Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Souhvězdí Čtvrté hvězdy aneb jeden den v zákulisí Dejvického divadla

  11:15aktualizováno  11:15
Díky úspěšnému sitkomu Čtvrtá hvězda, který právě běží v České televizi, na sebe opět upoutalo pozornost Dejvické divadlo. Nyní už téměř legendární scéna, která vychovává známé herecké tváře se stejnou rychlostí, s jakou přidává další úspěšné a oceňované hry. V zákulisí jsem strávil jeden den, od dopolední zkoušky až po večerní představení.

Ivan Trojan v seriálu Čtvrtá hvězda | foto: Česká televize

Nejprve v kavárně s ředitelkou Evou Kejkrtovou Měřičkovou. "To bude tragédie, to už lidi nebudeme moci vůbec uspokojit," bojí se. Sehnat lístky do divadla je totiž téměř nadlidský úkon. "Samozřejmě jsme rádi, že se seriál líbí. Slýchala jsem před vysíláním, jestli máme zapotřebí točit sitkom. Někteří se báli, zda to nebude určitá degradace herectví i herců. Ale myslím, že se jim podařilo posunout ten žánr zase o kousek dál a ukázat, že to jde dělat i jinak."

Ve Čtvrté hvězdě se povedlo propojit tvůrce Okresního přeboru se zdejším uměleckým šéfem Miroslavem Krobotem a tím pádem i celým Dejvickým divadlem. "Měli jsme čas a možnost zkoušet tady v divadle i v televizi. Scénář jsme dopracovávali během zkoušek, což je hodně podobné té divadelní práci," pochvaluje si Ivan Trojan neboli recepční František. Za pravdu mu dává i Václav Neužil, představitel mladého recepčního Štěpána, hlavního hrdiny seriálu: "Je v tom humor Dejvického divadla. Na castingu by něco takového nešlo. Nemuseli jsme si na sebe zvykat, nikdo se před nikým nestyděl," vysvětluje, jak se podařilo přenést specifickou atmosféru divadla i na obrazovku.

Lenka Krobotová a David Novotný během zkoušky hry Kafka'24 (17. února 2014)
Barbora Poláková hostuje v Dejvickém, divadle v nové hře Kafka'24 (17. února...

Ze zkoušky nové hry Kafka'24. Vedle Davida Novotného a Lenky Krobotové se objeví i Bára Poláková

Pondělní dopoledne patří zkoušení nové hry Kafka ’24, jež bude mít premiéru v březnu. Krobot přizval úspěšného režiséra Jana Mikuláška, aby tematiku z posledního roku spisovatelova života zpracoval po svém. Mikuláškův styl se od dosavadního repertoáru Dejvic dost liší, což jen dokazuje, že zdejší tým stále zkouší nové věci.

Prázdný pokoj, zrnící obrazovka na zemi, zamžené okno kamsi - tíživá atmosféra ze scény přímo čiší. Kafku dost netradičního vzezření hraje David Novotný. Zrovna stojí za jednostranně průhledným zrcadlem, aby vyzkoušel, zda je přes sklo slyšet do publika. Ale místo normální mluvy začne rozverně měnit hlas, čímž rozesměje Lenku Krobotovou na pódiu. Z kafkovského existencialismu se náhle stává fraška, která pobaví i soustředěné tvůrce v předních řadách. Neuplyne však ani minuta a oba herci opět zkoušejí repliky.

Lenka Krobotová a David Novotný během zkoušky hry Kafka'24 (17. února 2014)
Lenka Krobotová a David Novotný během zkoušky hry Kafka'24 (17. února 2014)
Lenka Krobotová a David Novotný během zkoušky hry Kafka'24 (17. února 2014)

Lenka Krobotová a David Novotný během zkoušky hry Kafka'24 (17. února 2014)

Vidím tak na vlastní oči často zmiňovanou kamarádskou atmosféru, která se během her přenáší do publika a dělá tohle divadlo výjimečným. "Je to téměř osmnáctiletá kontinuální činnost jednoho souboru, ta naše tradice repertoárového divadla má své opodstatnění. Do každé nové inscenace si herci přebírají něco z předchozí a takhle se to na sebe nabaluje," pojmenovává Měřičková důvody úspěchu.

Krobot k nezaplacení

"Tady mezi sebou nebojují ega. Ti lidé si to vzájemně přejí, dělají společnou práci a chtějí společný výsledek. Hodně si o tom povídají, řeší, co při tom cítí. Tím je to pro mne jiné a vzácné," říká mi po zkoušce Barbora Poláková, která bude v Kafkovi hostovat. "Mnohdy nám to nepřipadá jako práce. Vycházíme jeden z druhého," doplňuje ji Krobotová. "Měla jsem nějaké plány, ale všechno jsem to zrušila. Kamarád mi vtipně řekl, že to chápe, že tohle je prostě Sparta Praha," vysvětluje Poláková. "A také jsem ráda, že jsem se potkala s Honzou Mikuláškem, jeho představení ve mně dlouho zůstávají," uzavírá.

Záběr z nového seriálu Čtvrtá hvězda

Záběr ze seriálu Čtvrtá hvězda

Citlivý výběr lidí do souboru i pro spolupráci oceňuje i Václav Neužil. "Je to práce Mirka Krobota. Dává nějakým šestým smyslem dohromady lidi, kteří spolu souzní. Není nám jedno, s kým hrajeme, nejsme jen nájemná síla," vyzdvihuje instinkt uměleckého šéfa. Krobot však s koncem sezony na tomto postu končí. "Trošku jsme měli obavy, ale když tady Michal Vajdička udělal Ucpanej systém, ukázalo se, že jako režisér i člověk do souboru naprosto zapadá. I práce na Rackovi to potvrdila. Michal v září nastupuje jako umělecký šéf, Mirek zůstává jako herec," vysvětluje ředitelka.

