Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hitchcockovo Vertigo je nejlepším filmem všech dob, porazilo Občana Kanea

Psychologický thriller Vertigo britského režiséra Alfreda Hitchcocka je nejlepším filmem všech dob. Vyplývá to z názoru filmových odborníků z celého světa, kteří se zúčastnili ankety britské filmové revue Sight and Sound. Vertigo z roku 1958 tak po 50 letech sesadilo dosavadního krále ankety, Občana Kanea Orsona Wellese.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jirka Hradec = Lovec Imperialstů

Souhlasím že Vertigo je lepší Kana

R^ i Stopaře mám rád - u zbytku až na výtečný Zloděje kol a podle mě přeceňovanou Odysseu nemůžu slouži - ty filmy jsem neviděl

0/0
3.8.2012 8:48

František Bystřický

...

Každý žebříček je diskutabilní a je hloupost těm filmům dávat nálepku nejlepší. Přesto má smysl tyto žebříčky dělat a připomínat veřejnosti základní kostru filmového kánonu, Tím, že se filmy na špici pokaždé mění je jen dobře! V tomto konkrétním žebříčku je krásně zastoupena americká, evropská i asijská kinematografie a pokud bych měl vybírat jen z těchto deseti, tak by moje pořadí bylo: 8 1/2, Muž s kinoaparátem, Utrpení panny Orleánské, Pravidla hry, 2001: Vesmírná odysea, Příběh z Tokia, Občan Kane, Východ slunce a Stopaři. Ale pořád by mi tam chyběl zástupce Švédska (Bergman), Maďarska (Jancsó), Španělska (Bunuel, Saura) apod. Mám rád franc. novou vlnu, takže bych uvítal Truffauta atd... Ale to je prostě věc diskuzí a smysl opravdu vidím v připomínání skvělých filmů a podněcování diskuze o nich. Problém takových kánonů sice může být nebezpečí zakonzervování (např. fr. nová vlna není jen Godard, ale i Eustache...), ale jako základ pro zájemce je to více než užitečné.

0/0
3.8.2012 8:22

Osvald Moučka

!

Nic proti, ale něco novějšího - 70/80léta - by tam taky mohlo být...

0/0
3.8.2012 3:22

T.street

Vertigo je bomba

Výtvarná stránka (úvodní titulky - Saul Bass, vizuální pojetí - práce s barvami - charakteristické barvy pro každou linku příběhu), hudba (Bernard Herrmann - vynikající soundtrack), Hitchcockova "pure cinematography", symbolismus, promyšlená psychologie hlavní postavy - fascinace Madelaine, která vede k "obrácenému striptýzu", hraničící až s nekrofilií (jak to pojmenoval sám A.H.),….

je to určitě i moje "číslo jedna"…

největší fór je, že kritici a intelektuálové dlouhou dobu Htchcocka nenáviděli (jak by ne - inkasoval těžké miliony a byl akcionář Universalu). Teprve až po dlouhé době neupadající obliba jeho díla ty dementy přiměla se jeho dílem zabývat vážně.. nemalý vliv na to měl hlavně Francois Truffaut, díky za to…

Nutno ale podotknout, že Vertigo zpočátku úspěch nebyl, ztrátou neskončil, ale žádný velký hit taky ne… Sám A. H. nebyl ani nadšený z hlavní představitelky - Kim Nowakové, ale v tom s ním musím nesouhlasit :)

0/0
3.8.2012 0:27

hendrixx

Nic proti Vertigu,

je to dobrej film, ale nejlepší? I Hitch sám považoval některý svoje věci za lepší - třeba Psycho nebo Shadow of the Doubt (nevím jak se to jmenuje česky). Mě ale nejvíc překvapilo, že do desítky z ničeho nic poskočili Fordovi Stopaři. Nedávno jsem to viděl a zdálo se mi, že to už dost zastaralo. naopak mám radost, že si kritici všimli filmu Mullholand Drive - ten mám určitě v osobní desítce. Nebo nejhůř dvacítce.

