Design oslovuje stále více lidí

Šestidenní přehlídka Designblok'02 skončila včera v Praze. Čtvrtý ročník festivalu designu podle pořádající agentury Profil Media doložil, že estetické a účelné předměty českou veřejnost stále více zajímají. Organizátoři spolupracovali přibližně s pětatřiceti pražskými prodejnami designu. Podobu festivalu určovali obchodníci s designem, kteří měli možnost oslovit zájemce jakoukoli akcí, programem či jenom slevou na zboží.

Některé z prodejen byly přebudovány do podoby, kterou mohou návštěvníci vidět i po skončení přehlídky (týká se to například prodejen firem Living Space a Vitra).

Katalogů přehlídky bylo vytištěno deset tisíc, a už v pátek byly prakticky rozebrány. Kreativní ředitel Designbloku Jiří Macek říká: "Naše akce není o tom, že se prodá víc designových předmětů. Jde spíš o spojení designu, stylu, hry, navázání komunikace mezi lidmi, které design zajímá." Akce je prý také příležitostí k porovnání světových značek s českým designem. "České výrobky jsou však k vidění většinou jen v prototypech. Hlavně začínající tvůrci stále těžko nacházejí pro své návrhy uplatnění," míní Macek.

Letos poprvé organizátoři doplnili přehlídku několika doprovodnými akcemi. Uspořádali přednášku dánského designéra Hanse Jakobsena a promítali digitální filmy zapůjčené z londýnského festivalu onedotzero. Včera na nádraží Bubny zřídili Portrétní ateliér. Návštěvníci se mohli obléknout do extravagantních modelů a nechat se zvěčnit od fotografů časopisu Blok. Ten je s Designblokem myšlenkově spřízněn a propojen osobami hlavních organizátorů.

V rámci Designbloku se mohla veřejnost o víkendu také vrátit do bývalé restaurace Expo 58. Tahle subtilní stavba Františka Cubra, Josefa Hrubého a Zdeňka Pokorného, stojící na letenském svahu, je pro architekty a designéry kultovním objektem. Restaurace byla v roce 1958 součástí československé prezentace na bruselském EXPO, po jehož konci byla přemístěna do Prahy.

Po revoluci se vinou nových majitelů stavba téměř rozpadla. A i když ji loni její současný nájemce zrekonstruoval, reakce odborníků na výsledek byly většinou negativní. Z restaurace se totiž staly kanceláře reklamní agentury RSCG New Europe. Ta chce nyní veřejnost obměkčit. V objektu připravila dvoudenní výstavu doplněnou o venkovní kavárnu.

"Podobné akce chceme dělat několikrát do roka, hlavně přes sezonu. Přes týden se v budově pracuje, ale o víkendech bychom zde rádi pro veřejnost vytvořili nekomerční alternativu," říká Klára Poláčková z RSCG New Europe. První z akcí představila mimo jiné fotografie, jež byly před čtyřiačtyřiceti lety k vidění v Bruselu. Včetně snímků Jana Lukase a Václava Chocholy, kteří tehdy za své práce získali zlatou, respektive bronzovou medaili.

Na Designbloku se představila i firma Konsepti s nábytkem Kartell.