Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kratochvíl žaluje magistrát. Vadí mu, že podlehl tlaku ulice

Události okolo grantů na kulturu přiměly spolumajitele pražského divadla Ta Fantastika Petra Kratochvíla k razantnímu kroku - zažaluje pražský magistrát, který zrušil dotaci na vstupenku. "Bohužel podlehl tlaku z ulice," míní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pavelthelong

trocha srovnání

protože bych nerad přiléval olej do ohně, napíšu jenom svoji soukromou zkušenost. V SRN jsem viděl v poslední době 3 srovnatelné muzikály : 1. Tři mušketýři, Berlín, Theather des Westens-2. Mamma mia, Hamburg,-3.Kiss me Kate, Braunschweig, Staedtische Theather. První dva jsou ryze soukromé a komerční podniky, vstupenka 70 Eur, divadelně podprůměr.  Braunschweig je dotován zhruba z 50%,  cena 25 Euro, perfektně odvedená práce.  Ale díky masivní reklamě všichni jezdí do Berlína a do Hamburku. Ale pokud by se mne někdo ptal na dotace divadlům, tak asi v SRN to funguje, a to veeeeeelmi dobře :-)

0/0
3.7.2008 17:24

MysteryTrain

Lež?

Ne, něco ještě horšího - polopravda. Na tom šprochu sice je pravdy trochu, ale jen té co se mu hodí do krámu. Mrzí mě, že se z pana Kratochvíla stal šiřitel polopravd a lží. Že změnil dikci a uráží umělce, nazývaje tyto, s kumpány Richterem a Bémem, hlasem ulice. Nebýt hlasu ulice, tak ani nevíme, že v USA nějaký Kratochvíl mydlí černé divadlo a rozmanité "divadelní" adaptace telenovel pro Mexiko. Zúčastnil jsem se setkání s Robertem Palmerem, odborníkem Rady Evropy v oblasti kulturní politiky velkých měst. Doporučuji k přečtení článek v LN. Doufám, že pravdy z tohoto setkání budou zveřejněny i v tomto deníku, ač je hlásnou troubou ODS.

0/0
26.6.2008 20:03

Yaroukh

Když žiju z cizích peněz, chovám se podle toho...

...a neřvu na ulici. Je mi z těhc umělců-parazitů na blití. Rv

0/0
25.6.2008 16:40

Virus2

Re: Když žiju z cizích peněz, chovám se podle toho...

Tak mně je spíš na blití z Kratochvíla. Když ne já , tak nikdo. Bezva logika. Docela mně vadí, že tohle odnese Dejvické divadlo, Spolek Kašpar a pod. Nevidím jediný důvod, aby dotace na vstupenku dostávala i divadla žijící z cizinců:-©

0/0
25.6.2008 18:17

jakotunejsem

Re: Když žiju z cizích peněz, chovám se podle toho...

Yaroukhu, již několikrát jsem Vás označil jako placeného provokatéra a nebude tomu jinak ani nyní. Do každé debaty na toto téma se navezete, plácáte stejné "pavlačové" blbiny a pokud Vám někdo podá faktickou a vyčerpávající odpověď, přestanete komunikovat a rychle jdete negativně oglosovat jiné názory, které naše radní nepodporují. Vzhledem k faktu, že jste se účasnil a vyspamoval svou pitomostí všechny diskuze na toto téma, měl byste už o problému něco vědět. Promiňte, ale je to nudné a velmi průhledné.Rv

0/0
25.6.2008 20:23

R66

Specifikace umění !?

Zase tady hromady lidí odsuzují ... ale zkuste specifikovat umění ?

Myslím, že to na IDnes napsal krásně Hrušinský: "Jaký je rozdíl, mezi hrou Schakespeara u nás v divadle, kde je plno a v jiném divadle, kde je neplno, ale oni tvrdí, že dělají umění" ?Proč některá divadla platí měsíčně herce, i když nepracují a některá divadla je platí za hru ?

Běžte už do (Y) vy neustálí čerpači dotací a vysavači ČT a dotací z magistrátu.

Někdo si na tom udělal hezkou živnost a když tomu chce dát někdo nějaká jasná pravidla, tak se bojíte, že to neumíte splnit, protože jste se nikdy nemuseli starat, tak jako ostatní, o to, jak se uživit - protože vy jste nositele kultury !!!

