Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Radní Richter připustil změnu grantů na kulturu

Pražský radní pro kulturu Milan Richter (ODS) uvedl, že by systém rozdělování kulturních grantů, kvůli nimž se pře s pražskými divadelníky, mohl doznat změn. "Čekám na návrhy," řekl po čtvrtečním jednání ministra kultury Václava Jehličky (KDU-ČSL) s pražským primátorem Pavlem Bémem (ODS).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MysteryTrain

Neuvěřitelné

Po zveřejnění mediální analýzy, která na diskuzních fórech různých zpravodajských serverů zaznamenala naprostou většinu názorů neschvalujících hanebné a neprofesionální chování pana radního Richtera, se ze dne na den obrátil poměr. Najednou se vyrojila podivuhodná "většina", která má stejný slovník jako magistrátní úředníci nebo Petr Kratochvíl a jeho spolupracovníci. To je vskutku neuvěřitelné, že tak ze dne na den a ausgerechnet ve chvíli, kdy se začíná celým problémem zabývat i vláda, ozývsjí se hlasy těch, kteří byli v menšině. Bojí se snad, že vše co se zatím dařilo tak hezky zašantročit a co už vypadalo, že z toho bude milounký zisk náhle uniká. Je to opravdu půvabný jev.

0/0
23.5.2008 0:36

jacek097

Umelci se pose... az jim Richter zatne kohouty...

Se nasmeju, za ty lumparny, co ted provadej, bych jim to pral z celyho srdce!!!!!

0/0
22.5.2008 20:11

Lízal

Pravda je, že

všechno celkem fungovalo, dokud nepřerostlo kamarádíčkování všem přes hlavu. Kratochvíl jako správný Američan podal žalobu, Kalousek se podělal a ODS nařídila magistrátu, aby udělal zěnu ve prospěch pana Kratochvíla. S ním se ovšem svezli všichni jemu podobní a mela je na světě. Také si myslím, že komerce není vždy ta pravá kultura. Plastiky ani Dusilovou nemusím, ale v tom ty granty nevězí. Ostatně, Vivaldi a Mozart děali ve své době taky komerci a dneska tomu říkáme umění. Najít PRAVDU je těžké...

0/0
22.5.2008 18:55

qoknu

Budou

na podzim volby, nebojte radní ustoupí a změní granty.

0/0
22.5.2008 18:25

Cynyc

Pro všechny "liberály",

kteří zde tvrdí, že všechny dotace na kulturu jsou nesmysl a každá kulturní produkce se musí uživit sama: na svůj názor máte plné právo. V čem se mýlíte, je, že považujete svůj názor za objektivně správný. Otázka kulturních dotací je čistě politická, neboli neexistuje zde žádné "správné" a "nesprávné". Dotace do kultury jsou analogické financování základního výzkumu státem - žádná firma ho nezaplatí, protože nemá bezprostřední komerční aplikaci. Bez něj ovšem není možný výzkum aplikovaný. Lze namítnout, že výsledky vědeckého výzkumu jsou dobře měřitelné, zatímco kulturní přínos nikoli. To je pravda jen částečně. V této diskuzi často se opakující tvrzení, že nic jako kulturní kvalita neexistuje, je ekvivalentní tvrzení slepce, že žádné barvy neexistují, a tedy prohlášením kulturního idiota. Těch naštěstí nikdy nebude dostatek, aby v demokracii kulturní dotace zanikly, takže volání po jejich zrušení (zde i jinde) lze okomentovat starým příslovím: "Psi štěkají a karavana jde dál."

0/0
22.5.2008 17:56

aludog

Re: Pro všechny "liberály",

Je pravda, že z 98 pražských divadel dostává dotace 18 ? Napište mi jen ANO , NE.

0/0
22.5.2008 18:02

Cynyc

Re: Re: Pro všechny "liberály",

Jak to mám vědět?

