Jeden part bude hrát Say naživo, druhý je přednatočený. „Tenhle nástroj má v sobě zabudovaný počítač, který uvádí do chodu jednotlivé klávesy. Výsledný efekt může trochu připomínat atrakce, které jsou občas k vidění třeba v hotelích: klavír s neviditelným pianistou,“ vysvětluje. Nástroj pro Saye zhotovila firma Börenreiter a klavírista s ním objíždí svět. „Výsledek je zvukově i akusticky perfektní a zachovává veškerou hudební atmosféru,“ ujišťuje Say.
Klavírista připouští, že hrát se strojem není jen tak: „Teoreticky bych měl půl hodiny hrát naprosto synchronně s počítačem a samozřejmě se někdy stane, že se vloudí chyba. Tak mne prosím omluvte,“ žádá předem diváky. Námitky, že takový postup v podstatě znemožňuje na pódiu tvůrčí proces, však odmítá: „Svěcení jara je plné pulzu a nepravidelného rytmu, takže je lepší hrát ho zcela přesně podle not.“
Kouzelný klavír samozřejmě lze vypnout a pak se z něj zase stane „normální“ hudební nástroj. Ostatně Say na něj odehraje první část koncertu. Pražskému jaru ho firma Bösendorfer zapůjčila zdarma. „Běžné koncertní křídlo stojí asi tři až čtyři miliony korun. Klavír pana Saye je přibližně třikrát dražší,“ podotýká ředitel festivalu Roman Bělor.
Pro Fazila Saye je experiment zajímavou ukázkou možností klavíru. „Tenhle nástroj se dlouho vyvíjel - počínaje cembalem až po dnešní klavír, který je na světě asi 120 let.“ Odhadnout, zda Svěcení jara a la Fazil Say je určitou předzvěstí způsobu, jakým bude klasická hudba interpretována za sto let, turecký virtuos nechce: „Nejsem astrolog. Stoprocentně ale vím, že třeba takového Bacha budeme i za sto let potřebovat k životu stejně jako vodu a vzduch.“
Jedenatřicetiletý turecký klavírista, jazzman a skladatel Fazil Say. |
Fazil Say. |
Fazil Say. |