Např. Menzel o sobě tvrdil, že podepsal antichartu proto, aby tady měl kdo dělat kulturu ... tak to je nářez ! A to už se nebavím o mé oblíbené rodině pana Krause !

0/0
25.6.2008 14:41

matkoslav1

Re: Specifikace umění !?

Narozdíl od tebe jsem jistou dobu pracoval v pražském nejmenovaném divadle. Neoháněj se tím, co řekli jiní, protože tím poukazuješ, že jsi člověkem bez vlastního názoru. Proč tedy nedostávají všechny pivovary dotace, když je Budvar státní podnik a leje tam peníze? Stejně tak můžeš říct, že Výměna manželek nebo Ordinace v nezalité záhradě je kultura!

0/0
25.6.2008 14:46

R66

Re: Re: Specifikace umění !?

Jaké peníze tam leje stát ? Pokud vím, tak stát maximálně dostává dividendy ... Pokud nemám stejný názor s Tebou, tak to mám vyčtené a nemám vlastní názor ?!

Jak se starali umělci v minulých stoletích o své přežití ? 

To, že jsi byl kulisák z tebe nedělá nositele kultury ... Klidně si dělajte tu "svou" kulturu, ale nechtějte na to mé daně, pokud se to bude lidem líbit, tak za to rádi zaplatí ... nebo si myslíš, že jsou v Česku jen hlupáci, co se dívají na "růžové zahrady" .... a nebo děláte to umění jen pro sebe ? Nebo máme to vaše umění konzumovat povinně, abychom se kultivovali ? Pouvažuj a neopisuj hesla jiných !

0/0
25.6.2008 14:54

matkoslav1

Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Odpovědí na tvé hejhulání je žebříček nejoblíbenějších pořadů v ČR, výsledky TýTý a jiných anket. filmová produkce je zde ve stadiu, kdy je kvantita nad kvalitou. Žádné násilné konzumování kultury. Je to stejné jako třeba se školama - proč je mám platit já ze svých daní? Kultura je ověřena věky - snad kvákala Bílá žába i dřív? Napsal snad E. Ionesco pro ni hru Židle např.? Takže měříš kvalitu diváckým zájmem?

0/0
25.6.2008 15:05

R66

Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Čím se měří kvalita kultury ? Nezávislou komisí ? ... opravdu nezávislou ... ?

Každá kultura musí mít svou hodnotu ... za bláboly v televizi si zaplatím pár peněz, ale za divadlo je každý ochoten zaplatit více ... každá hodnota je měřitelná penězi !

Bohudík i bohužel ! 

Jinak systém neplacení daní (přímých) byl diskutován na Novém Zélandu a vůbec to nebylo zcestné ... zaplatil sis jen to, co jsi potřeboval nebo chtěl !

Kdo bude chtít kvalitní kulturu, ten si jí zaplatí ... proč dotace ? a hlavně komu dotace a komu ne ? Veškeré přerozdělování toliko pro hovada dobré jest !

0/0
25.6.2008 15:16

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Ale my daně platíme, takže tato otázka je irelevantní... Pokud budeme měřit kvalitu výdělkem, tak jedno z nej bude pilotní díl: "On je žena"... a to byl, panečku, kousek kvalitní... Nemám na výběr u lékaře (taky musím platit, ač se kvalita nezlepšila ve srovnání s loňským rokem), tak proč by mé peníze neměli dostávat divadla? Nebo každý u daňového přiznání vyplní dotazník, komu půjdou peníze? To je směšné... Kolik peněz se vlilo do olympiády '16? To z toho mohlo být dotací...

0/0
25.6.2008 15:30

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

SVOJE  peníze klidně dávej do tolika divadel, do kolika chceš. Argumentace, že když se nesmyslně utratily peníze jinde, viz olympiáda, tak od toho okamžiku je musí dostat každý, kdo deklaruje ušlechtilý cíl, je hodně zcestná.

0/0
25.6.2008 15:46

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Proto se platí vstupné do divadel, že jo.. Je skupina služeb, na které trh nestačí (nejsou ziskové, není o ně zájem...). Jak říkám - telesně postižení sportovci by si třeba taky měli na sebe vydělat?