0/0
22.5.2008 19:22

MysteryTrain

Re: Re: Pro všechny "liberály",

V počtu pražských divadel jsou zahrnuta i mnohá soukromá divadla, která se živí zájezdy po Česku s rozmanitými bulvárními komediemi. Těchto je opravdu velké množství.Což znamená, že tyto a jiné  typy ziskových organizací nyní dostávají dotaci na prodanou vstupenku a těm několika málo neziskovým divadlům je tak odčerpávána značná suma z rozpočtu. Mnohým z těchto divadel (prosím neevokovat pana Suchého) hrozí ukončení činnosti. A většinou jde o divadla malá a neustále vyprodaná. Pouze dotace na prodanou vstupenku jim nepomůže. Velkým muzikálovým, ziskovým scénám je ovšem tento druh příjmu vítaný. Neziskové organizace musí každý haléř pečlivě vyúčtovat a veškerý zisk vrátit zpět do systému. Platy v těchto divadlech jsou stanovovány tabulkami a není to nic záviděníhodného. Odpověděl jsem Vám za někoho jiného a ne jen ANO či NE. Jenže celý ten problém je příliš složitý na odpověď jedním slovem. Taková by se možná líbila panu Richterovi:)))

0/0
22.5.2008 22:17

packerqb

mirne off topic

Vysvetli mi nekdo, co na nem ta misska videla?

0/0
22.5.2008 17:49

Cynyc

Re: mirne off topic

Ne, to nelze. Nejznámější a nejujetější metrosexuál v ČR může vyhovovat jen opravdu úchylnému vkusu.

0/0
22.5.2008 17:58

aludog

Dotace 100.000 na jedno představení

Pana Táborský sděluje v dnešních Lidových novinách, že jeho divadlo dostalo dotaci 38 miliónů. V další větě mluví o 388 loňských představeních. Jeho divadlo tedy dostává na jedno představení zhruba 100.000 Kč. :-((( ! Takové peníze chci taky a budu hrát třeba před prázdným hledištěm.

0/0
22.5.2008 16:24

Jana Kolářová

Re: Dotace 100.000 na jedno představení

Když budete hrát před prázdným hledištěm, brzy spláčete nad vejdělkem, protože i tak budete muset platit strašně moc fixních plateb = nájem, elektriku, vodu, platy, sociální a zdravotní pojištění a samozřejmě i náklady na vznik inscenací, autorskými právy počínaje a truhlářem, který vám vyrobí kulisy, nekonče. JK

0/0
22.5.2008 16:41

aludog

Re: Re: Dotace 100.000 na jedno představení

A to ještě 40.000 za představení bere divadlo, o němž pan Táborský píše, ze vstupného. ( 14 mil.ze vstupného cit.). Nezlobte se na mne, 140.000 z jednoho představení, to opravdu nechápu, na co si pan Táborský stěžuje.

0/0
22.5.2008 17:27

aludog

Re: Re: Re: Dotace 100.000 na jedno představení

Ještě jnak, milé J.K. - 38 plus 14 je 52 miliónů ročně. Milión na týden.! :-))  

0/0
22.5.2008 17:31

MysteryTrain

Re: Re: Re: Re: Dotace 100.000 na jedno představení

Pane adulogu, víte kolik stojí výprava a kostýmy na nové představení? Nezisková, subvencovaná pražská divadla mají magistrátem stanovených minimálně 5 premiér v sezóně. Takže můžete začít počítat znovu a srovnejte to s náklady muzikálových produkcí, která udělají tak jednu - dvě premiéry do roka. A pokud má muzikál úspěch, může z něj to divadlo třískat peníze i po několik let. Tak šup šup, počítejte:)))

0/0
22.5.2008 22:23

jacek097

Re: Re: Dotace 100.000 na jedno představení

aaaah nase mila pani KOlarova opet na scene.... Uz se Vam smejou, vzdejte to a uz konecne uznejte, ze nemate v nicem pravdu! Divadlo je prohnile v zakladech, holt bude muset nastoupit nova generace manageru, kteri take umi hospodarit a ne jenom rvat na namestich!!!!

0/0
22.5.2008 20:09

Cauchyho-Binetova-věta

....

Granty jsou hloupost, nechápu proč je tolik "kulturních" divadel když po jejich produkci není poptávka. Jaký je rozdíl mezi zpracováním Čechova v podání Archy a nebo divadlem Brzobohatého? Proč by měl "šašek" suchý dostávat dotaci, jeho program není o nic víc kulturní než televarieté. Divadlo je především pro diváky, pokud diváci nechodí, tak je s divadlem něco špatně a dotace to nevyřeší. Na cimrmany se stojí fronty, soukromá divadla také= prosperují, tak kde je problém?

0/0
22.5.2008 16:14

Jana Kolářová

Re: ....

