Hamburgerová smrt

Hamburgerová smrt | foto: © David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations

RECENZE: LaChapellovy fotky jsou někdy prostoduché, ale fungují skvěle

  • 0
David LaChapelle je monumentální, odvážný, drzý a jeho představivost nezná hranic. Přesně tak jej představuje výstava v Galerii Rudolfinum. A ať se nám to líbí nebo ne, LaChapelle fascinuje. Možná proto, že naivita se u něj mísí se schopností vidět věci takové, jaké doopravdy jsou.

Expozice s názvem Tak pravil LaChapelle mapuje fotografovu tvorbu od černobílých počátků z osmdesátých let až po jeho nejnovější tvorbu, ve které se od komerce a lifestylu vrací opět k umění.

Nechybí tu jeho rané akty ve stylu Leni Riefenstahlové, první skromné černobílé portréty hvězd ani ty barevné, jež provokují nejen stylizací směřující k pornografii nebo násilí, ale také  kritikou společnosti, jíž tyto celebrity vládnou. Dominantou jsou velkoformátové pompézní obrazy inspirované klasickými uměleckými díly – například  Poslední večeří Leonarda da Vinciho – jimiž se fotograf obrací k vlastní realitě.

LaChapellovy snímky

A i když LaChapellovy parafráze balancují na hranici kýče a někdy jsou až průzračně prostoduché a laciné, fungují výborně. Na nic si totiž nehrají, jsou jako krásné cetky z kočičího zlata.

LaChapelle nemá rád umění, které je jen (jak sám říká) "pomrkáváním na pár zasvěcených". Jeho cílem je, aby mu všichni rozuměli a to se mu daří. Jeho kritické rýpance i apokalyptické vize jsou jasné každému, a to napříč celou zeměkoulí. Navíc okouzlují smyslem pro humor.

LaChapellovy fotky totiž navzdory krvi, nahotě a vizuální brutalitě, která estetické cítění diváka opravdu nešetří, rozesmějí a baví svou hravostí – významovou i tou formální.

Fotografie s názvem Amanda Lepore: Závislá na diamantech (1997)

Trochu jinou polohu autora odhalují inscenované momentky ze série Americké vzpomínky z let 2006 a 2007, které jsou nakonec na výstavě tím nejbrutálnějším. Svou zvláštní atmosférou těžko popsatelného hnusu vzdáleně připomínají snímky fotografky Nan Goldin, ovšem s tím rozdílem, že aktéry nejsou homosexuálové nebo postavy z kabaretů, ale úplně obyčejní Američané.

A o to víc působí.

Tak pravil LaChapelle
Galerie Rudolfinum. Vstupné: 130 a 80 Kč.
Otevírací doba: 10 – 18 hod. (úterý - středa, pátek - neděle), 10–20 hod. (čtvrtek). Zavřeno je pouze v pondělí.
Hodnocení MF DNES: 80 %