Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dějinami přetížené fotografie

  10:36aktualizováno  10:36
Velkoformátová kniha předního českého fotografa Pavla Štechy (1944) chce být koncipována originálně: jako úvaha o české národní povaze a o určitém historickém období. Viz název - U nás: 1968-1990. A k tomu důsledná dvojjazyčnost publikace, její úplná česko-anglická vybavenost.
"Nadfotografický", interpretačně ambiciózní záměr má svoji autorskou logiku, danou setrvalým přístupem Pavla Štechy k tvorbě; srozumitelně se o něm rozepisuje Antonín Dufek, když na konci knihy hodnotí fotografovu cestu. Štecha totiž od počátku 70. let inklinoval k mezioborové spolupráci, stýkal se s architekty či se sociology. Uvažoval a fotografoval i pod jejich vlivem, veden či inspirován jejich poznatky a náhledy. Byl a je fotografem vytříbeným, obrazově brilantním, ale i kooperujícím a užitým. Programově snímal určité sociologické jevy, dokumentoval architekturu. V knize tento nadfotografický rozměr zastupují texty publicisty Ivana Hoffmana.

Pavel Štecha
U nás: 1968-1990

Texty Ivan Hoffman,
Antonín Dufek
Překlad Derek Paton
Grafická úprava Jaroslav Bárta
Vydal Jaroslav Bárta - Studio JB, Lomnice nad Popelkou 2001
Rozsah 136 stran
Náklad 1200 výtisků
Cena neuvedena
Na přebalu se nachází mnohokrát publikovaná fotografie do půl těla svlečeného chataře v montérkách opřeného o rýč. I četné další snímky zařazené do knihy jsou relativně známé, opakovaně tištěné, stvrzující autorovy vizuální kvality. Kritérium bilančního "best of" je zde téměř naplněno, ale skutečně jen téměř. Neboť tu nemá jít ani o důkladnou autorskou bilanci, ani o ryze obrazový koncert nejpůsobivějších fotografií. Šestnáct několikařádkových textů Ivana Hoffmana - sentencí, jež uvažují nad národní povahou a českými dějinami, a přitom se často snaží mít před očima Štechovy snímky - sune publikaci do meziprostoru, jenž se však ukazuje být nepřínosný.

Hoffman obecně uvažuje; kupříkladu vedle fotografie lidí cosi hromadně sledujících z balkonů činžáku je psáno: "Každá doba nabízí své šance a výzvy. Své, nikoli jiné. Několikrát za život se několika málo lidem přihodí, že se stanou subjektem dějin. Všichni pak jsme denně jejich objektem. Nezaslouženě i bez viny." Sám o sobě ten text příliš neobstojí; je to formulace více než přibližná. Přilepena k dotyčnému snímku, zbytečně "fedruje" jeho smysl. Jindy komentátor fotografie téměř popisuje - třeba text vedle záběru lidí tlačících se na dveře libereckého obchodního domu začíná větou: "Být ve výhodě, mít výhodu, výhodně cosi pořídit."

A soubor dokumentů o prožívání volného času (nohejbal, lyžování, kanoistika, turistika, otužilci) je otevřen textem: "Vynucený zážitek kolektivu? Stát věděl, co je pro nás dobré, a pečoval o naši vzájemnost. Po mafiánsku činil nabídku, kterou nelze odmítnout. Jak příjemné: být vřazen mezi ostatní, násilím zbaven ostychu a zábran. Ke vzájemnému prospěchu povinně si být určeni." Ovšem soubor je otevřen - hned vedle citovaných slov! - snímkem holčičky, která se na ruzyňském letišti oddělila od lidí čekajících u okénka a hraje si s panenkou. Kromě následujícího záběru žen sešikovaných na Strahově při spartakiádě zde Hoffman prostě vnucuje náhled, který Štechovy víceznačné pohledy významově zužuje.

Při komponování fotografií s texty si tvůrci musí počínat nanejvýš obezřetně. Jak postupovat v případě "mezioborového" Pavla Štechy, kde se kombinace nabízí? Asi by bylo výstižnější proložit jeho snímky holými sociologickými fakty (jimiž byl ostatně Štecha občas při práci vybaven), nebo naopak s citem a uvážlivostí vedle záběrů položit slova z děl literárních či esejistických. Ale nejlépe by bylo nechat ty fotografie mluvit nerušeně a pouze na konci knihy je doprovodit výkladem Antonína Dufka. Snad je nápad s Hoffmanovými "přípodoteky" výrazem (sebe)nejistot, které si Štecha v sobě nese a k nimž se v tomto listě přiznal loni 8. prosince v rozhovoru s Karlem Hvížďalou. Je však nutné Pavla Štechu ujistit, že jeho fotografie velmi dobře obstojí i bez hoffmanovských průpovídek!

Pavel Štecha: Jmenování 1. československé vlády, 1989.

Pavel Štecha: Listopad 1989.

Pavel Štecha: Praha, 1979.

Pavel Štecha: Otava, 1978.

Pavel Štecha: Teplice, 1985.

Pavel Štecha: Vojenská přehlídka, 9. 5. 1980.

Pavel Štecha: Praha, 1976.

Pavel Štecha: Praha, Václavské náměstí, 1989.

Pavel Štecha: Praha, srpen 1968.

Pavel Štecha: Slapy, z cyklu Majitelé chat, 1970-72.

Pavel Štecha: Praha, 17. listopad 1989.

Pavel Štecha: Pohřeb Jana Palacha, 1969.

Pavel Štecha: Praha, z cyklu Doprava ve městě, 1974-78.

Pavel Štecha: Ostrava, Přívoz, 1983.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Akt stojícího muže a ženy, Pablo Picasso, 1969
Jako ve Vídni. Liberec láká na Picassa, Dalího i rakouské radikály

Prostory Oblastní galerie Liberec od pátku až do října zaplní díla Pabla Picassa, Alberta Giacomettiho, Salvadora Dalího a dalších velikánů výtvarného umění....  celý článek

Kája Saudek ve svém ateliéru v roce 2006
VIDEO: Každý den kreslil. Otevírá se retrospektiva Káji Saudka

V neděli to budou dva roky od chvíle, kdy zemřel malíř Kája Saudek. Muzeum Českého krasu v Berouně nyní připravilo retrospektivní výstavu Kája Saudek -...  celý článek

Umělec Patrik Proško
Stále se honíme za tím, abychom zanechali trvalou stopu. To je egoismus

Kdo je člověk, který zcela vědomě tvoří tak, aby jeho dílo co nejdříve zmizelo? Co ho k tomu vede a jak přemýšlí? Vyjádření vizuálního umělce Patrika Proška...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.