0/0
2.8.2012 21:28

monthy70

vertigo je super

ale od Hitchcocka mám radši jiné filmy. třeba Na sever severozápadní linkou nebo Cizinci ve vlaku

0/0
2.8.2012 14:53

monthy70

vee

0/0
2.8.2012 14:52

maxikiwi

chybi mi tam alespon 1 dil Kamenaku

Ted vazne,necetl jsem pravidla ankety,ale aby se film mohl umistit,musi to byt desitky let stara vykopavka?

0/0
2.8.2012 14:40

celim

Re: chybi mi tam alespon 1 dil Kamenaku

No někdy jo!;-) Když kvalitu většinou prověří až čas!

+1/0
2.8.2012 14:48

yan007

problém s anketou ako je táto je,

že často je oceňované predovšetkým to, že niekto urobil niečo po prvý krát - novátorstvo (například strih u Krížnika Potěmkin). To, že to potom niekto urobí lepšie sa už tak nepočítá a často sa prehliadne. Čo je škoda, ale má to svoju vnútornú logiku. Stává sa však z toho potom trošku stuchnutá zbierka, ktorá sa len ťažko prevetrá niečím novým (viz. Mullholand drive).

Bolo by zaujímavé urobiť ešte dve ďalšie ankety: 1. bez toho aby sa vyberalo z vopred daného zoznamu (by ma teda zaujímalo čo tam bolo od Bergmana..) 2. nejlepší film každého desaťročia

+1/0
2.8.2012 14:07

celim

Re: problém s anketou ako je táto je,

Souhlasím. I já si myslím, že novátorství je sice ukázání směru, ale ještě to nemusí být dokonalé. Ta anketa bez předem daného výběru či za nějaké dekády by byla asi zajímavější. Ono mohu mít něco rád, ale po čase se mi to až tak nezamlouvá. Uvědomil jsem si to při poslech The Beatles. Idolů mého mládí. Nyní se mi líbí daleko víc PinkFloyd, protože mi Beatles připadají příliš jednoduší(ne vše a jejich písnišky mě vždy pohladí po duši) a PF mi přijdou zajímavější.

0/0
2.8.2012 14:17

The cosmic dance of Shiva

naprostý nesmysl

Vertigo je kvalitní film a přes své stáří patří mezi 300 nejlepších filmů historie... ale Občan Kane je nudná slátanina... !Rv

... možná by se porotci mohli podívat i na nějaké novější filmy... zřejmě si myslí, že se po roce 1968 již žádné netočí ;-D

+1/0
2.8.2012 13:52

Leland Palmer

Re: naprostý nesmysl

Obcan Kane je cenen hlavne kvuli filmarine. Welles tenkrat dotahl tehdejsi filmove postupy k naproste dokonalosti. Proto patri mezi nejlepsi filmy. Tyto postupy se pak bezne pouzivaly a proto se zpetne, bez znalosti filmove historie, hur posuzuji. Dejove mi taky prisel slabsi a jine Wellesovi filmy se mi libi vic.

A to ze v ankete nejsou filmy po roce 1968 ma svou logiku. Vetsina filmovych postupu uz byla "objevena" a jen se vylepsovala/kombinovala a tech "revolucnich" filmu uz tolik nevznikalo.

0/0
2.8.2012 14:39

IPES

Re: naprostý nesmysl

marně jsem si vždy lámal hlavu, proč je ten citizen Kane tak slavný... nikdy mě nenapadlo to hodnotit takto. Takže děkuju za vysvětlivky. Z pohledu diváka (ne fajnšmekra a znalce soudobé tvorby nebo nadšence pro střih apod.) je ten film nudný právě tím dějem "o ničem"....

0/0
2.8.2012 16:50

TC2001

Re: naprostý nesmysl

;-D

Zkuste zajít na Čekání na Godota.