0/0
25.6.2008 15:54

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Handicapovaným sportovcům a vůbec invalidům jsem samozřejmě ochoten pomáhat, stejně jako většina lidí. Což ovšem neznamená, že toho kdokoliv bude zneužívat k požadavkům, ,že když dotuju invalidy, tak jsem povinen sponzorovat i jeho, protože on má poslání atd. atd. ..... Divadelníci jsou vesměs zdraví a tělesně zdatní lidé a nic jim nebrání zkusit oslovit veřejnost svým uměním. Ale na automaticky povinné dávky ať zapomenou, na co použiju svoje peníze, je moje věc.  

0/0
25.6.2008 16:05

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Kde je ta hranice, do které je většina ochotna přispívat? A co to vlastně většina je? Kdo rozhodne - ano, na tohle dotace půjdou (paralympionici...) a na tohle ne (divadla...). Kdo má o tom rozhodnout?

0/0
25.6.2008 16:23

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

A co takhle většina občanů ve volbách? Jde o jejich peníze, takže jakési právo mluvit do rozdělování bych jim neupíral. .

0/0
25.6.2008 16:30

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

A co je většina ve volbách? Pokud vím, nikdo jí nezískal... Budeme tedy sypat peníze na eko-skládky, protože jistá strana má 6 zástupců a přitom kašlat na kulturu 25% obyvatelstva (oranžových přívrženců)?

0/0
25.6.2008 16:37

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Ach jo, tady už se dostáváme k vysvětlování základních pojmů.... Většinou ve volbách myslím vzniklou koalici, které parlament či radnice odhlasuje důvěru.  Pokud vím, tak obecní volby v praze dopadly dost jednoznačně.

a tebou zmíněných 25 % obyvatelstva vyznává totožné kulturní hodnoty jen proto, že volili socany?:-)

0/0
25.6.2008 16:46

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

To jsem neřekl (nicméně vyznávají kult lahváče :-) ) OK, takže se dostáváme na začátek k tomu, že když radnice rozhodla o návratu k starému způsobu dotací, je to legitimní a po druhé - pokud tedy koalice (na návrh KDU-ČSL) odsouhlasí, že před rockovým koncertem bude povinnost každého se modlit, bude to správné, ano?

0/0
25.6.2008 16:50

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Sic mě to silně znechutilo, tohle ustupování, leč musím přiznat, že to legitimní je. Stejně, jako by bylo legitimní, kdyby se radnice pro jednou pochlapila a neustoupila (zbožné přání:-() Ono modlení je samozřejmě příklad totálně mimo mísu, nejedná se o rozdělování veřejných peněz, v žádném případě není v kompetenci vlády zasahovat do osobního věroučného přesvědčení občanů.  

0/0
25.6.2008 17:07

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Kruh se uzavírá... Má vláda legitimní mandát na to, aby uzákonila daně, jak jsou teď, když o tomto návrhu nikdo nemluvil ani nehlasoval ve volbách?

Jsou věci, ve kterých je potřeba dělat kompromisy. Kultura nebyla a není spojena se ziskem. Přidělování dotací stejně tak, protože dotace kryjí pouze prokazatelnou ztrátu (to vím z mého zaměstnání v divadle). Magistrát je provozovatelem divadel. Chce-li je udržet, musí krýt ztrátu.

A jak jsme řekli výš, jelikož kvalita je těžce měřitelná (nelze ji měřit kvantitativně, ale názorem většiny), buď bude magistrát krýt ztráty svých scén nebo je zavře. A protože je nezavřel, považuje je za kvalitní a tudíž je to názorem většiny.

0/0
25.6.2008 17:26

nibor

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Výše daní je výslednicí koaličních jednání. Nezíská-li žádná strana nadpoloviční většinu, je jasné, že např. právě ona výše daní bude dáno koaličním jednámím, ve kterém spolurozhoduje síla získaného mandátu, což není možno před volbami předem určit. Proto není možno argumentovat tím, že aktuální sazba nebyla před volbami definována.

Ano, magistrát má výsadní pravomoc rozhodnout, že bude divadla udržovat, či ne. Pravomoc je ovšem něco jiného než povinnost. Tím více to platí o soukromých podnicích typu Semafor.

