d16ř91i23c32h 28H72r83d64l31i71č25k10a 4226384169674

Jasně, až po odsunu to fungovat přestalo. Zato třeba v roce 1938 to fungovalo vzorně, že?

+2/0
13.5.2013 7:12

T25o34m33á58š 13T39a66t60í44č30e12k 5700412960628

Jo, dělat ze sudeťáků ubohé oběti, vytisknout si na lupeň Vaška, jehož první čin v roli prezidenta Československa byl odjezd do Pasova a tlučení hlavou o zem, no a pak nesmí chybět ty angažovaný pussies, který tvrdí, že Rusko je Říše zla, dokud tam nebude vládnout nějaké Němec nebo Američan. Bravo. Tomu říkám fesťák. Před šedesáti rokama by sice pěli něco trochu jinýho, zato by ale dostali cenu J.V. Stalina, třeba. Vlezdo...elky. :-P

+6/−2
11.5.2013 2:00

P87a42v18e79l 62K80o13r32e20j48s 3636784854227

hele stejně tam nejezdíš, tak se nestrarej ;-)

0/−2
12.5.2013 22:02

L83u76k22á26š 28N31o64v73á72k 4636766342613

n\o a co takhle připomenout odsun z podzimu 1938, to není dostatečně "trendy"? Věchete, ty jsi zase jeden veledůležitej mamlas, viď..

+6/−3
10.5.2013 18:15

M87a97r70t22i32n33a 18L37e66v13á 7581520853219

Po 68 letech tady budou něco obhajovat...Byla úplně jiná doba, Češi žili 6 let ve strachu, Němci vyvraždili miliony lidí a bude se řešit, že jsme na ně po válce byli zlí?Ta nenávist vůči Němcům musela být obrovská. Podle mě by se to už nemělo vůbec řešit.

+12/−5
10.5.2013 14:47

M12a22r19t48i59n 80K48u59l53h89á54n22e74k 4963242699539

to nepochopíte........:-P

+2/−7
10.5.2013 14:59

J13a38r28o25m34í49r 35K40r55á76l 4840279724639

A není zajímavé, že ty nejhorší excesy dělali RG, nikoliv ti místní, u kterých by to snad bylo možné pochopit ?

+3/−1
10.5.2013 16:53

J73a42n 19K62o60c62i25á27n 3522235380532

A zaco mohly německé rodiny - civilisté??? Takže obhajuješ kolektivní vinu? Oko za oko, zub za zub?

+3/−5
10.5.2013 22:39

T79o67m20á57š 21T23a96t58í54č24e66k 5940762710828

Já jsem nechtěl dát plus. Já jsem chtěl reagovat. Ti civilisté, to byli ti, kteří už v předmnichovské době šířili v pohraničí strach a teror. Sabotáže byly taky běžné. Ti civilisté, to byli ti, kteří ze všech německých Gauen milovali - dle výsledků voleb - Hitlera nejvíc ze všech Němců. Civilisté.

+5/−1
11.5.2013 2:06

J17a14r14a 62F41u80x 1353790781648

''Velikáni'' našeho uměleckého nebe. Národní hrdost a češství Vám nic neříkají?

+2/−5
10.5.2013 13:59

J38i85ř85í 15M86r79k68v66i30č96k64a 8702306230181

To víte, že ne. Představte si, že by se o něco podobného pokusili v Polsku. Tam po válce proběhlo totéž.

+5/−1
10.5.2013 14:02

D59a74n23i84e87l 78A17l22t47m59a95n 3727546878

Však to taky Poláci začínají horkotěžko reflektovat. Podívejte se třeba na film Róza.

0/0
28.6.2013 8:47

J40o92s75e59f 89M30i68š37k61o18v95s13k26ý 6862166483901

Neumět si přiznat vlastní viny není příznakem národní hrdosti a češství, ale spíše jakéhosi buranského, primitivního nacionalismu. Hrdý národ se pozná právě podle toho, že se umí vypořádat i s chybami svých předešlých generací.

+9/−3
10.5.2013 14:07

J21i66ř26í 30M14r51k58v73i37č31k72a 8482546900161

To lze tesat do kamene, jen musí jít o oboustrannou záležitost. Vy znáte nějaký hudební festival v Německu, který by se věnoval obětem z řad českých státních zaměstnanců, kteří byli povražděni Ordnery, existuje tam vůbec hudební festival, který by se věnoval památce 380 000 obětí z doby okupace? Asi těžko, to jen my si budeme sypat popel na hlavu. Jako ti poslední lokajové.

