Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Semafor možná skončí, obává se Jiří Suchý

Jiří Suchý se sice označuje za nezdolného optimistu, ale ani tak se neubrání obavám, zda Semafor přežije do další sezony.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

papazian

Nejlépe udělá, když se obrátí v hrobě!

0/0
13.5.2008 0:31

ibaba

Semafor

V době své slávy oslovoval mladou generaci a měl přes různá úskalí režimu vyprodáno dlouho dopředu.Bohužel zestárnul pan Suchý a s ním i divadlo Semafor.Je to soukromý subjekt tak se tak musí i chovat má-li problém s financema tak musí oslovit sponzory a nebo změnit repertoár nedá se nic dělat.Pn Suchý asi předpokládal,že když bude divadlo soukromé tak bude žít ze staré slávy  na doživotí.Soukromá firma,aby prosperovala musí mít zdatné manažery,kteří se budou o prosperitu starat  nikdo nežije ze staré slávy bohužel.Rv

0/0
12.5.2008 9:52

iuos

hmm

vidím to stejně jako tyR^

0/0
12.5.2008 10:11

kumbál

ať už skončej

aspoň nám tam v Dejvický nebudou každej den odtahovat auta. Stejně nechápu co tam pořád Čt  za naše prachy natáčí.

0/0
11.5.2008 21:47

honzajaka

Kdyby

tam suchý neměl ty ostatní soubory, skončil by už dáávno a škoda by to nebyla, když si někdo hraje na intelektuála, to může, ale naše umělecká scéna prostě moc takových podivínů nepotřebuje

0/0
10.5.2008 0:19

xdavx

vsichni co jste tady jste uplne vedle...

jde o penize do uplne jinych kapes...

0/0
9.5.2008 15:57

oposuum

Re: vsichni co jste tady jste uplne vedle...

No, asi to bohužel tak nějak bude. Můžeme se tu navzájem mydlit, jestli kultura má peníze vydělávat nebo jestli má šlechtit duši, ale ano, souhlasím, že ty "jiné kapsy" se nám jen smějí. Oběma.

0/0
9.5.2008 16:39

Archivní Don Simón

zaplať pánbůh

kdo má na ten jeho "humor"dávat prachy?:-©

0/0
9.5.2008 15:54

oposuum

Myslím

Já si myslím, že "skrbling" se jen trochu předvádí, jak extrémní názor umí zaujmout. Jaký je tvrďas. Naopak si nemyslím, že přesně ví o čem mluví. Tak mně vyšel rozbor jeho příspěvků.

0/0
9.5.2008 14:46

relais

Cimrmani - reakce

Takže Cimrmani. Řeknu co si o nich myslím. Zmrvili vkus celé jedné

generace, ne-li dvou. Každý kolem ví, kde se génius upšouk 12.3.1895 v 18:33, nikdo ale

neodrecituje ani krátkou básničku. Jestli bych já osobně měl některý dru zábavy označit jako laciný a podbízivý (zejména), byli by to "Cimrmani". Jsou jen náhodná sbírka vtipných (myslím upřímně) řečiček, jenže o ničem. Proto nevadili nikdy nikomu. Nikomu nic nedali, nikoho zejména nenutili zaujmout postoj, nikdo se  při nich nemusel nikdy nad ničím zamyslet.  Nikdo se nikdy nemusel při  nich cokoliv  naučit. A teď do mě!

0/0
9.5.2008 13:20

65c02

Re: Cimrmani - reakce

A co jste tím vlastně chtěl říct?

0/0
9.5.2008 13:24

relais

Re: Re: Cimrmani - reakce

Reagoval jsem na mnohem dřívější příspěvek. Nic víc.

0/0
9.5.2008 13:47

relais

Re: Re: Cimrmani - reakce

Doplním. Reagoval jsem na zmínku, že Cimrmani mají plné hlediště. Ano, asi mají. A co tímhle kdo chtěl říci?

0/0
9.5.2008 13:49

skrbling

Re: Cimrmani - reakce

Houby záleží na tom, co vy, já nebo kdokoliv jiný považuje za kvalitní. Jediné, co je podstatné, je, že jsou schopni dnes a denně vyprodat hlediště a na lístky na jejich představení se stojí fornty. Podle mého názoru je měli už dávno citelně zdražit, protože poptávka evidentně přesahuje nabídku.

