Aj Wej-Wej

Aj Wej-Wej | foto: Wikipedia

Disident je hospodářský kriminálník, světu do toho nic není, říká Čína

  • 19
Čínský umělec Aj Wej-wej, známý kritik režimu, je v rukou policie, která ho vyslýchá kvůli podezření ze spáchání trestných činů hospodářské povahy. Oznámila to agentura Nová Čína. Peking upozornil mezinárodní společenství, že nemá právo zasahovat do případu.

Aje v neděli zadržela policie na letišti v Pekingu, když chtěl odletět do Hongkongu. Od té doby o něm nebyly žádné zprávy. Proti jeho nedělnímu uvěznění protestovaly Spojené státy, Británie a Francie. Jeho okamžité propuštění požadovala Amnesty International a další organizace na obranu lidských práv.

"Aj Wej-wej je podezřelý z trestných činů hospodářské povahy," uvedl mluvčí čínského ministerstva zahraničí Chung Lej. "Jiné země nemají právo zasahovat. Případ nemá nic společného s lidskými právy nebo svobodou vyjadřování," prohlásil.

GLOSA: Zprávy z totalitních zemí čtěme mezi řádky

Nařčení politicky nepohodlných osob z "trestných činů hospodářské povahy" patří k oblíbeným trikům totalitních režimů. Pamětníci si snad vzpomenou (a nepamětníci by se měli informovat) na případ Jazzové sekce Svazu hudebníků. Její přední představitelé Karel Srp, Čestmír Huňát, Vladimír Kouřil, Joska Skalník a Tomáš Křivánek byli v roce 1986 zatčeni a následujícího roku souzeni za údajné "nedovolené podnikání". To spočívalo v tisku a distribuci nezávislé - a tudíž režimu nepohodlné – literatury, ať už to byly čistě hudební či kunsthistorické svazky nebo beletrie (Jazzová sekce například jako první vydala Hrabalovo slavné Obsluhoval jsem anglického krále). Českoslovenští komunisté nejen "napařili" zástupcům Sekce tresty, odůvodněné naštěstí dnes už neexistujícím paragrafem, ale navíc rozšířili do světa právě onu lež o "hospodářské kriminalitě" a "krácení daní". Což jsou termíny, na které samozřejmě i demokratická civilizace "slyší". Naštěstí našim komunistům v 80. letech na tzv. Západě nikdo nevěřil a za členy sekce se postavila řada slavných osobností včetně mnoha držitelů Nobelovy ceny, majitelů Grammy apod. Je to pro nás poučení i dnes, abychom agenturní zprávy pocházející z totalitních zemí, byť by se stokrát tvářily "obrodně", uměli číst mezi řádky.

Ondřej Bezr

Policie Aje zatkla jen několik dní poté, co třiapadesátiletý avantgardní umělec oznámil, že chce z Číny odejít a usadit se v zahraničí. Chtěl prý otevřít své studio v Německu a žít tam, aby se zbavil šikanování a pronásledování čínských úřadů. Aj například označil čínské vůdce za gangstery a v posledních letech obhajoval humanitární případy.

Po zatčení ale zmizel a čínské úřady o něm odmítaly novinářům cokoli sdělit. O jeho osudu neměla žádné informace ani jeho manželka. Ajovi přátelé se obávali, že by mohl být obžalován z pokusu o rozvracení státu. To by mu pak hrozilo až deset let vězení.

Podle zprávy čínské agentury "Aje vyšetřuje v souladu s čínskými zákony policie pro podezření ze spáchání hospodářské trestné činnosti". Aj se jako designér podílel na koncepci futuristického ztvárnění architektonické chlouby Pekingu, národního olympijského stadionu známého jako Ptačí hnízdo. Nyní vystavuje v londýnské galerii Tate Modern.

,