Rozdíl je v tom, že Archa je divadlem veřejné služby (násilně dotlačeným do "transformace") a DRB je podnikáním v kultuře. Oba takové typy divadel mají na kulturní scéně své místo (a není to náš výmysl, stejně to funguje jinde ve světě), ale je nutno mezi nimi rozlišovat. Pokud ale nazýváte pana Suchého "šaškem", asi to jsou zbytečné argumenty. JK

0/0
22.5.2008 16:20

Cauchyho-Binetova-věta

Re: Re: ....

pan Suchý sám sebe pasoval do role "šaška" (kabaretiéra). Jeho představení není veřejnou službou, je to jen komerční představení za zenitem. Divadlo Archa je sice divadlem veřejné služby jenže to ještě neznamená, že musí nutně hrát hlouposti na které nikdo nechodí. Nevidím rozdíl ve zpracování toho samého představení ve dvou divadlech (veřejné a neveřejné). Pokud veřejná služba není společností vyžadována (nikdo na to nechodí a je nutné to dotovat), tak je to služba naprd. Kvalitní představení se samo uživí.

0/0
22.5.2008 17:02

Jana Kolářová

Re: Re: Re: ....

Problém je v tom, že ve věcné argumentaci se mýlíte a v tom, že vy jste nazval Jiřího Suchého šaškem pejorativně JK

0/0
22.5.2008 17:18

MysteryTrain

Re: Re: Re: ....

Tedy Cauchyho-Binetova-věto, vy máte o návštěvnosti subvencovaných divadel stejný přehled jako pan radní Richter. Ten totiž nikdy do žádného z těchto divadel nevstoupil a žádné představení neviděl. Neví nic o jejich provozu a umělecké úrovni. Garantuji Vám, že ta, většinou malá, divadla mají neustále vyprodáno na volnou kasu a nemusí si vozit zájezdy z celého Česka jako je tomu u jejich muzikálových kolegů. Prázdných míst najdete v těchto komerčních produkcích mnohem více než byste očekával. Všechno je to na jedno brdo s pořád stejnými lidmi. Asi jako v českých seriálech.

0/0
22.5.2008 22:30

Cauchyho-Binetova-věta

Re: Re: Re: Re: ....

Nechápu, pokud je něco "neustále vyprodáno", tak proč musí dostávat dotace? Jak je tedy možné, že poloprázdný muzikál si může dovolit fungovat bez dotací a ještě si zvát největší a tudíž i nejdražší pop-"hvězdy"? :-)

0/0
23.5.2008 9:07

Mangoo

A proč já nemám žádné granty? Já jsem přece člověk kulturní

Meju si nohy, nedlubkám se prstama v nose, s úřady vycházím vcelku v pohodě, i do divadla zajdu, ale kde nic, tu nic. Možná to bude tím, že když chci, aby mi zaplatili, tak jsem zvyklej práci odevzdat v dokonalém stavu a ještě se o ni poprat, protože těch lidí jako já je jen v tomhle malým městě 15 a taky se snaží. Možná by mi třebas ani nevadilo zaplatit za lístek k panu Suchému 500, já ty peníze mám a rád je dám, akorát si nejsem jistej, jestli se mi na pana Suchého chce. Ale rád se přijdu mrknout, když tam bude něco, o čem se třebas dočtu, že je dobré.. Ale asi je na to moje hlava moc hloupá, když si myslím, že si má jet každý na svý triko a hezky za svý... Umělec nejsem, nevím, neznám nic, úplná lopata..(Y)

0/0
22.5.2008 15:41

Polárníliška

Jeden až žasne nad drzostí těch,

kteří nevydělávají, označit se za ty opravdu kulturní, kteří si zaslouží být dotování....

0/0
22.5.2008 15:02

Jana Kolářová

Re: Jeden až žasne nad drzostí těch,

... kdybyste o tom víc věděl, nebyl byste tak útočný. JK

0/0
22.5.2008 15:29

jacek097

Re: Re: Jeden až žasne nad drzostí těch,

no, hlavne ze Vy o tom neco vite... Vy ste ta prava...

0/0
22.5.2008 20:10

MysteryTrain

Re: Re: Re: Jeden až žasne nad drzostí těch,

Ale vážený, vy o tom opravdu víte prd staré kotlářky:)))

0/0
22.5.2008 22:32

iuos

hmm

a už se ví, jaký rozdíl mezi "kulturním" a "nekulturním" divadlem? ... Tedy kromě toho, že "kulturní" je třeba dotovat?