0/0
9.5.2008 14:03

relais

Re: Re: Cimrmani - reakce

Samozřejmě, že na tom nezáleží, máte pravdu. Dovolím si ale neseouhlasit, že jediné podstatné je vyprodané hlediště. To by asi bylo dost málo. Zkuste si představit, co všechno by mohlo hlediště vyprodat. Třeba i veřejné popravy například?

0/0
9.5.2008 14:14

skrbling

Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Veřejná poprava má tu nevýhodu, že při ní musíte někoho zabít. Což je, alespoň pro mě, představa absolutně nepřijatelná. Ale pokud vynecháme tyhle extrémní případy, pak ano, jediné, co je podstatné, je vyprodané hlediště. Resp. hlediště alespoň natolik plné, aby to zaplatilo náklady.

0/0
9.5.2008 14:25

oposuum

Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Jenže, napsal jste "Jediné co je podstatné".

0/0
9.5.2008 14:39

relais

Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Zabít. Jenže ony jsou různé druhy smrti. Nejen ta fyzická. A musí být nutně absolutně nepřijatelná jen ta fyzická? Vím určitě, že jsou i takoví, kteří by ji volili raději  než smrt ducha. A někteří si ji i sami přivodí. Třeba i raději  .  .  .

0/0
9.5.2008 16:45

honzajaka

Re: Cimrmani - reakce

Já jsem nikdy nepochopil o co se vůbec cimrmani pokoušejí, 5 minut celkem slušný humor, zbytek totální nuda. Spíš kolem šíří aureolu, že jsou intelektuální až na půdu. Kdyby tomu tak bylo už by byli slavní i jinde

0/0
9.5.2008 15:32

_m-

Re: Re: Cimrmani - reakce

Hele - já jsem nikdy nepřišla na chuť Tolstému. Což asi nebude jeho chyba.

0/0
9.5.2008 15:51

honzajaka

Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Zřejmě ne, já tu jenom poukazuji na to, že si naši umělci pokoušejí hrát na intelektuální elitu, bohužel s tristními výsledky

0/0
9.5.2008 16:11

_m-

Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Kteréžto tristní výsledky jsou vidět na stavu pokladny.;-)

0/0
9.5.2008 16:23

oposuum

Re: Re: Cimrmani - reakce

Ve smyslu některých zdejších příspěvků se dá velice snadno pochopit o co se Cimrmani pokoušeli/pokoušejí. Prostě a jednoduše o výdělek. A to se jim, zcela určitě daří. To by bylo v pořádku. Jenže ono opravdu nejde zaměňovat výdělek za vzdělání. Resp., lze to, pokud není na škodu, když naši potomci nebudou znát nic než komiksy. Ty totiž vydělávají.

0/0
9.5.2008 16:57

65c02

Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Vidím, že jste velmi chytrý, všeznalý a do všeho vidíte, pane.

.

Jistě tedy budete vědět a doufám, že i budete tak hodný a ochotný mi odpovědět, za jakým účelem ve své době tvořili ti, kdo jsou dnes bráni za vážné klasiky - např. již zmínění Beethoven, Shakespeare, a další...?

.

Jistě také budete znát rozsah veřejných dotací, kterými ve své době byli tito dnešní vážní klasici dotováni.... A nějaké dotace jistě dostávali, protože přece bez dotací není možné nic kvalitního vytvořit, viďte?! :-)

0/0
9.5.2008 17:22

oposuum

Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Trochu mně křivdíte. Já nemám nic proti výdělku. A také vím a dokonce jsem je četl, jaké "prasárničky" museli psát francouzští klasikové, aby se uživili a mohli napsat to, co je dnes za klasiku považováno. Mimochodem, nebylo to špatné :-) Ale stejně tak i v té době umění potřebovalo silné a početné mecenáše. Malíři a hudebníci, stejně jako básníci a spisovatelé často žili na zámcích nebo v domech bohatých měšťanů, kteří je živili a umožňovali jim tvořit takové věci, které by se samy tehdy neuživily ani náhodou. Nikdy, zdůrazňuji nikdy to nebylo tak, že že psalo, malovalo, skládalo atp. jen to, co vydělávalo. To by byl velmi jednoduchý pohled. Možná že nám dnes právě ti mecenáši chybějí.

0/0
9.5.2008 17:44

oposuum

Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

A divadla? Národní divadlo jsme si postavili z velké většiny ze sbírek. Byl byste ochotný dnes dát část Vašeho příjmu na kterémukoliv divadlu? Opery a operety. To byla zase jiná kapitola. Zpěváky a pěvkyně měly své nadšené příznivce, kteří je nosili  po představení na ramenou a zasypávali dary a penězi. A myslíte si, že návštěva slavné "subrety" v šatně byla zadarmo? A z toho profitovalo samozřejmě i divadlo. Vydržoval byste si dnes tu "subretu"? 

