Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Díazovu monografii je lepší uložit do ledničky

  7:20aktualizováno  7:20
Monografie Resonance je jednou z nejreprezentativnějších knih o současném umění, která je na trhu, ocenila ji i porota soutěže Nejkrásnější knihy. Shrnuje patnáct let práce Federika Díaze počínaje rokem 1987, kdy namaloval Kladení do hrobu podle Caravaggia a přestříkal ho cákanci barvy po vzoru Jacksona Pollocka.

Z výstavy Adheze | foto: Repro: Kniha resonance

V tu chvíli se údajně rozhodl ponořit do "abstraktního světa energie, tvarů, zvuků a myšlení". O pět let později Díaz vytvořil dílo Nostalgia, které bylo krátce nato zakoupeno do Sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze. Stal se tak jedním z nejmladších vystavených umělců – bylo mu pouhých jedenadvacet let. V té době pracoval i na sérii tří blobů.

Součástí publikace je dokumentace k Akustickému zrcadlu, k sestavení Holofonního prostoru i k Fraktálnímu poli. "Umění je analogon vědy, avšak nevíme, co je modelem čeho," napsal po setkání s Federikem Díazem sociolog Miroslav Petříček. U Díaze není jasné, kde končí fascinace (přírodními i humanitními) vědami a kde začíná umění, ale obojí je beze zbytku a intenzivně přítomné.

Federico Díaz právě vystavuje

Umělec nabízí "manuál pro život po apokalypse"

Kniha, kterou vydala Galerie Zdeněk Sklenář, má obálku vyrobenou z termocitlivé vrstvy. V praxi to znamená, že některá písmena z názvu vystoupí na povrch, teprve když knihu zahřejeme třením nebo ji položíme na slunce. Autor na ni dokonce pokládal horký hrneček s čajem – kolo jeho otisku zmizelo teprve po vložení knihy do lednice. Ve studeném prostředí je obálka černá, v teplém bílá. Hračička? Ne, opět doklad fascinace aplikací vědeckých postupů.

Kniha je ovšem v případě umění Federika Díaze mnohem důležitější, než katalogy či monografie bývají – protože umělec tvoří v dematerializovaném prostředí. Jinými slovy: zatímco malíř, sochař či architekt "kontaminuje" planetu výtvory, ekologický software Federika Díaze se zhmotní, pouze když je třeba – tedy v případě výstavy či výstupu z projektu. Když zadá čtenář Díazovo jméno do Googlu, objeví se část jeho projektů rozstrkaná a nekompletní. V Resonanci je všechno černé na bílém či bílé na černém – podle toho, jestli skladujete knihu v lednici, či na slunci.

Federico Díaz: Resonance
Galerie Zdeněk Sklenář, 498 stran, 2 290 korun
hodnocení 90 %





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Z výstavy Salvador Dalí ve Valašském Meziříčí
OBRAZEM: Božskou komedii podle Dalího představuje Valašské Meziříčí

Muzejní a galerijní centrum ve Valašském Meziříčí v létě zaplnily grafiky Salvadora Dalího. Včetně Božské komedie, která vznikla na motivy známého příběhu od...  celý článek

Akt stojícího muže a ženy, Pablo Picasso, 1969
Jako ve Vídni. Liberec láká na Picassa, Dalího i rakouské radikály

Prostory Oblastní galerie Liberec od pátku až do října zaplní díla Pabla Picassa, Alberta Giacomettiho, Salvadora Dalího a dalších velikánů výtvarného umění....  celý článek

Kája Saudek ve svém ateliéru v roce 2006
VIDEO: Každý den kreslil. Otevírá se retrospektiva Káji Saudka

V neděli to budou dva roky od chvíle, kdy zemřel malíř Kája Saudek. Muzeum Českého krasu v Berouně nyní připravilo retrospektivní výstavu Kája Saudek -...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.