Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vychází nacistická pamětní kniha, v níž Šumava vítá Hitlera

Ta kniha zřejmě zjitří emoce – na německé i české straně, i když zatím vychází jen česky. Bezmála 70 let od jejího vzniku se na trhu počátkem října objeví reprint pozapomenuté fotografické knihy, kterou nacisté oslavovali zábor československého pohraničí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

whocares

Jojo,

tak šli, kam je srdce táhlo...

Beneši dík, že jsme nedopadli, jak Srbové s Kosovem !R^

0/0
25.9.2008 16:58

55108311

Re: Jojo,

:-) Pokud by byla bývala v 50. letech třetí světová válka a my ji prohráli, taky by nás určitě všechny odsunuli kam nás srdce táhlo, tj. do Ruska.

0/0
25.9.2008 18:41

nibor

Re: Re: Jojo,

Proč? Němce z Německa taky nikdo neodsunoval. Soudruhy vzájemně přitahoval komunismus, nikoliv konkrétní krajina.

0/0
25.9.2008 19:39

55108311

Re: Re: Re: Jojo,

Myslím, že není až tak podstatné, jak se formálně území jmenuje, ale kdo je řídí.

Formálně jsme byli samostatní, ve skutečnosti jsme byli součástí SSSR. Měli jsme díky tomu víc hlasů v OSN, ale nikdy jsme nehlasovali samostatně.

0/0
25.9.2008 20:18

nibor

Re: Re: Re: Re: Jojo,

No a? Pořád platí, že komanči nebyli přitahováni Ruskem, nýbrž komunistickou ideologií.

0/0
25.9.2008 21:08

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Jojo,

To je pravda.

Nemyslím ale, že by sudetští Němci, které přitahoval spíše stát, měli větší vinu, než Češi, které přitahovala ideologie.

0/0
26.9.2008 1:24

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jojo,

Vždyť ano. uý jsem někde psal, že bych se nebránil opatření proti kovaným komančům, třeba i podobnému jako byl odsun (najít nějakou rudou rezervaci a tam je poslat). A stejně jako v případě odsunu SN by to nebyl trest, nýbrž preventivní sebeobrana po tragických zkušenostech.

0/0
26.9.2008 9:07

babca

myslím

že tato kniha nebude chybět v mé knihovně!R^

0/0
25.9.2008 15:51

PetrP7

Dějiny jsou dějiny,

tak je nutno dívat se jem čestně do tváře:

1) nejen Němci, i Češi hajlovali (na Václaváku třeba), a zdaleka ne všichni z donucení 2) národnostní politika 1.republiky Hitlerovi a nacistům dost umetla cestu (viz třeba skvělá kniha Pavel Tigrid: Průvodce inteligentní ženy... - a to napsal ŽID!!!) 3) sami sudetští Němci na to pak doplatili - museli do války, což okupované národy nemusely 4) pak Němce vyhnali a v roce 1946 komouši vyhráli volby, což by se jinak i s německými hlasy těžko stalo 5) nakonec Češi utíkali (i) do Německa, a dostalo se jim od "nepřátel" přijetí a pomoci... 6) myslím, že Německo se už čestně a zpříma vyrovnalo s historií, dobrou i špatnou, zatímco u nás často přetrvávají černobílé báchorky 7) považuji komunismus za stejně zločinný režim, jako nacismus, takže viděno optikou odsunu by bylo férové vysídlit členy KSČ, STB, SSM, LM atd. do Ruska, nebo aspoň za Lukašenkem:-P

0/0
25.9.2008 11:43

chatab

Re: Dějiny jsou dějiny,

Kdo by tu pak ale zustal? :-P

0/0
25.9.2008 11:46

PetrP7

Re: Re: Dějiny jsou dějiny,

Ale jo, pár by nás bylo...;-)

0/0
25.9.2008 11:51

nibor

Re: Dějiny jsou dějiny,

"Hajlování na Václaváku" v době masových represí za schvalování atentátu je už trapná omletost, Němci za první republiky měli oproti Reichu občanská práva a nějaká autonomie se v naci totalitě stejně nekonala, že šli do války, bylo důsledkem jejich rozhodnutí, tak ať si nestěžujou, okupované národy si okupaci nevybraly, socialismus byl ustaven i ve východním Německu, kde byli samí Němci, nechat tady SN, to nás zřejmě budou brát jako okupovanou zemi, volby nevolby, proti odsunu kovaných komančů by málokdo něco mělR^.

0/0
25.9.2008 13:17

55108311

Re: Re: Dějiny jsou dějiny,

Je zajímavé, že v Rakousku, které spadlo do vlivu SSSR jako my, socialismus ustaven nebyl, a Rakušané se pouze vykoupili povinnou neutralitou.