Ne, musíte trochu studovat historii, abyste uviděl, že ze vstupného se divadla nikdy neuživila. Divadla byla dále vydatně podporována městy. Město se honosilo, že má vybudovanou slušnou scénu a také ji podle toho sponzorovalo. Nebo jste ochoten uvěřit, že divadlo se uživilo za tu pověstnou "korunu do první řady"? Lóže byla ale, samozřejmě, velmi podstatně dražší a měšťan se nemohl nechat vidět ve čtvrté řadě. A politika a národovectví. Německé obyvatelstvo v českém městě své divadlo platilo téměř zcela. A stejně naopak.

0/0
9.5.2008 21:23

oposuum

Re: Re: Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

Dokonce Němci v Karlových Varech Čechům před válkou zaplatili knihovnu! Myslíte si, že ta by se uživila z  půjčovného? Zrušit ji tedy? Proto musím toho, který křičí, že "divadlo se má uživit samo", prohlásit velmi jemně řečeno za naprosto neznalého věci. Jistě jsou divadla, která se uživí. Pokud majitel divadla je i majitelem budovy, ušetří obrovskou částku za nájem. Když k tomu zahraje nějaký muzikál nebo něco podobně "zábavného",  pozve kouzelníka, občas divadlo pronajme televizi, potom asi ano.

0/0
9.5.2008 21:33

oposuum

Re: Re: Re: Cimrmani - reakce

A abych nebyl nespravedlivý, tak také o recesi. O obrovskou a kvalitní recesi (myslím vážně). Ale o nic víc.

0/0
9.5.2008 21:57

Antexio

no a???

no a?....stejně je Semafor už jen mrtvola která žije z podstaty. je drsný to říct ale nejslavnější roky má už dávno, dávno za sebou.....

0/0
9.5.2008 13:00

oposuum

Re: no a???

Máte pravdu. Antonioni už má své  nejslavnější roky také za sebou a je dokonce také už i mrtvý. Představte si, že jsou i takoví lidé, kteří o něm hovoří pěkně! Neuvěřitelné co?

0/0
9.5.2008 21:44

Hufner

Každý za své

Doufám, že Semafor neklesl na úroveň některých "moderních" divadel, kde kulisy jsou nahrazeny vlajícími kusy rozvěšených hader pod kterými se s řevem válí pár pitomců!? Stát by měl podporovat Národní divadlo, Operu a Balet. Ostatní ať prodávají svoje "umění" ve své režii;-D;-D;-D

0/0
9.5.2008 12:57

gagaryn

***

No a co, tak se dá na reklamy a je v poho.

0/0
9.5.2008 11:49

gentlastwo

Takže komunisti rozmnožovali soubory..

No jo, ale pan  Suchý   je pak   vyrazil   jako typický podnikatel bez špetky citu..

Takže svým způsobem je dobře,že ted má starosti..

0/0
9.5.2008 11:46

oposuum

Re: Takže komunisti rozmnožovali soubory..

No jo, ale když ono to tak opravdu bylo. Suchý zažil tolik podrazů od dnes známých a slavných "bavičů", někdy i spolupracovníků STB, kteří dnes ze všech nejhlasitěji křičí, jak špatně jim tehdy bylo a přitom z režimu profitovali téměř bez hranic, že  se mu prostě nelze divit. Politickým nepřátelům režim do jejich domků nasazoval "nájemníky" a odůvodňoval to nadměrnými metry k bydlení. A Suchému tam, do toho divadla, které on vymyslel a proslavil, opravdu nasadili režimu poplatné soubory a jemu ukrajovali z divadelního času. A ještě na něj horlivě donášeli. No řekněte, snesl byste to kdybyste už nemusel?

0/0
9.5.2008 22:17

oprudil

a co soudružka Molavcová ?

ta už nepomáhá ??!!