0/0
25.6.2008 18:05

R66

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Tak oranžoví jsou kulturní lidé ....;-D;-D;-D. Tak to mi pro nese od tebe stacilo 

0/0
25.6.2008 16:48

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Viz. můj příspěvek o kousek výš (kult lahváče)

0/0
25.6.2008 16:52

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Specifikace umění !?

Co takoví paralympionici, tělesně postižení sportovci? Ti si taky na sebe nevydělaj...

0/0
25.6.2008 15:34

matkoslav1

kulturní revoluce :)

zdegenerovaná česká kultura se z kvalitních filmových a divadelních kousků proměnila díky vymývání mozků TV Nova, reality show, a silnými kulty osobnosti Bílé nebo Vondráčkové (stačí, aby někdy tyto "divy" hejhulali a už je tam plno) stala žumpou, kde se točí miliony.. Kratochvíle, z volné kratochvíle bys měl radši vymyslet nějaký kulturní kousek do svého divadla, ne se prát o peníze, kterých máš dost. To, co uvádí Ta fantastika je k breku (např. mě dostávají lístky na stání do divadla!!)... Stejně tak můžou třeba pivovary říct - když lejete peníze do Budvaru, dávejte i nám!

0/0
25.6.2008 13:28

R66

Re: kulturní revoluce :)

Budvar na sebe vydělá;-D ... Když na sebe vyděláte, klidně můžete být nositeli kultury pro všechny kulturumilující Čechy !

0/0
25.6.2008 14:44

matkoslav1

Re: Re: kulturní revoluce :)

A co když si na sebe nevydělá? Stát se za něj zaručí, zadotuje... Pak budou mít nárok i ostatní?

0/0
25.6.2008 14:49

R66

Re: Re: Re: kulturní revoluce :)

Tak ho prodá nebo vymění ředitele či dozorčí radu ! Ztáru pokryje ze zisku minulých let, ale to je na tebe dost složité ...

0/0
25.6.2008 14:57

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: kulturní revoluce :)

No, výměna ředitele a dozorčí rady je fakt skvělé řešení pro zajištění zisku... Obvykle je s ní spojen i růst mzdových nákladů... Co když se ztráta ze zisku minulých let nepokryje, studente?

0/0
25.6.2008 15:08

Z-S

Re: Re: Re: Re: Re: kulturní revoluce :)

Tak se ho zbavi a jeste rad...

0/0
25.6.2008 15:14

R66

Re: Re: Re: Re: Re: kulturní revoluce :)

Tak bylo asi něco špatně ... a tam, kde se špatně hospodaří, přece nebudu sypat finance ! Odborníku na ekonomiku !

0/0
25.6.2008 15:18

matkoslav1

Re: Re: Re: Re: Re: Re: kulturní revoluce :)

Třeba jako ČSA? A v prvním okamžiku, kdy jsou v zisku je prodáme ;-)

0/0
25.6.2008 15:31

roedor

lístky na stání do divadla

ty snad existovaly vždycky, pokud vím, tak ve Stavovském i jinde jsou k mání. Pokud brečíte nad stavem české kultury, nikdo vám nebrání její úroveň pozvednout na adekvátní úroveň. Ve vašem případě by asi následoval volný pád:-P

0/0
25.6.2008 15:32

matkoslav1

Re: lístky na stání do divadla

Už na tom je vidět, že jde jenom o peníze... Kvalita se měří kvantitou... TV Nova je nejkvalitnější televize, protože ji sleduje nejvíc lidí, že jo.... ;-) Česká kultura odzrcadluje myšlení lidí a Čechům stačí málo... Ať to je oku-lahodící a všichni se smějí... Pak se hraje Litevcům lotyšská hymna a Leoš Mareš je zabávač roku ;-D

0/0
25.6.2008 15:37

dlopotable

jednotná pravidla...

nemohou platit pravidla při střetu subjektivního umění s tak výmluvným objektem, jako jsou peníze... já jen nechci, aby na radnici seděl nějaký hezulín a kýval prstem pseudomecenáše, koho pohřbí a kdo přežije...