0/0
25.9.2008 18:38

nibor

Re: Re: Re: Dějiny jsou dějiny,

Chyba. Rakousko bylo obsazeno půl na půl z východu i západu, takže se nakonec velmoci dohodly na neutralitě.

0/0
25.9.2008 19:32

55108311

Re: Dějiny jsou dějiny,

7) není dobré srovnání

Po válce nebyli odsouváni pouze členové Heinleinovi strany, ale i ti, kteří se aktivně postavili proti nacismu. Takže byste musel za Lukašenkem odsunout i nějaké ty chartisty.

Je to zajímavé, že většina lidí u nás dává automatické rovníko etnický Němec = nacista nebo člen SS

0/0
25.9.2008 18:32

MoreCzech

Ono by to nejitřilo tolik emocí,

kdyby se řádně vysvětlovalo proč je tolik vítali.... Ovšem to nikdo nechce vlastně ani slyšet a navíc čtyřicetiletou komunistickou masáží je zvyklý jen na jednu verzi....

[>-]

0/0
25.9.2008 11:39

chatab

Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

jj, kuci sudetacky tu byli hrozne utlacovani ;-):-©

0/0
25.9.2008 11:40

MoreCzech

Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

no divil byste se, ale po roce 1918 fakticky byli.....

0/0
25.9.2008 11:47

PetrP7

Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

No to je jednoduché, protože "Deutschböhmen" byly opravdu věšinově (někde zcela) německé! Viděno právem na sebeurčení, oni to tehdy tak cítili! Vždyť v roce 1919 muselo v Sudetech zasahovat vojsko, protože Němci tehdy cítili jako příkoří, že se najednou ocitli ve státě, se kterým se neidentifikovali... Ne Hitler, ale obyčejní lidé... (například Němců bylo v ČR 3 500 000, Slováků jen 2 000 000...)

0/0
25.9.2008 11:49

nibor

Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Do českého státu se jejich předkové nastěhovali dobrovolně, že se pak neidentifikovali, jejich problém.

0/0
25.9.2008 13:08

MoreCzech

Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Žádný Český stát jak ho známe dnes neexistoval. Naopak, když před rokem 1918 se tvořily podmínky jeho vzniku, slíbil Masaryk světovým mocnostem, aby mu dovolili vzni ČSR, že umožní na tomto území Němcům, Slovákům, Maďarům a Rusínům právo na sebeurčení ! To Masarykovci nedodrželi v dohodnutých intencích v podstatě ani u Slováků. Naopak došlo k násilné čechizaci Sudet a částečně i SR. Za těchto podmínek se nelze divit Němcům ani Slovákům proč k ČSR nikdy nevzhlíželi k jako k vlasti, která je chrání a dávámjim plná práva....

A nemáto smysl v dnešní době rozpitvávat ! Je dobré se ale vyhnout rychlým soudům bez znalostí...

[>-]

0/0
25.9.2008 15:40

nibor

Re: Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Český stát tu samozřejmě existoval po tisíc let. Masaryk žádné "právo na sebeurčení" nemohl ani slibovat, protože bez Sudet bylo celkem zbytečné nějakou ČSR vůbec zakládat. To si patrně pleteš Násilná čechizace Sudet je už blábol úplný, sudetští Němci měli zajištěno školství v rodném jazyce od základek po univerzity. Pouze státní zaměstnanci museli umět česky (slovensky), což je požadavek logický. O Slovensku už ani nemluvě, naopalk tam došlo k rozkvětu školství slovenskho, které dříve prakticky neexistovalo vyjma nejnižších stupňů. Pleteš si to s autonomií pro Slovensko. 

0/0
25.9.2008 16:13

MoreCzech

Re: Re: Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Promiň, ale s tebou o historii nelze mluvit, protože tomu rozumíš jako koza petrželi a pleteš si dojmy spojmy.....

0/0
25.9.2008 16:34

MoreCzech

Re: Re: Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Pokud na celou věc pohlédneme optikou práva na sebeurčení národů, je na první pohled viditelné, že vítězné dohodové mocnosti uplatňovali při posuzování požadavků české a německé strany dvojí metr. Zatímco Čechům (a také Slovákům) bylo umožněno „sebeurčení“ v podobě vlastního svrchovaného a svobodného státu, Němcům bylo odmítnuto právo připojit se k Rakousku, respektive k Německu  a bylo odkazováno na dostatečnost jejich „sebeurčení“ v rámci většinově etnicky cizího státu. Česká strana, jež si byla tohoto faktu dobře vědoma, ona území osídlená německým obyvatelstvem sice nutně potřebovala, ale byla si zároveň vědoma rizik takovéhoto řešení. Za situace, kdy sudetští Němci nebyli formálně československými občany  byla situace v českém pohraničí krajně napjatá a česká strana chtěla za každou cenu vystupovat smířlivě, aby před dohodovými mocnostmi dokázala, že německou menšinu nehodlá nikterak utiskovat .