0/0
9.5.2008 11:42

AmiMaty

Slza

Já do toho teda moc nevidim a přiznám se, že v divadle sem nikdy nebyl. Ale byl sem kulturně vychovávanej na deskách ze Semaforu, co kupoval taťka a když teď skončí, asi mi i nějaká ta slza ukápne. ;-(

0/0
9.5.2008 11:40

skeptický optimista

Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Bez dotací se neuživí ani divadla, kde je trvale vyprodáno. Dejvické divadlo, spolek Kašpar atd. Aby se uživili ze vstupného, musela by vstupenka stát minimálně 1200,-Kč a to je nerálné. Takové ceny mohou mít ve Vídni ne v Praze. Je smutné číst místní příspěvky, které nejsou ani tak nevypovídají ani tak o daném tématu jako spíše o buranství jejich pisatelů.

0/0
9.5.2008 11:39

skrbling

Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Nechápu, co je na tom nereálného? 1200 jsem kdysi dal za lístky na Shakespearovské slavnosti (nějaká lepší místa). Když jsou lidi schopní dát 3000 nebo i 5000 za Madonnu a za tyhle prachy vyprodat Sazka Arenu, nechápu, proč by to nemohla být cena za vstupenku do divadla.

Anebo za to holt vidět spolek Kašpar za ty prachy prostě nestojí a pak mohou fungovat jako ochotníci, ale nevidím důvod, proč bychom na ně měli doplácet z daní. Nebo ať si seženou bohatého sponzora, pak je to OK. Jenže ono vyřvávat před magistrátem je samozřejmě mnohem jednodušší.

0/0
9.5.2008 11:55

skeptický optimista

Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Máme jiný žebříček hodnot. Pokud srovnáváte Madonnu s divadlem hrající náročnější kousky asi se nedohodneme. Tržní komsomolci jako vy obvykle v souvislosti s EU mluví o ztrátě národní suverenity. Ve skutečnosti tuto suverenitu ztratíme tehdy, pokud rezignujeme na své kulturní tradice a nahradíme je Madonnou a fotbalovým zápasem Sparta-Baník. Vám prostě chybí schopnost říci si něco ve smyslu "není to sice šálek mého čaje, ale je dobré, že stát dělá něco proto, aby tyto hodnoty přežily dnešní povrchní dobu".

0/0
9.5.2008 12:16

65c02

Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Dobrý den,

že jsem tak smělý, mohl bych vědět, jak se vlastně rozezná ten "náročnější kousek" od kousku nenáročného?

Myslíte, že je fér, aby pár procent kulturních nadlidí, kteří baží po "náročných kouscích", nutilo k finanční spoluúčasti na své náročné kulturní zábavě nás všechny ostatní - "kulturní podlidi" a to jenom proto, že nadlidé nejsou nejsou ochotni za své náročné kulturní zážitky platit plnou cenu? Proč to tak má být? Kde je v takovém počínání jakákoliv elementární logika a spravedlnost?

0/0
9.5.2008 12:36

skeptický optimista

Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Jak se vlastně rozezná ten "náročnější kousek" od kousku nenáročného? Vážně to nevíte? Nevidíte kvalitativní rozdíl mezi muzikálem s Lucií Bílou a Shakespearem? Nevidíte rozdíl mezi bulvární taškařicí v divadle Na Jezerce a Ibsenem? A co v hudbě? Také nerozeznáváte kvalitativní rozdíly? Je Michal David na úrovni Beethovena nebo je tam nějaký kvalitativní rozdíl? Přestaneme dotovat Českou filharmonii, protože klasika momentálně nefrčí? Co vám říkají pojmy "kulturní tradice" a "dědictví po předchozích generacích". Žijeme v přechodném období blahobytu. Až pomine, lidi budou potřebovat duchovní útěchu. Lucie Bílá ani Michal David jim ji neposkytnou.

0/0
9.5.2008 13:56

skrbling

Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Kvalita je zcela subjektivní pojem a v umění, které se nijak objektivně hodnotit nedá to platí na 100%. Ubezpečuji Vás, že nejméně 80% obyvatel této země dá jednoznačně přednost tomu Michalu Davidovi. Co z toho plyne? Jsou to všechno idioti, kteří nevědí, co mají chtít? Možná. Proč pak ale mají volební právo?

Á propos: i ten Shakespeare se musel živit sám a psát hry, na které mu budou lidi chodit nebo mecenáši (dnes se říká sponzoři) přispívat. Dá se tedy říci, že psal 100x komerčnější kousky než třeba ten Semafor, který odjakživa žije z věřejných peněz. A vidíte, přece je to umění.