Miroslav Krobot je přitom po Ivanu Trojanovi nyní asi nejvýraznější hereckou tváří. Dokládá to nejen nominace na Cenu Alfréda Radoka za roli Sorina v Rackovi. Krobotovi totiž stačí ve hře minimum slov i gest, a stejně při jakékoli jeho pasáži publikum potěšeně zašumí.

Čtvrtá hvězda

"I přes nějakou tu prohlubující se únavu vím, že je to tady pro mne důležité zázemí," říká Ivan Trojan, který vedle divadelního zápřahu patří k nejobsazovanějším filmovým hercům. "Když už hrozily stereotypy, přišel Mirek s tím, že by oslovil nějakého filmaře. Je tady určitá paralela s Činoherákem 60. let. Divadlo, které děláme, začalo zajímat mladší režiséry, jako je Petr Zelenka, Honza Hřebejk, David Ondříček," vrací se Trojan k zásadnímu vlivu Krobota. Výzvou byl pro herce i projekt Čtvrté hvězdy.

Nechtěná dobrá reklama

Za novým sitkomem si herci stojí. Hlavně poté, co minulý týden napadl jednu z epizod poslanec Martin Komárek pro šíření nevhodného obsahu (více zde). Vadil mu moment, kdy se Trojan s Krobotovou snaží v komediálním duchu natočit scénu do levného pornofilmu. "Myslím, že nám udělal dobrou reklamu. A postaral se o další zábavu," komentuje to suše Krobotová, která v seriálu představuje dominantní a náruživou hotelovou manažerku Terezu.

Trojan se Komárkovu názoru nejdříve také smál. "Musím říct, že jsem jeho články vyhledával. Vždy mě u nějaké politické kauzy zajímalo, co si o tom myslí, a velmi mi to konvenovalo. Bylo to na jednu stranu pragmatické, na druhou psáno s nadhledem a vtipně," říká. "Tenhle příspěvek mi proto k němu vůbec nejde. Je to hloupě, 'nekomárkovsky' napsané. Pojal jsem podezření, jestli to není nějaké politické zadání, aby se nabourali do Rady ČT. Říkám si, že by pro pana Babiše mohlo být třeba důležité mít větší vliv v České televizi…" uvažuje.

Kontroverzní scéna v šestém díle seriálu:

Večer mohu nahlížet na představení Racek z inspice, hned v zákulisí. Pokud herci neodpočívají v šatně, míří sem. Místnůstka plná nejrůznějších rekvizit od skleněných dóz přes motorkářskou helmu, modely havranů a racků až po dámské brusle či gumové rybičky víří pohybem, jak se herci střídají na scéně. Jaroslav Plesl si pochvaluje hrachovou polévku, Veronika Kubařová probírá s inspicientkami šaty i koncerty, Klára Melíšková ochutnává šrílanský čaj, Miroslav Krobot nemluvně prochází. Dveře do inspice zdobí fotografie mužského osazenstva, které děvčata ozdobila otisky rtěnky. "Dřív jsme tu měli Kaisera, ale pánům se to nelíbilo," vysvětlují.

A když tříhodinová hra vrcholí Kosťovou sebevraždou, David Novotný zrovna v zákulisí okázale protáčí Zdeňku Žádníkovou na závěrečnou hudbu. Čechovův Racek v podání Dejvického zaujme i tímhle - herci dokážou publikum pobavit, ale tak, aby náročná hra neztratila nic ze své výmluvnosti.

Fotogalerie

Dlouhodobý úspěch může mít i stinné stránky. "Poslední dobou se z toho stává až snobská záležitost. Zejména u inscenace Ucpanej systém. Ozývají se diváci, kteří tady nic neviděli, ale chtějí vidět Ucpanej systém," upozorňuje Měřičková. Hra na motivy knihy Acid House Irvina Welshe se hemží sprostými výrazy stejně často, jako loni figurovala v nominacích na ceny. Někteří diváci totiž nechtějí ani tak do divadla, jdou prostě do Dejvického, protože je to zrovna v módě.

"Občas se tu sejde divné publikum, které vůbec nereaguje," mrzí Krobotovou, když mi v zákulisí popisuje hru Brian, v níž Miroslav Krobot vtipně propojil osud legendárního člena Rolling Stones Briana Jonese s postavami z Medvídka Pú. Hra je plná narážek na kulturu 60. let, ke které musí mít divák trochu blízko. Tým divadla to řeší třeba tím, že nepřijímá hromadné objednávky, aby se dařilo publikum alespoň trochu namixovat.

A nehrozí po úspěchu Čtvrté hvězdy, že budou diváci od souboru vyžadovat právě takový sitkom a lehčí zábavu? "No, to vyžadovat můžou, ale divadlo jde nějakým směrem a má svoji představu. Třeba Kafka ’24 nebude zrovna popukanda," uzavírá ředitelka. Dejvické si prostě laťku drží po svém, a když ho dosud nezměnil úspěch Zelenkových filmů či neustále narůstající popularita jednotlivých tváří souboru, nestane se tak ani teď vlivem jednoho úspěšného seriálu.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.