Ry Cooder

Ry Cooder | foto: Profimedia.cz

Deska, která vzpomíná na ghetto v Los Angeles

Mali – Kuba – jižní Los Angeles. Tak vypadá hudební pouť, kterou prošel v posledním desetiletí kytarista a producent Ry Cooder při hledání zasutých kořenů moderní hudby.

Jeho nové album Chávez Ravine reflektuje kulturu padesátých let, tentokrát z dnes už neexistující stejnojmenné mexické čtvrti uprostřed Los Angeles, která byla v té době jedním z hlavních center kulturních a politických tření probouzejících se menšin ve Spojených státech.

Cooder, inspirovaný vzpomínkami z dětství a cyklem černobílých fotografií Dona Normarka, natočil cyklus původních i přejatých písní, které zachycují nálady v ghettu na začátku padesátých let. Popisuje i mccarthismus, jenž sem zasahoval, strach z latinských přistěhovalců, války místních gangů a policistů, boxerské zápasy, fobie z UFO, chudobu, domácí strasti i radosti.

Deska místy vyvolává dojem, jako kdyby šlo o základ k muzikálu nebo hranému filmu. Už pětatřicet let nahrávající Cooder se spolu s pamětnickými muzikanty, mezi nimiž vyniká devadesátiletý, nedávno zemřelý zpěvák Lalo Guerrero, pokusil rekonstruovat tehdejší hudbu, v níž se spojují prvky mexické lidové muziky s produkty tehdejšího gramoprůmyslu, s boogie woogie, swingem a cool jazzem, a transponovat ji s vědomím dalšího vývoje do aktuálních souvislostí moderní americké kultury.

Budoucí řízný rock’n’roll se tu prolíná s typicky sentimentálními mexickými vícehlasy, jazzový saxofon s kostarickým folklorem, rhythmandbluesová kytara s ucouraným valčíkovitým akordeonem a angličtina se španělštinou.

Souvislost s předchozím Cooderovým dílem Buena Vista Social Club je jasná. Čtvrť Chávez Ravine, podobně jako Havana, New Orleans, Memphis, Chicago nebo Detroit patří mezi místa, kde se lidová kultura dostala do styku s moderním zábavním průmyslem a z tohoto tření se zrodila nová kultura.

Z Chávez Ravine se na začátku padesátých let mělo stát moderní sídliště pro chudé. Policie vystěhovala slumy, ale do města přesídlil baseballový tým Brooklyn Dodgers, a tak bylo nakonec rozhodnuto postavit na tomto území stadion.

Zmizel kus rázovité Ameriky, ale muzika Chávez Ravine je přítomna v populární hudbě dodnes. Je sice na okraji amerického showbyznysu, ale jako každý typ world music je kdykoli připravena vplout do hlavního proudu a ovlivnit hudební scénu. Tak jako už se to povedlo kytaristovi Carlosu Santanovi nebo mexické kapele Los Lobos.

RŮZNÍ INTERPRETI - Chávez Ravine
CD, 58 minut, vydala firma Nonesuch