0/0
25.6.2008 8:39

_lu

...

něgdo by měl panu kratochvílovi vysvětlit, že muzikál v českém podání notabene v divadle Ta Fantastika se s uměním/kulturou dost míjí...

0/0
24.6.2008 17:16

192.168.35.1

Re: ...

Ano. Umenim je srani v galerii.

0/0
25.6.2008 14:52

EWCZ+

Re: Re: ...

Jiste. Ovsem produkt je treba pozlatit, pak je to teprve to prave Umeni.

0/0
25.6.2008 20:03

savanah555

Zrovna on?

Možná, kdyby dělal kulturu, že by o  kulturní granty mohl žádat ;-)

0/0
24.6.2008 9:33

Jari_B

Copak, copak umění ti nenese

:-©

0/0
24.6.2008 9:02

tinka_tinka

Dotace na vstupenku

Me prijde dotace na vstupenku, jako hrozny nesmysl. To je jako kdyby Nova mela dostavat koncesionarske poplatky, protoze ma nejvetsi sledovanost. Nemam nic proti tomu, aby ziskove spolecnosti dostavaly dotace (stejne jako treba v prumyslu), ale mely by byt na konkretni predstaveni/projekty a jejich cerpani by melo byt kontrolovano jejich poskytovatelem. Kulturni prinos predstaveni pro spolecnost at hodnoti odbornici.

0/0
24.6.2008 8:46

rebbe

Co kdybychom pro změnu ty peníze použili na stípka

pro studenty technických oborů. Divadelníků, často pochybné úrovně, máme hafo, od pravdoláskového po ty poslední šmíráky, žijící z dávek. Absolventi náročných studijních oboru jsou však vzácní. Což tak zřídit preferenční stipandia na strojírenství, elektrotechniku nebo stavebnictví? To by nám pomohlo více, než desítky tisíc šmíráků.

0/0
23.6.2008 22:38

ladaxxt

Re: Co kdybychom pro změnu ty peníze použili na stípka

Jasně.. odjakživa byli studenti schopní a neschopní.. Ti schopní měli stípka a ještě si většinou při škole našli dobrý přivýdělek.. Ti ostatní mě nezajímaj..;-)

0/0
23.6.2008 23:41

IRC

Re: Re: Co kdybychom pro změnu ty peníze použili na stípka

co je to stipko? ty voe, vy jste v te skole snad spali.

0/0
24.6.2008 8:35

Karel2002

Já si pamatuji Kratochvíla s Bílou v roce 1997

jak fanaticky obhajovali tunelování a všechny tehdejší zlodějiny, Koženého, Krejčíře a spol. Proč tenhle člověk jde najednou proti svým lidem (Prahu ovládají 16 let odeesáci)?  Chce víc peněz z veřejných prostředků? Jsou v New Yorku dotovaná divadla? Proč Kratochvíl nepřistoupí sám pro sebe na filosofii "volného trhu", když jí vnucuje těm druhým?

0/0
23.6.2008 22:34

ladaxxt

Re: Já si pamatuji Kratochvíla s Bílou v roce 1997

8-o

0/0
23.6.2008 23:42

jakotunejsem

Re: Já si pamatuji Kratochvíla s Bílou v roce 1997

Ano, V New Yorku jsou dotovaná divadla off a off-off Broadway. Funguje tam přesný systém dotací a grantů. Ve výsledku to znamená, že bohatá a zisková divadla na Broadway, uvádějící muzikály a komerční hity vlastně nemají na žádný příspěvěk nárok. Nepíšu to proto abych obhajoval Kratochvíla, ale jen pro informaci. Dotační a grantové systémy na podporu neziskových uměleckých organizací existují v celém civilizovaném světě.

0/0
24.6.2008 8:20

vojta_ze_mlejna

Zrovna tenhle vyžírka a zmetek ...

... si má tak na co stěžovat ...

0/0
23.6.2008 21:54

čtunoviny

Re: Zrovna tenhle vyžírka a zmetek ...

Vojto, člověče ,

vysvětli nám neználkům podrobnosti o vyžírkovi a zmetkovi. Doufám , že máš pádné argumenty.

A pokud je nemáš, vrať se honem zpátky do mlejna a strč si tu svoji hlavičku do mouky;-D;-D;-D

0/0
23.6.2008 22:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.