Dežo Ursiny na Valašském špalíčku 1989

Dežo Ursiny na Valašském špalíčku 1989 | foto: Karel Prokeš

Jak si Dežo Ursiny ve Valašském Meziříčí naladil kytaru

  • 0
Právě vydaná archivní živá nahrávka jedné z největších osobností dějin československé populární hudby, skladatele, zpěváka a kytaristy Deža Ursinyho, byla natočena na festivalu Valašský špalíček.

Dežo Ursiny (obal alba)

V sezoně 1988-89 se Dežo Ursiny (1947-1995) vrátil po sedmi letech ke koncertování. Za doprovodu skupiny Plus a zvláštního hosta, ostravského houslisty Richarda Kroczka (otce stejnojmenného bubeníka kapely Buty), vystoupil také na festivalu Valašský špalíček ve Valašském Meziříčí.

Zvukově upravená amatérská nahrávka, kterou pořídil šéf festivalu Karel Prokeš 23. června 1989, nyní vyšla na CD, nazvaném podle jedné z nejznámějších Ursinyho písní Tisíc izieb.

Ursinymu se podle Prokešova vyprávění v bookletu alba do koncertování nejprve nechtělo, cítil se být na jiné vlně než folkoví písničkáři, kteří zde koncertovali, a na rockovou část programu si prý připadal starý.

Dežo Ursiny na Valašském špalíčku 1989 (v pozadí Richard Kroczek st.)

Teprve po intervenci Richarda Kroczka, který festival znal a věděl, že se jedná o jednu z nejvýznamnějších, nejlépe zorganizovaných a nejkultivovaněji dramaturgovaných českých akcí svého typu, na účast kývl.

Drobný problém pak nastal, když Ursiny zjistil, že si chce Karel Prokeš pro svůj archiv koncert natočit na magnetofon. "Pár vteřin se mi díval do očí a pak unaveně řekl: 'Budem si musieť naladiť gitaru.' Kazetu s nahrávkou koncertu jsem uložil do skříně a tam vydržela pětadvacet let," vzpomíná Prokeš.

Při koncertu vybíral Dežo Ursiny ze svých studiových alb z let 1983-86. Na texty slovenského básníka Ivana Štrpky tehdy psal skladby, které v souvislosti s nepravidelnou stavbou básní měly poměrně komplikovaný půdorys, hnala je však výrazná, často funkem inspirovaná rytmická složka.

Dežo Ursiny na Valašském špalíčku 1989

Nad tou zahušťovaly hudební masu dvoje klávesy a kytary, melodicky vše kolorovaly housle a všemu vládl Ursinyho vemlouvavý zpěv.

Z celého autorského programu vybočuje coververze Lennonovy Imagine. V průvodním slově ji Ursiny jejímu autorovi věnuje, zpívá ji nejprve v originále a poté ve Štrpkově přebásnění, věnovaném, jak bylo zasvěceným známo, Janu Palachovi. Přestože to přímo veřejně nevyřkl, byl to v létě 1989 ještě odvážný čin.