0/0
9.5.2008 14:11

skeptický optimista

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Kvalita JE jistě subjektivní záležitost, ale nikoliv na úrovni jednotlivce, ale napříč všemi generacemi, napříč celou západní civilizací. Máme snad odhodit historické kulturní velikány jenom proto, že Franta Novák z hodpody Na Růžku MOMENTÁLNĚ preferuje před Beethovenem Michala Davida? Kulturní úroveň národa nevzniká sama od sebe. Nedefinuje ji trh. Ta se musí pěstovat. Kdyby vše řídil trh, nikdy by v 19. století nevzniklo obrození, nikdo by teď nevěděl, že kdy existovali nějací Češi. Obrození nebylo spontánní "tržní" akcí lidu. To vzniklo zhora, cílevědomou prací intelektuální a kulturní elity.

0/0
9.5.2008 14:32

_m-

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

A vy si myslíte že Beethoven, nebo Shakespeare byli ve své době klasiky. Omyl byli to normální komerční skladatel a pisálek - od Davida nebo Viewegha se lišili jenom tím, že jejich tvorba byla natolik kvalitní, že je poslouchatelná čitelná a slyšitelná dodnes. Ale věřím tomu, že i  tenkrát se našel někdo, kdo napsal: Máme snad odhodit historické kulturní velikány jenom proto, že Franta Novák z hodpody Na Růžku MOMENTÁLNĚ preferuje před Händelem Beethovena?

0/0
9.5.2008 15:27

honzajaka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Člověk který půjde na Michala Davida má zřejmě psychologický problém

0/0
9.5.2008 15:30

65c02

Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vy

No ale on ten, Beethoven i Shakespeare ve své době psali komerční kousky a museli se živit - zcela dle zásad volného trhu - sami, příp. si shánět bohaté mecenéše, kteří je NA DOBROVOLNÉ BÁZI dotovali!

0/0
9.5.2008 14:18

skrbling

Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

Jste na velikém omylu. Já chodím do divadla poměrně často (4x-5x do roka), tady i v zahraničí a budete se divit - většinou na kousky, které byste asi označil za hodnotnější. A jsem ochoten za to dát i poměrně dost peněz.

Ale dost se mi zajídá přístup, kdy to, co se líbí mě, označím za "Hochkultur", která má jakousi hodnotu per se, bez ohledu na to, jestli se někomu líbí nebo ne. Prostě nevidím žádný důvod, proč by mi měli všichni ti lidičkové, kteří dají úplně bez váhání přednosté té Madonně nebo i té Spartě a do normálního divadla v životě nepáchnou, přispívat na mojí zábavu. To je celé.

0/0
9.5.2008 12:38

skeptický optimista

Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vyprodáno

"Státy se udržují těmi ideály, z nichž se zrodily", řekl Tomáš Masaryk. Pokud tyto ideály, a vámi jmenovaná hochkultur do nich taky patří, opustíme, nemá náš stát právo na existenci. Kde najdou lidé sílu bojovat za svou svobodu v případě jejího ohrožení? Na Spartě? Těžko. Oni totiž ani nebudou vědět, že nějakou svobodu potřebují. 

0/0
9.5.2008 14:01

65c02

Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vy

A tohoto vámi požadovaného kýženého "ideálového" stavu dosáhneme tím, že něco normálně neživotaschopného zakonzervujeme a budeme uměle pomocí dotací udržovat při životě - no, spíš v jakési (pro provozovatele těchto dotovaných  často jen rádobyhochkulturních aktivit  velmi pohodlné) agonii?

Opravdu jsou ty vámi naznačované ideály obsažené v dotacemi uměle při životě udržovaných institucích o jejichž služby je v reálu  ve společnosti jen minimální zájem?

0/0
9.5.2008 14:14

skeptický optimista

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Neuživí se ani divadla, kde je trvale vy

Co to je "minimální zájem". Ta divadla jsou v mnoha případech na měsíc dopředu vyprodaná. Chcete navýšením cen vstupenek udělat z návštěvy divadla záležitost dostupnou jen pro bohaté, respektive pro 80% zbytku národa finančně dostupné jen cca jednou za rok? Dnešní bohatí ke kultuře obecně moc netíhnou a ti ostatní na ni nebudou mít. Výsledkem bude, že kromě Národního divadla bude všude jen bulvár, muzikály a jiné podbízivé masovky (které jsou mimochodem dnes radním Richterem také dotovány). Na minulém režimu mě vadil mj. všudypřítomný KOLEKTIVISMUS. Dnes tento kolektivismus dostoupil ještě do vyšší fáze. Pokud nejdeš z davem, máš smůlu.

0/0
9.5.2008 14:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.