+7/−3
10.5.2013 14:15

J24a78r88a 14F88u21x 1403920491318

Já na toto téma jsem již vyloženě alergický. Havel se už před němci za nás sklonil hlavu. Neříkám, že jsme všechno udělali správně, ale proč pořád dokolečka omílat v naší republice zrovna toto? Tuto etapu, která je velice rozpačitá, ale UZAVŘENÁ. Stejně jako celá válka.

+4/−2
10.5.2013 20:19

L23u15m88i84r 62N30o16v97a67k 8831163386668

možná kdyby se festival věnoval současný situaci a posilování vztahů, zjistili by organizátoři, že vztahy na hranicích s němci jsou čím dál lepší... v krušných horách (fláje) fungují sousedské vztahy stejně dobře, jako přeshraniční turistika nebo snad nákupy, atp. víte proč? neřeší minulost od stolu, ale současnost v praxi...

+5/−3
10.5.2013 13:23

J36o50s26e85f 61M98i95š88k16o27v89s88k46ý 6972126593791

Naprostý souhlas. Na druhou stranu i interpretace vlastní/společné minulosti je součástí národní identity, ne?

+1/−2
10.5.2013 14:09

J80i72ř76í 98M90r45k69v88i73č10k66a 8492866160101

Ta společná minulost. Přečtěte si od E.E. Kische - Tržiště senzací. Zjistíte tam, že možná existoval  život dvou národů na jednom teritoriu, ale rozhodně ne společné soužití. Tu konkrétní reportáž dost doporučuji, asi budete překvapen.

+4/−1
10.5.2013 14:18

Z84d22e62n62a 71H35v77o93z52d41e16n87s97k95á 6263317137476

Ja jsem po preslici ze Sumavy, kde byly nemecke a ceske vesnice oddelene a za 150 let zpatky jsem ve sve vetvi rodokmenu nasla jen jedno cesko-nemecke manzelstvi a to byla zrejme takova vyjimka, ze dotycny predek to dostal jako "jmeno po chalupe", aby se odlisil od ostatnich stejnojmennych clenu rodu.;-)

Takze zadna velka vzajemnost...

0/0
13.5.2013 11:11

I86v13a42n 60J67i45r15e56š 6963872971398

No to je sestava vystupujících, samý kulturní a duchovní velikán, to se potom zaměření festivalu nedivím.

+8/−3
10.5.2013 13:16

R48o29b20e89r13t 34B44a49l87a54b13á78n 9332663832

Odtáhli a dobře tak

+9/−5
10.5.2013 13:10

B57o70ř91i57v78o62j 11T98v13r66d34ý 8538270561251

Tak ti kteří odtáhli to vyhráli - blahobyt a svoboda v Bavorsku, zatímco vy jste si zase užil 40 let komunismu a cigány v chátrajících, kdysi výstavních, Sudetech.

+7/−3
10.5.2013 13:17

J38i89ř95í 23M91r86k77v18i92č90k85a 8622596420101

A kdo za to všechno může? Západní demokracie, které nás hodily v roce 1938 přes palubu. A ano, ti odsunutí nešťastníci, kteří volili Henleina v parlamentních volbách v roce 1935 viz. http://cs.wikipedia.org/wiki/Volby_do_parlamentu_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky_1935

Dohledat počet Němců žijících na území ČR a promítnout ho procentuálně do volebních výsledků, to dokáže snad každý.

+5/−2
10.5.2013 14:01

J63a37n 11P60a57v84e14l 8393292758476

Ona je situace strašně jednoduchá, jen někteří lidé mají potřebu kolem toho tančit a zviditelňovat se.

Před válkou dělala část sudetských Němců Čechům prasárny a zasloužili by si za ně minimálně pár let vězení, v některých případech provaz. Po válce dělala část Čechů sudetským Němcům prasárny a zasloužili by si za ně minimálně pár let vězení, v některých případech provaz. Nemá cenu bagatelizovat vinu jedné strany a napadat druhou. Je to prostě část dějin která by měla být připomínána. Ale měla by být připomínána zvěrstva obou stran, ne jen jedné. Pak vzkypí zcela zbytečné emoce.