0/0
2.8.2012 20:01

kvetazalcik

Re: naprostý nesmysl

Ö ničem? Vy šibale! Kane vybuduje impérium jak kráva, má všechno, nač si vzpomene, přesto skončí v naprostém osamění a tajemství jeho života se rozplyne v ohni. A pánovi to nestačí. :-(

0/0
2.8.2012 20:25

President.Of.Football

Vertigo je podle me strasne nudny film o nicem.

To neni trolling, ale nechapu ten hype. (pracuji v oboru a mam nakoukano)

0/0
2.8.2012 13:49

adli

Re: Vertigo je podle me strasne nudny film o nicem.

nerekl bych ze je nudny, ale nejlepsi fakt neni, o tom se nema cenu bavit :)

0/0
2.8.2012 13:57

Leland Palmer

Re: Vertigo je podle me strasne nudny film o nicem.

Dokazte, ze neni nejlepsi.

0/0
2.8.2012 14:39

Amáálie

Re: Vertigo je podle me strasne nudny film o nicem.

Dokažte, že není nejlepší:-). Nejste vy politik?;-)

0/0
2.8.2012 14:57

kvetazalcik

Re: Vertigo je podle me strasne nudny film o nicem.

Nicméně ignorantem jste i nadále.

0/0
2.8.2012 22:15

celim

Něco mi tam chybí!

Jsou to filmy Bergmanovy a Kurosawovy. Docela by mě zajímalo, kde se umístil Vláčil s jeho Markétou Lazarovou, nebo Údolí včel? To byly tak nádherné filmy, že by se podle mně měly uplatnit i ve světovém měřítku. Jinak na tom hlasování je názorně vidět, kdy skončila éra kvalitních filmů. Přijde mi, že dříve se režiséři snažili, aby jejich filmy byly i uměleckým dílem, zatímco dnes se snaží, aby byly především kasovním trhákem a vše ostatní je druhořadé!Rv

0/0
2.8.2012 13:47

Zla Lopata

Re: Něco mi tam chybí!

Tyhle ankety se nikdy nezavdeci vsem. Ale ze tam chybi jak Bergman, tak Kurosawa... na vsechny se dostat nemuze, ale ze tam ani od jednoho z nich ani jeden, je podivne. Ani na Antonioniho a Bunuela se nedostalo...

Me tam treba osobne chybi Metropolis, protoze ten byl ve sve dobe hodne revolucni.

0/0
2.8.2012 13:51

adli

obcan kane

obcan kane = nejnudnejsí a nejprecenovanejsi film historie

+1/0
2.8.2012 13:46

The cosmic dance of Shiva

Re: obcan kane

spolu s Přeletem nad kukaččím hnízdem... !

+1/0
2.8.2012 13:53

adli

Re: obcan kane

tak to uz souhlasit nemuzu, ale kazdej ma svuj nazor :)

0/0
2.8.2012 13:56

yan007

Re: obcan kane

to si ze mně děláte srandu! 8-o to je opravdu skvost

0/0
2.8.2012 13:57

The cosmic dance of Shiva

Re: obcan kane

to je tím, že ho natočil Forman... lidé kouknou na jméno režiséra a hned se film vynáší do nebes... kdyby ho natočil například Troška, tak bude rozcupován kritikou !

0/0
2.8.2012 13:59

yan007

Re: obcan kane

to vobec nie je pravda. Mne je úplne jedno kdo ho natočil. Je to veldielo a je pravda, že človek z komunistického bloku mal dobré predpoklady natočiť mašinériu "neslobody" ako je psychiatrická liečebňa.

0/0
2.8.2012 14:08

celim

Re: obcan kane

Nic proti Troškovi, sranda zábavné filmy točit docela umí, ale ten Přelet by asi natočit schopen nebyl. To je právě rozdíl mezi ním a Formanem.

0/0
2.8.2012 14:11

kohonen

?

cinka panna nic?

0/0
2.8.2012 13:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.