Prodejci digitálních audioknih cílí zejména na řidiče. Ilustrační foto

Prodejci digitálních audioknih cílí zejména na řidiče. Ilustrační foto | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Mp3, řidiči a smartphony. To jsou důvody úspěchu digitálních audioknih

  • 7
Digitální audioknihy jsou i pro Čechy způsob, jak alternovat klasické čtení literatury. Zatímco prodej mluveného slova na CD nosičích dlouhodobě stagnuje, digitální prodeje od roku 2012 stoupají. Loni podle odhadu Svazu českých knihkupců a nakladatelů činil tuzemský trh s audioknihami asi 50 milionů korun, letos by mohl stoupnout o deset procent.

V Německu se za posledních 12 měsíců podle serveru Goodereader.com audioknihy staly populárnějšími než e-knihy a celosvětově tržby letos mohou dosáhnout až dvou miliard dolarů oproti 480 milionům v roce 1997. Nárůst příznivců mluveného slova má tři zásadní důvody, uvedla Denisa Novotná, mediální zástupce jednoho z tuzemských prodejců audioknih.

Prvním zlomem byl v roce 2005 masivní nástup kompresního formátu mp3, jenž výrazně zredukoval datovou velikost souborů a na jedno CD umožnil nahrát více než deset hodin záznamu. O tři roky později se ve standardních výbavách nových automobilů objevily přehrávače podporující formát CD mp3 - na řidiče výrobci audioknih sázejí, téměř pětina tuzemských posluchačů jsou řidiči. Podle zahraničních průzkumů jsou to lidé denně dojíždějící do práce, z nichž se rekrutuje až polovina posluchačů audioknih.

Vyberte si audioknihu

Podívejte se na nabídku audioknih na Knihy.iDNES.cz.

audiokniha forres gump

V Česku už v roce 2009 měla více než polovina domácností počítač s připojením k internetu. Ten umožnil přechod od fyzických nosičů k nákupu mp3 v elektronické podobě. Zásadní byl také rok 2007 a první generace iPhonu, díky němu a rozmachu dalších smartphonů je možné mít přehrávač mp3 stále po ruce.

V USA činil loni digitální download již více než 61 procent veškerých prodejů audioknih. Podle tuzemského svazu knihkupců byl loni podíl prodejů elektronických formátů okolo 25 procent. Ještě v roce v roce 2011 byl v ČR digitální prodej blízko nule, v roce 2012 se již přiblížil deseti procentům. Podíl digitálního prodeje v letošním roce se odhaduje na 35 procent.

Podle průzkumu, který mezi pětistovkou posluchačů provedla firma Audiolibrix, internetový portál pro stahování a nákup audioknih všech vydavatelů, 44 procent posluchačů audioknihy nepoužívalo před nástupem downloadu. Ze všech audioknižních titulů, které tuzemský trh nabízí, jich bylo 17 procent vydáno v letošním roce.

Více než čtvrtina prodaných titulů je od českých autorů. Nejdelší audiokniha na trhu má 49 hodin a 50 minut, jde o první díl oblíbené série Hra o trůny. Nejkratší audiokniha na trhu má 11 minut. Novinkami letošního předvánočního trhu jsou třeba audiokniha Návrat krále, která je završením Tolkienovy trilogie Pán prstenů, zakladatelského díla světové fantasy. Jako devítihodinová nahrávka vyšlo slavné sci-fi Stanisława Lema Solaris namluvená Richardem Honzovičem. Text příběhu o planetě pokryté nevyzpytatelným oceánem citlivě dokreslují rozsáhlé ambientní plochy, zvukové efekty a melodie z dílny studia Needles.

,