+26/−1
10.5.2013 12:45

J29i16ř32í 78M79r27k92v71i26č22k82a 8192736950791

R^Ano

+3/−2
10.5.2013 12:50

J62o98s65e91f 10M50i66š13k12o95v52s65k98ý 6392336593761

Lépe bych to nenapsal R^

0/0
10.5.2013 14:10
Foto

V46a54s67i70l 84C24e21r68a69l 6868257862809

Za vlastizradu je automaticky kulka , že naší soudci už tenkrát neuměli rychle pracovat tak jsme je milostivě vyexpedovali do Říše, kam tak velice rádi chtěli. A slova dobrý Němec, ty se dali použít do nástupu fašismu , poté Ti dobří byly povražděni těmi co přežili a My je máme litovat.

+9/−3
10.5.2013 12:42

P27a37v64e77l 32H15o73r37á74k 8951623135302

To jo, ale jinými kulkami naši vojáci nutili Němce, aby se z nich stali občané ČSR.  Pro ně právo na sebeurčení neplatilo.

+2/−5
10.5.2013 12:45

J81i36ř61í 92M41r92k62v15i72č28k38a 8182766830531

Co tím myslíte, obsazování Sudet v roce 1918? Ano, to byl krajně nešťastný začátek. Musíte se, ovšem, obrátit na vítězné mocnosti, my jsme byli uznáni za nástupnický stát R.U., mimo jiné jsme platili reparace státům Dohody.

+4/−1
10.5.2013 12:50

J33i40n63d50ř26i31c77h 25H11r30d17l27i84č49k71a 4586144669644

Proč ne, mohli se odstěhovat do Německa. Ale Sudety jsme neodtrhli, ty byly vždy součástí českého státu.

+2/0
11.5.2013 8:24

J41a83n 16P75a54v32e33l 8743542188356

A to jste našel kde?

Za vlastizradu není automaticky kulka. Druhou věcí je, že v zájmu státu se po roztržkách raději vyhlásí amnestie (až na nejvážnější zločiny), než aby se postřílela dvacetina obyvatel. Je rozdíl mezi suchým zákonem a realitou.

0/0
10.5.2013 12:48

J68i54ř30í 29M14r44k42v21i86č97k13a 8212606710341

Ano a je rozdíl o celé věci debatovat po několika desítkách let míru. Jiné je to po několika letech okupace / nikým a ničím nevyprovokované/ s uplatňováním sippenhaftu a podobných slastí.

+3/0
10.5.2013 12:52

B74o76ř65i10v69o33j 51T22v51r69d26ý 8638180281911

Volit státem povolenou stranu je vlastizrada? ;-D

+2/0
10.5.2013 13:09

J56i33ř16í 74M61r62k95v65i45č36k26a 8922796660381

Nikoliv, rozbití republiky, boj proti státním orgánům se zbraní v ruce ano.

+5/−2
10.5.2013 13:15

B72o54ř13i30v57o55j 18T53v48r12d27ý 8428780591861

Tak to určitě, odsouzení těch 10-40 ozbrojených Němců, kteří bojovali proti státním orgánům, bych se nebránil.

+1/−8
10.5.2013 13:20

J80i34ř91í 93M51r79k14v85i20č70k77a 8212306730521

http://www.fronta.cz/foto/sudetonemecka-mladez

http://www.fronta.cz/foto/freiwilliger-schutzdienst

http://www.fronta.cz/foto/ordneri

http://www.policista.cz/clanky/reportaz/732/

http://www.hemm.cz/zari_1938.html

Nebuďte směšný, prosím, takhle bych mohl dávat odkazy až do rána.

+5/−1
10.5.2013 13:30

J39a71n 55K23r96a70t59o86c70h45v47í78l 4676720431304

Dodám zkušenost přímo z první ruky. Za války k naší babičce do baráku nastěhovali německý pár, pán dělal u dráhy. Nejen že naší rodině nikdy nijak neublížil, ale navíz občas i pomohl s převezením balíčku. Po válce měli být všichni němci vyhnáni a potrestáni, pokud se za ně nějaký český občan nepřimluvil. Takže babičky rodina se za ně samozřejmě přimluvila, jenže přišel nějaký oficír z národního výboru, a začal vyhrožovat, že pokud dobrozdání nestáhnou, tak špatně skončí... co měla paní dělat, když za války přišla o manžela a byla sama na dvě malé dcery - raději dobrozdání stáhla. Němci skončili ve sběrném táboře, kde paní podlehla nějaké infekční nemoci vlivem mizerných hygienických podmínek, jeho pak někdy později zvládli dostat ven jeho kolegové od dráhy, ale život už měl stejně zničenej.

Tak až tu zas někdo bude tvrdit, jak to s těmi němci bylo černobílé, tak by se měl na chvíli zamyslet.