0/0
25.9.2008 16:53

MoreCzech

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

Proto otevřeně slibovala relativně rozsáhlou autonomii pro všechny národnostní menšiny, což bylo většinou představitelů dohodových mocností považováno za „dostačující“ míru sebeurčení. Československá vláda si zároveň uvědomovala, že stejný nacionální šovinismus, který rozbil Rakousko a Uhersko, by mohl zasáhnout i Československo.  (Peroutka, 1991) 

 Wilson byl překvapen tím, že jej Masaryk na tak velkou německou menšinu v českém pohraničí neupozornil a Lansing otevřeně protestoval proti porušení principu sebeurčení. (MacMillanová, 2001: 242)

0/0
25.9.2008 16:53

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ono by to nejitřilo tolik emocí,

I kdyby to byla pravda, tak autonomie není totéž, co právo na sebeurčení, při něm máš právo se i odtrhnout.

Ale faktem zůstává, že "ospravedlňovat" příklon většiny sudetských Němců k Reichu jakousi nedostatečnou autonomií je demagogie, protože v nacistickém Německu neměli jeho obyvatelé ani zlomek těch práv, která měli jako občané demokratické ČSR.  Nijak si v tomto ohledu nepomohli, naopak si pohoršili.Ale touha stát v jednom šiku byla holt silnější.

0/0
25.9.2008 18:28

kecyvklecy

Hele, za komoušů sem koupil fKnize knihu...

...obráskovou, v němčině "Dí svajte veltkríg in bilt" či tak nějak, také jak "naši" vítali vermacht a povašte, sou tam aji fotky z doby napadení polska německa s ruskem dohromady /rusáci o dva týdny později, wíme/ jaxi tam udělali společnou přehlítku.MAZEC.To soudruhovi cenzorovi tehdá uteklo ... 8-o

0/0
25.9.2008 11:17

Hufner

Sebranka

Tak ta hajlující odporná sebranka a německý ksindl - to jsou ti chudáčci, o kterých dneska občas nějaký pomatený blázen píše, že jsou to neviňátka, kterým Češi odsunem tolik ublížili???

0/0
25.9.2008 10:26

55108311

Re: Sebranka

R^ No jasně, po listopadu 89 jsme správně měli být kvůli prvním májům všichni vykopnuti do SSSR.

0/0
25.9.2008 10:41

marekW777

Re: Re: Sebranka

musím povedať, že je rozdiel keď jeden národ má v pláne vyhladiť jeden národ Čechov alebo všetkých slovanou a nestihne to  lebo prehrá a odsunom, akýmkolvek nehumánnym to sa proste nedá porovnať.

0/0
25.9.2008 10:47

55108311

Re: Re: Re: Sebranka

Určitě to byl "národ", kdo plánoval to vyhlazování?

Takže Rusové jako národ vyhlazování národů nejenom plánovali, ale i prováděli? To nebyla práce  Stalina a jeho pomahačů?

A my jsme jako národ pomáhali masakrovat černochy v Africe, co nechtěli socialismus?

0/0
25.9.2008 11:18

nibor

Re: Re: Re: Re: Sebranka

Komunistické první máje byly povinné, hlasování pro Henleina dobrovolné. 90% si tu diktaturu, kde už tehdy platily Norimberské zákony, zvolilo.

0/0
25.9.2008 14:05

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Podle wikipedie hlasovalo pro Heinleina 2/3 Němců, pro komunisty nás hlasovalo po válce 40%. Nepřipadá mi to jako zas tak zásadní rozdíl.

0/0
25.9.2008 18:25

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

ty 2/3 byly v roce 1935. V roce 1938 už to bylo 90%. A to komouši v roce 1946 totalitu nehlásali, mluvili o demokratické cestě k socialismu, zatímco kdo chtěl pod Hitlera, věděl, že tam platí vůdcovský princip a norimberské zákony. A navíc, v roce 1946 bylo hlasování ovlivněno vzpomínkami na teror za okupace, což se sudetským Němcům za první republiky samozřejmě nedělo.

0/0
25.9.2008 18:32

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Nevím, jak teror za okupace souvisí s hlasováním pro komunisty. Nekomunistické strany se na teroru podílely?

