Z inscenace Kašpárek v rohlíku

Z inscenace Kašpárek v rohlíku | foto: Jihočeské divadlo

Čurej sem a čurej tam, zpívá Kašpárek v rohlíku v rytmu The Clash

  • 4
Původně to mělo být divadelní představení, které vzniklo jako reakce na nedostatek kvalitních původních písniček pro děti. Dnes je to malý kult.

Kašpárek v rohlíku vydává desky, jezdí po školách, na hudebních festivalech má vlastní městečko pro 800 lidí a šíří mezi dětmi "bejbypankový" pohled na svět, který není "jedlý pro suchary, učitele se špičatými nosy a Boženu Němcovou".

Děti místo na židlích sedí na gymnastických míčích nebo obří posteli, na hlavách mají růžová molitanová "číra" a tuzemská hudební špička jim zpívá písničky třeba o tom, kdo dál dočurá.

"Snažíme se jim navodit punkovou atmosféru, že můžou cokoliv, kromě toho být na sebe zlí," říká hlava celého projektu, autor a dramaturg David Dvořák.

"Chaotická tajná služba"

Lenka DusilováVyznat se ve světě Kašpárka v rohlíku je mnohem složitější, než se jím nechat pohltit. Účastní se ho například řada předních hudebníků, jako je David Koller, Márdi z Vypsané fixy, Milan Cais z Tata Bojs, Tonya Graves, Lenka Dusilová, Blanka Šrůmová, Radek Banga z Gipsy.cz nebo Honza Kalina ze Sto zvířat – ale žádný z nich nezpívá písničky, které sám napsal. "Kašpárek v rohlíku je živoucí kapela, nechtěli jsme, aby to byla nějaká kolekce písniček, které napsali známí hudebníci," vysvětluje to David Dvořák.

Svoje označení pro to, jak to v tomhle podivuhodném spolku pro děti, ve kterém se dobře zabaví i dospělí, chodí, má i jeden z hlavních "hlasů" Kašpárka v rohlíku, zpěvák Márdi z kapely Vypsaná fixa. "Já tomu říkám organizovaná chaotická tajná služba," směje se muzikant, kterému prý taky trvalo docela dlouho, než se zorientoval v tom, co všechno tenhle projekt obnáší.

Vypsaná fixa - MárdiSám se v loňském roce účastnil i turné po základních školách, kde spolu s Ondřejem Pečenkou z formace Folk3mail, který Kašpárkově kapele šéfuje, a hudebníkem Filipem Nebřenským hráli dětem "výchovné" koncerty v tělocvičně.

Márdi také stojí za patrně největším hitem z druhé desky Kašpárek navždy, která vyšla na začátku letošních prázdnin, tedy rozvernou předělávkou slavné skladby Should I Stay or Should I Go od britských The Clash pod názvem Čurej!

"Producent desky Dušan Neuwerth má dva syny a ten mladší se zrovna učil chodit na nočník. A to mi přišlo jako supertéma. Tak jsme s Ondrou Pečenkou napsali text, David Dvořák nám říkal, jak je to výborný. A pak ho celej přepsal a zůstal z něj jenom refrén Čurej sem a čurej tam," popisuje jeho vznik Márdi a dodává: "Ale tak to je, u tohohle projektu tě prostě nic nepřekvapí."

A to je nakonec asi důvod, proč sláva Kašpárka v rohlíku neskončila s jedním představením Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, ale svým "bejbypankem" hrozí živelně sesadit z postu všechnu svou přehnaně roztomilou konkurenci.

Bejbypankáči přečurali i prezidenta

Písničky pro děti nebudou už nikdy stejné. Nakažlivá rozvernost bejbypanku Kašpárka v rohlíku dorostla na druhé desce takřka dokonalých rozměrů a nastavila úroveň všem dalším skladatelům pořádně vysoko. To, že pod dohledem producenta Dušana Neuwertha vznikly mimořádně praštěné a hudebně dotažené skladby, je jasné už od první minuty. Desku otevírá nekompromisní funky vypalovačka, ve které zpěvačka Tonya Graves z Monkey Business ve své české premiéře horuje: "Černou jako bílou měj rád." Autoři Kašpárka navždy se zřejmě rozhodli, že překvapovat se pro ně stane životní nutností. Začíná to už obalem téhle "cédesky", který sice skrývá klasické CD, ale vypadá přitom jako vinylová deska. A pokračuje skladbami, které vznikly podle zajímavého klíče. Interpreti, mezi kterými tentokrát figurují jména jako Milan Cais, Lenka Dusilová, Blanka Šrůmová či Gipsy.cz a řada dalších, totiž ze zásady nezpívají písničky, které sami napsali. Oproti prvnímu Kašpárkovi tahle deska vyniká také větší porcí žánrové pestrosti a uvolněnosti. Kromě funky dojde i na "hop hop" v podání Gipsy.cz, ale i nefalšovanou a dojemnou rockovou baladu (čti ukolébavku) Panenka na kraji nebe v podání Davida Kollera. "Lítat, to je psina, teď už chápu Gagarina," zpívá zase rozverně Lenka Dusilová. Vrchol desky přichází s Márdiho adaptací punkové klasiky Should I Stay Or Should I Go od The Clash, která pobaví nejen nezapomenutelnými obraty jako "Ten, kdo hodně vody lemtá, přečurá i prezidenta", ale už svou nápaditou kabaretní instrumentací. Pokud se ještě potom budete rozhodovat, zda vaše dítě vyroste s písničkami Dády Patrasové, nebo z něj bude bejbypankáč, tak prosím neváhejte.

Kašpárek v rohlíku: Kašpárek navždy
Indies Scope, 38:50 minut, 249 korun
Hodnocení MF DNES: 90 %