0/0
22.5.2008 14:39

Vorisek78

Re: hmm

Hlavně se ví, že se nikdo o nalezení rozdílu mezi "kulturním" a "nekulturním" divadlem nesnaží. Rozdíl je ale mezi divadlem vytvořeným s jasným podnikatelský záměrem a divadlem veřejné služby, které nemá za svůj prvotní úkol vytvářet zisk.

0/0
22.5.2008 15:05

Jana Kolářová

sláva Voříškovi 78

Díky za to, že jste to přesně pojmenoval, protože v tom je přesně ten problém - a já pořád žasnu, kolik lidí to nechápe a myslí si, že komerční divadlo má stejný nárok na peníze daňových poplatníků, jako má Zábradlí, Palmovka atd.

Mějte se hezky, Jana Kolářová

0/0
22.5.2008 15:20

Vránolump

Re: Re: hmm

Teď by to ještě chtělo definovat tu "veřejnou službu".

0/0
22.5.2008 15:22

Jana Kolářová

Re: Re: Re: hmm

To je naštěstí snadné - jsou to ta divadla, u nichž je magistrát zřizovatelem. Stačí nahlédnout na magistrátě do smluv, kterých divadel se to týká. JK

0/0
22.5.2008 15:27

Vránolump

Re: Re: Re: Re: hmm

V tomto případě ovšem nechápu, proč poplakává pan Suchý, jehož divadlo je s.r.o. a je mu dopřáváno takového sluchu.

0/0
22.5.2008 15:35

Jana Kolářová

Re: Re: Re: Re: Re: hmm

Protože Semafor, Archa a Činoherák jsou prvními divadly, která padla do "transformace" a teď se ukazuje, že  přes všechny původní slioby - transformace znamená jen to, že se magistrát chce divadel zbavit. Sliboval jim větší svobodu a stejné peníze, jen ne formou příspěvku, ale grantů, ale mezitím přestal pan Richter rozlišovat mezi divadlem veřejné služby a podnikáním v kultuře a ta dnes krachující divadla jsou toho důsledkem. JK

0/0
22.5.2008 16:18

Vránolump

Re: Re: Re: Re: Re: Re: hmm

Tak, jako častý návštěvník pražských divadel (a nejen těch) bych si dovolila podotknout, že o Činoherák bych strach neměla, do Semaforu bych nešla ani kdybych na to dostala grant, svoje slavné časy má dávno za sebou a to, co tam pan Suchý předvádí je dost smutné. Archu neposoudím, nejsem jejím příznivcem. To, kdo je zřizovatelem podle mne není kritériem kvality.

0/0
22.5.2008 16:26

Jana Kolářová

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hmm

S Vaším hodnocením divadel dost souhlasím - á jsem byla v Semaforu za posledních deset let třikrát a už to pro mě také není "to ono". Ale je pravda, že stále má vysokou návštěvnost, čili své publikum má. "Zřizovatelství" není o kvalitě, ale znamená to, že o zřizovaná divadla má magistrát povinnost se postarat (do určité míry soběstačná jsou ta divadla cca ze 30% a i díky tomu mají tak nízkou cenu vstupenky, ku příkladu) a zato jim může nahlížet do účetnictví atd. Zatímco u subjektů podnikajících v kultuře nemůže magistrát nic, ale taky nic nemusí. A tohle pan Richter účelově nechápe = nechce to chápat. JK

0/0
22.5.2008 16:38

jacek097

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hmm

No, jedinej kdo tady nic nechape Jste Vy pani KOlarova. Verejna sluzba = 18 vyvolenych???? Jenze uz ste zapomnela dodat, ze tech 18 vyvolenych stvoril bolsevik. Magistrat je proste zdedil z bolsevismu a ted se jich chce zbavit, to je snad logicke, pro Vas asi ne.

0/0
22.5.2008 20:14

MysteryTrain

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hmm

Inu zbavit se jich určitě chce. Jen mi přijde pikantní, že za vrcholnou municipální scénu jest vybráno Divadlo na Vinohradech, které svou inscenační invencí uvízlo někde na přelomu 70. a 80. let.

0/0
22.5.2008 22:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.