Pokud to čte nějaký historik, který shání konkrétní podrobnosti, nechť mne prosím kontaktuje, seženu.

+10/−1
10.5.2013 12:00

J27a15n 57K54r91a10t84o24c58h67v68í91l 4596780441874

email: colonel32 - seznam

0/0
10.5.2013 12:02

J78o94s71e55f 85M64i62š25k30o46v31s58k13ý 6102466223751

Nejhorší je, že hodně lidí má tendenci posuzovat vše optikou struktury (tedy kolektivně), ne optikou jednotlivce. A takových individuálních tragédií, co popisujete, je ve všech válkách bohužel na obou stranách spousta. Díky za váš příspěvek.

+2/0
10.5.2013 14:14

T49o59m15á71š 29T60a39t85í40č64e38k 5110662360908

Doporučuju se na to podívat pohledem tehdejšího času. Jak řádili Němci, to otřáslo lidma, kteří byli otužení už hrůzama první světové, do té míry, že v té Américe, ach tak plné dobrých lidí, byla vůle udělat z obsazeného Německa zemi bídy, určenou k tomu, aby její obyvatelé postupně vymřeli. Od toho upustili kvůli konkurenci systémů, a udělali z BRD výstavní skříň Západu. Ale co chybělo, aby se krutě chovali i ti rozdávači žvýkaček, cigaret a nylonek?

A dále - Váš příspěvek nečte historik, který by sháněl podrobnosti z rodinné kroniky. Zato člověk už dost pokročilého věku, aby měl události od doby předmnichovské z první ruky, nebo spíš z prvních rukou. Moji předkové nebyli hodná babička, jíž se nepodařilo zachránit hodné Němce. Moji předkové - Brňáci - byli obyvatelé města plného zbrojního průmyslu, které bylo po celou dobu okupace lágrem nucených prací, kde za každým Moravákem stál nějaké ten skopčák - byť i Pepa Vyskoč, aby kontroloval práci pro Říši. Práci pro Říši, která pro nás Brňáky, stejně jako pro všechny ostatní lidi českého jazyka, měla po Velkém vítězství jedno určení: částečnou germanizaci, částečné zotročení a částečné vyhlazení. Tak montujte s tímto vědomím, že kopete hrob svůj a svého rodu, zbraně, které vás do tohoto hrobu pošlou, s hlavní přitištěnou v týle. --- Běžte na ten festival, vykládat něco o hodných Němcích. Stane se z Vás hvězda. :-P

+6/0
11.5.2013 2:34

M11i59c10h71a10l 87F43r61a52n41z 7333543781352

ať jdou do řiti s tím řiťolezectvím k Němcům! Ještě se budeme omlouvat za Lidice, Ležáky atd, ne?!

Doba obrácená naruby

+16/−7
10.5.2013 11:59

M21a58r31t56i26n 19K28u38l25h59á44n42e68k 4553102339249

nesebevědomý Franz nedokáže sám myslet :-P

+4/−13
10.5.2013 12:02

I62r20e39n56a 53H98r73u22b87á 6159976627403

Myslím, že drtivá většina Němců byla zfanatizovaná a stála za Hitlerem. Češi (Slované) pro ně byla podřadná rasa. Kromě toho, co by tady chtěli po válce dělat? Myslí si všichni tihleti pseudohumanisté, že by spolu dokázali po všech těch hrůzách Němci a Češi v klidu žít vedle sebe? V pohraničí, které bylo po válce velmi divoké? Že by byl někdo ochoten provozovat např. německé školy? Mám pocit, že se o křivdách na Němcích mluví víc než o zvěrtvech II světové války. S takovou se za 50 let místo válce bude mluvit jen o odsunu a jak jsme těm chudáčkům náckům hrozně ublížili.

+12/−7
10.5.2013 11:34

M94a16r60t59i29n 16K16u54l50h26á72n72e44k 4493372679299

jak dokážeme klidně žít vedle sebe s komunisty a STBáky ?

+5/−4
10.5.2013 11:39

J87i61ř28í 27M70r43k48v78i67č58k56a 8432386130301

Vy s nimi žijete? Já tedy ne. Máte okolo sebe pěknou společnost. Já osobně se těmto lidem vyhýbám, je to věcí dobrého vkusu.

+5/−2
10.5.2013 12:12

M75a83r64t38i80n 18K36u93l27h68á22n92e66k 4833182599469

ty jsi emigroval Mrkvičko ?

+3/−5
10.5.2013 12:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.