Určitě byly v roce 1938 volby?

V každém případě nesouhlasím s principem, že pokud je x% nějakého etnika pro něco špatného, má být celé etnikum vystěhováno do jiné země, a to dokonce včetně těch, co se proti tomu špatnému aktivně postavili.

0/0
25.9.2008 18:50

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Tehdy působil faktor "vděčnosti za osvobození" z východu a zároveň vzpomínka na Mnichov. čili bohužel  + pro KSČ.

Ano.

Mám stejný názor. Ani po válce nemuseli jít všichni. Pokud byl odsunut dokonce nějaký antinacista, bylo to neodpustitelné a v takových případech bych klidně dával odškodnění.

0/0
25.9.2008 19:36

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Nedávno proběhlo tiskem, že existuje seznam asi 50 tis. vystěhovaných/zabitých sudetských antinacistů. Nepamatuju si detaily, jenom že s tím sbíráním jmen se začalo za Paroubka a myslím, že jim postavili památník.

0/0
25.9.2008 20:01

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Mně připadá trochu zvláštní i to, že měli být vystěhováni členové NSDAP. Je to jako požadovat, aby šli členové  KSČ do SSSR.

Je pravda, že u nás komunisti nestavěli plynové komory, ale takoví

Poláci mají svou Katyň a mohli by tudíž chtít vyhánět komunisty.

0/0
25.9.2008 20:06

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Kdo ví, co by se stalo, kdyby normalizace praktikovala takový teror, jaký byl za války nebo alespoň v padesátých letech. Pak by i reakce byla ostřejší. Ale vystěhování není adekvátní, jak jsem psal výše.

0/0
25.9.2008 21:10

PetrP7

Re: Re: Re: Sebranka

Taktak, jak píše kolega, žádný "národ" vyhlazování neplánoval...

0/0
25.9.2008 11:27

marekW777

Re: Re: Re: Re: Sebranka

Hitelrovské Nemecko a ich priatelia na sudetoch si ani nedali tu namahu aby tnto plán neakým spôsobom zaretušovali. Neviem či národ 90 % Nemcov určite

0/0
25.9.2008 11:55

55108311

Re: Re: Re: Re: Re: Sebranka

Scházeli se ve stodolách a plánovali :-) ?

0/0
25.9.2008 19:26

sunrise77

hmm

pekne ste im tam mavali jak na 1 maja..:-©

0/0
25.9.2008 10:14

Unyax

Re: hmm

Mávali jen sudetští Němci. VY jste mávali všichni.. :-©

0/0
25.9.2008 10:16

marekW777

Re: Re: hmm

ač Slovák musím len súhlasit, ale zase sme mali SNP čo vy tvrdiť nemôžete :-/

0/0
25.9.2008 10:34

sunrise77

Re: Re: Re: hmm

skoda ze tu nepisu o tom , ako na Vaclavskom namesti Ceske zenske hadzali na chudaka Hitlera mokre spodne pradlo..;-D

0/0
25.9.2008 10:38

mirek73

Re: Re: Re: hmm

HM zajimave co pises ..nevim o tom ze by protektorat vyhlasil valku rusku nebo usa jako slovensky stat...My mit SNP nemuseli ale vy jo jinak ste po valce plataili reparec jak mourovaty...A ti co vitaj hitlera jso unemci nikoli cesi (i kdyz taci se jiste nasli). Zato pro Vas byl tenkrat Tiso taticek naroda skro pro vsechny az kdyz se to obratilo tak jste provedli typicky manevr - prekabatenie ;-D

0/0
25.9.2008 11:02

marekW777

Re: Re: Re: Re: hmm

Ja som som písal že súhlasím že na Slovensku Tisa  90%  národa  podporovala /prečítaj si to ešte raz a pozorne pre moju rodinu velmi tatíček nebol kedže dedo bojoval ako interbrigadista v Španelsku, každopádne onačit SNP za prezliekanie kabátov je hrubá neznalosť

0/0
25.9.2008 11:20

helles

Re: Re: Re: Re: Re: hmm

SNP melo hlavne ukazat, ze Slovaci chcou zmenit strany jako Italove. V uvodnim prohlaseni SNP se najednou hlasili k odkazu CSR, tedy toho statniho utvaru, ktery pred valkou aktivne pomahali rozbit, protoze jinak by jako ofic. spojenci hitlerovskeho Nemecka patrili to tabora porazenych a z toho by mohl byt problem.

0/0
25.9.2008 11:28

PetrP7

Re: Re: Re: Re: Re: hmm

To s Tebou naprosto souhlasím.

0/0
25.9.2008 11:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.